Focal Elear - lytteindtryk



Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf Buyer no 1 » 14. mar 2017, 22:54

Focal Elear

Billede

Udførelsen
Udførelsen er meget lækker. Materialene er rare at røre ved og virker til at være en rigtig god kvalitet. Når man justerer hovedbåndet mærker man at det er en lækker mekanisme, hvor justeringen går tydeligt i hak for hvert step. Her kunne beyerdynamic godt lære noget. På kopperne er logoet indlejret i en metalring, der er fastgjort med små fine forsænkede torx-skruer. Et design og en forarbejdning der nok vil tiltale de fleste ingeniører ;-) Læderet på hovedbåndet dufter som rigtigt læder, men det føles lidt for glat til at være det. Alt i alt en hovedtelefon der ikke bare ser utrolig gedigen ud, men også er lækker at røre ved!

Komforten er ok, men heller ikke mere end det. Den føles lidt tung på hovedet, og efter et stykke tid begynder der at være et ømt punkt på toppen af hovedet. I hvert fald med den form mit kranie har. Clamping force virker meget tilpas, de sidder godt fast uden at klemme for meget. Kablet er tungt og meget langt. Ikke noget der afskrækker mig, som er vant til Sommer-kablet på T1. Men det kan godt trække lidt(eller faktisk meget) i kopperne, hvis man ikke får kablet arrangeret så det kan ligge på bordet el. lign.


Lyden
Overordnet set er signaturen lidt til den mørke side. Der er fokus på mellemtone og bas, og diskanten er lidt tilbagetrukket. Der er godt med drive og engagement, og opløsningen er generelt i den gode ende, hvis vi ser bort fra den øverste del af frekvensområdet.

Og vi kan jo starte oppefra med at fokusere lidt på netop diskanten. Som sagt er den noget tilbagetrukket, og på det meste musik glider den lidt i baggrunden. Da den heller ikke er super velopløst, er det nok et bevidst valg fra Focals side, at Elear skal have denne signatur. Jeg har både oplevet numre hvor det faktisk fungerer udmærket, og numre hvor det ikke fungerer så godt. Et nummer hvor det fungerer godt er fx Herbie Hancocks Dolphin Dance. Man kan stadig godt fornemme den manglende opløsning, men det samlede lydbillede synes jeg virker ganske homogent og harmonisk. Springer vi så til Jennifer Warnes I Can’t Hide går det imidlertid galt, i det diskanten her bliver mudret og utydelig, og dermed fremstår den mere tydeligt som den svage del, sammenholdt med resten af lydbilledet.

Videre til mellemtonen som er varm og relativt velopløst, og måske en ganske lille smule tilbagetrukket. Men især den nedre del er ganske sprød og meget nærværende. Mellemtonen er måske her hvor jeg især bemærker en meget blød og lækker gengivelse uden nogen form for kanter. Meget behagelig at lytte til. Der er ingen der slår sig på denne gengivelse.

Nederst har vi bassen, som jeg synes er en af denne hovedtelefons helt stærke sider. Der er masser af fylde og masser af punch, og selv om bassen er meget til stede, er den tydelig og veldefineret, omend knap så fast som i beyer T1. Focal Elear kalder ligesom på rytmisk musik, hvor den skal lægges en god bund.

Selvom jeg mener Elears primære genre er den rytmiske musik, prøver jeg alligevel noget klassisk, med henblik på, at finde ud af hvad der er med den der dynamik. På med Carl Orff Die Kluge, og test op mod T1. Begge hovedtelefoner er i mine ører meget dynamiske, men jeg synes stadig T1 trækker det længste strå. De er i virkeligheden meget tæt på hinanden. Men T1 har lige det ekstra overraskelsesmoment og den ekstra spændvidde, mellem de stille passager og de kraftige passager. Til gengæld har Elear som sagt mere fylde i bunden, hvilket godt kan få den til at virke mere overrumplende og voldsom.

Kigger vi lidt på soundstage, igen med T1 som reference, virker soundstage ganske glimrende på Elear, knap så stort som T1 i bredden, noget mindre end T1 i dybden. Men til gengæld har Elear en evne til både at kunne det meget nære og intime, og samtidig være i stand til også at håndtere det mere spektakulære og storslåede. En anden ting jeg lægger mærke til er, at der er meget mere ro på gengivelsen fra T1. Her er Elear mere ”utålmodig”, hvis man da overhovedet kan beskrive en lydmæssig gengivelse på den måde.

Hvis vi for en stund lige går tilbage til konkrete musikeksempler, kan vi starte med Spoonful of Blues. Her er der virkelig et godt drive, der giver lyst til at finde luftguitaren frem fra skabet. Den samlede gengivelse er stadig lidt til den mørke side, men det virker meget overbevisende og engagerende. Bassen er ikke helt så fast som på T1, og der er tydeligt mindre rum. Men alligevel en ganske overbevisende gengivelse.

Vi fortsætter med Danko Jones. Fint lydbillede til denne genre. Igen dejlig punch i trommerne. Og denne dejlige punch giver mig lyst til at foretage en anden sammenligning. Et hurtigt skift til Grado RS1 afslører, at Elear næsten er på niveau med den punch Gradoerne præsterer. Nok lige en anelse mere af det sidste hug i Gradoerne dog. Ikke så meget fylde på Gradoerne som på Elear, men det er som om stemplet lige kommer en anelse mere i bund. I denne sammenligning iøvrigt, er Elear langt mere behagelige at lytte til med denne genre. Gradoen begynder hurtigt at udstille de dårlige sider af indspilningen, fx den virkelig dårlige diskant. Elear spiller bare løs med masser af fodtrampeeffekt.

Videre til John Mayer Waiting on The World to Change. Her er det så Elear der trækker det længste strå i forhold til punch i trommerne. Virkelig flot dyb og fyldig gengivelse af stortrommen. Tilbage i skabet med Gradoen :-)

Hvis jeg skal prøve at summere op, er der for mig ingen tvivl om, at det er i den dybe ende af frekvensområdet Focal har sat ind på at sætte konkurrenterne til vægs. Jeg oplever diskanten som værende meget, lidt for meget, dæmpet i forhold til resten af lydbilledet.

Gengivelsen er generelt meget ligefrem, og vokaler står langt frem i lydbilledet. Der er rigtig god snert i trommerne og skarp kant på guitaren. Transientgengivelsen er rimelig god, selvom det nok ikke oppe blandt de bedste. Man kan godt blive grebet af den dejlige stemning som Elear formidler, men der mangler lidt opløsning til at det bliver en langtidsholdbar løsning for mig. Især er det, som nævnt flere gange, topppen der mases sammen og bliver ligegyldig. Jeg kommer til at længtes efter de passager, hvor der ikke spilles med fuld kompleksitet, men hvor fokus er på mellemtonen, især den nedre, og bassen. Det er hér det bliver rigtig godt.


Tak til stollesen for lĂĄn og lyt.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf telum » 14. mar 2017, 23:01

fedt, tak for indtryk!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf wildstyle » 15. mar 2017, 10:57

Super læsning. Det går meget godt i spænd med hvad jeg ellers har læst om dem.
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf Claus-DK » 15. mar 2017, 12:58

lækre sager
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf stollesen » 15. mar 2017, 13:50

Tak Buyer no 1 for en rigtig god anmeldelse. thumbs
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf LarsHP » 16. mar 2017, 21:54

Tak for indtryk / anmeldelse. Jeg havde egentlig troet (ud fra de sædvanlige begejstrede førstehåndsanmeldelser) at Elear var en bedre all-round hovedtelefon, end det du hører (Buyer No. 1).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf Gladforgodlyd » 17. mar 2017, 11:16

Hvilket setup har du brugt i testen?
Gladforgodlyd

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19. jul 2016, 01:32
Geografisk sted: Helsinge

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf Buyer no 1 » 17. mar 2017, 15:37

Gladforgodlyd skrev:Hvilket setup har du brugt i testen?


Tidal Hifi -> Audio Note Dac 3.1x -> Woo Audio WA22/Lehmann BCL
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf r-tange » 22. mar 2017, 00:08

Jeg har haft en kortere test med dem i KT-radio.

Det første der slog mig var hvor godt bygget de var. Virkelig flot helstøbt hovedtelefon der sidder virkelig dejligt på hoved.

Jeg syntes de lød virkelig godt med masser kræft og saft i lyden. Det er ikke lyse hovedtelefoner og der er en god dyb bas i dem.
Man høre med det samme at det ikke er de mest detaljeret og åbne i lydbilledet man kan finde. Jeg savnede gevaldigt fokus på instrumenter i lyden.

Det skal også siges at de andre hovedtelefoner jeg lyttede på. kostede 14.000 , 26.000 og 30.000. Set i den sammenhæng får man godt meget for 7500 kt.
r-tange

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. aug 2016, 19:20
Geografisk sted: Horsens 8700

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf krededk » 7. apr 2017, 17:16

r-tange skrev:Jeg har haft en kortere test med dem i KT-radio.

Det første der slog mig var hvor godt bygget de var. Virkelig flot helstøbt hovedtelefon der sidder virkelig dejligt på hoved.

Jeg syntes de lød virkelig godt med masser kræft og saft i lyden. Det er ikke lyse hovedtelefoner og der er en god dyb bas i dem.
Man høre med det samme at det ikke er de mest detaljeret og åbne i lydbilledet man kan finde. Jeg savnede gevaldigt fokus på instrumenter i lyden.

Det skal også siges at de andre hovedtelefoner jeg lyttede på. kostede 14.000 , 26.000 og 30.000. Set i den sammenhæng får man godt meget for 7500 kt.


Jeg har ligeledes haft et par Elears fra KT radio hjemme til test. Må nok erkende, at jeg ikke var synderligt imponeret. I min verden er 7.500,- kr. mange penge. Til den pris synes jeg godt man kan forvente at blive fejet af gulvet. Og efter den ekstremt positive omtale de har modtaget rundt omkring fra.. Innerfidelity, i'm looking at you.. tjah.. jeg havde nok bare forventet mere. Jeg sammenligner med mine Fostex TH-X00, Hifiman HE400i og Hifiman Edition X (V1). Jeg A/B testede mod mine Fostex TH-X00 som er dem jeg har mest erfaring med, og fandt dem manglende både i den dybe ende (forventeligt), men også helt oppe. De manglede klarhed. Mellemtonen var rimeligt tilfredsstillende, men på nogle tracks var mandlige vokaler en smule fraværende. Igen - prisen taget i betragtning, måtte jeg levere dem tilbage. Ærgerligt, fordi de er super komfortable og virkelig flot og solidt byggede.
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Focal Elear - lytteindtryk

Indlægaf Victor Halgaard » 16. maj 2017, 05:09

Generelt enig med dine indtryk! Personligt fandt jeg "hullet" i midten temmelig stort da jeg lyttede til dem. Bassen fandt jeg dog ikke serlig interessant, og Utopia gik samme vej... uangagerende, mørk/afrundet, manglende bund/vægt og uden meget at skrive hjem om andet end en god detaljegrad... Hvilket virkelig var en skam, for jeg er virkelig forelsket i deres kvalitet og filosofi, men lydmessigt levede ingen af dem op til deres ny-pris da jeg hørte dem (på en Brooklyn og iFi iCan Pro).
Når det så er sagt, kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre dem igen på andet udstyr... just in case! Meninger om Focal'erne er så polariserede at det virker sært for mig: nogle finder dem yderst engagerende, med god bund og vild dynamik, imens andre finder dem kedelige, tilbagelænede og manglende på liv... normalt syntes jeg der plejer at være en rimelig enighed om de karakteristiske træk, men hvor nogle blot ikke bryder sig om dem. Hmm.
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron