Ultrasone HFI-15g



Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 23. maj 2018, 10:00

Ligger pĂĄ langs i disse dage. Hele min venstre side bobler og sitrer som havde jeg ĂĄbnet en gigantisk flaske danskvand et eller andet sted i lysken.
Va faen...så kan man jo lige så godt få skrevet lidt om denne alt for oversete bandit. Jeg har det under alle omstændigheder med at inficere alle mulige andre tråde med dens eksistens, så nu tænkte jeg at den endelig skulle have et hjem for sig selv hér på fjæsing-phi thumbs

Skulle jeg vælge imellem alle mine bøffer, og dem jeg efterhånden har ejet, så vil jeg uden tvivl tage denne Ultrasone. Da den koster 513 bobs over Thomann er det ikke verdens dyreste kande, så det er ikke jordens undergang hvis husets labrador en dag finder den gumleværdig....men det er nu mere end det. Jeg har før lavet den lidt ostede sammenligning mellem denne Ultrasone og Amerikanernes legendariske Blackbird fly i og med begge er nogle sørgelige ratlende eksistenser i ubrugt tilstand. Sætter du dem derimod i sving strammes alt op og akrobatikken indfinder sin magi.

HFI-15g huserer samme boldgade som Sennheisers px-100ii og Koss Porta Pros - den fjerlette, åbne bøf der kan drives af stort set alt. Ultrasonen er bare en klasse bedre. Når man først får indstillet hovedbøjlen og fundet sit sweetspot, således at den lille fordybning der er i puden er situeret direkte på ens ørekanal, ja så begynder bøffen at åbne sig op. Jeg tilskriver dette S-logic teknologien og det faktum at det rent faktisk virker på undertegnede.

Signaturen er tæt på neutral med et lille skub i bunden...dog slet ikke i nærheden af hvad mange forbinder med Ultrasone. Vokaler og hele mellemtone spektret lyder naturligt og selv diskanten, hvor mange af disse lidt billigere kander ofte er rullet ned til et punkt hvor det kan give bøffen en overordnet mudret præsentation, fremtræder både behagelig og sprudlende.
Overordnet står man tilbage med en klar og naturlig lydende bøf, der vejer det samme som en kvist med et par vingummier limet på. Jeg lytter på den mere end noget andet jeg ejer i hytten, og det inkluderer dyre åbne kander, planar halløj og flagskibs iem. Jeg vender bare tilbage til lyden og komforten.

Der medfølger også forlængerledningen of doom på 5 meter, hvilket jeg følte var fuldstændig vanvittigt tænkt fra producentens side af...indtil jeg for sjov skyld satte den til mit stue-setup, og via min z40 hovedtelefonforstærker gav det pludselig mening! Juicen fra myryaden afslørede et nyt gear. Den vokser med opgaven...og med de ekstra meter på ledningen er det nu også den eneste kande jeg kan lytte på mit stue-setup - fra soveværelset af ruller1 Det er genialt!
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 28. maj 2018, 12:26

Havde en god kammerat forbi her den anden dag, som jeg fik introduceret til Ultrasonen. Han kom fra sin daglige bøf (LCD2 fazor) og var egentlig lidt næsvis overfor min yndling. 'Va faen er det for noget skravl!??!!' var hans umiddelbare kommentar...udtalt med en vis form for nedladenhed.
Efter en ti minutters testtid, hvor han ikke følte det helt store for bøffen, var det lige som om at den åbnede sig op for ham....tænker lidt det er den forbistrede s-logic man lige skal vænne ørene til. Da det skete ramte underskuffen bordet, og han kiggede på mig som en italiener, der ser på en hjemvendt parmesanost.
Lang historie kort: han har just købt en HFI-15g til sig selv ruller1

Jeg sidder i bussen på vej hjem fra arbejde lige nu, men kan næsten ikke vente på at få benene op og gang i min pioneer dap og ultrasonen.
Lille ekstra info: med sine 19 ohm kører jeg den via low gain...bliver godt nok nød til at skrue meget højt op, men hold nu helt op, hvor spiller den svedigt, når den først for lidt power indenbords.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 7. jun 2018, 16:09

Jeg sidder lige og lytter til det Italienske band Area. Et ret vanvittigt band med en endnu mere gal frontmand i Demetrio Stratos og hans gale middelhavsagtige jodlen og leg med den phrygiske skala i adskillige oktaver (manden er en fugl når der kommer til stemmen). Deres andet album 'Caution Radiation Area', som også lidt sjovt inkorporerer bandets navn, byder på endnu mere end hvad man ellers kan forvente med sådan en titel. Set udfra en hovedtelefons synspunkt, så er det hæsblæsende tempi med musikalske overgange fra tætvævet og flydende jazz rock til avantguarde elektroniske synthesizer eksperimenter - plus den alt for vilde fuglevokal på steroider. Læg så en meget legende produktion ind over, der fifler med højre-venstre frekvenser og instrumenters placeringer, og du ender op med lidt af en ilddåb at sende nogen bøf igennem. Studiebøffer klarer ofte sagen som en mis, men alt for ofte på bekostning af en hvis musikalitet og evne til at rive denne lytter med...men med Ultrasonen er det en ren fornøjelse. Her for man virkelig en på goda'en og bliver rusket rundt i scenen, der, på trods af kaos og mystisk placerede instrumenter, formår at følge med og gengive musikken, tempi og 'feel'. Instrumentplacering især er helt fantastisk set i forhold til prisleje.

En anden lille ting: går og pusler lidt med ideen om en kraftigere forstærker. En Atrox V2 virker meget lokkende lige pt..dog er den helt igennem møntet på min he500, som godt kunne tænke sig lidt mere Bubbisaft fra kanden...men hold nu op hvor kunne det være morsomt at prøve at hooke min Ultrasone op til en forstærker der leverer 2 gange 12,5 Watt i 16 ohm musik17
MĂĄske sker der ikke en skid, men den har pĂĄ den anden side overrasket mig op til nu, sĂĄ hvorfor sku den ikke gemme pĂĄ et ekstra gear inde under den lidt ratlende plastikoverfrakke?
Far krydser fingre, mor køber tapet.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. jun 2018, 16:44

Haps! Det var sĂĄ nummer to kammerat der faldt for Ultrasonens charme rullw3

Hér på det seneste er jeg begyndt at bruge den på farten...eller fart og fart er måske så meget sagt med mit noget ramponerede korpus (som dog er ved at komme sig langsomt (og ekstremt smertefuldt)), men jeg bruger den under alle omstændigheder, når jeg er ude og gå ture i østre anlæg, -en park med dertilhørende sø, ænder og forbløffende mange haremisser (Aalborg er i det hele taget fyldt med harer - også i indre by).
Dét at kunne høre sine omgivelser har sine fordele i trafikken, jojo det er skam rigtig nok...meeeen hvis man nu venter til der bliver aften, og derfor også slipper for alt for mange underlige blikke når man kommer "gående" i bedste Monty Python-stil, ja så bemærker man også en hvis lydkvalitet der træder frem. Modsat noice cancelling bøffer og in-ears, fremkommer istedet en luftig og efter min mening langt mere naturlig musikpræsentation.
Det er egentlig lidt pudseløjerligt i og med at jeg reelt startede ud med "åbne" bøffer - va faen de fleste af mine jævnaldrende er vel begyndt på samme vis: Sony walkman og dertilhørende metalbøjle med orange/gult skum på. Folk der er vokset op i 80erne ved forhåbentlig hvad jeg snakker om.
'SKRU NU NED DAVID!' er vel én af de mest gentagne sætninger jeg kan huske fra bilen på vej op til nordjylland for at besøge de gamles gamle. For det meste skruede jeg ned i omkring 20 sekunder for så at skrue lidt højere op igen. Især den klare naturlige musikgengivelse kan jeg huske jeg virkelig tog til mig...specielt når bilen var ude af billedet og jeg bedre kunne høre Michael Jacksons Liberian Girl..hoho.
Det er lidt det samme jeg genfinder i Ultrasonen omend med endnu bedre lydkvalitet.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 19. jun 2018, 17:30

Lille billede:Billede
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. jul 2018, 10:34

Lille anekdote fra det virkelige liv:

Min ven der hoppede på hfi-15g her for ikke så længe siden kom forbi til et slag Risk og gin i går. Vi sidder lidt og hygger - lytter til den nye Thy Catafalque plade...og så ligepludselig siger han 'nå ja for helvede, jeg har solgt min hd650!' - vel at mærke en bøf han har ævlet op og ned ad stolper om de sidste 5 år 'ja den skide letvægter er jo den eneste bøf man kan have på i den her varme'. Det er selvfølgelig ikke helt ordret i og med der også var lidt gin involveret, men han havde vitterligt solgt sin elskede Sennheiser til fordel for denne lille opkomling. Scenen var nogenlunde lige stor, detaljer stort set det samme men Ultrasonen behøver ingen forstærker og er langt mere komfortabel.
Igen hans ræsonement ikke mit, selvom jeg måske langt henad vejen kan nikke genkendende til hans argumenter (dog vil jeg mene at hd650 er en kende mere detaljeret men har ikke en til direkte sammenligning lige pt). I denne hede er Ultrasonen min foretrukne bøf, og desto mere man lytter på den desto mere forsvinder den på hovedet til fordel for rum og luft i musikken.

Anden lille anekdote? Tjaaa jeg bruger den jævnligt som transportabel kande og rendte således ind i min kusine som var ude og gå en tur med musik i ørene. Hun kommenterede straks på mit retrolook og kunne ikke forstå meningen med en åben bøf...som i overhovedet ikke!...men da jeg pluggede den i hendes iPhone og hun derefter kunne høre Rasmus Seebach (stop!) over en åben bandit for første gang i hendes liv..ja så blev hun helt glad i låget og sagde sågar 'omg det lyder godt! hvorfor har den ikke noise-cancelling?'.
So there you have it boys and girls: anbefalet af min kusine - specielt hvis man ikke har brug for en noise cancelling funktion.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. okt 2018, 20:20

Tænkte at jeg lige ville genoplive denne tråd i og med at jeg hele tiden lærer mere om denne helt igennem eminente kande.
Det er nok den eneste bøf jeg har som jeg ikke har undersøgt dybdegående...lydmæssigt jo men ikke specifikationer fx. Blev helt overrasket da jeg kiggede bag på emballagen og så at denne ellers letdrevne kande siger 32 ohm og 96db.
Jeg kan ligepludselig godt forstå, at den lyder bedre ud af en forstærker. Det var først efter jeg havde slutte den til V200, at jeg opdagede hvor 'svær' den er at drive. Overdrivelse fremmer forståelsen, men faktum er, at jeg skal skrue højere op end på nogen af mine andre Ultrasone modeller. Jeg er næsten oppe i he500 territorie på volumepotten, hvilket overrasker mig. Måske er det bare designet af bøffen, der, modsat de andre, ikke omslutter øret med lyd men blot hviler på det.

Stadig verdens mest komfortable bøf og én af mine absolut yndlingsbøffer.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 20. okt 2018, 13:56

Den stopper bare aldrig med at overraske mig den her bøf. Har siddet hele formiddagen og byttet imellem den og en hd650 - noget der iøvrigt er lidt underligt da de føles så vidt forskellige på nødden. -Den ene føles som en full size hovedtelefon og den anden hviler blødt på dine ører i en sådan grad at man næsten ikke bemærker dem.
De er dog stadig ganske tæt på hinanden signaturmæssigt. Tilkoblet min Violectric HPA-V200 lyder begge kander helt igennem kodyle. Til min store forbavselse er detaljeniveauet nogenlunde jævnbyrdigt dog med Sennheiseren som klart vinder ift mikrodetalje. Til trods for on-ear designet af Ultrasonen føles scenen større...eller måske er det bare s-logic der virker. Scenen er under alle omstændigheder mere sammenhængende modsat 6 seriens lidt sjove "blind-spots" (der er nærmest to 'huller' på hver side af ens hoved).
Spørgsmålet er vel hvorvidt Ultrasonen tager lige så godt imod en rørforstærker? Jeg er dog ikke manden der kan teste dette, da jeg ikke ligger inde med en rørfætter. Har endnu ikke hørt én jeg har foretrukket over en simpel ss. Haag og besmag som man siger.

Jeg kan varmt anbefale denne kande til folk der ikke bryder sig om Grado signaturen/komforten men stadig lidt flirter med tanken om en on-ear bandit til samlingen. Hooket up til Viola eller en hvilken som helst anden solid forstærker er det bare en pragtfuld hovedtelefon.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Claus-DK » 20. okt 2018, 14:45

Jeg er helt tosset med dine sagaer. thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 22. okt 2018, 15:39

Takker Claus.
Saga er måske så meget sagt: nærmere dirigeret mundgejl fra hoften.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Claus-DK » 24. okt 2018, 13:07

Jeg lever og ĂĄnder for dirigeret mundgejl rullw3
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 24. okt 2018, 18:10

Jeg er din mand sĂĄ (hoho).

Jeg har forresten skrevet lidt om hvor let Ultrasonen er, men blev da lidt overrasket da jeg tjekkede æsken igen:

Weight with cable: 102 g
Weight without cable: 86 g

Det er sagomeleme en let fætter! 5! 5 gange så let som min he500! Tro mig, hvis næste sommer bare bliver halvt så lummergøj som dette års, så burde dig med de tunge planarbanditter derude seriøst overveje at se nærmere på Ultrasones vanvittigt vellydende fjer. Når solen bager og det er for varmt til bøffer - selv de lette Beyer og Zennheiser kander forvandles til svedopsamlere - så er Ultrasonen vitterligt dagens-helt-i-skysovs værdig.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ultrasone HFI-15g

Indlægaf Sweppesfetterlein » 30. dec 2018, 13:08

Jeg er et smut forbi de gamle her i juleferien og har faktisk kun haft min lille Ultrasone med.
Hvor jeg måske kan hente flere detaljer og dybere bastoner fra nogle af mine andre kander, ja så kan den altså et eller andet som totalt går udover min logiske fattesans. Det tager lidt tid før man når dette stadie simpelthen fordi det i så høj en grad beror på ens evne til at placere bøffen korrekt auf skallos. Når man endelig finder dette sweetspot og sågar får lyttet til musik i en længere periode - ja så starter magien. Væk forsvinder hovedtelefonen og dette helt igennem unikke rum opstår. Scenen kan blive enorm - som i k701 enorm - blot mere sammenhængende per mine præferencer. Jeg foretrækker også Ultrasonens scene fremfor min hd58x eller nogle af de andre jeg har prøvet i 6serien. 'Rummet' mangler simpelthen og er nærmere tre flader af lyd i stedet for: en foran hovedet og to ved siden af ørene. Hfi-15g er mere som at 'sætte sig ind i et rum der spiller musik'...igen hvis man altså har fundet sit sweetspot.
Jeg brugte temmelig lang tid på at fifle rundt med forskellige placeringer og troede da også adskillige gange at jeg havde fundet mit sweetspot...for så at indse at jeg faktisk blot skulle indstille hovedbøjlen, effektivt gøre den en kende større.

Jeg kom til en eller anden form for åbenbaring, da min søster sådan lidt for sjovt spurgte mig hvilken én jeg ville købe igen, hvis den gik i styx eller på anden vis ophørte sin eksistens...og kiggende ud over et hav af bøffer, så var det stadig denne Ultrasone jeg valgte..hvilket så lidt afstedkommer et spørgsmål såsom 'va faen skal man så med en 7-8 andre bøffer der koster op til en 6-7 gange mere?'

Jeg forstĂĄr det heller ikke, bare rolig. Det er totalt gak-gak!
En stor del af mig er helt vild misundelig pĂĄ min tyske Krautrock ven og guru, Uwe, som siden 70erne udelukkende har rocket en k240..specielt efter jeg selv har stiftet bekendskab med den, for det er da bare en monsterfed kande.
-Men det er nu mere roen derved. DĂ©t bare at vide at man har en trofast ven i AKG'en som altid spiller op til lir hvad enten du smider elektronisk polka eller Dean Martin efter den.

Jeg kan snildt se mig selv opbygge et tilsvarende venskab med Ultrasonen...og AKG'en for den sags skyld.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster