Hyland Saturn



Hyland Saturn

Indlægaf telum » 4. dec 2018, 12:35

Først skal lyde en stor tak for at låne disse hjemmebyggede hovedtelefoner! Det er bare en helt særlig fornemmelse at stå med noget der er 100% modsat af design og branding. For mig er det helt sikkert en del af oplevelsen og noget helt andet end at pakke noget ud af et stykke formstøbt plastik!

Design
Jeg vil derfor også starte med design. De er super lette og i mine øjne smukke - ingen plastik og intet overflødigt, der er lige præcist det der kræves og ikke mere. Jeg synes egentlig indstillingen af hovedbåndet fungerer meget fint, det kan dog godt skride lidt så nogle gange skal man lige fumle lidt med det. Måske AKG-løsningen med elastikker var mere optimal.

Der er dog ogsĂĄ et par ankepunkter:
-Kablet: det er for kort, for tykt og for stift. For mig ville et par jack-stik i koppen og så evt. nogle 3. parts kabler være bedre. Det ville også gøre udskiftning af kablet nemmere, fx med noget balanceret. Jeg tænker kundegruppen til disse er nørdede nok til at tænke over den slags :-)
-Koppen kan snurre rundt og rundt og forvikle kablet og gør det også ret ofte. Det kan ganske gives fikses nemt med en "stop-klods" inde i koppen så den maksimalt kan tage 1 runde.
-Puderne: det er første gang jeg har haft lejlighed til, at bruge en "Grado"-type pude over længere tid. Det er ikke rigtigt noget for mig. Mine ører bliver ømme og varme - varmen var ikke så slem, men en sommerdag ville jeg ikke kunne holde dem ud tror jeg.

Lyden
Jeg synes efterhånden jeg har en god fornemmelse for lyd, men at skrive om det er svært kan jeg godt mærke, men jeg giver det et skud :-) Jeg lyttede først på Hyland direkte ud af min Samsung S7 (ikke noget jeg gør normalt). Det gik faktisk fint, jeg kunne sagtens ramme et passende lydniveau uden at gå til maks. Det virkede dog umiddelbart til, at "desto højere desto bedre" var tilfældet og de kunne godt have en tendens til siblians hvilket jeg tilskriver telefonen.

Det hele blev lige et hak eller to bedre på min Leckerton DAC/Amp og sibliansen forsvandt (Placebo kan godt være ond her ellers). Pt. lytter jeg mest til Q-Jays og Hyland er ikke vildt langt fra signaturen. Den har mere "umph" i bassen, men den er også lys og har mange detaljer, så jeg vil bestemt ikke kalde den bas-tung. Den er ikke afslappet, men mere in-your-face og fremme i skoene hvilket passer mig fint. Den er nærmest det modsatte af Fischer FA003 og klonerne på netop det punkt, selvom begge har en lys signatur. De er ikke helt på niveau med Q-Jays med præcision og detaljeringsgrad, men lydbilledet er selvfølgelig større (åbne fullsize vs. in-ears). De føles mere "korrekte" end AKG 701 som godt kan tippe over på "den anden side" i sin iver efter detaljer (hvis det giver mening) og miste noget af sammenhængen.

Når først man har fået sin head-burn-in kunne jeg sagtens leve med disse hovedtelefoner, hvis ikke det var for on-ear puderne og til dels kablet.

Mange tak for oplevelsen!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hyland Saturn

Indlægaf Claus-DK » 4. dec 2018, 13:27

Jeg overtalte Alex til at prøve en bøjle til montering af kopperne, bare som forsøg, for at løse de to problemer roterende kopper og at de glider lidt let, begge dele burde forsvinde med en u form i stedet for en pind..
De første fotos er kommet og det ser pænt ud, men det er svært at se når det hele ikke er sat sammen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hyland Saturn

Indlægaf CHIbsen » 5. dec 2018, 19:18

Interessant læsning thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hyland Saturn

Indlægaf M.Gjøl » 9. dec 2018, 13:10

SĂĄ kom turen til mig!
Først og fremmest tusinde tak for muligheden for at høre disse smukke Hyland 9musik

Det er en god mĂĄde at starte 2. advent pĂĄ 4musik

Design og komfort:

Jeg elsker designet pĂĄ dem, og hold nu op de er lette.
Det enkelte og rĂĄ look, er lige mig. Og sĂĄ uden plastic thumbs
Man kan jo ikke komme helt uden om at sammenligne den med Grado’er. Har tidligere haft SR80i, SR325i og RS2.
Jeg syntes Hyland slår alle 3 ovenstående på design og komfort. SR80 kommer nok tættest på komfort mæssigt pga den samme lave vægt.

Men som andre også har nævnt, kunne kablet godt være lidt blødere, længden passer nu mig meget godt.

Vender tilbage med omkring lyden nĂĄr jeg hr fĂĄet lyttet noget mere pĂĄ dem 1musik

Billede
(De er ikke lavet til min stander, da kablet alene er ved at vælte dem ned)
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hyland Saturn

Indlægaf CHIbsen » 9. dec 2018, 13:42

Flot farvekombination pĂĄ det billede thumbs
Hvad er det for en stander du bruger?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hyland Saturn

Indlægaf CHIbsen » 9. dec 2018, 13:46

En detalje. Mr. Hyland har valgt at sætte gaflen i klodsen foran hovedbøjlen, mens den sidder bagved på Grado. Det ses tydeligt på dit billede :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hyland Saturn

Indlægaf M.Gjøl » 9. dec 2018, 15:42

Indspireret af Kena’s jule billede :-)

Det er en Oehlbach, i mat grĂĄ.

http://www.oehlbach.com/en/for-headphones/kopfh%C3%B6rerst%C3%A4nder/alu-style
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hyland Saturn

Indlægaf M.Gjøl » 12. dec 2018, 23:50

Så har jeg fået lyttet nogle flere timer til denne fine lille ørevarmer 1musik

Jeg har udelukkende trukket dem fra min AK300, og til meget stor overraskelse syntes jeg der skal godt med power til. Normalt med LCD2C står min AK300 på 100-110 ud af 150 volume. Hyland’er skal have godt 100 for at komme igang. Så enten er LCD2C ikke så krævende som jeg gik og troede, ellers er Hylander ret tørstige?
Har desværre ikke en desktop forstærker at teste med.

Lyden:
Jeg må lægge mig op af Telums sammenligning med Q-jays. Jeg oplever dem Hurtige, fint detaljeret og med en fornuftig bas. De ville være et fint modstykke til LCD2C faktisk.
Vokaler kan til tider blive lidt tynde, men jeg foretrækker også lidt “honning” i mellemtonen. Jeg oplever ingen problemer med siblians, fin diskans. Hertil skal det nævnes at jeg heller ikke har et problem med Senn HD700 rulle4
Bassen er der og den har en fin hastighed og præcision, dog ikke samme kvalitet og kvantitet som LCD2C. Men sammenlignet med SR325, fortrækker jeg Hyland. thumbs



Konklusion:
Jeg synes at man får rigtig meget lyd for pengene. Kan godt lide at de er håndbygget og ikke en hyldevare. Dejlige minimalistiske og rå samtidig. Det kunne sagtens være en hovedtelefon jeg kunne finde på at købe, dog ville jeg ønske, at kopperne ikke ville opføre sig som kaffekopperne på bakken. Jeg kan se at Claus har givet Alex en ide til at løse dette, så det er nok ikke en dealbreaker i nær fremtid.
Et mere fleksibelt kabel ville også være en fordel.
Men alt i alt, er det en rigtig fin hovedtelefon, især til denne pris. Hvis jeg var på markedet efter en Grado eller let åben fon, ville jeg uden tøven snuppe en Hyland’er!

PS. De kan sagtens bruges sammen med briller, og det er yderst sjældent at jeg kan holde det ud 8-)

Super chance for at prøve en Hyland, mange tak for det.
Snupper en lille uge mere med dem inden de ryger videre, opdatere hvis jeg skulle opleve nye sider
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hyland Saturn

Indlægaf Claus-DK » 13. dec 2018, 00:07

M.Gjøl skrev: ville jeg uden tøven snuppe en Hyland’er!


Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster