Kvaliteten af jackstik adapter



Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Mataugust » 23. apr 2018, 20:22

Jeg har flere hovedtelefoner med 3,5 mm jack stik, og gevind så et adapterstik til 6,3 mm kan skrues på. Jeg har altid brugt den medfølgende adapter, uden at stille spørgsmål.
For nylig genfandt jeg så en adapter, så jeg købte i AV-cables for næsten 40 kr., en ublu pris for sådan en stump metal.
Der var en tydelig forskel, da jeg prøvede at skifte mellem standard og AV stikket. Lyden fylder simpelthen mere, mellemtonen mindre skinger, bassen mere fyldig --- kort sagt bedre i alle aspekter.
Er det bare mig der kan høre en forskel, eller er der andre der har prøvet det. Evt en forbedring ved at sætte et 6,3 mm stik på i stedet for standard 3,5
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Claus-DK » 23. apr 2018, 21:11

Er det alle de almindelige der lider og er den dyre version underlegen ??

Det er da en fed oplevelse, er vi sikre pĂĄ at det du sammenligner med er uden fejl ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Mortenhoe » 23. apr 2018, 22:14

Der kan jo være en anelse dårlig stikforbindelse i den medfølgende 6.3mm adapter. 3.5mm stikket skal jo gerne gå lidt stramt i adapteren. Jeg har dog aldrig oplevet at høre forskel på adaptere.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Mataugust » 23. apr 2018, 22:28

Jeg har 2 gevindadaptere fra hhv shure og akg. De lyder ens, sĂĄ enten har de samme fejl, eller ogsĂĄ er det ikke en fejl.
Jeg læste engang, at der kunne høres forskel om man brugte 3,5 mm udgang eller 6,3 mm med adapter.
Jeg har overvejet den Arcam rHead i ksb, bare for at prøve det.
Synes dog det er for mange penge at bruge på sådan et forsøg.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Daf » 24. apr 2018, 08:43

Jeg hĂĄber ikke det her er et generelt problem.
Tanken har da strejfet mig før, at den mest direkte forbindelse i stikket, må være at foretrække, bare sådan principielt.
Men jeg har aldrig testet om der var noget at hente her.

Hvad er det for en adapter, der er bedre?
Jeg vil købe en og høre om jeg også kan skelne den fra en standard adapter.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Mataugust » 24. apr 2018, 09:31

Her er den fra AV Cables

Der er forskel, men det er ikke sikkert at jeg, med hørelsen, kunne fortælle hvilket stik der sidder på.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2018, 09:38

Mataugust skrev:Jeg har 2 gevindadaptere fra hhv shure og akg. De lyder ens, sĂĄ enten har de samme fejl, eller ogsĂĄ er det ikke en fejl.
Jeg læste engang, at der kunne høres forskel om man brugte 3,5 mm udgang eller 6,3 mm med adapter.


Så vidt jeg ved er det ret almindeligt at der er forskel i mellem mini og alm jack på en forstærker der har begge dele. Det kan skyldes forskellig impedans mv. Så jeg er ikke så forundret hvis du kan høre forskel imellem "mini jack -> adapter -> jack i forstærker" og "mini jack -> forstærker".

Hvis du kan høre forskel i et setup hvor det udelukkende er adapteren der ændre sig, så er jeg lidt overrasket. Men det kan self. være dårlig forbindelse. Hvis begge de to der lyder dårligere er gevinbaseret og den der lyder bedre ikke er, så kunne det måske være noget i gevinet der giver en dårlig forbindelse (gætværk). I så fald ville det være sjovt at prøve med en billig ikke-gevind adapter for at se om den lyder ligesom den dyrere gevinadapter.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Claus-DK » 24. apr 2018, 10:05

Jeg kan huske Patrick82 på headfi, han havde sine AKG 1000 hardwired i sin forstærker, som i øvrigt var hardwired til elnettet, Patrick er ikke den type der bruger stik...

Hvis man i et godt stik har gjort at der vil være bedre kontakt, vil det spille en anelse højere og det gør tingene meget svære at vurdere, for vi foretrækker den højere lyd og oplever den som bedre.

En adapter vil med sine 6 kontakt punkter have potentiale til at forringe vores signal, sĂĄ meget er 100 % sikkert.

Det man kan være i tvivl om og diskutere er: om "det er noget man kan høre ??" Og det er der jo tydeligvis en der kan her på forum..

Jeg har oplevet adaptere der lød underligt og andre særheder, det jeg har oplevet har bare altid været så en døv mand ville kunne høre der er noget galt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Krellef » 24. apr 2018, 11:13

Man kan også købe 3.5 -> 6.3 adaptere FOR billigt - det fandt jeg ud af da jeg købt 5 stk til hvad der lod til at være en god pris på den tyske Ebay. Den ene jeg pakkede ud ligner til forveksling en anden jeg har liggende, men lyder skratter hvis jeg rører stikket når den er i brug, og så er "guldbelægningen" fadet ud efter kun få uger.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Daf » 24. apr 2018, 18:25

Det viste sig jeg faktisk har nogle adaptere liggende. To af dem er anderledes og mere lig den fra av cables, og dem har jeg prøvet at sammenligne med den adapter med gevind, der sidder på min dt880.
Jeg rensede først det hele med isopropyl alkohol, for at sikre mig der ikke sad et eller andet skidt nogen steder, og så lyttede jeg på dem.
Jeg må indrømme jeg ikke rigtig kan høre nogen forskel. Måske en lille smule. Lidt renere diskant måske i den med gevind fra dt880. Men jeg skal ikke kunne sige om det er psykologisk, i og med den adapter unægtelig er noget mere elegant og praktisk, sammenlignet med de andre.
Jeg svigter mit udgangspunkt om at indkøbe en til af de her adaptere, jeg tror ikke jeg kan høre forskel.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Kvaliteten af jackstik adapter

Indlægaf Mataugust » 7. okt 2018, 23:32

Stollesen og jeg var til mikrotræf hos Buyer 1, og Buyer kunne høre samme forskel som jeg. Ikke en revolutionerende forskel, men hørbar.



Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron