Grado RS2i



Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 9. dec 2018, 13:39

Grado RS2i aka Mr. Funky

Købte dem som en reference i mit Grado trækop projekt. Derfor vil jeg forsøge at beskrive hvordan jeg opfatter dem her.
De er lynhurtigt strøget ind som No2 i mit arsenal. Og at de kun er nummer to, skyldes mest den type musik jeg lytter til lige i tiden.
For mig er de det dimentrale modsatte af Hyland. Masser af drive, upfront og helt fremme i skoene. Jeg har læst RS-1 beskrevet som havende en fremhævet øvre bas som jeg også synes er gældende for RS2i “The RS-1 offer very punchy and dynamic bass response due to an audible upper bass hump”. Og den egenskab gør at Eric Claptons “Journeyman” fungere rigtig godt med RS2i, hvor samme plade til sammenligning er lidt kedelig med Hyland.
Her på Hoved-fi har jeg læst at Claus-dk for år tilbage har beskrevet RS2 til at have en mere afrundet diskant end RS1. Om det er også er tilfældet for RS2i som jeg sidder med skal jeg ikke kunne sige. Men diskanten kan nu godt være lidt spids. Det bliver ikke bedre af at, jeg bliver så grebet med af musikken at jeg ofte skruer lidt frisk op for lydstyrken. Hvis man ikke vil skrue ned, så kan jo dæmpes lidt med en skumskive foran driveren.
Jeg har valgt at benytte min AVI dac med TDA1541 sammen med RS2i i stedet for min vanlige Marantz CD-48. Diskanten er lidt venligere med TDA1541 som passer med med Gradoernes måde at præsentere diskanten på. Venlig men rig på detaljer.
Simply Red’s første plade “Picture Book” er som skabt til at blive lyttet til over RS2i. Jeg er helt pjattet med den plade. 80’er pop med et skævt af Jazz, for mig er det en af deres bedste plader og via RS2i’erne bliver den bare lidt mere funky. Jeg må erkende at min CD samling er ukomplet, for jeg har flere gange fået lyst til at lytte til 80’er Prince via RS2i’erne. Gerne “Parade” eller “Sign o’ the times”. Jeg tror det kunne blive en forrygende oplevelse. Det er I hvert fald umuligt at holde sig I ro til Simply Reds “Money’s too tight” bassisten styrer det nummer fuldstændig, de andre har bare at følge med.
Puderne genere mig som sådan ikke. Men jeg har nu også sjældent mulighed for at lytte mere end 1 time af gangen med dem. Puderne er ikke helt så behagelige som G-cushions på Hyland, og de fungere ikke helt så godt sammen med briller.
Mother’s Finest “Live” fra 1979 er lige til at få gåsehud over. Hvorfor laver man ikke musik sådan her mere :-D Bassisten som styrmand I midten som nærmest går i et med trommeslageren. Corny keayboard I venstre side og guitar med lettere knækket lyd I højre side. Den lyd får han kun ved at lade forstærkeren få noget at leve af :-)
Som med alle Grado’er skal man huske at alle I rummet nyder samme musik som dig. Der er ingen dæmpning overhovedet. Så min konen kan sagtens høre hvad der bliver sunget når hun er I samme rum som Mother’s Finest og jeg. Do the Monkey, make it Funky 4musik
Det er noget af en udfordring for mit Grado trækop projekt at skulle måles med RS2i. For at jeg synes en sr80 lyder kedelig I forhold til dem her. Nu må vi se.
Det kunne være fint at læse om andres erfaringer med RS2.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf Sweppesfetterlein » 9. dec 2018, 16:07

Rigtig god læsning, takker herfra.
Må indrømme at jeg både glæder mig og også lidt frygter mit møde med Hyland i og med at jeg aldrig helt har lært at forenige mig med John Grado komforten. Lydmæssigt dog med den helt igennem karakteristiske Grado aggressivitet i mellemtone og diskant registret er jeg totalt på sky 9, hvis jeg er i rock humør. Rock fra 1950erne og til omkring 1980 via en Grado er bare biens knæ. Ja nogle gange formår diskanten at kilde helt op i bihullerne, men det hører ligesom med til genren.
Vi kan jo ikke allesammen rende rundt og læse børsen og lytte på Tina Dickow. Nogle gange skal man bare blæses helt igennem - gennem stuen, ud af sokkerne og helt væk fra dagligdagens endeløse bureakrati. En Grado kan sagtens agere portal.
Men som jeg kan forstå via Saturn tråden, så er den langt mere velopdragen. Det bliver spændende.

Lille fjollet tanke herfra: kunne man ikke fifle med fx en Beyerkonfiguration? Måske endda en lille fiks hjemmefabrikeret 'trælæbe' til at spænde et par Beyer velour puder på.
Og wambamthankyoumam du har således en über-øret model i stedet for on-ear.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Grado RS2i

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2018, 16:45

Hvis du fifler lidt med beyer pleather pads, så få du bas i metermål fra en RS2, af en eller anden grund prøvede jeg ikke med velourpads..
Jeg havde en bekendt der lavede nogle trædimser man lige kunne sætte på sine gradoer, så kunne de bruger beyerpads, ved ikke om hen er i gang i dag.
Har ogsĂĄ foreslĂĄet det til Alex Hyland, som et produkt han mĂĄske kunne fĂĄ succes med..

For mig havde RS2 hele pakken og RS1 var for meget af det der var skruet op pĂĄ 10 i RS2, specielt blev diskanten lidt for skarp,

Jeg var meget tilfreds med lyden.
Det er for længe siden jeg har lyttet til dem til at jeg kan huske andet end, at de satte krydser over det hele..
Jeg var og tror stadig jeg vil være helt vild med lyden fra RS2, men grado komforten ødelagde det for mig, ellers var jeg nok stoppet min rejse en gang i 2007...

Gradokomforten har på sin måde været med til starte en hobby der voksede lidt mere end forventet ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 9. dec 2018, 22:05

Sweppesfetterlein skrev:...Rock fra 1950erne og til omkring 1980 via en Grado er bare biens knæ. Ja nogle gange formår diskanten at kilde helt op i bihullerne, men det hører ligesom med til genren.
Vi kan jo ikke allesammen rende rundt og læse børsen og lytte på Tina Dickow. Nogle gange skal man bare blæses helt igennem - gennem stuen, ud af sokkerne og helt væk fra dagligdagens endeløse bureakrati. En Grado kan sagtens agere portal.


Det er sĂĄ sandt som der er skrevet thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 14. dec 2018, 22:05

CHIbsen skrev: ...jeg har flere gange fået lyst til at lytte til 80’er Prince via RS2i’erne. Gerne “Parade”...


Det fungerer helt fantastisk thumbs

Prince.jpg
Prince.jpg (71.76 KiB) Vist 5455 gange

Via RS2i der står Prince skarpere end Clapton nogensinde har gjort i et Armani Habitsæt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 14. dec 2018, 22:20

Er lyden i RS2i lysere end i RS2??

grunden til at jeg spørger er at jeg har læst denne anmeldelse goodcans "many people will feel the RS-2’s have a warmer sound than the 325’s"

Hvilket er stik modsat af denne beskrivelse pĂĄ head-fi

Jeg har selv mulighed for at sammenligne sr325is med RS2i og jeg er enig med sidst nævnte anmeldelse at RS2i er klart lysere end sr325is (jeg er så ikke helt enig i hans bedømmelse af mellemtonen i RS2i, men det skal ikke skille os ad :-) )

SĂĄ det mĂĄ betyde at RS2i er lysere i klangen end RS2, eller?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. dec 2018, 22:28

CHIbsen skrev:
CHIbsen skrev: ...jeg har flere gange fået lyst til at lytte til 80’er Prince via RS2i’erne. Gerne “Parade”...


Det fungerer helt fantastisk thumbs

Prince.jpg

Via RS2i der står Prince skarpere end Clapton nogensinde har gjort i et Armani Habitsæt.


Han rockede nogle temlig errm..80er-agtige habitter dengang ruller1
Hvis man må komme med et andet lille 80er tip der muligvis ville klæde Gradoen, så tænker jeg at XTCs Skylarking kunne være en ganske god kandidat. Er virkelig blevet tosset med det album her på det sidste og matcher egentlig meget godt den lidt flamboyante pop-rock fra Prince..bare serveret på Britisk og umiskendelig Beatlesque manér.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 14. dec 2018, 22:33

thumbs Det skal da prøves
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf librarian » 15. dec 2018, 19:03

Mener rs2 er en del lysere end rs2i. Rs2 er omtrent så lys som er4 uden sammenligning i øvrigt
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 15. dec 2018, 21:16

Takker for informationen :-)
-der er noget der tyder på, at goodcans har været på værtshus med J. Mogensen ...meget dygtig mand.

Endnu et hit med RS2 (og er der noget mere funky end rød til et CD cover)
MichaelJakobsen.jpg
MichaelJakobsen.jpg (24.81 KiB) Vist 5409 gange


Tænker også at jeg snart bliver nød til at finde George Duke frem.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf CHIbsen » 30. dec 2018, 17:01

Her manglede ogsĂĄ et billede.
rs2.jpg
rs2.jpg (82.65 KiB) Vist 5310 gange

(og jo, her er også et mærke. Man skal bare se lidt bedre efter...)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Grado RS2i

Indlægaf Claus-DK » 30. dec 2018, 18:10

SĂĄ sidder man som om man leder efter Stan Lee i den nyeste marvelfilm, eller gjorde .. ..
elegant thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron