Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"



Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. feb 2018, 15:37

Ja titlen er tydelig, men parametrene er helt og aldeles op til jer.
Der er så mange tråde i internet land omkring undervurderede/overvurderede produkter - det være sig indenfor musik og hifi således også i græsslåmaskineverdenen (hey alle ved at John Deer havetraktorer er vejen frem...bare spørg Forrest), men af og til kan disse diskussioner kaste nogle virkelig interessante anbefalinger af sig.
Umiddelbart kan jeg dog ikke fordrage betegnelserne overvurderet/undervurderet, mest fordi at de ofte implicit anfægter emner, der udelukkende beror på vores individuelle smagsløg. Disse to benævnelser dækker alt for ofte over mennesker, der mener de har ret, og at andre tager helt fejl...hvilket igen er tåbelige parametre i en verden, der i sidste ende handler om personlige preferencer.

Nå...når vi nu har fået det kedelige af vejen, så tænkte jeg netop på denne tråd i går aftes, da jeg efter en marathon lang session med mine hd6xx og min nyindkøbte myryad z40 skiftede over til et mere moderat set-up med mine hfi-15g og plenue d. Jeg blev overrasket over hvor lidt jeg følte jeg gik "glip af"....og tænkte så på, at en hd650 koster omtrent en 2500 fra ny (hd6xx er billigere dog), men så kræver den ovenikøbet en forstærker, før den begynder at synge. Det er saftsuseme mange penge ift de godt 500 bobs jeg ofrede på Ultrasonen. Hver gang jeg tager den Ultrasone på kraniet, så føles det som at komme hjem. Den minder mig om 80erne og mine første bøffer (som umiddelbart godt kunne have været Sonys udødelige klassiker mdr5...kan ikke lige huske), men med en langt mere raffineret og medrivende kunnen. Jeg får derfor både et nostalgisk tilbageblik på min barndom, men også et decideret kick over hvor meget lyd, jeg får for min plovmand.

Men ja som sagt så er parametrene helt op til jer. Det kan være 'best bang for ya buck" (lidt a la hvad jeg lige har demonstreret), bedste bøf nogensinde uanset prisskilt, mest oversete for alle de forkerte grunde, eller den som måske ikke er den bedste men derimod jeres yndlings i kraft af komfort/bas/design/lugt/ekstra kastestjerner i kopperne. Som sagt i bestemmer helt selv.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Walbum4262 » 13. feb 2018, 17:44

diminishing returns og preferencer er en utrolig stærk ting i denne hobby.

Jeg har lyttet til en brugers 150000kr he-90 setup og det var den mest fantastiske oplevelse og jeg har også haft ca 1 time med senheisers HE-1 til 400000kr og uden tvivl at det er det bedste jeg har hørt.

Men ikke desto mindre efter mange penge brugt på div. Gear sidder jeg tilbage med et par Apple Airpods og Sony wh-1000xm2 og alt andet er solgt da trådløs bare er vejen frem for mig da jeg konstand er i bevægelse :) og de giver mig musik som jeg ikke behøver at kritisere på men bare høre
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf toppe » 13. feb 2018, 17:46

Min yndlingsbøf må være mine første 'rigtige' hovedtelefon: Beyerdynamic dt-531. Som jeg husker det spiller den fint med de fleste kilder, og den bliver ikke nævneværdigt bedre af at blive tilsluttet et fint setup. Men hvad betyder det, når den bare lyder 'rigtigt' uanset hvad... :-)
Desværre ligger de i en skuffe og venter på en reparation, men som jeg husker det, kræver det en donorbøf, da der vist er en plastikdims, som er knækket... Hmm, nu savner jeg den :-(
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 18:37

Mine favorit bøffer er JVC CX1000

Mest brugte q-JAYS
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. feb 2018, 18:52

Ja jeg prøver også at tage mig selv i, når det hele bliver for fokuseret på "det bedste af det bedste" - ofte i kølvandet på et eller andet medrivende review, hvor skribenten påstår at have fundet Kong Midas foretrukne musikleverandører. Dog er jeg stadig i snuse fasen og nyder at lytte til stort og småt, da det altsammen er med til at give mig nye perspektiver fremfor en stålfast mening omkring X set-up utvetydeligt er biens knæ.
Jeg ville sagtens kunne klare mig med min Ultrasone, og en eller anden bøf der ikke deler mit avantguarde jazz og således mystiske toner med omverdenen.

Walbum4262 skrev:diminishing returns og preferencer er en utrolig stærk ting i denne hobby.

Jeg har lyttet til en brugers 150000kr he-90 setup og det var den mest fantastiske oplevelse og jeg har også haft ca 1 time med senheisers HE-1 til 400000kr og uden tvivl at det er det bedste jeg har hørt.

Men ikke desto mindre efter mange penge brugt på div. Gear sidder jeg tilbage med et par Apple Airpods og Sony wh-1000xm2 og alt andet er solgt da trådløs bare er vejen frem for mig da jeg konstand er i bevægelse :) og de giver mig musik som jeg ikke behøver at kritisere på men bare høre
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. feb 2018, 18:57

Har aldrig set eller hørt om den Beyer før. Lyder rigtig interessant udfra de anmeldelser jeg har læst. Bestemt én jeg godt kunne finde på at hapse, hvis den popper op på dba eller her. I det hele taget er jeg lidt varm på nogle af de lidt ældre Beyer modeller, specielt dt15o, som jeg på et eller andet tidspunkt må eje. Om ikke andet så bare for at kunne blære mig med det nok så chikke 'madkasser på hovedet' look.

Heh..kender godt det der med at savne ting man i et øjebliks svaghed kom til at sælge. Jeg savner mine k271 mk 1, som jeg forærede én af mine kammerater. Har savnet den lige siden faktisk. Også én af de bøffer, som jeg mener er stygt overset både her og på head-fi...eller måske er det bare undertegnede, der ikke har set ordentligt efter.

toppe skrev:Min yndlingsbøf må være mine første 'rigtige' hovedtelefon: Beyerdynamic dt-531. Som jeg husker det spiller den fint med de fleste kilder, og den bliver ikke nævneværdigt bedre af at blive tilsluttet et fint setup. Men hvad betyder det, når den bare lyder 'rigtigt' uanset hvad... :-)
Desværre ligger de i en skuffe og venter på en reparation, men som jeg husker det, kræver det en donorbøf, da der vist er en plastikdims, som er knækket... Hmm, nu savner jeg den :-(
Senest rettet af Sweppesfetterlein 13. feb 2018, 19:22, rettet i alt 1 gang.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. feb 2018, 19:01

Igen en bøf jeg aldrig har hørt om. Er du da helt vimmer for en moppedreng rullw3 Bare dens udseende udstråler en massiv soundstage for en lukket bøf. Minder lidt om Sonys gamle flagskib kombineret med Denons tidligere topmodeller.

Har hørt meget om q-jays men har sgu hvad jeg skal bruge ift iem med mine audioflys. Har faktisk været langt mere interesseret i deres v-jays - altså den åbne lette on-ear bandit, som konkurerede med px100ii og porta pros for nogle år siden. Har ikke kunne finde dem til salg dog...hvilket var derfor jeg købte de Ultrasones.

Claus-DK skrev:Mine favorit bøffer er JVC CX1000

Mest brugte q-JAYS
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 14. feb 2018, 02:04

Jeg har vist 2 par v-JAYS, de er meget sjove, jeg ved ikke om de bliver lavet mere. Jeg har det meste de lavede de første par år.
d-JAYS min første gode inear
q-JAYS i 3 eller 4 versioner
s-JAYS der har jeg kun prototuper
v-JAYS har jeg som skrevet vist 2 par af.
Det var før jeg fik butik, de brugte mig som tester, nok mest fordi jeg havde alvorligt orddiarre på head-fi, da jeg var aktiv der for små 10 år siden.

Jeg har brugt driverne fra v-JAYS til andre projekter, det ene sæt blev bygget ind i et par hørerværn og det andet, er vist inde i nogle Superlux HD660.

Jeg har mange sjove sager, toppen af toppen er nok Sennheiser surrounder og ERGO AMT, sammen er de intet mindre end fantastiske både at se på og lytte til.

Du er jo ligesom alle andre meget velkommen til at komme på besøg, jeg bor 500 meter fra motorvejen mod Flensburg, så skal i ned og fylde bilen med øl og sodavand, så kig forbi..

p.s man har ALDRIG hvad man skal bruge, det er hele kerne og grundlaget for vores forbrugs-samfund, tanker som "jeg har hvad jeg har brug for" er jo direkte skadelige for verdensøkonomien ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. feb 2018, 17:22

Ok så skulle du vidst også være klædt på ift Jays udstyr rullw3 ruller1
Synes selv jeg har for meget liggende rundt omkring...vil egentlig hellere fylde rummene med plader musik11

Tak for indbydelsen, det var sgu flinkt. Jeg er dog én af de få mennesker der bor i Jylland, som ikke har kørekort. Jep. Måske er det bare Københavneren i mig der er viet til sin cykel. Jeg plejede altid at være hurtigere fremme end samtlige af mine bilist venner, hvis vi skulle mødes et eller andet sted i Storkøbenhavn. Heroppe dog er der simpelthen så langt imellem snapsene, at jeg enten skal til at komme mig over mine diskusprolapser og komme i bedre form, eller også satse på et hurtigt fremstød indenfor molekulær transport a la Star Trek.
Jeg ku selvfølgelig også bare ta det skide kørekort, men regner lidt med at det sker helt naturligt i forbindelse med en hovsafinte i mit kærlighedsliv.


Nå men for at vende lidt tilbage til tråden, så er jeg lidt spændt på, om der er nogen derude der vil nævne den old school dt150. Jeg har set mig lidt varm på den, og når jeg tænker på alle de forskellige anmeldelser jeg har læst af dem, så virker de lidt som en åbenlys kandidat for netop denne tråd. Favoritter kan også nogen gange have et nostalgisk islæt til dem, og der er absolut ingen anden bøf der skriger nostalgi som dt150 gør. De har været på markedet siden kridttiden, og jeg kunne egentlig godt forestille mig, at de kunne have været mange musikentusiasters første rigtige snif af den audiofile verden eller på godt gammelt dansk: fed lyd.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 14. feb 2018, 18:26

DT150 lyder af røv, Brian May er stokdøv... ruller1 ruller1

Legenden over dem alle er i min verden Sennhesiser 414 med de gule puder.
Vi har endnu ikke fået alle de børn vi regnede med at få, så jeg har oceaner af plads, mit problem er mere at finde lortet når jeg skal bruge det rulle4

Scotty siger han er tæt på at være på, så alt håb er ikke ude.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. feb 2018, 22:52

Kommer det fra en tidligere ejer eller blot en misfornøjet fan af kongen af bong-garn musik16

Har aldrig hørt hd414 men synes at kan huske den ligge rundt i adskillige huse, jeg besøgte som barn. Har dog brugt puderne i et forsøg på at gøre mine sr325i mere komfortable. Det lykkedes...bare ikke nok.
Grados filosofi eh? Svarer lidt til at købe en Ferrari, hvor sædet er skiftet ud med en grøn mælkekasse. Det kan umiddelbart virke, ja...men ligefrem komfortabelt? Nahh.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 14. feb 2018, 23:28

Sweppesfetterlein skrev:Grados filosofi eh? Svarer lidt til at købe en Ferrari, hvor sædet er skiftet ud med en grøn mælkekasse. Det kan umiddelbart virke, ja...men ligefrem komfortabelt? Nahh.


Billede

Jeg har ikke haft 150eren men lyttet til den flere gange.
Brian May har bare i mange år sagt at han var praktisk talt døv, hvilket også forklarer hans valg af hovedtelefoner, han har ikke noget at bruge toner over 6000 Hz til..
Den er sikkert kommet i flere forskellige lydprofiler, jeg tror ikke på de har brugt de samme drivere i 30 år.

Den gule Senn var den man kunne bruge, når jeg lyttede til singler i den lokale radiohandel, det var tider
Et par HD414 og jeg står der og lytter til "Tarzanboy" med Baltimora igen.. 1musik

Med mindre du har det at samle på gamle hovedtelefoner der lyder dårligt, som hobby, så undgå de der flotte gamle bøffer der af og til udbydes på ebay, de har papdrivere og kan slet ikke hamle op med de moderne drivere, som Senn var de første der brugte i netop HD414, hvis jeg ikke husker helt skævt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf kvik » 14. feb 2018, 23:48

Er DT150 ikke en slags fattigmandsudgave af DX1000, Claus?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 15. feb 2018, 01:04

Nej jeg havde nu også tænkt mig at købe en spritny fra Thomann af. De koster lige under et jern. Der må jo være et eller andet over dem siden de stadig er i produktion...skulle man umiddelbart tro. Eller også er det bare gamle modeller, der aldrig er blevet solgt? (Hoho)

Har læst mange steder, at den er én af de få lukkede bøffer, der lyder åbne, hvilket virkelig tiltaler mig. De skulle også være mere neutrale end dt770 uden at virke bas allergisk. Igen et plus i min bog.
Det kunne da egentlig godt være, at der har været en opdatering af driverne. Som sagt jeg har aldrig lyttet til en - hverken antik eller ny.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 15. feb 2018, 01:13

kvik skrev:Er DT150 ikke en slags fattigmandsudgave af DX1000, Claus?


Jo hvis man ser bort fra lyd og komfort er de nærmest ens ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Claus-DK » 15. feb 2018, 01:14

Hvis du vil have mere åben lyd, så prøv at manipuler lidt omkring 6500-7000 Hz på en EQ.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Henrik_sdk » 15. feb 2018, 03:22

Dem jeg bruger nu (o: Har osse prøvet setup til 1 million, men ærlig talt rammer dem derhjemme bedre min smag..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2385
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Walbum4262 » 15. feb 2018, 09:37

Henrik_sdk skrev:Dem jeg bruger nu (o: Har osse prøvet setup til 1 million, men ærlig talt rammer dem derhjemme bedre min smag..


Og hvad bruger du nu Henrik ? Stadig dine he1000 ud af Elise ?
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Henrik_sdk » 15. feb 2018, 15:41

Ja, og violectric og ether C flow ved computeren..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2385
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Yndlingsbøf ikke nødvendigvis den "bedste"

Indlægaf Sweppesfetterlein » 15. feb 2018, 20:11

Jeg har ikke rigtig begivet mig ud i det der med equalisor endnu, andet end at jeg permanent har slået min plenue d på maestro effekten. På "flat" mode lyder den ikke meget bedre end min gamle ipod nano.
Har bare virkelig ikke brug for flere ting, der distraherer mig fra musikken. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg vil kunne drive mig selv til vanvid hvis jeg konstant giver mig selv muligheden for at tweeke og fifle for at opnå endnu bedre lyd. Umiddelbart har jeg bare hørt mange bøffer, som jeg ikke ville ændre noget som helst ved signaturmæssigt, så måske er det bare undertegnede der er lidt for "overbærende" hvis man ellers kan sige sådan.
Mine gamle d600 har en fantastisk soundstage...jeg vil bare gerne prøve noget nyt og lidt anderledes dog stadig bibeholde og/eller udbygge på nogen af dens kvaliteter såsom fx åbenhed.

Claus-DK skrev:Hvis du vil have mere åben lyd, så prøv at manipuler lidt omkring 6500-7000 Hz på en EQ.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron