Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)



Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf telum » 8. sep 2016, 12:48

Ser godt ud, tak for det!

Glæder mig til at høre hvordan det bliver med de andre puder, om det stadig er bedre med filt på baflen fx. Og i det hele taget at høre hvad dyret kan :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 8. sep 2016, 15:20

telum skrev:fedt! Jeg glæder mig til at se nogle foto's af dine mods!

Er der nogen der har overvejet at sende et par i retning af SolderDude, han plejer at give den pænt gas med diverse mods :-)


Jeg har for kort tid siden været i kontakt med Ian på deres fælles engelske forum og vi skrev lidt om lige netop dette, så det er bestemt ikke umuligt at de også ender i Frans´ hænder på et tidspunkt, jeg vil endda kalde det overordentligt sandsynligt at de havner der ret snart..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. sep 2016, 18:25

Det ville været genialt med nogle MÅLINGER af den i modificeret tilstand. Jeg har ganske vist en dB måler, men har ikke mulighed for at måle andet en kvantiteten. THD, firkantkurver, "vandfald" osv. ville være lækkert at få målt - også for at kunne aflive eventuelle "hype" beskyldninger.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 9. sep 2016, 22:17

Jeg fik lyttet til noget klassisk musik, og det fortalte mig, at tonaliteten med ovennævnte modificeringer fortsat hælder lidt mod det mørke. Det lyder som om, at mellemtone og diskant har en god indbyrdes balance, men at fra overgangen mellemtone - bas og nedefter, er der for meget i forhold til resten af frekvensområdet. Det er i et vist omfang et spørgsmål om smag og hvad man lytter til, men altså til klassisk musik mener jeg at dette er "close, but no cigar".
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf JuliusP » 18. sep 2016, 18:33

Jeg mĂĄtte lige tage et billede af mine, her med standardpuderne.

Billede
JuliusP

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. mar 2016, 17:58

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Buyer no 1 » 18. sep 2016, 18:39

Fed stander :grin:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf JuliusP » 18. sep 2016, 19:34

[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
JuliusP

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12. mar 2016, 17:58

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 6. okt 2016, 12:33

Nu har jeg (endelig!) modtaget mine Brainwavz HM5 pleather puder. De er lækre at se på og have på, men de er (indsæt valgfrit bandeord) svære at få moset på kopperne af Hoved-grej No. 1 / MSUR N550. Puderne er ovale, ikke cirkulære, og i tillæg er "læben", der skal holde puden fast til koppen, ganske bred. Dermed er hullet tilsvarende mindre. Jeg turde første aften ikke sætte dem på helt, af frygt for at de ville revne, men i går aftes svedte jeg (aldeles bogstaveligt) en halv time med de to puder og fik dem til slut monteret (med passende brug af frustrationslyde og bandeord). Det ser ikke kønt ud, men de sidder der. Jeg vil nok klippe noget af læberne af, før jeg monterer dem næste gang.

Lydmæssigt giver HM5 puderne, der som bekendt er med memory-skum, DRAMATISK meget mere dybbas end de gamle HiFiMan "pleather" puder. Jeg vil mene, at en bas-fanatiker vil være tilfreds, hvis ikke han ville synes det bliver for meget af det gode... ihvertfald mht. forholdet mellem dybbas og midt/øvre bas. For mig er det næsten uudholdeligt meget dybbas. Jeg får efter nogen tid en følelse af overbelastning af ørerne fra dybbassen! Så der er voldsomt meget dybbas...

Kort sagt har HM5 puderne et potentiale til at få mere dybbas ud af en given hovedtelefon, men i dette tilfælde er jeg ikke sikker på, om det er en fordel eller en ulempe. Uanset er tonaliteten forandret kraftigt - og det er muligt at det i sidste ende vil være en bedre løsning end med de gamle HFM pleather, men det kræver en kraftig re-tuning af modifiseringerne, jeg har lavet. Min umiddelbare tanke er, at HM5 i velour kunne være et bedre match, da jeg nu både har ALT for meget dybbas og desuden lidt for meget øverste diskant.

Der er imidlertid en ting, der er helt sikkert: Jeg skal have HM5 puderne over på min HE-6 og høre, hvad der sker med den! Lidt ekstra dybbas ville være supert!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 6. okt 2016, 13:23

MSUR modellerne er med samme type puder, dem der sidder på fra start dræber bassen og velourpuder gør tingene endnu værre..
Jeg synes jo netop, at det bassen der putter kirsebærret på toppen, men det er jo et spørgsmål om smag og behag..

MĂĄske har dine mods trukket dem i en uheldig retning ?? de er jo lavet til en markant anderledes lydende pude.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 7. okt 2016, 00:57

Jeg er helt med på, at nogle af mine modifikationer er foretaget med udgangspunkt i de gamle HiFiMan pleather puder, og at de derfor ikke passer sammen med HM5 puderne. Det er primært filten foran driveren, der skal gøres noget ved, antager jeg. Sekundært kan det være at forseglingen af "portene" i baffelen skal væk.

Dæmpningen af koppen og baffelen plus skum og fibre regner jeg ikke med at fjerne for at få tunet frekvensgangen: de er kvalitative mods, ikke kvantitative, hvis man kan sige det sådan. Jeg har købt mere Pritt fordi jeg vil klistre mere ind i koppen. Tanken er mere dæmpning og dermed mere lydisolation. Når jeg gør det, kan det være at jeg smider skum og fibre ud.

@ Claus-DK: Hvilke modifikationer har du p.t. ?
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 7. okt 2016, 01:39

Jeg har et stykke skum under mine puder, det gør den lidt mere varm og venlig at lytte til..
Jeg har manglet tiden til det, sĂĄ jeg har ikke rigtigt gjort i det..

Men perlonvat i kopperne er altid godt, sĂĄ det skal der i, synes ikke de lider af resonans i en grad at jeg vil til at arbejde med den del..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 16:58

Jeg har nu bestilt disse velour puder:

Billede

Det er fortsat Brainwavz HM5 puder, men de er i velour og er vinklede. Jeg har ærlig talt ikke meget tro på, at jeg kan få pleather-varianten til at give Hoved-grej No. 1 en nogenlunde korrekt frekvensgang med tanke på, hvor voldsomt niveau dybbassen har fået efter jeg satte HM5 pleather'ne på. Jeg synes, det er lækkert med lidt ekstra dybbas i forhold til neutralt, men jeg er tydeligvis ikke noget "bashovede", som man kalder det på engelsk, for det her blev ALT for meget for mig. Jeg foretrækker faktisk klart de (ellers elendige) gamle HiFiMan pleather puder med denne h-tlf.

Hvis velour-varianten heller ikke fungerer med No. 1, sættes den antagelig på HE-6. Jeg har prøvet HM5 pleather puden på HE-6, og den har cirka samme niveau bas som Audeze mikrofiber ("vegan") puden, men giver naturlig nok lidt mere (øverste) diskant. Det fungerer helt fint alligevel, men jeg vil gerne teste velour-modellen ud, før jeg evt. køber en vinklet HM5 pleather pude til min HE-6.

Er der nogle, der kan forklare mig, hvad vitsen er med hullerne i de hybride HM5 puder? Indvendigt er de med perforeret pleather - ligesom en af HiFiMans Focuspad (afbilledet nedenfor) har det:

Billede
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2016, 17:43

de huller der er, er sikkert for at få bassen til at fise ud af rummet, den er dog tæt på ydersiden af puden, så jeg tror ikke det giver den store forskel i forhold til almindelige velour puder, de er nok lidt koldere at sidde med og måske og lidt blødere at have på..
Det er fra hoften jeg har ingen erfaringer med dem..
De vinklede pleatherpuder er noget mere besværlige at monterer, det tager mig næsten et minut per styk ;-)

Jeg vil dog også lige sige at Hoved-grej No 1 er på ingen måde en bashoved hovedtelefon, Sonyen med de store puder, JVC DX1000, darth beyers, de spiller bas så plomberne falder ud, hovedgrej No1 har ikke nogen overdreven bas i forhold til alt muligt andet, den har dybere bas og med skarpere kanter, men mængden er ikke overdrevet..
Jeg tænker at hvis jeg lytter til dit normale setup, vil komme til og sidde og tænke at det lyder blodløst, uden sjæl...
SĂĄdan er vi sĂĄ forskellige...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 18:36

Mit højttaler-setup inkluderer en subwoofer, og jeg har investeret i en troværdig dB-måler, således at jeg har kalibreret frekvensgangen fra dybbassen og op til mellemtonen. Med den som reference kan jeg konstatere, hvad der er neutralt hhv. boostet dybbas. Jeg har med vilje givet sub'en flere dB mere end neutralt, fordi det lyder lækkert, så min lydpræference er absolut ikke til det anæmiske. Det er også derfor, jeg ikke kan lide HD800 (og for den sags skyld HD800S). Jeg havde et par år LCD-2 v2, og synes den har en sublim basgengivelse. Den måler lineært ned til omkring 5Hz ifølge Tyll Hertsens og laver forøvrig en perfekt firkantkurve i dybbassen. HE-6 måler lineært ned til under 30Hz med de originale puder på, og med Audeze mikrofiber puderne (som jeg bruger) øges dybbassen betydeligt.

Når jeg tager Hoved-grej No.1 med de gamle HiFiMan pleather puder på (og filt med hul i foran driveren som beskrevet tidligere i tråden), så har den omtrent samme niveau (måske lidt mindre?) i øvre/midt-bas, mens den har lidt mere dybbas, måske +3dB. Med HM5 pleather puder på, så vil jeg tro, at vi snakker om +10dB ved 20-25Hz eller noget i den stil - måske mere! Det er ihvertfald alt andet end lineært. Nu har jeg ikke dækket driveren med filt eller skum, sådan som du har, så frekvensgangen du hører, og den jeg hører, er selvfølgelig forskellig.

Uanset, så tvivler jeg som sagt på, at jeg med HM5 pleather får en nogenlunde balanceret frekvensgang. Derfor indkøb af velour-puderne. Når de kommer i hus, vil jeg bedømme om de skal sidde på No.1 eller HE-6.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2016, 19:21

E det korrekt forsĂĄet at, du har mĂĄlt dig til, hvad der er den rigtige lyd ??
Og bruger det som reference ??

Hvis neutral er standarden er jeg nød til at stå af, jeg har kun mine ører og de ved ikke hvad der er neutralt, de ved hvad de godt kan lide og har lyttet til 100vis af hovedtelefoner, det er det jeg vurderer ud fra, når jeg siger de ikke er til bashoveder, ikke ud fra om det er lineært, men ud fra hvad der er af hovedtelefoner i butikkerne..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Peter Jensen » 8. okt 2016, 19:33

Må jeg skyde et nysgerihedsspørgsmål ind? Føler i at der er mere (dyb)bas efter i skiftede fra stock puderne til HM5 - uden at have udført andre modifikationer? Jeg syntes nemlig at rigtigt meget bas forsvandt, men jeg mistænker også at den ikke sidder helt tæt nok på hovedet, så skal have prøvet at justere den lidt til.

Derudover er jeg vild med HM5 puderne udfra ren komfort, jeg syntes de er super behagelige at have på. Kunne godt finde på at købe nogle vinklede på et tidspunkt så glæder mig til at læse mere om oplevelserne med dem :).
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:40

Jeg har målt på mit højttaler-setup i min stue, ja, men ikke hovedtelefonerne. Det har andre gjort - Inner Fidelity osv.

Mine CIEMs, Unique Melody Miracle, måler (og lyder) forresten også kraftigere i dybbassen end i midt- og øvre bas, og det synes jeg også er lækkert. Kort sagt, så omgiver jeg mig med hovedtelefoner, in-ears og højttaler-setups, der giver lidt mere i dybbassen end neutralt - eller for HE-6s vedkommende neutralt (antager jeg). Det er på dette grundlag, at jeg (med ørerne) sammenligner Hoved-grej No. 1 med HM5 pleather puder og ud fra det konstaterer, at dybbassen (defineret som omkring 30Hz og under) til at være markant, hvis ikke dramatisk, meget kraftigere end neutralt. Altså en høj pukkel i frekvensgangen nede i dybbasen.

Hvad angår midtbassen og højere oppe, så er historien en helt anden. Det betyder, at når man hører musik uden - eller med svagt niveau - dybbas, så lyder det helt fint. Når man så sætter et nummer på, hvor der er masser av dybbas på, så bliver "masser af dybbas" pludselig til overvældende og alt for meget dybbas. Dette er min erfaring med min No. 1 og filt-mod.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:55

Peter Jensen skrev:Må jeg skyde et nysgerihedsspørgsmål ind? Føler i at der er mere (dyb)bas efter i skiftede fra stock puderne til HM5 - uden at have udført andre modifikationer? Jeg syntes nemlig at rigtigt meget bas forsvandt, men jeg mistænker også at den ikke sidder helt tæt nok på hovedet, så skal have prøvet at justere den lidt til.

Derudover er jeg vild med HM5 puderne udfra ren komfort, jeg syntes de er super behagelige at have på. Kunne godt finde på at købe nogle vinklede på et tidspunkt så glæder mig til at læse mere om oplevelserne med dem :).

"Stock" puderne har jo en tyk såkaldt "bass lens" indbygget - dvs. den tykke ring, der sidder inde i selve puden. Den dækker den ydre del af driveren (eller rettere de yderste huller ind til driveren) og lader kun dybbas passere, mens alt andet dræbes. I centrum er der jo kun et tyndt lag stof, så mellemtone og diskant kommer kun igennem det lille hul i midten. Hvis du så fjerner den tykke ring, der dækker den ydre del af driveren, så er det klart at du nu får meget mere af mellemtonen og diskanten med. Dermed vil HM5-puderne, der ellers forsegler fantastisk godt og dermed giver godt med dybbas, give relativt mindre bas / dybbas end "stock" puderne.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Peter Jensen » 8. okt 2016, 20:07

LarsHP skrev: "Stock" puderne har jo en tyk såkaldt "bass lens" indbygget - dvs. den tykke ring, der sidder inde i selve puden. Den dækker den ydre del af driveren (eller rettere de yderste huller ind til driveren) og lader kun dybbas passere, mens alt andet dræbes. I centrum er der jo kun et tyndt lag stof, så mellemtone og diskant kommer kun igennem det lille hul i midten. Hvis du så fjerner den tykke ring, der dækker den ydre del af driveren, så er det klart at du nu får meget mere af mellemtonen og diskanten med. Dermed vil HM5-puderne, der ellers forsegler fantastisk godt og dermed giver godt med dybbas, give relativt mindre bas / dybbas end "stock" puderne.


Det passer meget godt med hvad jeg troede og hvad jeg høre - tak for præcisering. Jeg må i gang med nogle mods på et tidspunkt. Har overvejelser om at prøve med vat og/eller paxmate og dynamat i kopperne, samt at fylde plasticin i baflen. Skal vende tilbage med billeder og indtryk når jeg får kommet i gang :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2016, 20:22

Brug perlonvat, det der er inde i bamser og man filtrere akvarier med, de klasker ikke sammen og suger heller ikke fugt..

Linsen er en efterligning af et mod på Head-fi, men det er ikke lavet korrekt, tager man og klipper den ud af de originale puder og lægger den i sine HM5 puder har de den rigtige effekt, pudernes tykkelse og linserne tykkelse transformere jo hovedtelefonen til en Onear og ikke rundt om øret som det er meningen, ellers er der jo ingen grund til de store puder overhovedet.
Så i min optik er de puder der sidder på et meget kikset forsøg at forbedre tingene, nogle ting jeg personligt ikke rigtigt selv ser nogen grund til at rette op på, filteret er jo ikke til stede i MSUR modellerne, ingen af dem har det filter..

I sidste ende findes der jo ikke noget der er rigtigt og forkert med lyd, der er kun smag og stort set alle man møder har jo dårlig smag, mig selv inklusiv..

Tror nok jeg har nogle vinkelpuder liggende jeg kan tage med til træf hvis du vil prøve dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron