Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort



Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2018, 13:00

Jeg har i mange år spekuleret over hvorfor komfort er det sidste der bliver tænkt på når der udvikles hovedtelefoner ??

Det er som om at de produceres sĂĄ man kan holde ud at have dem pĂĄ, ikke sĂĄ de er dejlige og behagelige at have pĂĄ, hvorfor ?

Jeg har ejet en god portion hovedtelefoner jeg har måtte se ligge i skufferne, fordi de var knap så behagelige at have på hovedet, det har specielt gjort ondt med Grados RS modeller, de er så gode, men jeg kan ikke have dem på, da de efter kort tid giver smerter, hvorfor er verden så ond ? og hvorfor har Grado ikke gjort noget ved et problem der har været i centrum af Gradosnakken de sidste 10 år ?

Et andet eksempel er 701 fra AKG, jeg har læst om 100vis af kunder med ondt i toppen af hovedet på grund af headbandet og den måde det er lavet på og det er en nem ting at løse og ligesom Grados puder ikke noget der ville gøre dem mere kostbare at lave, men man holder ved og så vidt jeg kan se tager den gamle fejl med i de nye 701 modeller.
Hvorfor ?

Jeg sælger selv HM5 puder og når jeg kan sælge dem til 200 incl porto og tjene penge på det, så kan de ikke koste meget mere end 5-10 kroner at producere, ikke en pris jeg kan få, men det kunne de store producenter, eller selv lave bedre puder, men det gør de ikke, altså vi taler om at en merpris på 20-50 kroner kunne gøre mange hovedtelefoner meget mere komfortable, hvorfor sker det ikke ? tænk hvor godt det kunne blive hvis man brugte bare 100 kroner på de puder.

BEATS er også et eksempel, billige varme vinyl puder og de koster på den ækle side af 3 kilo, de er vist begyndt at kære sig lidt mere om det, men en hovedtelefon til 3-5 kilo, bør efter min mening være lige så dejlig at tage på som det er at lægge sig i en nyredt seng, det skal være som at komme hjem.

Komforten og den fornemmelse det er at tage dem på, er en meget stor del af min kærlighed til JVC DX1000, havde de haft Grado komfort, ville jeg ikke holde ret meget af dem, så ville de bare være gode hovedtelefoner og ikke stå på et alter i Kilplev rullw3 rullw3
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Krellef » 5. apr 2018, 13:40

Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål.

Jeg har set noget lignende indenfor keyboard-fi-verdenen, hvor der kan blive lanceret et tastatur der afkrydser (næsten) alle de rigtige bokse: God byggekvalitet, stort switchudvalg, PBT caps, men f.eks ikke et standardlayout, som betyder at det er svært at skifte keycaps hvis man har interesse i det.

Jeg så en bruger skrive noget i retning af, at hvis det var ham, der var producent, ville han læse hvad forumbrugerne ønskede, lancere et tastatur der afkrydsede alle "de rigtige bokse", sælge det billigst muligt og trække sig tilbage som milliardær.

Han skrev lidt spørgende, at det næppe kunne være "reelt" keyboardinteresserede producenter der lancerede alle disse highend 1000+ kr tastaturer, der gang på gang manglede et eller andet.

Men kan det ganske enkelt handle om produktionsprisen? Ville det f.eks (nu spørger jeg jer andre) blive urimeligt dyrt at lancere - lad os sige en highend Grado - men med pads der er brugt tid på enten at udvikle, eller finde og købe andetsteds? For jeg har da set lækre pads koste flere hundrede kroner, og jeg forestiller mig ikke at de ville blive billigere af at blive lanceret med/på en hovedtelefon

EDIT: Men på den anden side: Hvis man lancerer et produkt der er "perfekt", har folk jo ikke grund til at købe andet/mere ved én ruller1
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2018, 14:42

Det ville kræve et tunings arbejde hvis man skifter puder på f.eks Grado, det vil påvirke lyden..

Det er jo netop sket fordi man har lavet noget der lød godt med de puder der lige lå der og så starter man maskinerne.
Hvis de nu lavede det den anden vej, lavede en dejlig komfortabel skal og sĂĄ smed lyden ind i den, ville man fĂĄ et mere fuldendt produkt.

Beyer har gjort det mere på den måde, DTmodellerne f.eks. er nærmest ens i deres komfort og udstyr, bare med forskellige skaller udenom.

Og ja det er den evige køb køb køb der driver værket..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Sweppesfetterlein » 5. apr 2018, 15:18

God tråd Claus og det er skam også noget jeg ofte går og funderer lidt over: hvorfor i alverden, når man nu gang på gang støder på kunder der efterlyser bedre komfort, blive ved med at producere samme evindelige skal?
Jeg ved godt Grado er et familieforetagende og ikke er en fabrik i stil med Sennheiser eller AKG, men når man nu efter dekader med skub i salget og lydmæssigt får masser af ros, hvorfor så ikke prøve at angribe problemet lidt anderledes?

Jeg havde samme problem med min 940...fantastisk lyd, dĂĄrlig komfort...men mĂĄske er det bare mit kranie.
Anyways alt det her gejl med fantastiske bøffer, der føles horrible på kasketten, var faktisk grundlaget bag mit køb af KRK 8400. Jeg gik bevidst efter en ultralet kande med dertilhørende bløde puder. Lyden håber jeg så er tilfredsstillende. Det er nemmere at vænne sig til en signatur end det er at vænne sig til at sidde med et råkostjern spændt fast på hovedet...uanset hvor velspillende det nu måtte være.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Daf » 5. apr 2018, 22:30

Enig.
Jeg har selv benyttet en k701 til filmlyd i nogle år. Jeg har i sin tid simpelthen skåret bulerne i læderhovedbåndet ud med hobbykniv, for at forhindre smerter i hovedbunden. Det er nødvendigt at gøre. Jeg har også haft en Shure 940 og genkender problemet med buler ned i hovedbunden.
Man kan med rette undre sig over at producenterne kan være så udygtige, og man kunne ønske sig de gjorde sig den umage at gennemtænke brugen af deres produkt og teste det i praksis.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Daf » 5. apr 2018, 22:47

Faktisk har jeg også gjort andet for komforten... jeg bruger konsekvent trusseindlæg i hovedbåndet på min k701 og min Stax 407 :roll:
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2018, 23:16

Jeg synes en mand der står ærligt frem og siger han bruger trusseindlæg fortjener respekt på alle måder.. rulle2 rulle2 rulle2 ruller1
De er bestemt meget bedre med lidt kvindeartikler.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Daf » 5. apr 2018, 23:26

De er ganske bløde sådan nogen :mrgreen:
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Sweppesfetterlein » 6. apr 2018, 17:01

rulle2 ruller1
Fantastisk indlæg! Tak for trusseindlægskrydringen. Ganske sublimt. Det er hermed skrevet bag øret thumbs

Det der med komfort eller mangel på samme er egentlig en underlig størrelse. Et eller andet sted må man gå ud fra at folk der producerer ørekander også ynder at bruge dem selv i ny og næ. Derigennem kunne man godt forledes til at tro, at de via anbringelse af bøf på kranie og den fantastiske oplevelse det er at lytte til sprød musik...og måske også prøver at bære bøf i hvad der svarer til et X-Factor afsnit - måske og også kun måske ville lægge mærke til pudernes generelle facon (runde) og formen på deres egne og omtrent 99,9% af jordens eksemplarer af homo sapiens (oval form/Afrika)....og således få den geniale idé at indføre ørets form som sådan cirkus skabelon for puder?

Djævelens advokat: Der er lettere at tegne en cirkel end det er at tegne et omrids af Afrika rulle6
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 6. apr 2018, 21:04

Du har fuldstændigt ret runde puder er lidt tåbelige.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Sweppesfetterlein » 6. apr 2018, 23:57

Apropos komfort så er der milevid forskel imellem mine to hovedkander hd700 og he500. Sidstnævnte kan mærkes på hovedet, det er helt sikkert! Havde egentlig lige vænnet mig til luksus fra Sennheiseren, og præsentation, så det var sgu lidt af en omvæltning at få et halvt kilo karate planar på krydderen i stedet for. Puderne fra hifiman er en joke...en dårlig en af slagsen. Lidt ligesom det tykke og klodsede kabel. Velour puderne har lidt den der faste kradsende karakter, hvilket ikke ligefrem er ideelt med de tunge magneter der presser bag på.
Min kammerat må meget gerne snart finde de læderbanditter...

Jeg havde ikke forestillet mig at vægten gik hånd i hånd med ydelse, men hér virker det dog som at være sandt...man skal bare skrue dobbelt så højt op for forstærkeren...og så lidt mere fordi det lyder endnu bedre højt...faktisk lidt højere end det...og før man ser sig om, så er man til koncert rulle2
...døv.
Den lokker satme den hifiman. Man fĂĄr virkelig lyst til at skrue op for hele sin musiksamling. Det er farligt.
Håber dog de nye puder kan gøre lidt ved fordelingen af vægten - specielt omkring mine ører.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Peter Jensen » 7. apr 2018, 22:41

Spændende tråd... Jeg har ikke specielt store øre og det er desværre også sjældent at jeg får siddet med hovedtelefoner på i flere timer ad gangen, så jeg er nok ikke helt så udfordret som andre. For at være djævlens advokat vil jeg tage producenternes side og stole på at de tænker lyd først og at det er årsagen til det problemer vi har. F.eks. tvivler jeg altså på at de bare lige smækker de puder på som de nu lige har. Jeg tror at de laver advancerede akustiske modeller hvor de nøje udregner hvor langt øret skal være fra driveren for at få den lyd de ønsker. Så når man smækker en anden pude på og får god komfort, så vælger man altså også aktivt at ændre den lyd som ingenørene og eksperterne havde valgt at man skulle have! I nogle tilfælde har jeg oplevet at det var et dårligt valg med andre puder, i andre ændrede lyden efter min mening sig til det bedre - men begge tilfælde var jo stadig min mening og ikke det producenten ønskede at den skulle lyde som!

For hovedbåndet er det nok lidt svære at argumentere at det er lyden som bestemmer. Her kunne det måske være et problem at vægt ofte er en paremeter der optræder i specifikationer, så producenten vil gerne holde den nede når kunder sidder og sammenligner specs på nettet. Men self. er det også et problem med pris. Som alm. mennesker kan vi sagtens undre os over at en producent vælger et produkt der er dårligere i vores optik for at spare 5$, men det er rigtigt mange penge hvis man forventer at sælge +1 million enheder. Problemet opstår så hvis man har en stærk supply chain enhed i sin virksomhed som kan overbevise ledelsen om at man får det nææææsten samme resultat med det andet hovedbånd, og samtidig spare virksomheden mange millioner. Ofte er "User top of the head comfort" afdelingen en del mindre og bliver så desværre sat til vægs!

Har desværre ikke ejet nær nok hovedtelefoner i min *host* unge liv, men Beyer T5p er nok det mest komfortable jeg endnu har prøvet, og har endda også god lyd. Jeg syntes derudover også at Audeze og MrSpeakers Alpha Dogs er gode selvom de er tunge. Det skyldes nok at jeg ofte tager dem af i nogle minutter 1-2 gange i timen. (Lytter mest på arbejdet hvor jeg ofte skal snakke med kollegaer). Ultimativ komfort for mig er mine CIEM´s med Noble Bts - har svært ved at se hvad der skal stikke den, det skulle da lige være CIEM´s med indbygget bluetooth :)

PS: Nok meget godt at det pt. kun handler om hovedtelefoner - man kunne let oprette en lignende tråd om in-ears hvor komfort issues er mindst lige så massive hvis ikke værre..... Hvornår kommer de der long awaited custom over the ear headphones!!! Million dollar idea gratis fra mig til jer - ta den og bliv rig :).

PPS: Ville egentligt gerne vide hvad der ellers hang pĂĄ wall of fame i Kliplev :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 7. apr 2018, 22:56

Helt klart et andet og vigtigt emne her VÆGT..
Når vi kommer ret meget over de 300 gram står jeg af, jeg bliver øm i nakken og hvis jeg er i bevægelse går det helt galt.
Gradoer er som en sidebemærkning et af de mærker som er langt fremme på dette punkt, de er overraskende lette..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 7. apr 2018, 22:59

Peter Jensen skrev:PPS: Ville egentligt gerne vide hvad der ellers hang pĂĄ wall of fame i Kliplev :)


Et billede af konen thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Krellef » 8. apr 2018, 09:11

Peter Jensen skrev:Som alm. mennesker kan vi sagtens undre os over at en producent vælger et produkt der er dårligere i vores optik for at spare 5$, men det er rigtigt mange penge hvis man forventer at sælge +1 million enheder. Problemet opstår så hvis man har en stærk supply chain enhed i sin virksomhed som kan overbevise ledelsen om at man får det nææææsten samme resultat med det andet hovedbånd, og samtidig spare virksomheden mange millioner. Ofte er "User top of the head comfort" afdelingen en del mindre og bliver så desværre sat til vægs!



Ville man ikke kunne omgå de 5$ i øget udgift ved blot at sælge hovedtelefonen 10$ dyrere som en "comfort edition", eller hvad man nu kunne finde på at kalde den?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2018, 10:20

Peter Jensen skrev:For at være djævlens advokat vil jeg tage producenternes side og stole på at de tænker lyd først og at det er årsagen til det problemer vi har. F.eks. tvivler jeg altså på at de bare lige smækker de puder på som de nu lige har. Jeg tror at de laver advancerede akustiske modeller hvor de nøje udregner hvor langt øret skal være fra driveren for at få den lyd de ønsker.


Det gør de ikke, så skulle de ved hjælp af akustiske målinger og tests have fundet ud af at DTmodeller var bedst med den samme pude ? tilfældigvis en der var identisk med dem der var på den gamle model.
Have fundet de optimale puder til hver Gradomodel, tilfældigvis ens ?

Ting bliver bygget med PROFIT for øje og intet andet, der sidder uden tvivl et par idealister rundt omkring i garager i verden, som har som formål at levere bedst mulig lyd, men de store og kendte producenter ? De er i lommen på aktionærerne og deres profit er uendelig meget mere vigtig end alt andet.

I dag er en virksomhed ikke så determineret af at få kunder til at komme igen, som de er af at sælge så meget som muligt. det er vigtigere at tjene penge i dag end det er at firmaet eksistere i morgen, synes holdningen at være og vi taler ikke om folk i butikker der står og sælger tingene, de har ofte kærlighed til deres produkter.
Det er oppe på de bonede gulve de store beslutninger tages, det er ikke nørdede lyd eksperter der står for dem, det er folk der elsker penge der bestemmer, også over dem der elsker lyd og de ting kommer når et firma når en vis omsætning og størrelse..

Naturligvis er det sådan at hvis et par puder ødelægger lyden, vil man bruge en anden, der bliver tænkt i lyd og komfort og design og og og, men lyden er kun en del af det samlede produkt og bundlinjen er første (og 2. og 3. og 4.) prioritet.
Det er da også derfor at der er så mange amatører der har succes med deres tilbehør og modificeringer af kendte hovedtelefoner, tag bare TRP50, se hvad Fostex har fået ud af de stumper i forhold til brugere på hoved-fi og andre fora.

Jeg er ret sikker på at står de og er tvivl om to sæt puder, det ene lyder bedst og de andre er mest komfortabele, så tror jeg at, de vælger den BILLIGSTE, hvor de i en ideel verden ville lave en mellemting og få det bedste af begge verdener..

Nu kommer der Paris-Robaix, det er som alle ved et af årets højdepunkter, jeg håber at det regner og hagler, det må også gerne være frostvejr og tåget. thumbs popsy
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2018, 10:28

Krellef skrev:
Peter Jensen skrev:Som alm. mennesker kan vi sagtens undre os over at en producent vælger et produkt der er dårligere i vores optik for at spare 5$, men det er rigtigt mange penge hvis man forventer at sælge +1 million enheder. Problemet opstår så hvis man har en stærk supply chain enhed i sin virksomhed som kan overbevise ledelsen om at man får det nææææsten samme resultat med det andet hovedbånd, og samtidig spare virksomheden mange millioner. Ofte er "User top of the head comfort" afdelingen en del mindre og bliver så desværre sat til vægs!



Ville man ikke kunne omgå de 5$ i øget udgift ved blot at sælge hovedtelefonen 10$ dyrere som en "comfort edition", eller hvad man nu kunne finde på at kalde den?


Godt forslag.
Jeg ville dog foretrække at de tvang luksus ned i halsen på os og lagde 5$ på alle sammen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Peter Jensen » 8. apr 2018, 10:41

Krellef skrev:
Ville man ikke kunne omgå de 5$ i øget udgift ved blot at sælge hovedtelefonen 10$ dyrere som en "comfort edition", eller hvad man nu kunne finde på at kalde den?


Tja, vil tro at de gerne vil undgå for mange næsten ens modeller på markedet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Peter Jensen » 8. apr 2018, 10:48

Jeg er sådan set enig i at profit kommer først. Forestiller mig at RnD afdelingen ønskede andre puder, men når modellen så går fra RnD til masseproduktion kommer Supply Chain og topledelse og vil have produceret billigere!!! I nogle tilfælde kan det self også være et krav til RnD fra start...

Lyder lidt som mit årlige ønske om sjask regnvejr i Monaco :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Debatoplæg: Gode hovedtelefoner og komfort

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2018, 10:51

Der er da ingen cykelløb af betydning i Monaco 7musik 7musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster

cron