Anmeldelse af Hifiman HE-350



Anmeldelse af Hifiman HE-350

Indlægaf Gerner » 16. feb 2017, 16:23

Jeg ved der har været et par stykker, som har haft kigget på det sæt HiFiMAN der var på Massdrop for et stykke tid siden. I min iver efter at eje et sæt HiFiMAN, så fik jeg smidt en i kurven ved første drop, og har først nu fået lavet min anmeldelse af dem.

Anmeldelsen er opsat ligesom pĂĄ min egen side, men hĂĄber I kan bruge den alligevel.

Billede

Der er ingen tvivl om, at Hifiman er en af de store spillerer i gamet, og har også et par fantastiske produkter. Sammen med Massdrop har Hifiman fået produceret en hovedtelefon, der kun er tilgængelig igennem et køb hos Massdrop, hvorfor det originale model navn er – Massdrop x HiFiMAN HE-350.

” In the case of the Massdrop x HiFiMAN HE-350, we wanted to aim the collaboration at growing the community. Our friends at HiFiMAN agreed with this goal, and said they could bring back the HE-300 dynamic-driver headphone if we could offer it to members for $99.”

Billede

Et kig pĂĄ designet

Designet fra HE-300 til HE-350 har ændret sig en smule, hvor her er det primært ved hovedbåndet. Bøjlen er blevet noget større, hvorfor der er masser af plads til selv store hoveder. Hvor man før ændrede højden på hele hovedbåndet, skal man nu kun ændre højden på det læder-hovedbånd under bøjlen. Det sker ved hjælp af de to hængsler i siden, hvor der er forskellige trin alt efter højden på ens hoved. Nu har jeg ikke prøvet den ældre versions hovedbånd, men det på HE-350 passer i hvert fald mit hoved fint. Da jeg har et stort hoved, så bliver jeg nødt til, at have den i øverste trin, så det kan måske skabe lidt problematikker, hvis ens hovedet er abnormt stort.

Hvor der er sket yderligere ændringer er stikkene i selve koppen. De før anvendte stik gik under navnet SMC, hvorfor man skulle have specielle stik til sine kabler, hvis man ønskede et aftermarket kabel. Nu er de blevet skiftet ud, hvor man nu får 2.5mm jack stik, som jeg selv synes, er en god opgradering. Man kan nemt skifte kablet ud med et andet, og hvis man er klunset og kommer til at hive i kablet, så hopper de nemt ud. De tidligere stik var de førnævnte SMC, der har skruegevind.

Bøjlen er lavet af stål, hvor selve hovedbåndet er af kunstlæder. Hovedbåndet er ikke specielt tykt, men giver akkurat en komfort der er fin for øvre del af hovedet. Selve kopperne har et gun-metal look, der passer rigtig fint til resten af hovedtelefonen. På kopperne ser man det store gitter, da det er en åben hovedtelefon. Kigger man nøje efter, så kan man se bagsiden af enheden igennem gitteret.

Kablet var som nævnt tidligere med 2.5mm jackstik, altså aftageligt. Det er 1.35m langt, hvilket gør dem nemme at bruge, hvis man kobler en mobil kilde til. Nok er det ikke et fletter kabel og ej heller med strømpe på. Det er et ganske normalt plast kabel, som faktisk er af ganske hæderlig kvalitet. Kablet går op til hver kop, hvorfor det går fra et tykkere kabel til en y-split, der deler det op i to tyndere kabler. Selve jackstikket til ens kilde er et normalt 3.5mm jackstik, men der medfølger en 6.3mm adapter.

Selve puderne er af velour, der gør det behageligt for siderne af hovedet. Indersiden af puderne er af, hvad jeg ville kalde, meget hårdt skum. Det er faktisk så hårdt, at jeg ikke kan bruge hovedtelefonerne i særlig langtid ad gangen. Størrelsen på puderne er ganske hæderlig, hvor hele ens øre sagtens kan ligge inde i puden. Ens ører lider derfor ikke specielt last af de hårde puder, men det gør det omkringliggende.

Hovedtelefonen er af ganske fin kvalitet må jeg konstatere, men puderne trækker desværre en smule ned. Disse er heldigvis udskiftelige, hvor man sikkert vil kunne finde nogle blødere og mere komfortable puder.

Billede

Specifikationer

Driver: 50 mm dynamic

Impedance: 19 ohm

Sensitivity: 93 dB at 1 mW

Frequency response: 20 Hz – 20 kHz

Cable: Detachable

Cable length: 135 cm

Cup connectors: 2.5 mm

Plug: 3.5 mm

Weight, with cable: 343 g

Weight, without cable: 301 g

Billede

Lyden af HiFiMAN for 99$

At kunne købe et sæt HiFiMAN fullsize hovedtelefoner til den lille sum af 99$, eller rettere ca. 1200 kr. på danske plader, er som sød musik i mine ører. For næsten uanset hvordan de lyder, så får man et sæt lækre hovedtelefoner. Denne version fra HiFiMAN er ikke med deres ellers populære planar enheder, men med traditionelle dynamiske enheder. Det bliver derfor spændende at høre, hvad de kan præstere, i sær fordi prisen er lidt over 1000 kr.

Testudstyr

Afspiller: PC med Foobar2000 (FLAC-filer)

Forstærker: Objective 2 (O2)

DAC: ODAC

Sammenlignings hovedtelefoner: Beyerdynamic T70

For nyligt har jeg siddet meget med mine Beyerdynamic T70, som er en hovedtelefon jeg utroligt godt kan lide. Det er en meget lys hovedtelefon, som HiFIMAN HE-350 også er, og i den forbindelse havde jeg store forventninger til denne hovedtelefon. Jeg svinger meget mellem mine hovedtelefoner, men en lys hovedtelefon har altid ligget højst på min liste.

Man kan have lidt problemer med diskanten, for i HiFiMAN HE-350 er den ganske speciel. Ligesom mange ikke kan døje T70’erens diskant, ligeledes vil der også være folk der ikke kan lide HE-350 pga. diskanten. Den er fyldt med detaljer, og formår at levere det ganske sprødt. Da det er en åben kop, så opstår der også en dejlig åbenhed, som nok er hvad de fleste vil kunne nyde ved HE-350. Selvom de har en vis charme og detaljer, så skal det nævnes, at diskanten er meget lys. Nok er jeg selv stor fan af T70, men HE-350’s meget lyse diskant falder ikke i min smag. Den formår at komme lige det højere og lysere til vejrs, hvor den slutter meget skarpt. Lige når man starter sin lytte session så lyder de ganske fine, men for mig selv, så bliver jeg meget hurtigt lyttetræt af at have dem på, desværre. Der er folk der er forsøgt med diverse mods, hvor nogle skulle have dæmpet diskanten. Det er ikke noget jeg kommer ind på yderligere, da jeg anmelder dem ’natural’, men muligheden er der.

Det er en lys hovedtelefon, ja, men er man til den slags signatur, så gør de det ganske fornuftigt. Nu hvor jeg lytter til Agnes Obel: Philharmonics – Brother Sparrow, så kan HiFiMAN HE-350 altså godt præstere. Hendes vokal bliver præsenteret ganske nydeligt, der tydeligt kan høres selv ved lav volumen. Hovedtelefonen formår at få hendes vokal til at vokse, og fylder pænt i både højden, men også bredden. Det kan dog stadig bemærkes, at vokalen får et lille pift op i den lyse retning, og derfor mister noget tyngde. Instrumenterne kommer pænt frem i lydbilledet, hvor man har følelsen af at blive omringet af lyd, ja næsten transparent. Igen kunne der godt ønskes lidt mere tyngde, så man kan få en mere musikalsk oplevelse. Det hele bliver meget rent, og nærmer sig lidt de kliniske.

Man bemærker med det samme det store soundstage disse hovedtelefoner byder på. Det er bestemt også en af dets stærke sider, da det giver et godt lydbillede, som man kan bevæge sig ind i. Selvom det er en stor 50mm enhed man har op ad vært øre, så formår lyden at træde længere væk, og fylder derfor et endnu større lytterum.

Selvom det er en lys hovedtelefon, vi har at gøre med, så forsvinder bassen ikke helt. Der er godt nok ikke helt så meget af den, hvilket gør den til en ikke-basshead hovedtelefon. Hvad bassen derimod byder på, er en god sammenhæng med resten af lydbilledet. De små ’umf’ man får en gang imellem foregår længere oppe i basregionen. For sub-bas føler jeg ikke meget af, men det gør egentligt ikke så meget. Der er nemlig en tilpas fylde i den bas der bliver præsenteret. Musik der ellers er tiltænkt med en god mængde bas er derfor præsenteret noget anderledes med HiFiMAN HE-350. I stedet for en meget dyb og rungende bas, så får man et transparent lydbillede, med en mængde bas der kan stille de fleste tilfreds

Billede

Konklusion af HiFiMAN HE-350

Efter at have brugt HiFiMAN HE-350 i en del timer, så sidder jeg med lidt blandede følelser her til sidst. For nogle ting gør hovedtelefonen ganske fornuftigt, hvorimod andre ting gør de ringere. Det første der kan nævnes er de meget hårde puder, hvor hvis jeg skulle bruge dem på længere sigt var nødsaget til at skifte. Man bliver øm relativt hurtigt, hvorfor ens lytte session bliver noget ulidelig. Efterfølgende er der den meget lyse signatur, som man enten elsker eller hader. Er man ikke til en større mængde diskant, så vil hovedtelefonen slet ikke være noget for en. Jeg selv er ellers glad for mine T70, som også har en lys diskant, men HiFIMAN HE-350 er stadig for lyse til mig. Derimod får man et stort lydbillede, som jeg selv nyder at bevæge mig ind i. Samtidigt synes jeg også, at bassen gør det ganske fint. Jeg står ikke og savner bas, for den mængde de tilbyder er ganske tilfredsstillende for mit behov. Hele lydbilledet bliver desværre præget af den lyse signatur, hvorfor den bliver lidt for klinisk, men kunne derimod godt bruge lidt mere tyngde, måske varme, og derfor musikalsk.
Det er derfor en hovedtelefon egnet til personen der elsker den lyse signatur. Ellers skal man være glad for at modde, hvilket jeg ikke selv er, hvor man forhåbentligt kan reducere diskanten. De har potentialet til en god solid hovedtelefon.


Hvis der er nogen her i KBH, som kunne tænke sig at lytte til dem, så må man gerne komme forbi til en kop kaffe.. :)

Hvis man vil læse flere af mine anmeldelser, så kan man se mere via min profil.. :)
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster