Den store AKG-tråd



Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 28. dec 2017, 00:55

AKG Electret-familen:

Igen en sammenstilling fra forskellige kilder, der dog denne gang i et vist omfang er nævnt.


---


AKG K340

AKG K340.jpg
AKG K340.jpg (114.27 KiB) Vist 21071 gange

The K340 was AKGs first foray into the territory of electrostatic headphones. It was introduced in 1978/79, and was followed by the K4 in 1982, and the K145 in 1984/85. Both of the latter are supra-aural (on-ear), while K340 is circum-aural (over-ear). The production of K340 ceased in 1993/94.

The K340 is actually a hybrid of electrostatic and dynamic drivers. It builds upon the K240 Sextett design (likely the same dynamic driver, with 5 passive radiators instead of 6), with added treble response from an electret driver. The (full range) dynamic driver contributes up till about 16 kHz, and the electret driver contributes from about 4 kHZ and up, acting as (super)tweeter to add a bit of electrostatic magic (shine/sparkle/detail) to the two upper octaves. It's worth noting that there is no crossover, both drivers will be active at the same time within their respective frequency ranges.

The electret driver needs a stepup transformer*, and in each earpiece the sixth slot (otherwise used for passive radiator) is occupied by the PCB with stepup transformer and resistors. Since it only has to handle frequencies above 4 kHz, it can be this tiny. As well, being electret rather than electrostatic means it can driven directly from the headphone jack of an amp or receiver, though some say the K340 is quite inefficient and needs a dedicated headphone amp to really sing.

It's said that K340 during its lifespan underwent 5 different revisions, though on sound alone only two are generally acknowledged/talked about, the bass-lite and the bass-heavy versions.

There are a couple of known mods to the K340:
A. To custom-tune the headphone by changing the damping (cotton in the K340), and thus the Q, of the diaphragms.
B. To bypass the stepup transformer PCB for the dynamic driver (desoldering).

* Electrostat vs. electret headphones: Both types are electrostatic-- there's no difference in operating principle, just materials used. One uses electret material to supply the high fixed operating voltage, the other gets it from an external power supply. Electret headphones do need stepup transformers, but often these are built into the earpieces (as with the K340, K4 and K145), or an inline pod (as with the Philips electrets), or a fat 1/4" plug (some of the Toshibas). These are the models that plug directly into a headphone jack. Then there are models with the transformers in a separate box (Sony and Stax) that connect to speaker terminals or special high-voltage direct-drive amps (Stax).


http://www.audiofanatyk.pl/recenzja-slu ... k340-es-d/
https://www.headphile.com/page9.html



AKG K4

AKG K4.jpg
AKG K4.jpg (171.76 KiB) Vist 21071 gange

Introduced in 1982 this was the first AKG mini headphone series and it included four headphones: the retractable 20 ohm K1 (inferiour sound), the 200 ohm dynamic K2, the dynamic “multi-diaphragm” 200 ohm K3, and the top-of-the-line 400 ohm electret/dynamic K4.

The super lightweight K4 (65 g in contrast to 385 g for K340) was probably an attempt to cater for the rising portable market of the time. The hybrid electret/dynamic design of K340 was carried over and adapted to the smaller form factor of K4. The electret is smaller and more efficient, and the construction is far simpler. They used a dynamic driver that is very similar to the K141-style driver used in the K240 and K340 series, but at 400 ohms rather than the 600 ohms in the K141 and K240 or 640 ohms in the K340.

Though small and ligtweight the K4 is not exactly an obvious portable first choice. At 400 Ω / 92 dB they need plenty of gain and and plenty voltage (they don't need a lot of current), not the ideal partner for the walkmans/discmans of the time. Failing sales probably explain the short life span (1982-85), and because of that the rarity of the K4 today.

The headband on K4 is spring loaded, providing a comfortable yet adequately firm pressure on ears and head. There are two versions, one with a single comfort pad, and on with a riveted weave band. If the headband is too tight, a hair dryer can be used to heat up and soften and then stretching it a bit. The foam pads will have deteriorated, and replacement pads are no longer available. The pads can either be rebuild, or replaced with alternative pads (see link below).


https://www.head-fi.org/threads/akg-k4- ... cs.541899/
http://www.hifi-classic.net/review/akg-k4-462.html



AKG K145

AKG K145.jpg
AKG K145.jpg (56.7 KiB) Vist 21071 gange

Introduced in 1984/85 the K145 was another go at the supra-aural market segment. It accompanied the cheaper dynamic K135, also supra-aural. It is larger than K4, but lighter than K340. At 200 Ω / 89 dB it was still probably to hard to drive for portable players back then, but production continued until 1992. The rarity of K145 today suggest small sales numbers at the time.

Like its predecessors the K145 is a hybrid design, and in all of these headphones what you have is the step-up transformer for the electret in parallel with the voice coil of the dynamic driver (there is no crossover in the usual sense). The electret material is said to vary between production runs, and depending on the electret film used (no specific details are known) you might have a series resistor on the transformer primary, or secondary, or both, or neither. K4 and K145 share drivers, and they are are soldered to each other directly rather than with jumper wires like you see in the K340

There are two versions, outwardly they differ quite a bit, internally they are said to be identical..

- K145: The regular version has a plastic headband with a nylon strap, with red lettering on the band and red accents on the strap. The driver is exposed (apart from the foam pads). Cable and plug are similar to K240-series.

- K145S: The /S version has a wire headband with a vinyl strap (similar to the standard AKG headband), all in black, with white lettering on the strap. A plastic grid protects the driver (similar to the Sextett). Cable is softer and slimmer than on regular version, and plug is similar to K501.


https://www.head-fi.org/threads/akg-k14 ... od.275453/
https://www.head-fi.org/threads/akg-k14 ... ry.363967/
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... 5s.409436/
http://tech.hexun.com/2010-12-19/126271502.html



Sound comparisons


"If we had not measured them, we might have concluded that the larger K340 was somewhat dull and lacking in high-frequency response. But a more careful comparison suggests that the superior smoothness of the K4 at high frequencies, possibly aided by its supra-aural design, was responsible for its delightfully open, airy quality. Unquestionably, it did not have the "bottom end" of the K340, but it did have a sweetness at the other end of the spectrum that we found most attractive. In addition, it seems probable that the diminished output of the K340 at upper middle frequencies (where it was 5 to 8 dB under the level from the K4), combined with its stronger bass, had the effect of making it sound dull and distant by comparison to the K4."


"So how does it sound? In short, the bass is full and midrange a bit forward, the treble somewhat rolled-off. Since the electret driver is smaller than the one in the K340, I guess it works in a more limited range – downward – than the K340 which according to some sources sets in at 4 kHz. I suspect a (lower) treble dip at the crossover point of the dynamic and electret driver of the K4, which together with the “eager” midrange contributes to the perception of a softened treble. But in a sense this headphone is more honest than the bass and treble emphasized portable headphones common today."


"The K4 has an open, appealing and surprisingly full sound with no major flaws. Resolution is good but not top notch, attack also good. It doesn’t show the cross-over oddities I’ve experienced with the K340 with quite audible crossover problems if you listen to female vocal recordings in mono."


"For those of you who are still waiting to hear them they have a unique characteristic.  The treble is ultra quick.  The attack on the treble is noticably quicker than on other 'phones which I found very pleasing and that persuaded me to purchase them.  The bass is a little laid back and weak compared to some phones but they always put a smile on my face."



Service Manuals



kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 29. dec 2017, 11:04

Først 3musik fantastisk læsning :-)

Er det her helt korrekt? "Introduced in 1984 the K145 ... With the two previous electret/dynamic models (K340 and K4) having been already discontinued, K145 became the last of its kind from AKG."
Det kunne godt forståes som at K340 var ude af markedet i 1984. Men jeg kan se at K340 optræder side om side med K145S i HiFI Revyen '91.

Og så er det da lidt interessant at se at K4 blev solgt til omkring samme pris som K240 i '85 mens K145 var billigere end K240 i '90.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 29. dec 2017, 12:23

Godt spørgsmål! Det er ikke lykkedes mig at finde en kronologisk oversigt over produktionsår (fra og til). Jeg har derfor lænet mig op ad diverse udsagn på HeadFi. I det konkrete tilfælde har jeg kun set produktionsstart nævnt (1978/1982/1984), og at K340 var udgået, når en eller begge on-ears blev introduceret, samt at begge sidstnævnte solgte så dårligt, at de hurtigt udgik igen (sammen med flere andre portable AKG portable hovedtelefoner på den tid). Den konkrete formulering er mit forsøg på at dække dette forløb/forhold. Man må nok kontakte AKG direkte for at få produktionsårene oplyst. Siden K4 iflg dine kilder stadig var tilgængelig i 1985 og K145S i 1990, tyder det jo på en vis ‘historieforvanskning’ på HeadFi, hvilket for så vidt er forståeligt, det er jo længe siden, og når en officiel AKG oversigt ikke eksisterer, bliver der gættet og lagt til efter bedste evne. Henad vejen her i tråden får vi forhåbentlig luget ud i de forskellige misforståelser og skrøner.

Tilføjelse: I den polske anmeldelse af K340 nævnes, at den blev produceret fra 1979 til 1993/94. K4 betegnes som en sideløbende portabel udgave, der blev produceret 1982-85. K145 betegnes som en electret udgave af den billigere, dynamiske K135 på samme tid, og blev produceret 1985-92.
Jeg kommer til at omskrive det engelske, så det afspejler de nye oplysninger.
Jeg har desuden sendt AKG en forespørgsel om produktionsår for deres samlede portefølje, har dog ikke de store forhåbninger om et brugbart svar. Har fortsat indtryk af en vis historieløshed i det nuværende konsortium (Harman).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 3. jan 2018, 21:30

Fik Mortenhoes K500 ind ad døren i går morges. Den er mellemperiode-varianten kan jeg se ud fra mønstret på driverens membran. Puderne ser ud til at være de lysere grå (der findes også nogle mere violetgrå, der kom til senere), og var forholdsvis god stand. De fik en let omgang vask og massage, for at prøve at gøre dem lidt fyldigere igen. Elastikkerne var slappe, men det var overraskende nemt at stramme dem op (med skruetækker, bred pincet og sikkerhedsnål :-) ).

Har prøvet dem med iPhone, Tentos indb. forstærker, Trissturis og Rock'n Glass. Tento klarede egentlig at drive dem ok, men jeg endte med kun at bruge RnG. Her har jeg indtil videre været igennem 4 forskellige rør, for at se om jeg kunne ramme bedste match. Jeg har siddet og vekslet mellem K500 og K240 DF, for at have et kendt udgangspunkt.

Så til lyden.. Hm, K500 er lys og fremme i skoene ift DF, og dermed for mig noget uvant. Jeg har nok ikke helt knækket koden endnu. Den lader til at favorisere akustisk, ikke alt for kompleks, og ikke alt for hurtig musik. Og så gør den sig bedst med gode optagelser.

Jeg synes egentlig ikke, at den nødvendigvis er bedst til klassisk (som mange hævder), i hvert fald ikke de mange gamle optagelser jeg har. Det har egentlig været en udfordring at finde lige den rette type musik, hvor den excellerer.

Jeg er uden tvivl farvet i min opfattelse af den lange fartstid med DF. Har nok altid syntes, at DF forsvinder på en god måde, og lader musikken flyde - sammenhængende, ufarvet, helstøpt, sympatisk.

K500 er temmelig anderledes. Gør meget mere opmærksom på sig selv. Tvinger lytteren meget tættere på.

Egentlig hænger lydbilledet meget godt sammen, selv om mellemtonen er fremhævet, er den ikke løsrevet fra bassen. Det er bare lidt smalt, som om midten er trukket frem og begge ender kappet af. Det lyder ikke dårligt, men begrænset.

Lyden er egentlig ganske ren og klar. Jeg hører detaljer, sprødhed og luftighed, dog er det som om det hovedsagligt er på de ydre linier. På de indre linier savner jeg sprudlen og boblen, mæthed og farve/liv.

Umiddelbart tænker jeg, at det er driverens begrænsninger i forhold til at formidle opløsning og/eller mikrodynamik jeg oplever her. Selv om jeg nok mest er på herrens mark, hvad angår forståelse af lyd :-)

De 5-6 albums der foreløbigt passer godt til K500 er et lidt begrænset anvendelsesområde, men jeg vil lytte lidt mere, måske vil tilvænning udvide antallet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 5. jan 2018, 16:58

Herlig læsning. Jeg tolker teksten som vi er enige, omend vi måske har to forskellige udgangspunkter. At du finder de favorisere akustisk, ikke alt for kompleks musik, og at de gør meget opmærksom på sig selv, rimer vel meget godt på, at jeg vælger K500 når jeg lytter til trio Jazz musik :-)
Mellemtonen i K501 er anderledes, hvorfor jeg synes den passer bedre til klassisk. Mellemtonen i K501 er ikke så pågående og fokuseret på som i K500.
pågående og fokuseret kunne vel godt være en anden måde at skrive "Det er bare lidt smalt". Og jeg er enig i at det er lidt vanskeligt at beskrive mellemtonen i K500. Udover til dels K400 har jeg ikke hørt den mellemtone karakteristik i andre hovedtelefoner.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Mortenhoe » 5. jan 2018, 18:02

Dejlig læsning :-) Jeg observerede bare at de ikke kunne spille death metal. Videre :-D Spøg til side. De lød for tynde i lyden, men jeg bruger også hovedsageligt mine TH-600. Jeg bliver højest sandsyneligt aldrig AKG mand, men jeg nyder nu nogle gange at hører lidt old school hip hop på mine K240 Sextett.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 5. jan 2018, 20:04

I dag er så Tentos tur til at spille med K500. AD1866 har mere fokus på bassen og har bedre mikrodynamik end TDA1543. Dette er selvsagt som disse chip'er er implementeret i mine to DAC'er, ikke nødvendigvis som de lyder i sig selv.

Tentos indbyggede forstærker klarer stort set at drive K500 (kl 15 ved passende høj lydstyrke). Min anke hidtil har været, at den fremhæver mellemtonen på en måde, hvorpå mellemtone og bas opleves som løsrevet fra hinanden. Derfor har jeg kun har anvendt Tento som ren DAC tidligere.

For mig er det især interessant, om det bliver for meget, når forstærker og hovedtelefon trækker i samme retning (mellemtone), eller om DAC'en kan tilføje en ekstra dimension på bassiden.

Sideløbende har jeg så skiftet forstærkermodul på Trissturis, fordi den rene Broskie triangle buffer ikke har kræfter nok til K500. Modulet med opamp har så til gengæld en lidt mere aggressiv lydsignatur.

Jeg kender disse DAC'er og forstærkere temmelig godt. Når jeg tester K500 på kryds og tværs er det selvfølgelig i håbet om at støde på en vinderkombination.

Det er dog også for at lære K500 bedre at kende, dens styrker og begrænsninger. Har godt nok læst side op og ned om K4/5xx, men det bliver jo noget andet at lægge ører til tingene selv.

Jeg begynder at vænne mig lidt til K500. Ja, den kan fremstå tynd i lyden, som Morten nævner. Den kraftigt afrullede bas er sikkert hovedforklaringen. Et lille løft her via andre puder (fra K601 el. K702) synes at være at være den gængse løsning.

Selv om lyden klart tilter mod det lyse, synes jeg egentlig ikke, at den fremstår bidende eller trættende. Lidt kunstig lys måske, men Kate Bushs '50 words for snow' lyder i det mindste ikke længere som om hun havde en høreskade, når hun (selv) mixede det :grin:

Solderdude har på diyaudioheaven nogle målinger af K4/5xx (og kommentarer/tolkninger hertil). Det er interessant at læse og relatere til det jeg selv hører.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Mortenhoe » 5. jan 2018, 20:17

Ja, jeg skriver bevidst tynd, da de ikke nødvendigvis er lyse eller at der forekommer nævneværdig lyttetræthed.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Sweppesfetterlein » 7. jan 2018, 19:10

Spændende tråd. Har været på udkig efter 340, men det er umiddelbart ikke en bøf folk er villige til at skille sig af med.
Har pt et par y50 og k701 som begge spiller glimrende. Solgte et par gamle k271 mk1 for et halvt år siden og fortrød det næsten omgående. Indtil jeg for nylig anskaffede mig et par srh940 havde jeg ikke prøvet et par lukkede bøffer der kunne spille jazz som de old school akg. En helt igennem fortræffelig hovedtelefon...specielt når man tænker på hvad den koster.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 7. jan 2018, 19:44

ebay.de nok stedet for div AKG-modeller, lige nu ligger der 6 stk K340.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf librarian » 8. jan 2018, 10:18

"DF forsvinder på en god måde, og lader musikken flyde - sammenhængende, ufarvet, helstøpt, sympatisk"

- det er en fantastisk god beskrivelse af DF, det er præcis min oplevelse.

Det er en spændende tråd at følge, tak for det!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 8. jan 2018, 12:15

Det er mig, der takker. Uden dine gode råd på vejen, havde jeg nok aldrig fundet frem til K240 DF.

Lige det er en af de ting, jeg værdsætter ved hoved-fi, at man kan få tilpassede råd og tips fra folk, der kender (evt deler) ens præferencer.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 8. jan 2018, 21:45

Hvordan lyder K240DF i forhold til K240 sextet?
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 8. jan 2018, 21:54

Meget ens i mine ører, bortset fra at Sextett har mere bass. For meget for min smag, derfor blev den sendt videre. På min DF har jeg fjernet skumpladen ml pude og driver, jeg har også byttet fra pleather til velour puder. Det giver den rigtige lyd for mig. Både Sextett og DF er født med pleather, prøvede at sætte velour puderne på Sextett, men syntes fortsat den havde en anelse for meget bas.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Mortenhoe » 8. jan 2018, 22:29

kvik skrev:derfor blev den sendt videre.


thumbs
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Kolind » 9. jan 2018, 10:04

En ting jeg syntes er imponerende, er hvor lidt der reelt er sket lydmæssigt over så mange år. Altså - lydmæssigt syntes jeg jo stadig at sådan et sæt 30 år gamle bøffer holder ok.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 9. jan 2018, 18:59

kvik skrev:Meget ens i mine ører, bortset fra at Sextett har mere bass. For meget for min smag, derfor blev den sendt videre. På min DF har jeg fjernet skumpladen ml pude og driver, jeg har også byttet fra pleather til velour puder. Det giver den rigtige lyd for mig. Både Sextett og DF er født med pleather, prøvede at sætte velour puderne på Sextett, men syntes fortsat den havde en anelse for meget bas.


Interessant at få med :-) som jeg nævnte for dig, så har jeg lidt ved et tilfælde fået fat i et sæt k240 sextet. Og den har jeg ikke rigtigt fået knækket koden på endnu.
For mig gør de noget rigtig godt ved slutfirser guitarnørd instrumental plader (Joe Satriani - surfing with the alien og Steve Vai - Passion and warfare) men ellers ender jeg let med at lægge dem fra mig igen. Kan være jeg skal prøve med puder og skumplade som du beskriver.
(og så ved jeg ikke om vi er ude i noget Grandmaster Flash & the Furious Five når vi snakker old school hip hop :-) )
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 9. jan 2018, 19:37

Min DF er LP. Sextett’en fik jeg ikke tjekket, Morten kan måske hjælpe med version/prod.periode. Det er jo ikke sikkert, at vi snakker om Sextett fra samme periode. Måske lyder din sextett anderledes end min (nu Mortens).

DF: "The earlier version is said to be a bit warmer sounding and with more emphasis on the mids, where the later production is more linear, detailed and has a larger soundstage."

Sextett: "Soundwise bass is said to be reduced when moving from EP to MP to LP, and lower midrange is reduced and treeble increased when moving from MP to LP."
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Sweppesfetterlein » 10. jan 2018, 15:34

kvik skrev:ebay.de nok stedet for div AKG-modeller, lige nu ligger der 6 stk K340.


Tak for link. Ja jeg må blankt indrømme, at jeg mere eller mindre har afskrevet ebay siden min kammerat for en ti år siden blev røvrendt ifm noget superdyrt fiskeudstyr. Virker sgu lidt fjollet når jeg nu tænker over det. Kan godt se hvor mange bøffer der forbigår min tud, hvis jeg udelukkende lurer på dba. Kunne godt være man skulle hoppe på ebay og rekvirere sådan et par 340 banditter.
Har også været lidt hooked på df'eren, men har en kammerat der købte dem for et par måneder siden, og han synes ikke umiddelbart han kan høre forskel fra hans gamle 240 studio...som han så synes lyder skidegodt.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 11. jan 2018, 01:12

Her er en god og omfangsrig AKG-billedserie, der viser AKG K100 - K200 mk2 - K300 Monitor - K301 - K301 Xtra - K400 - K401 - K500 ASDF - K500 - K501 - K601 - K701. (Microsoft Translator kan gøre teksten næsten forståelig)

AKG 100-701.jpg
AKG 100-701.jpg (167.81 KiB) Vist 20759 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 17 gæster