Verum Audio - Verum 1



Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Kolind » 21. nov 2018, 23:19

Verum Audio Verum 1 er ankommet. thumbs popsy

Jeg har fået disse bøffer ind af døren som første mand på touren, og mange tak til Verum Audio for det.
Claus fortæller at det er en prototype som vi har fået et lille sneak peak på. Kablet er ikke det tilhørende - det er et som Claus har vedlagt. Kablet ligner dog utroligt meget det som er på produktbillederne, så jeg mistænker at det reelt sikkert er det samme. Kablet vil jeg derfor ikke berette noget om.
Ligeledes er indpakning ogsĂĄ ikke-eksisterende for denne prototype - Claus har pakket dem ganske fikst og praktisk ned i en af de strĂĄlende Takstar hardcases med tilskĂĄret skum - godt arbejde!

Produktbillede fra kickstarter:
Billede

Første indtryk: De er store!.. og ikke bare sådan lidt store - De er gigantiske. Faktisk så meget at jeg har svært ved at tage dem på, på en bekvem måde. Når de ligger på et bord f.eks vender kopperne lidt indad, så metalbøjlen dækker for at kunne tage fat om kopperne. Man kan derved kun tage fat om det nederste som er glat og rundt - ikke optimalt. Så man er næsten nød til at have vældigt store hænder, eller også skal man tage fat om bøjlen i stedet, hvilket ikke er særligt rart, da bøjlen er tynd. Det lyder måske ikke som et reelt problem, men det irriterede mig overraskende meget. Med til det hører naturligvis at jeg ved denne lejlighed har taget dem af og på ganske mange gange :D

Størrelse bagfra ift Beyerdynamic T5p
Billede

Størrelse fra siden ift. Grado RS-2
Billede


Når de så først sidder der, sidder de godt fast og er fint komfortable, især deres vægt taget i betragtning. De er rimeligt tunge, men den store konstruktion og store puder og lækkert bredt headband gør at de ikke føles ubehagelige eller trykker. Jeg føler ikke at det er irriterende med den relativt høje vægt. De er fint store endda - Jeg har et relativt stort hoved, og kan til tider have udfordringer med at få plads i hovedbåndet. Her kan det indstilles ret meget, og blive ret stort.
Headbandet justeres på en ganske usædvanelig måde - Der er på bøjlen et aflangt hul med seperate små trin hvor man skruer sin store solide fingerskrue i. Det er lidt bøvlet første gang at skulle skrue ind og ud og flytte op og ned og skrue i og ud for at få det rette fit. Jeg må dog sige at det derefter bare kører.
Puderne er store - Hullet i midten er dog ikke voldsomt stort - Jeg kan kun lige have øret derinde, og jeg har ikke nævneværdigt store ører. Pudens overflade ud mod ansigtet er meget stor og de er lækkert bløde i skummet. Puderne lader til at være i Pleather i den gode ende, men dog stadig tydeligt ikke i læder, hvilket naturligvis er en skam. De er derved lidt varme til mig. Jeg kunne forstille mig at det kunne blive et problem i varmt vejr. En fiks detalje er at puderne er monteret med magnet-ringe bag pudens 'læbe'. De er derved lige til at tage af og på - SMART! Og ja de sidder ganske rigeligt fast til ikke at falde af ved et uheld :)



Lyden:
Lytning er primært foregået med AudioGd 10.32 som DAC og forstærker single ended. De er dog meget lidt kræsne med forstærkningen. Der skal ikke meget krudt til, for at få dem til at skinne! Jeg nåede ikke at prøve med min Darkvoice 336i, men det burde også være et dårligt match rent teknisk.

Ud fra designet på disse bøffer havde jeg en forventning om en formentligt lidt bombastisk lyd. Det eksakt modsatte syntes jeg dog er tilfældet. For mig er de meget neutrale. Der er ikke noget ekstremt ved dem sådan lige umiddelbart.
Teknikken er angiveligt en ny type planar - jeg har kun læst ganske kort op på det, men kan dog ikke helt gennemskue hvorfor det er væsentligt anderledes end andre planar bøffer. Umiddelbart vil jeg dog sige at jeg godt kan genkende lidt af præsentationen ift. andre planar - De minder mig lidt om Hifimans HE560. De lyder flot og det hele, men det hele er lidt afdæmpet.
Nuvel - Jeg har lidt en præference imod det skingre og luftige og er vild med punch og energisk lyd som sådan. Det syntes jeg ikke af Verum giver. Det betyder dog ikke at de ikke lyder godt - De rammer bare ikke helt min præference.
De eneste andre planar bøffer jeg har i stalden er Fostex T50RP i en relativt hårdt moddet version. De har ligeledes lidt et snært af det samme. De kan nogle gange have vanskeligheder med at få dynamik og punch nok, så man ender med at skrue mere og mere op indtil man sidder med blødende ører :S Bassen i dem begge er lækker og veldefineret. Der er ingen 'one-note bass' og det er jo dejligt. Det er angiveligt også en af teknologiens positive sider, med planar - lækker bas. Igen dog med knap så meget punch på. Her trækker Verum det korteste stå ift. bassen, men vinder generelt på balance og mere balanceret lyd. Nuvel - mine fostex er også moddet imod den lidt mørke side.



Hvad er bedre end en konkret sammenligning med noget velkendt? Jeg har lavet et par hurtige head to head dueller.

Sammenlignet med Grado RS2
Kashmir - Zitites,
Verum mangler lidt spræl. Det hele er lidt afdæmpet og mangler intensitet. Trommerne lyder mere definerede og bassen lyder lidt mere korrekt og defineret. Der er til gengæld knap så meget af den. Der mangler lidt sjæl.
Det er lettere at høre visse detaljer i lyden, men der er ingen som bliver blæst ned af stolen. Det hele er meget afdæmpet sammenlignet med Gradoen. Men det er måske også lidt henad modsætninger.

Metallica - S&M
Verum tager fine point på rumgengivelsen. De er dog stadig lidt rigeligt distancerede og uengagerede. Et nummer som The call for Ktulu kan altid få hovedet til at nikke og engagementet i gang. Grado giver strålende stemning dér og bringer det til live. Jeg sidder på første række!. Med Verum sidder oppe på bagerste række.
Bassen på Verum er mere lækker. Den har ikke så meget umpfh, men det lyder pænt. Når bassen rammer godt på, syntes jeg dog at der er en tendens til at det drunkner toppen lidt. Hihatten sløver lidt hen og bliver for anonym når trommer og bas kommer i sving.

Min personlige favorit imellem disse er Gradoen - De er stort set komplet modsætninger, de to. Grado gør det bedst for mig hér.


Sammenlignet med K701
Metallica - S&M
AKG'en føles pludseligt lidt tynd i lyden. De har stort rum og lydbillede, men falder lidt igennem ift. Verum når det kommer til resten - især bunden. K701 klarer lidt bedre den crispe highhat og rumfølelse, men imellem disse to uddeler Verum klø med Metallica.

Adele - Live at the royal albert Hall
Stemmen lyder mere troværdig og naturlig på K701. Der kommer flot med detaljer, luft og rum med. Verum vinder lidt på bunden, men kvæler lidt nogle af de høje toner nogle gange. De lader til at have nogle udfordringer i nogle situationer med at balancere præsentationen så dele af lyden ikke falder for meget i baggrunden.
Verum har sine øjeblikke dog - I nogle passager, når toppen ikke drunker, lyder det aldeles strålende, omend stadig en noget afdæmpet præsentation. K701 har lidt mere detaljering i stemmen og lyder klarere, men Verum giver et mere lækkert helhedsbillede.

Min personlige favorit imellem disse er Verum - De ligner hinanden lidt i signaturen, begge relativt neutrale, og der trækker Verum det længste strå.


Sammenlignet med Sony SA-5000
Foo Fighters - Medium rare
I sammenligning med Sony'en er det altoverskyggende igen at det hele er ret mørkt og anonymt i udtrykket. Bassen på Sonyen er ikke lige så detaljeret, men til gengæld markant mere punchy og energisk. Sony SA-5000 er på grænsen til lidt skinger på et track som dette, men man får slynget det hele lige op i fjæset og indtrykket af et overload af detaljer og luft med punchy lyd. Verum vinder ganske givet længder på hvordan referencen burde have lydt. Havde man lyttet til klassisk musik, kunne Verum måske være et hit med sit neutrale og lidt underspillede udtryk?
Igen er der nogle udfordringer for Verum med at fĂĄ hihatten fornuftigt med. De fĂĄr ogsĂĄ sangeren til at lyde lidt nasal syntes jeg?

Massive Attack - Mezzanine
Verum rocker lækkert på bassen i det elektroniske musik. Den går dybt og giver en lækker fyldig lyd. Når det så er sagt, syntes jeg også at jeg mangler lidt fart i bassen. Med et nummer som 'Angel' med sløv tung bas, bliver lidt monotomt når man ikke får så meget slam med der hvor man ellers kan få det med nogle bøffer. Samtidigt rammer vi en kombination af dybe og høje toner hvor de høje toner lider lidt under det.
Sonyen mangler lidt bas-kvantitet, men opvejer det lidt med at give noget mere umpf nĂĄr der sĂĄ er noget.

Min personlige favorit imellem disse er Sony SA-5000 - hovedet nikker med når musikken spiller. Det formår Verum ikke helt hér.


Sammenlignet med Beyerdynamic T5p
History repeating..
T5p tager sejren - Dynamik/punch og den crispe top, gør det bedre for mig end Verums lidt afdæmpede lyd.



Jeg tænker at vi kan stoppe den her. Det kan vist hurtigt konkluderes at der lader til at være lidt samme historie for dem alle.
Det er ikke fordi at det er en skidt hovedtelefon som sĂĄdan. at slĂĄ AKG K701, er vel ikke sĂĄ sĂĄ dĂĄrligt klaret :)

Konklusion:
Verum er nok lidt et dårligt match til min smag og det musik jeg typisk lytter til. Måske vil de egne sig strålende til klassisk musik, men det er jeg vist ikke den rette til at bedømme.
Den primære ting som nager mig i mange numre er den meget tilbagetrukkede top, når der sker meget i musikken og særligt i bassen. Måske den nye selv-udviklede driver bare ikke helt er tunet ind, eller måske er det noget som min dac/amp fremhæver. Jeg får lidt det samme, men ikke helt så meget, fra min bærbare afspiller, Echobox Explorer X1. Your mileage may vary...
De er imponerende effektive og klarer det aldeles strĂĄlende direkte ud af f.eks. Exploreren.


Får de en anbefaling herfra? Nej ikke rigtigt - Hvis de får tweaket lidt på hvordan toppen opfører sig, så måske. Jeg tror nu aldrig helt at vi bliver gode venner Verum og jeg. Det er fedt at nogen tør give sig i kast med at bygge sine egne bøffer! Og de lyder også godt, men jeg er helt klart den forkerte modtager til den præsentation de giver rulle4
De er spændende bygget og relativt komfortable, særligt deres størrelse og vægt taget i betragtning. Jeg ville gerne have haft nogle puder med mindre overflade imod øret - De burde være 'smallere' i ringen, så ville der også være bedre plads til folk med store ører, og frihed til at flytte dem lidt mere rundt på hovedet. Med et fast fikseret hovedbånd, kan de nærmest kun sidde på en måde uden at skulle arbejde lidt rigeligt for det (skrue fingerskruer ud og flytte hovedbånd i begge sider og skrue i igen -lidt bøvlet)


Tak til Verum Audio for chancen for at prøve noget nyt. Touren er et strålende koncept, og det er dejligt at nogle vil være med. Det har været et spændende bekendtskab, som har bekræftet mig i hvad det er jeg prioriterer i en hovedtelefon.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 21. nov 2018, 23:50

Tak.

Skruerne er Titanium !

Tror mit mindre hoved giver lidt mindre problemer med pasformen.

Det eneste problem jeg har, er at de ikke lyder som hovedtelefoner musik14
Det er den bedste mĂĄde jeg kan forklare det pĂĄ.

Jeg har dem jo på vej fra Kickstarter og de vil ikke komme til at ligge og samle støv, de vil blive brugt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Kolind » 21. nov 2018, 23:57

Claus-DK skrev:Tak.

Skruerne er Titanium !

Tror mit mindre hoved giver lidt mindre problemer med pasformen.

Det eneste problem jeg har, er at de ikke lyder som hovedtelefoner musik14
Det er den bedste mĂĄde jeg kan forklare det pĂĄ.


Titanium giver altid ekstra point musik17
Og ja det er lidt mere henad præsentationen fra højtalere måske.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf telum » 22. nov 2018, 09:51

spændende læsning tak for det - gldæer mig til at få nogle kolosser på ørerne :)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 22. nov 2018, 17:49

Meget spændende læsning. Også tak herfra.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Krellef » 29. nov 2018, 10:12

Jeg faldt, lidt ved et tilfælde, over hvad der synes at være Verum Audio's Prototype-bygge-tråd på Head-fi - det er ret interessant.

Følg med fra side 1 her: https://www.head-fi.org/threads/diy-pla ... ls.842282/
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Peter Jensen » 10. dec 2018, 23:05

Først og fremmest en stor tak til Claus og Verum for at skabe denne utroligt spændende tour. Verum 1 er et relativt hypet produkt så det føles som en ære at være en af de første til at lytte til den. Som det nævnet i tour tråden er dette en prototype vi demonstrere, så meninger og holdninger skal læses i den kontekst om end jeg forventer at det endelige produkt minder en del om den hovedtelefon jeg har haft imellem hænderne.

Byggekvalitet:
Jeg har selv prøvet at bygge et par hovedtelefoner og en god håndfuld in-ears. Det er altså ikke bare sådan lige at få alle detaljer til at spille og at stå med et produkt der føles lækkert og komplet. Det må man dog sige at Verum har formået. Jeg syntes at den virker super lækker i materialer og virker også temmeligt robust. Der er måske lidt med det foldbare hovedbånd som gør at at den ikke virker som en tank, men jeg var aldrig nervøs for at den skulle gå i stykker under dens besøg i Valby. Personligt havde jeg dog nok foretrukket et ikke foldbart design. Materialer var lækre og finish også helt super – jeg er meget imponeret, især når man tænker over at det er en mindre producent der antageligvis ikke har en stor QA afdeling, så er det altså super rart at se sådan et fokus på kvalitet hele vejen rundt.

Billede

Komfort:
Som tidligere nævnt er det en stor svend. Jeg lagde den op ved siden af LCD-3 og den er tydeligt større. Det er især hovedbåndet som gør at den ser så stor ud når man ser den forfra. Den virker dog noget lettere end e.g LCD-3 og jeg syntes faktisk også den er mere behagelig at have på pga. den bredere og mere behagelige strap. Personligt havde jeg ingen komfort problemer med Verum 1, men bør nævne at jeg typisk ikke er så kritisk på det punkt da jeg ofte kun har en hovedtelefon på i max 2-3 timer uden pause. Puderne var lækre og bløde, men efter min mening en lille smule for små i den indre diameret. Det virkede faktisk lidt spøjst at en så stor hovedtelefon havde så små huller til ørene. For mig personligt skabte det ingen problemer, men har man store øre ville jeg næsten tro at det kan være svært at finde plads. Heldigvis er det jo så let at skifte til andre puder grundet det lækre magnetiske design.

Design:
Jeg syntes altså ikke at den er særligt pæn, det må jeg desværre indrømme. Eller – den er faktisk ok når man kigger direkte ind på koppen og kun ser hovedbåndet i profil. Ok, ikke fantastisk. Når man så kigger ind forfra (som om man kigger ind i ansigtet på en person der bære den), så syntes jeg den ser noget klodset og stor ud. Det er naturligvis meget subjektivt, men i min optik er det en hovedtelefon der egner sig til at sidde og lytte hjemme og ikke til byture ned af strøjet. Det gør dog nok ikke så meget med det åbne design. En fed design feature er dog at puderne sidder fast med magnet – det er sq cool. Det virker super nemt at skifte puder – meget bedre end hvad jeg ellers har bokset med. Det slår mig som utroligt at det kan lade sig gøre at fiksere ting med magneter i en hovedtelefon, men har ikke umiddelbart nogen grund til at tro at det har påvirket lyden.

Paring:
Jeg fik kun prøvet med min iPhone 7 gennem den forhadte adapter og så gennem WA7 fireflies. Efter min mening har iPhone 7 adapteren ikke nok kræfter til at drive Verum 1. Der kom lyd ud, bevars, men syntes ikke jeg kunne få den helt op at ringe. Har dog ingen grund til at tvivle på at der er nok kræfter i selv mindre forstærkere. WA7 Fireflies er ikke super kraftig, men her syntes jeg ikke at der var de store problemer og det virkede som om der var kræfter nok. Da jeg ikke fik prøvet på flere andre forstærkere skal jeg ikke kunne sige hvor meget rørene gjorde, men WA7 er ikke specielt farvet så jeg tror min beskrivelse af lyden vil passe på min opfattelse på mange andre forstærkere.

Billede

Lyden:
Mit første indtryk er at de ikke lyder som almindelige høretelefoner. De virker en del mere tilbagelænede og slet ikke lige så meget ”in your face”. Jeg syntes ikke nødvendigvis det gør at de har en større scene – det er bare som om at det hele er trukket lidt længere væk, næsten som højtalere.
Umiddelbart følger de rigtigt godt med og har den hurtige præcise respons man kender fra planar magnetic hovedtelefoner. Jeg hørte noget Slayer og lignende hurtig metal og følte ikke at der var nogle problemer med selve afbildningen. I forhold til den meget dyrere LCD-3 må jeg dog sige at jeg syntes der var et lille slør over Verum 1 som fik den til at fremstå lidt mindre klar og skarp i lyden. Tænker ikke at det er en stor forskel i forhold til billigere planars på markeder, men havde desværre ingen andre at teste mod.
Diskanten var relativt tilbagetrukket efter min mening, jeg syntes der var lidt mindre end f.eks LCD-3. Det gør umiddelbart at Verum 1 føles lidt mindre luftig i lyden og som om den ikke helt arbejder i et lige så stort rum. Det diskant der var stod dog ganske skarpt og fint.

Mellemtonen var umiddelbart den jeg bedst kunne lide. Den var godt med og gjorde at vokaler og guitar stod flot frem i de sange jeg testede med.

Bassen var der bestemt rigeligt af, men jeg syntes ikke at den var helt så skarp og fri for bleed som jeg havde håbet. Den var bestemt ikke dårlig, men havde en fornemmelse af at det var der der kom lidt slør fra.

Billede

Konklusion:

Verum 1 er umiddelbart et fint køb til prisen, men jeg vil primært anbfale den hvis man leder efter en lidt anden lyd end den klassiske ”smask i ansigtet” som normale hovedtelefoner levere. Den er mere tilbagelænet og indbyder til hygge i lænestolen på mest tilbagelænede trin og med en god drink i hånden. Der skal nok være fint med detaljer i lyden, men den bliver ikke tæsket ind i ørene med et boldtræ – eller sagt på en lidt anden måde vil nogle måske føle den mangler noget intimitet. Holdt op imod de direkte konkurenter fra Hifiman og Monolith vil jeg derfor umiddelbart kun anbefale Verum 1 hvis man er på udkig efter noget andet end det klassiske budget planar.
Sammenlignet direkte med LCD-3 virker Verum 1 lidt tynd. LCD-3 er simpelthen en del mere fyldig og dynamisk at lytte til, mere klar i lyden og også en del mere ”sjov”. Det er dog ikke på et niveau hvor Verum 1 skuffer mig når man tager den store prisforskel i betragtning – jeg ser den bare ikke som en bøf der tager livet af de store dyre planars, men mere som en planar der giver et helt andet og spændende alternativ.
Jeg kommer nok ikke til at købe Verum 1, men en stor del af årsagen er at jeg ikke lytter til åbne bøffer særligt tit – det er ikke pris/ydelse der skræmmer mig!

Billede
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 10. dec 2018, 23:20

Det er ikke et foldbart design, jeg har valgt at sende dem sådan, da det var mest kompakt og med headbandet skruet løs er det også uden risiko for verum at blive foldet, man kan måske vride headbandet og skade det, hvis man bruger det til daglig "lagermetode" og lader skruen blive i, så lad være med det.

Den ser ret godt ud pĂĄ din fine stander.

Tak.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Kolind » 12. dec 2018, 11:24

HĂĄrd konkurrent i LDC-3 :D

Det er ret imponerende hvor fint de kan 'klappes sammen' hvis man skruer dem lidt fra hinanden. Enig, det er nok ikke noget som man skal gøre hver gang man lægger dem fra sig, men til transport, er det ret fikst at de kan være i den relativt lille kasse fra Takstart Pro80.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Mommerman » 13. dec 2018, 00:59

Peter Jensen skrev:Først og fremmest en stor tak til Claus og Verum for at skabe denne utroligt spændende tour. Verum 1 er et relativt hypet produkt så det føles som en ære at være en af de første til at lytte til den. Som det nævnet i tour tråden er dette en prototype vi demonstrere, så meninger og holdninger skal læses i den kontekst om end jeg forventer at det endelige produkt minder en del om den hovedtelefon jeg har haft imellem hænderne.

Byggekvalitet:
Jeg har selv prøvet at bygge et par hovedtelefoner og en god håndfuld in-ears. Det er altså ikke bare sådan lige at få alle detaljer til at spille og at stå med et produkt der føles lækkert og komplet. Det må man dog sige at Verum har formået. Jeg syntes at den virker super lækker i materialer og virker også temmeligt robust. Der er måske lidt med det foldbare hovedbånd som gør at at den ikke virker som en tank, men jeg var aldrig nervøs for at den skulle gå i stykker under dens besøg i Valby. Personligt havde jeg dog nok foretrukket et ikke foldbart design. Materialer var lækre og finish også helt super – jeg er meget imponeret, især når man tænker over at det er en mindre producent der antageligvis ikke har en stor QA afdeling, så er det altså super rart at se sådan et fokus på kvalitet hele vejen rundt.

Billede

Komfort:
Som tidligere nævnt er det en stor svend. Jeg lagde den op ved siden af LCD-3 og den er tydeligt større. Det er især hovedbåndet som gør at den ser så stor ud når man ser den forfra. Den virker dog noget lettere end e.g LCD-3 og jeg syntes faktisk også den er mere behagelig at have på pga. den bredere og mere behagelige strap. Personligt havde jeg ingen komfort problemer med Verum 1, men bør nævne at jeg typisk ikke er så kritisk på det punkt da jeg ofte kun har en hovedtelefon på i max 2-3 timer uden pause. Puderne var lækre og bløde, men efter min mening en lille smule for små i den indre diameret. Det virkede faktisk lidt spøjst at en så stor hovedtelefon havde så små huller til ørene. For mig personligt skabte det ingen problemer, men har man store øre ville jeg næsten tro at det kan være svært at finde plads. Heldigvis er det jo så let at skifte til andre puder grundet det lækre magnetiske design.

Design:
Jeg syntes altså ikke at den er særligt pæn, det må jeg desværre indrømme. Eller – den er faktisk ok når man kigger direkte ind på koppen og kun ser hovedbåndet i profil. Ok, ikke fantastisk. Når man så kigger ind forfra (som om man kigger ind i ansigtet på en person der bære den), så syntes jeg den ser noget klodset og stor ud. Det er naturligvis meget subjektivt, men i min optik er det en hovedtelefon der egner sig til at sidde og lytte hjemme og ikke til byture ned af strøjet. Det gør dog nok ikke så meget med det åbne design. En fed design feature er dog at puderne sidder fast med magnet – det er sq cool. Det virker super nemt at skifte puder – meget bedre end hvad jeg ellers har bokset med. Det slår mig som utroligt at det kan lade sig gøre at fiksere ting med magneter i en hovedtelefon, men har ikke umiddelbart nogen grund til at tro at det har påvirket lyden.

Paring:
Jeg fik kun prøvet med min iPhone 7 gennem den forhadte adapter og så gennem WA7 fireflies. Efter min mening har iPhone 7 adapteren ikke nok kræfter til at drive Verum 1. Der kom lyd ud, bevars, men syntes ikke jeg kunne få den helt op at ringe. Har dog ingen grund til at tvivle på at der er nok kræfter i selv mindre forstærkere. WA7 Fireflies er ikke super kraftig, men her syntes jeg ikke at der var de store problemer og det virkede som om der var kræfter nok. Da jeg ikke fik prøvet på flere andre forstærkere skal jeg ikke kunne sige hvor meget rørene gjorde, men WA7 er ikke specielt farvet så jeg tror min beskrivelse af lyden vil passe på min opfattelse på mange andre forstærkere.

Billede

Lyden:
Mit første indtryk er at de ikke lyder som almindelige høretelefoner. De virker en del mere tilbagelænede og slet ikke lige så meget ”in your face”. Jeg syntes ikke nødvendigvis det gør at de har en større scene – det er bare som om at det hele er trukket lidt længere væk, næsten som højtalere.
Umiddelbart følger de rigtigt godt med og har den hurtige præcise respons man kender fra planar magnetic hovedtelefoner. Jeg hørte noget Slayer og lignende hurtig metal og følte ikke at der var nogle problemer med selve afbildningen. I forhold til den meget dyrere LCD-3 må jeg dog sige at jeg syntes der var et lille slør over Verum 1 som fik den til at fremstå lidt mindre klar og skarp i lyden. Tænker ikke at det er en stor forskel i forhold til billigere planars på markeder, men havde desværre ingen andre at teste mod.
Diskanten var relativt tilbagetrukket efter min mening, jeg syntes der var lidt mindre end f.eks LCD-3. Det gør umiddelbart at Verum 1 føles lidt mindre luftig i lyden og som om den ikke helt arbejder i et lige så stort rum. Det diskant der var stod dog ganske skarpt og fint.

Mellemtonen var umiddelbart den jeg bedst kunne lide. Den var godt med og gjorde at vokaler og guitar stod flot frem i de sange jeg testede med.

Bassen var der bestemt rigeligt af, men jeg syntes ikke at den var helt så skarp og fri for bleed som jeg havde håbet. Den var bestemt ikke dårlig, men havde en fornemmelse af at det var der der kom lidt slør fra.

Billede

Konklusion:

Verum 1 er umiddelbart et fint køb til prisen, men jeg vil primært anbfale den hvis man leder efter en lidt anden lyd end den klassiske ”smask i ansigtet” som normale hovedtelefoner levere. Den er mere tilbagelænet og indbyder til hygge i lænestolen på mest tilbagelænede trin og med en god drink i hånden. Der skal nok være fint med detaljer i lyden, men den bliver ikke tæsket ind i ørene med et boldtræ – eller sagt på en lidt anden måde vil nogle måske føle den mangler noget intimitet. Holdt op imod de direkte konkurenter fra Hifiman og Monolith vil jeg derfor umiddelbart kun anbefale Verum 1 hvis man er på udkig efter noget andet end det klassiske budget planar.
Sammenlignet direkte med LCD-3 virker Verum 1 lidt tynd. LCD-3 er simpelthen en del mere fyldig og dynamisk at lytte til, mere klar i lyden og også en del mere ”sjov”. Det er dog ikke på et niveau hvor Verum 1 skuffer mig når man tager den store prisforskel i betragtning – jeg ser den bare ikke som en bøf der tager livet af de store dyre planars, men mere som en planar der giver et helt andet og spændende alternativ.
Jeg kommer nok ikke til at købe Verum 1, men en stor del af årsagen er at jeg ikke lytter til åbne bøffer særligt tit – det er ikke pris/ydelse der skræmmer mig!

Billede


Vildt nok at en af dine billeder er featured pĂĄ Kickstarter kampagnen musik12
Mommerman

 
Indlæg: 293
Tilmeldt: 9. okt 2015, 10:54

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf kvik » 13. dec 2018, 01:55

^^ under updates 12 dec
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf kvik » 13. dec 2018, 11:30

^^ En af de danske backere bør gå ind og fortælle de 'hungrende masser', hvor Peters fine stander (måske) kan købes.. Manden bag og eksempler på hans standere
Senest rettet af kvik 13. dec 2018, 11:48, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: rettet link for eksempler
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Euklid » 5. jan 2019, 11:51

Jeg nåede desværre ikke at lytte så meget til Verum, som jeg ville. Dels fordi jeg havde den hen over jul og nytår og dels fordi jeg fik den lige inden jeg sendte Ollo videre. Intensiv lytning til to hovedtelefoner lige efter hinanden var åbenbart lidt for meget og jeg kunne mærke at der manglede lidt gejst og lytte-lyst. Mine indtryk er derfor primært dannet ud fra afslappet hyggelytning.

Konstruktion: Den er for stor :shock: Når jeg sidder i lænestolen i mit lyttehjørne kan jeg ikke læne hovedet tilbage mod stolens nakkestøtten fordi de skruer der holder hovedbånd og kopper sammen rammer nakkestøtten før mit hoved. Jeg synes også den er for tung, jeg mærker hele tiden tyngden på hovedet og ind imellem får jeg også lidt ondt midt på hovedskallen.

Lyd: Jeg er virkelig glad for lyden i Verum. Lidt tilbagetrukket top, meget fin mellemtone og diskret men tilstedeværende bas. Præsentationen vil jeg beskrive, som ubesværet og let. Andre har skrevet at de fandt den for tilbagetrukket, men jeg kan godt lide denne stil som jeg synes bidrager til en mere naturlig lytteoplevelse.

Mens jeg prøver at sætte ord på oplevelsen kommer jeg til at tænke på at den måske kan minde lidt om nogle af de gamle AKG-hovedtelefoner. Jeg har både en gammel K240 og K280 liggende, men at sammenligne med dem falder mig først ind nu, hvor Verum er sendt videre musik10
Samlet konklusion bliver at det er en hovedtelefon med fokus på mellemtone og mere mod det naturlige og afslappede end det waoo-agtige. Dejlig lyd, men desværre lidt for stor og klodset til min smag.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 5. jan 2019, 15:45

Nu glæder jeg mig da endnu mere til at de lander her thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 7. jan 2019, 17:49

Vil lige gøre opmærksom på at vi har fået en åben plads på den her..
Så vil man være med og have chancen for at vinde dem, så er muligheden til stede..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 8. jan 2019, 18:27

Så er de landet her. Og jeg kunne da ikke lade være med at skynde mig at få lyttet lidt til dem. Efter jeg lige skulle bruge 5 min og et billede for at gennemskue hvordan de skulle samles :-)
En anderledes og lidt pudsig oplevelse. Jeg startede med Josef Suk (alene på violin) og her fik Verum hans violin til at fremstå til den lyse side, men ikke så medrivende (eller også var jeg ikke lige i humør til den musik i det øjeblik). Så skiftede jeg til Depeche Mode Black Celebration, og her var de lidt mørkere i lyden, men tilgengæld tog de al tempoet ud af DM. Det kan de ikke være bekendt ;-)
Tilgengæld blev jeg i begge tilfælde fascineret at den lidt specielle rumlige gengivelse de gengiver musikken med.
Så jeg tænker at jeg efter lidt head burn-in er tilbage med flere underretninger.
(Jeg har aftalt med Kvik at I får tilbagemeldinger om de fornøjelige oplevelser løbene -det synes vi er sjovere :grin: )
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf kvik » 8. jan 2019, 18:39

blame the other guy.jpg
blame the other guy.jpg (242.39 KiB) Vist 9956 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 8. jan 2019, 18:52

:grin: sjov

Glemte størelsen. De er store, lidt til den tunge side, driller lidt når man læner hovedet tilbage i lænestolen, men egentlig meget behagelige.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 10. jan 2019, 20:53

Here's a song for you.

Jeg har længe gået og ville igennem en række live koncerter på youtube. "Kunsteren" er Whitesnake. Og jeg synes det kunne være interessant at lytte til, hvordan Coverdale's guitar-duo influere på lyden af Whitesnake.

For nylig købte jeg M2Tech Hiface af kvik, så jeg kan afspille youtube via min AVI TDA1541 Dac og ind i X-Can V2. En kort test i går (der blev til 1 time der forsvandt) med Verum afslørede at det passer de helt perfekt til.

SĂĄ her starter vi.

Året er stadig 1994 (jeg startede lidt op med '94 under KZ BA10'erne). denne gang er konerten fra Saint Petersborg. DVD bootleg fra '94. Ikke just kvalitetsindspilning. Men. Verum gør det til en fornøjelse at lytte til denne koncert.

Guitaristerne er Adrian Vandenberg og Warren DeMartini. Jeg har lyttet til en del Whitesnake igennem tiden, men aldrig rigtig med DeMartini på guitar. Og jeg mener også kun han var med for en kort bemærkning. Vandenberg havde derimod været med længe i 1994. Og under denne koncert fra Saint Petersbourg virker han også til at kapelmesteren.
-jeg kan mĂĄske nok bedre lide DeMartini... selvom han i denne koncert virker til at have fĂĄet 1 uge til at forbedre sig til gig'et.

Warren DeMartini spiller på Soldano SLO 100 snakeskin som man kan få et par glimt af i løbet af koncerten. Super lækker forstærker.
slo100.jpg
slo100.jpg (57.41 KiB) Vist 9899 gange

Minder meget om Marshall JCM800 fra midt firserne men med 4 gain stages i forforstærkeren der giver noget mere gain.
Marshall'en benytter 3 gain stages og bruger den sidste rørhalvdel som cathode follower efter tone stacken.
Jeg mener at Soldano var en af de første til at bruge 4 gain stages. Mesa var vist også tidlig på den. I dag er det ret almindelig i high gain forstærker at bruge 4 trin.

Angående koncerten, så går der lige 15-20 min før lydmanden får styr på mixet. Og skal yderligere 10-20 hen før de har spillet sig varme. Inden da laver de godt nok en pokkers masse små fejl.
Som finurlighed så spiller de smoke on water efter 45 min efter opfordring. Fuldstændig umotiveret og uden at have øvet det.
En anden finurlighed er at der virker til at være ret mange tilskuer til koncerten. 90% af dem står bare mindst 50 m væk. Der står måske 50 mand foran scenen.

Verum gengiver musikken med pondus. Trommerne fungerer super. Guitarerne er med god fylde i mellemtonen. Bassen ligger der perfekt med Trommer. Og Coverdales stemme bliver ikke skinger. Og så er der en lækker placering af musikkerne på scenen.

Jeg glæder mig allerede til næste koncert thumbs
(Tænker det bliver Reb Beach og Doug Aldrich)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 12. jan 2019, 21:45

Så skal jeg sagomelme love jer for at vi har skiftet gear. Jeg har lyttet mange gange til denne koncert. Ofte via mit anlæg. Men oplevelsen bliver bedre med Verum. Jeg kunne måske godt ønske mig lidt mere højre / venstre placering af guitaristerne, men ellers er det en utrolig lækker oplevelse.


Lad os lige starte med rytmegruppen: Marco Mensoza og Tommy Aldrige. En duo man ser på rigtig mange liveoptrædener for utallige heavy rock acts. Det gøres bare ikke bedre. Jeg er fan.

Guitaristerne er Doug Aldrich og Reb Beach. Denne gang er er Doug Aldrich kapelmester, og det er ikke uden grund. Den mand er et monster på en guitar. Han spiller 4 ud af 5 guitarsoloer. Og mest imponerende, jeg kan ikke høre nogen svipsere i spillet. Indrømmet så spiller han med noget mere gain og fejlskjuler end Adrian Vendenberg. Men vi er i en helt anden liga her. '94 koncerten lyder jo som et kopi band til Dalager marked. Både Doug og Reb spiller med et overskud som man slet ikke ser i koncerten fra '94.

Man kunne jo godt mistænke denne koncert for at være redigeret lidt Whitesnake, og måske har de fjernet de værste svipsere. men jeg har fulgt Doug lidt på youtube over de sidste par år, og har aldirg rigtig hørt ham lave en fejl. Manden har bare talent.

Reb Beach begyndte jeg at lytte til allerede i slutningen af firserne, hvor han stillede op for Winger. Det hele startede med et katalog for Ibanez tilbage i '88. Hvor man fandt denne guitar.
Billede
Jeg var og er solgt :-)
Faktisk er der en Ibanez RBM1 til salg på dba. Det sker måske en gang hver tiende år. Lidt en sjældenhed. Men 9K... nej vel.
I dag spiller Reb Beach pĂĄ Suhr guitar.
(og Doug Aldrich spiller pĂĄ Gibson med Suhr pickupper...)

Hvad skal man sige til Verum. I dette tilfælde er jeg i youtube nirvana, og aner ikke hvad jeg skulle ønske bedre.
Så jeg blev overmodig og skulle høre lidt DM

Beklager, men Verum er stadig alt for langsom. Mine Verisonix N500 gør det noget bedre.

Men youtube heavy rock. Jeg er solgt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 21 gæster