Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater



Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Krellef » 21. mar 2018, 19:49

Jeg er af et par omgange blevet foreslået at investere i et par entry-level planar's. Det er ikke i kortene det første stykke tid, men derfor kan jeg jo godt prøve at få stillet min nysgerrighed angående sådan en størrelse:

Bør/skal man have udstyr af en bestemt kaliber for at udnytte planar's vs. almindelige hovedtelefoner? Og hvordan med filformater af musik? F.eks hører jeg udelukkende musik ved min stationære PC via betalt Spotify. ("high" quality), og efter at have læst Maerkedahl skrive, at han mente at det med M1060'ere (Monoprice Monolith m1060 indtryk!-tråden) muligvis var første gang han hørte forskel på Tidal og FLAC, kunne det være interessant at høre fra nogle af jer andre med planar-erfaringer, om planar og Spotify er et mismatch.

Har I andre generelle planar-erfaringer til en nybegynder som jeg, hører jeg gerne om dem thumbs

Tak!
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. mar 2018, 20:38

Det er hovedtelefoner fuldstændig ligesom dynamiske set udfra hvordan de drives ulig elektrostater.
Dem jeg har prøvet har dog været glade for juice. Min originale he400 fx, som blev lanceret som den første let drivelige planar, er faktisk overraskende svær at drive. Sammenlignet med min Onkyo a800, som også er 32ohm, så er der nat og dag forskel eller rundt regnet en kvart omgang på forstærkeren.
Du skal heller ikke fodre dem med mystiske filer eller noget. Helt normalt, ligesom dynamiske.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Krellef » 21. mar 2018, 20:41

Mht filerne mente jeg nu, om kvaliteten af spotify var for lav ift de detaljer en planar hovedtelefon ville afsløre :-)
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. mar 2018, 20:44

P.S. Med din forkærlighed for en veludtalt bund, så vil du via planar bøffer nok opnå en del wow øjeblikke. Selv de mere neutrale af slagsen har en evne til at rendere bassen på en helt igennem genial facon. Min he400 dog dykker dybt, ægte lappedykkerstil.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. mar 2018, 20:54

Alright sorry, missede din point. Men det kommer lidt an på hvilken bandit du køber...igen fuldstændig ligesom dynamiske. Min he400 spiller helt fint med mp3 320. Om man så personligt kan høre forskel på den og flac synes at være meget individuelt, selv med ultraopløseligt mikrodetaljeinspicerende gear. Personligt kan jeg selv kun høre forskel ved specifikke genrer og albums, såsom godt optagede live albums og noget folk...men så andre gange kan det være noget så simpelt som hihat lyden på en gammel goa plade, der afslører. Andet musik kan jeg überhaubt nicht høre forskel.
Sagt på en anden måde: jeg vil skyde på du finder ligeså "afslørende" kander blandt de dynamiske, som du gør på planar siden. Jeg tror tuning af bøffen har mere at sige, men det sidste må du sgu ikke hænge mig op på.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Claus-DK » 21. mar 2018, 20:54

Spotify er for lavt til alt..
Man bør altid lytte til lossless formater, det er dumt at starte med at begrænse musikken og det der fjernes fra en fil er væk for altid..
SĂĄ altid sĂĄ gode filer som muligt..

Planar har ikke nogle specielle krav til lydfiler.
Planar er ikke lige pludselig en helt anden musik oplevelse, de ser bare anderledes ud, fungerer anderledes, men lyder nogenlunde ligesom alle andre hovedtelefoner.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Peter Jensen » 21. mar 2018, 21:40

Jeg vil umiddelbart mene at planars ofte har en mere stram bas men ikke nødvendigvis mere af den. Jeg vil også mene det er rimeligt at sige at de har mindre distortion og god respons som giver god 3D gengivelse. Self findes der også dynamiske drivere som kan det, f.eks HD800, men tænker man bredt og budget syntes jeg der er lidt fordel til planars.

Af ulemper nævnes ofte en lidt tynd diskant og at de er store og tunge.

Generelt set er de ikke så svære at drive, i hvert fald ikke i forhold til 300 eller 600 ohms dynamiske.

Mht filer er jeg enig med Claus, dog må jeg indrømme at jeg selv lytter meget til Tidal hi-fi og Master. Syntes Spotify er lige lidt for komprimeret. Da planars ofte har lidt mindre distortion og god respons så giver det egentligt mening at man kan høre detaljer der som man ikke har hørt på budget dynamiske. Dog tror jeg ikke det vil være så udtalt at Spotify pludseligt er no-go hvis det før var fint.

Man kan sagtens prøve planar for et overkommeligt budget... Den der Monolith er sikkert fin og ikke så dyr, men på vores breddegrader er det nok lettere at finde en brugt Fostex T50RP mk3. Den koster ca. 1200 fra ny og har set den til under det halve brugt. Den lyder glimrende stock og kan blive rigtig fin via modding. Så vil anbefale dig at holde udkig efter sådan en bandit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 1. apr 2018, 20:36

Jeg husker at der engang var en på Head-Fi der skrev noget i denne her retning om planar-lyden: "This is how bass is supposed to be done" og versus elektrostater: "This is how treble should be done". Jeg tror, der kan være noget om snakken.

Planar'er har ingen egenresonans i bassen, sådan som dynamiske har. Derfor er de i princippet upåvirkede af udgangsimpedansen fra forstærkeren. Det betyder kontant bas. Noget andet er så hvordan hovedtelefonen og puderne osv. ellers er designet, hvilket påvirker tingene ganske meget.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf FrederikS » 20. maj 2018, 16:46

Alle hovedtelefoner er påvirket af udgangsimpedansen da det virker som et highpass filter. Det er syndt at købe en planar også ikke købe en ordentlig forstærker til. Find noget der har meget lav udgangs impedans så bassen ikke bliver underlig. En god solid state forstærker vil nemt kunne levere nok strøm så der ikke går noget tabt. O2 eller O2+ODAC/SDAC er geniale og man behøver ikke tage lån i hus osv.

Spotify high quality burde være fint. De anvender den nyeste standard for mp3 kompression hvor der er taget højde for psykoakustik. Det har udryddet mange af de sjoveste artefakter. FLAC er slf af foretrække.

Ved lukkede hovedtelefoner skal de slutte tæt. De fleste åbne planar hovedtelefoner er ret tolerante overfor placering og fit.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 21. maj 2018, 11:40

Du mĂĄ meget gerne uddybe det med hvordan udgangsimpedansen pĂĄvirker en planar magnetisk driver (som giver en rent ohmsk belastning).

Det jeg skrev i posten ovenfor er baseret pĂĄ hvad en "ekspert" har fortalt mig og kan resumeres sĂĄledes:

Når en dynamisk enhed, som har egenresonans i bassen, bliver drevet af en forstærker med relativt høj udgangsimpedans, så vil forstærkeren ikke have ordentlig "greb" om enheden, og man får dermed blød bas. Det skal være noget andet med en planar magnetisk driver, da membranen ikke har en egenresonans (dvs. definitivt ikke i bassen), så udgangsimpedansen derfor ikke påvirke bassen. Altså: Når der ikke er nogen egenresonans at få under kontrol, så betyder udgangsimpedansen ikke noget. (Dette er hvad jeg blev forklaret.)

Noget andet er, at jeg (og andre) har oplevet, at nogle rørforstærkere ikke giver så fast bas som gode transistorforstærkere - selv om det er en planar magnetisk hovedtelefon (HE-6), der drives. Med andre ord passer ovennævnte teori og oplevet lyd ikke helt overens, men jeg har ikke nogen teori at forklare lydforskellene med.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf FrederikS » 21. maj 2018, 18:09

Udgangsimpedansen kan man se som en strøm og spændings begrænser sådan meget simplificeret, så ved lave frekvenser hvor enheden trækker en høj strøm giver det problemer (gælder også ved planar hovedtelefoner da de har en lav impedans, som dog er ens unaset frekvens). Det du har hørt passer perfekt med at sætte en planar eller anden hovedtelefon med meget lav impedans på en dårlig forstærker. Kontrol og forlængelse ned af bliver ramt som de første også kan man gætte på andre sjove effekter højere oppe.

http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRhikeisan.htm
Et smart lille tool til at se effekten set over frekvens. Man fĂĄr bĂĄde cut-off og hvordan det ruller af.

Impedansen af en dynamisk enhed afhænger af mange ting i dens mekaniske system. Planar enheder har meget lille bevægende masse og meget stort areal som ikke er nemt at bevæge. Ud over det tænker jeg også at den måde man lægger wire trace på giver et meget dæmpet system da der er stor forskel i stivhed mellem wiretrace og resten af membranen, men det er et gæt da jeg ikke kender nogle faktiske tal for planar magnetiske enheder.

HE-6eren har meget lav effektivitet og derfor skal man have en ordentlig klump for at kunne drive den korrekt især hvis man lytter højt. Tror alle de lidt mere normale planar hovedtelefoner har det fint med en O2 eller noget ligende. Hvis man læser NwAvGuy's blog omkring strøm, slew rate osv. :) De lyder tilgengæld også rigtig fedt, tror ikke man kan få bedre bas end der er i dem.

Link til NvAwGuy omkring udgangsimpedans og hvorfor det har stor betydning: http://nwavguy.blogspot.dk/2011/07/o2-headphone-amp.html
Senest rettet af FrederikS 25. maj 2018, 10:22, rettet i alt 2 gange.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 21. maj 2018, 22:16

Hmmm. Den omtalte rørforstærker var faktisk en dyr integreret forstærker (Leben CS300), så den skulle ikke have problemer med at drive HE-6, fordi den udgør er en "lav" impedans, tvært imod. Faktisk havde jeg en 10 Ohms effektmodstand over højttalerterminalerne for at få impedansen ned til omkring de 8 Ohm, som forstærkeren "helst" vil have.

Uanset, så fik jeg altså en lidt blødere bas end med nogle knaldgode transistorforstærkere, jeg har.

Med tanke på dit svar kunne noget af forklaringen faktisk være, at rørforstærkeren "kun" gav omkring 2W til HE-6, mens transistormodellerne jeg har prøvet har givet i størrelsesordenen 7W og 8W. Altså kunne der være tale om strømbegrænsning i form af ren maks effekt (dvs. 12W hhv. 50W højttalerforstærkere).

EDIT 22/5 kl. 12:15 : Jeg kom på, at jeg oplever at få dybere bas med den balancerede forstærker i min HM910S (bærbar musikspiller på 440mW) end med en stationær (på 5W) selvom sidstnævnte altså har meget mere effekt tilgængelig. Så - måske er udgangsimpedansen forklaringen her alligevel (på trods af hvad "eksperten" sagde).
Senest rettet af LarsHP 22. maj 2018, 12:15, rettet i alt 1 gang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf FrederikS » 22. maj 2018, 09:23

Glemte lige linket til NvAwGuys artikel: http://nwavguy.blogspot.dk/2011/07/o2-h ... e-amp.html
Han gennemgår effekterne og laver lidt sjove målinger hvor man kan FR grafer før og efter.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 22. maj 2018, 22:23

Han taler udelukkende om dynamiske enheder, og der er ikke noget at diskutere om dem: Der er vi / "alle" enige.

Der, hvor der eventuelt kan være uenigheder, er, når det kommer til planar magnetiske enheder, da de ikke har en egenresonans (i bassen), hvorved dæmpningsfaktor (i hvert fald i teorien) bliver uaktuelt. (Bemærk min tilføjelse i posten ovenfor.)

Jeg er åben for, at en høj udgangsimpedans alligevel kan påvirke planar magnetiske enheder i det omfang, at den begrænser effekten ved lave frekvenser. Det er jeg ikke kompetent til at kunne sige noget om teoretisk.

Jeg kan imidlertid ud fra egne lytteerfaringer (og andre folks beskrivelser) sige, at der faktisk kan være noget om snakken, da mange har opgivet at drive HE-6 med andet end højttalerforstærkere. Det kunne forklares med at sådanne som udgangspunkt har både lavere udgangsimpedans og mere effekt end hovedtelefonforstærkere.

P.S. Så er planar magnetiske hovedtelefoner ikke nødvendigvis lavimpedante. Eksempelvis er HE-6 angivet til 50 Ohm, som hverken er lav eller høj (ud fra NvAwGuys angivelser).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 24. maj 2018, 11:39

Og så blev "bolden lagt død": En på Head-Fi skrev, at han havde brugt en forstærker, der havde omskifter for udgangsimpedans (hhv. 0.1, 35 og 120 Ohm) sammen med HE-500. Med høj udgangsimpedans blev bassen slap/blød. Så ved vi det!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf FrederikS » 25. maj 2018, 10:28

Det er et high pass filter når du har højudgangsimpedans. Har sat det rigtige link ind når man bruger appen skifter den til en forkert link http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRhikeisan.htm

Du kan sætte 50 Ohm ind og en meget lav kapacitans så kan du se på diagrammet nederst hvordan roll-off bliver og hvad cut off frekvensen er. Hvis du har 50 Ohm udgangs impedans uanset hvad der sker bag efter mister du 5 dB ved 20 Hz og 3 dB ved 30 Hz 2 dB ved 40 Hz osv. Der sker også alt muligt andet men det er nok en stor del af forklaringen på dårlig bass.

Den elektriske dæmpning ændre man også på men det burde have en mindre hørbar effekt. Hvis du har underlige dynamiske enheder ala Sennheiser så får du også noget super underligt omkring egenresonansen for driveren. Som Innerfidelity dækker her: https://www.innerfidelity.com/content/m ... -impedance

0 Ohm udgangsimpedans vil man høre mere af den lave bass da niveauet ved 100 Hz er dæmpet. 100 Hz passer godt med mudder.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. jun 2018, 12:11

Hej folkens!
Lidt af et rookie spørgsmål hér: Jeg fandt ud af at min he500 lyder decideret bedre, når jeg sætter min Myryad på high gain.
Nu er det bare sådan at 500eren er en 38 ohm kande imens Myryad, i deres egen brugsanvisning, nævner at high gain kun skal anvendes med bøffer på 200 ohm eller derover.
Er det 'skadeligt' for bøffen at blive drevet på denne måde eller kan jeg være fuldstændig ligeglad?

Edith: hov..kan faktisk se at I har berørt emnet i indlæggene over mit...dog på en måde som gør det en kende uforståeligt for en lægmand som undertegnede. Jeg vil godt bede om en vokal musik14

Dobbelt edith: Jeg har brugt lidt tid på at læse om emnet, hvilket egentlig er sværere end som så, da internettet er fyldt med mennesker der mener en masse uden nogen reel viden bag. De mener det dog stadig, hvilket jeg tror er meget naturligt, når man tænker på hvor mange penge visse mennesker kaster efter lyd.
De mennesker der dog virker til at have lort pĂĄ deres styr, de laver ofte 'vandhane analogien', som jeg stadig er ved at vikle mit hoved omkring.
Volume er ikke hvor højt vi hører musikken men nærmere betegnet strømmen, hvorimod det vi hører rent faktisk er lydtrykket. Overført til vandhanen er volumen den konstante strøm af vand alt imens gain indstillingerne blot er indstillinger i vandlåsen, så du ændrer på trykket i hanen.
Ideelt set bør man ikke pille ved gain(?).
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf FrederikS » 14. jun 2018, 17:38

Hvis du skruer for højt op kan du smadre enheden. Lav / høj gain bruges bare så dit volume potmeter er i det nogenlunde rigtige interval. Samme volume på lav eller høj gain er præcis det samme for enheden. Nogen gange er gain switchen lavet dårligt kan være en årsag til at det måler / lyder forskelligt.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf Sweppesfetterlein » 18. jun 2018, 16:01

Tak Frederik og sorry for det sene tilbagesvar. Har været fordybet i en head fi tråd omkring audio myter og tests og må blankt erkende, at jeg tror det psykoakustiske aspekt har spillet mig et puds...op til flere gange med hifimanden og hvorledes man bedst driver ham.
Hvis en forstærker er ss og ellers bygget ordentligt og tunet neutralt, så burde den vel ikke have nogen 'lyd'. Den skal forstærke et signal med så lidt forvrængning som overhovedet muligt...med mindre man godt kan lide lidt farve og så kan man fx fifle lidt med eq, skifte opamps eller gå helt over til rørbanditter.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål om planar, udstyr hertil og filformater

Indlægaf LarsHP » 18. jun 2018, 20:10

Tja. Det der med at "enhver ordentligt bygget" transistor-forstærker lyder identisk med alle andre tilsvarende forstærkere - det er vist en sandhed med modifikationer. Altså - praksis viser, at der er lydforskelle mellem gode SS forstærkere selvom teorien skulle tilsige noget andet. Jeg kan ikke komme på en forstærker, der ikke har lydt enten en anelse anderledes eller ligefrem tydeligt anderledes, end andre forstærkere, jeg har haft tilgængelig. En anden synsvinkel på teorien kunne være, at der stort set ikke findes en eneste "ordentlig" forstærker (i betydningen, at den ikke "farver" lyden på en eller anden måde). Så - for mig - er den teori ubrugelig i praksis.

Hvis folk mener, at der ikke er forskel, så slipper de at købe noget bedre end det de allerede har. Det er jo en fordel.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron