HE4xx - hurtige indtryk



HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Krellef » 28. nov 2018, 23:11

Efter en måned med tænderskæren og urolige nætter (Eller i hvert fald en vis mængde utålmodighed), kunne jeg endelig afhente mine HE4xx.

Kassen de kommer i, er lavet af forholdsvist solidt pap. Den ser ud til at være belagt med et lag papir, hvorpå motivet af hovedtelefonerne er.

Indvendigt er der i kassen et stykke plastik, hvori hovedtelefonerne præsenteres når kassen åbnes.

At der blot er tale om et stykke plastik, tager da lidt fra oplevelsen af at pakke dem op for første gang, men hvis du vælger at bruge mere tid på at studere plastikstykket, end at nyde hovedtelefonerne, er du lidt (fuldstændigt) selv skyld i en skuffende oplevelse :-P

Hovedtelefonerne lader til at være bygget solidt. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, gør de brug af HE400i's drivere, samt HE400's hovedbøjle- og hængselsystem. Kopperne er af en blågrå plastik med en mat overflade.

Hovedbøjlen er relativt tyndt (men ikke ”Grado SRxxx”-tyndt”) polstret, og består af en kunstlæder-betrukket metalbøjle.

Puderne er ”Focus A”-puder. Det er en hybridpude, hvis berøringsflade er af velour, og af kunstlæder for resten af pengene.

Hovedtelefonerne kables med 2x 3.5mm stereostik. I den anden ende af kablet findes endnu et 3.5mm stik – vinklet - påsat en 3.5 → 6.3mm adapter.

Kablet er 1.5 meter langt, og er blødt og medgørligt – dette er dog ikke nok til at lade nogen forveksle det med et premium-kabel.

TL;DR - LYDEN

Jeg har lyttet til dem i nogle timer nu, og synes sĂĄ smĂĄt jeg kan komme med en let beskrivelse af lyden.

Min umiddelbare tanke om dem: De er virkeligt sjove og engagerende at lytte til – det er LIDT svært at sidde helt stille med dem på, når jeg sætter et swing-nummer på.

Bassen:

Jeg kan ikke helt sætte min finger på, hvad der er i vejen, men den er lidt...rodet, upræcis og alligevel stram. Det er som om, basanslaget i en rytme er fast og kontant, men så træder lidt over sine grænser.

Mids:

Jeg er ikke en erfaren nok lytter til at beskrive mids ordentligt, så det vil jeg ikke gøre.

Diskanten:

For mig at høre, er diskanten klar og skarp (på en god måde), og når højt op. Den skærer aldrig i ørerne, men er til stede i passende mængder.

ALT I ALT:

Jeg er meget tilfreds med mit køb – rigtig meget. Jeg har fået et par hovedtelefoner, som er uendeligt sjove at lytte til, engagerende, velbyggede og behagelige.


Jeg har lyttet til dem i Tidal HIFI via en SMSL SD793II, forbundet til min pc via en Hiface two og et coax-kabel.BilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Krellef » 29. nov 2018, 05:09

Jeg har ellers lært af de store mestre her på siden, at læderpuder som regel vil give mere lowend i et par hovedtelefoner, og at velour vil gøre det modsatte. Det er der så ikke lige nogen der har informeret ingeniørerne hos HiFiMAN om...Jeg har lige siddet og halv-kæmpet et par velourpuder på HE4xx (dog ikke perforerede) = bulderbas. musik14

"Nå, det var pokkers...jamen så lad mig da for sjov montere deciderede, vinklede (kunst)læderpuder på - bare for spas og narrestreger." rulle6

Tadaa...Det gav så mindre bulder end de oprindelige hybridpuder (Focus A-pads) - og jeg synes faktisk de lyder bedre med de her billige KinaBay-puder. Bassen er blevet strammet gevaldigt op, godt nok lidt på bekostning af dens tilstedeværelse. Bevares, der VAR også meget bas i dem, stock.

Jeg kan ikke lige hitte de eksakte puder, men det var et par ganske billige (7€/parret) vinklede "læder"puder.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Claus-DK » 29. nov 2018, 09:08

Det er ikke velour eller læder, det er om puden er "tæt" der betyder noget for bassen..
Jo tættere et forseglet et rum du kan lave, med kop og puder, des mere punch vil du få i bassen..
Det gælder ikke altid, men er en god tommelfinger regel.

Laver du rummet større med tættere tykkere puder, bliver det lidt svært at regne effekten ud, for det er to modsat rettede ting.

Jeg mangler også erfaring i hvordan planar enheder opfører sig når man laver sjov..

Tak for dine indtryk, dejlige og præcise beskrivelser af dine oplevelser.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Krellef » 29. nov 2018, 09:13

Aha, så er der blot skredet lidt i oversættelsen ruller1

Jamen selv tak da :-)
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Krellef » 2. maj 2019, 20:16

SĂĄ fik jeg endnu en gang fat i 4XX, og jeg har allerede gjort mig en ganske god opdagelse: Filtpuder!

Jeg startede med at montere noget vinklet læder, men lyden var lidt "Bob Bob". Den var for mørk, buldret og uden en god separation af instrumenterne.

Så kom jeg i tanke om et tip, jeg læste mig til på det store indernet:

De førnævnte famøse filtpuder.

Man ta'r en flok filtpuder af typen der limes fast, og sætter alt efter tykkelsen på dem, 2 eller 4 rundt på hver kop.

Herefter monterer man puderne som vanligt, og tadaa - en bas der sparker som en hest, og som er under fuld kontrol. Derudover tilføjes der lidt lys i lydbilledet, hvilket i hvert fald passer mine ører fantastisk.

Selv tak :-)

Billede

Sendt fra min TA-1024 med Tapatalk
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf telum » 2. maj 2019, 20:46

Det skal da næsten prøves på mine HE-500 bare for sjov - bare for at forstå det, har du monteret 2/4 af dem der flere steder på hver kop eller bare 2/4 puder ovenpå hinanden og så et sted på koppen?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: HE4xx - hurtige indtryk

Indlægaf Krellef » 2. maj 2019, 20:50

Monteringspunkterne for puderne er i top, bund, højre og venstre side. Jeg har så sat 2 filtpuder mellem 2 sådanne punkter, spejlende hinanden.

Filtpuderne sidder sĂĄledes 180 grader fra hinanden pĂĄ hver kop.

...Fik jeg forklaret det ordentligt? :-D
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 25 gæster