Ikko OH 1



Ikko OH 1

Indlægaf Euklid » 17. feb 2019, 12:54

Ikko kommer i en lille æske, som indeholder et flettet kabel med 2-pin stik og 3,5mm jack i den anden ende, en lille opbevaringspung og to slags tips, som hver er i tre størrelser.
Alt virker lækkert og er i god kvalitet. Det eneste jeg ikke er helt vild med er kablet. Det er noget kraftigere end på mine qJays og er lidt stift med tendens til at filtre meget sammen. Kablet går over øret og når man først har hovedtelefonen på er der ingen problemer.

Begge slags tips er af silikonetypen, den ene slags kaldes vocal og den anden balanced. Der er et lille brugsanvisningskort med, men det fortæller ikke noget om forskellen på dem, eller hvad ideen med to typer af tips er.
Jeg får uden problemer et godt fit med de små tips. De er rigtig behagelige at bære og jeg tror jeg kan have dem meget lang tid i øret uden problemer.

Mit bud på lydsignaturen er lidt varmere end neutral. Bassen er klart mere fremtrædende end på qJays og diskanten lidt mere diskret, men stadig til stede og fint detaljeret.
Jeg oplever en rigtig god fornemmelse af rum og en dejlig klar gengivelse, ligegyldig hvad jeg høre på den. Det bedste ved ikko’en er at dens præsentation altid er ”fyldig” eller fast, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, fyldig minder for meget om fed og udflydende og det er bestemt ikke meningen. En fast tekstur er måske mit bedste bud.

Den fysiske forskel på de to typer tips er at balanced er længere, så der skabes et lille rum foran driveren. Forskellen i lyden er ikke kæmpestor, men balanced giver lidt mere bas. Det lille rum i den balancerede tip trækker lyden lidt væk og giver i mine øre en bedre og mere præcis rumfornemmelse. Vocal tip gør lyden lidt mere aggressiv, men på bekostning af klarheden og præcisionen. Min favorit er helt klart balanced.
Der er ingen skumtips med i pakken, men jeg havde et par liggende som passede. Med skum er lyden meget tæt på balanced tips, men taber måske en smule punch og tempo. Det bliver lidt for tilbagelænet, men det kan lige såvel være den skumtip jeg brugte, det var en der lå i skuffen og jeg aner ikke hvor jeg har den fra eller hvad kvaliteten af den er.

Diverse lytteindtryk:

Bob Dylan: Man in the long black coat.
Dylans hæse stemme er I centrum, nærværende og troværdig. Alle instrumenter står klart og detaljeret omkring sangstemmen. Dejlig gengivelse af nummeret.

Metallica: Enter Sandman.
Et nummer, som jeg synes kan give hovedtelefoner som ikke er faste nok i bunden problemer. Ikko levere nummeret fint med fasthed og attack, lige som det skal være.

Beastie Boys: No Sleep till Brooklyn.
Et nummer jeg ofte bruger som test på nyt udstyr. Testkriteriet er fuldstøndigt subjektivt og uvidenskabeligt: Jeg skal kunne mærke hvordan det var at være 12-13 år og høre den slags musik for første gang. Ikko gør det ok, der mangler måske lige det sidste. Det er som om de brune tapeter og lugten af drengeværelse ikke helt trænger igennem, men trommen drøner hult på den helt rigtige måde og guitarriffet brænder igennem. Ahh måske kan jeg alligevel mærke bitterheden fra den lunkne juleøl, der blev stjålet i bryggerset inden vi låste døren og satte musikken på?

Så prøver vi lidt filmmusik

Clint Mansell: Temaet fra Requiem for a Dream.
Rigtig dejlig gengivelse. Power og fylde går hånd i hånd med detaljer og rummelighed.

Og til sidst lidt klassisk

J.S. Bach: Concert for to violiner I en indspilning fra 1960 med Yehudi Menuhin og Christian Ferras.
Violinerne står klart og nærværende vi er tæt på ”som at være der selv”-oplevelsen. Orkestret er meget langt væk på denne indspilning, men det drukner ikke i Ikkos præsentation og når man lytter efter ligger det tydeligt og detaljeret i baggrunden. Fornemt og medrivende.

Min konklusion er at Ikko er den perfekte partner til musiknyderen på budget. Selvfølgelig kan man få noget der gengiver mere korrekt eller mere detaljeret, men hvis man ”bare” vil nyde musik er det det medrivende og engagementet der tæller og her har Ikko leveret på alle de ting jeg har udsat den for.
Ikko OH1 er en god all-rounder, der lever en nærværende gengivelse i alle de genre jeg hører. Til prisen får man efter min mening ikke noget mere alsidigt og musikalsk.

Tak for besøget til Ikko!
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 17. feb 2019, 13:05

Enig enig og enig.
Tak.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf CHIbsen » 17. feb 2019, 13:57

Herlig anmeldelse :-)
No sleep till Brooklyn er et kongenummer.

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Euklid » 17. feb 2019, 14:45

Dejligt i kan lide det, det er jo et stort ansvar at være første tester på Hoved-fi touren :grin:
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Ikko OH 1

Indlægaf zenny » 3. mar 2019, 21:55

Anmeldelse/Tanker om Ikko Oh 1

Ikko’en kommer i en fin mørk æske der leder tankerne hen på æskerne fra ens første iPhone, funktionelt og fikst.

Der er to forskellige tips samt forklaring dertil. Jeg bruger mine egne af den simple grund at jeg har svært ved at få fit og mine ører har svært ved at forliges med in ears generelt. De kommer fra et sæt ATH’er og har et fint fit så Ikko’en får en fin og fair chance.

Alt i æsken er velordnet og iorden og giver sammen de flotte mørkeblå Ikko’er et godt indtryk. Kablet er flettet og fleksibelt i den tynde ende med to pins stikkene, det er lidt stivere men stadig fleksibelt i 3,5 mm Jack enden.

Plastik bøjlen på kablet op til Ikko’en er med til at bestemme hvordan man vender to pins stikket på selve huset, der er rød farve kode på der går til R-huset og det er nemt at se hvad der er L og R. Jeg funderer over om der er en mulighed for at vende det ene stik “omvendt” i forhold til det andet - for i så fald vil de to in ears jo spille i modfase ?

Udstyret : Jeg kører klassisk oldschool Pro-Ject bluetooth til Pro-Ject head box. Det har den fordel at støjloftet er lavere end ved mobil direkte til in ears hvor der er tydeligt “hiss” i de stille passager. Bagdelen er at kanal ubalancen fremstår tydeligt nu og når “nogen” glemmer at skrue ned ved skift fra hoved telefon til in ears er det HØJT.

Musikken : tema konceptet eller tema “helvedet” fortsætter i dette review og denne gang er det Pink Floyd der står for tur. Jeg har valgt at plukke disse album ud : The Dark side of the Moon, Wish you Were here, Animals, The Division Bell og The Endless River. Jeg kender stort alle deres albums ud og ind så det er for at dykke ned i musikken jeg har valgt disse - andre albums kunne også være oplagte valg - men hunden skal jo luftes og der skal laves aftensmad så et valg må tages - alle disse anslag mod den noble og ædle kunst at lytte til musikken og lave et fornuftigt review kender vi jo nok alle ......

The Dark side of The Moon (2011 Remaster) : Brain Damage, et stærkt og stille nummer med både stille passager og fuld skrue på musik, sang og kor - Ikko’en leverer bare og nummeret står flot og nærværende. Eclipse, jeg fik gåsehud første gang jeg hørte : “There is no dark side of the moon ... really .... det var sgu tæt på denne gang også.

Wish You Where Here (2011 Remaster) : musikken er genial og coveret er genialt. Titel nummeret (nr 4) starter med hvid støj fra en radio der bliver tunet ind, derefter er der sgu en der rømmer sig, det har jeg ikke hørt før, godt gået Ikko.... lækker guitar og sang, meget enkelt - her er der kun vellyd og ikko noget at sætte fingeren på.

Animals (2011 Remaster) : Sheep, fedt fedt nr med referencer til Dark Side og More synes jeg, baslinjen går tydeligt igennem det syrede nummer med fuglefløjt, får der mæher og syre orgel - bassen er også syret samt indspilningen er også mærkelig skæv vredet med fuld knald på alle tangenter og strenge. Alt skramler som det skal - synes Ikko’en gør det rigtigt godt også i de vanskelige passager (dem er der en del af) Slutningen af nummeret er næsten en rock opera i sig selv ....

The Division Bell : Vi iler frem mod slutningen og konge nummeret “High Hopes” Kirkeklokker, summende bier, fuglefløjt og klaveret i kombination med kirkeklokkerne. Det her nummer er lavet til at blive spillet højt. Samtidig er der klare referencer til A Momentary Lapse of Reason albummet i mit hovede mht. rytme mm. The taste was sweeter ... The endless river - forever and forever ... igen super fed guitar og fed rytme som et godstog der langsomt tager fart og buldrer derudaf .....
Ikko’en gør det sgu godt og får både stemningen og musikken med - godt gået af en in ear set i lyset af at det ikke er mit første valg til musik.

The Endless River : Til tider fed guitar lir med mindelser om gode gamle Pink Floyd. Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at høre hele albummet. Gaffa kalder det out takes fra The Division Bell.
Jeg vil huske det som “U-Endless-Kedeligt”
Men hurra - Ikko’en har vækket mig og giver mig lyst til at høre mere musik og det er vel egentlig det det hele drejer sig om ?

Sammenfatning : I’ll see you on The Dark side of The Moon med et par Ikko’er inde under hjelmen... til prisen er de det bedste in ear materiale jeg til dato har hørt - Bum !
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2019, 22:28

De kommer ikke til at spille i modfase, de vil kortslutte når det rammer stikket. Det tror jeg da, de har jo fælles jord..
Tak for dine indtryk.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Peter Jensen » 4. mar 2019, 09:07

Claus-DK skrev:De kommer ikke til at spille i modfase, de vil kortslutte når det rammer stikket. Det tror jeg da, de har jo fælles jord..
Tak for dine indtryk.


Jeg er altså relativt sikker på at de stadig vil spille selvom man vender den ene forkert, men at de vil være ude af polaritet og dermed lyde ret forkert. Jeg har tidligere brugt de tests der ligger her til at teste for den slags (Wiring test): https://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php. Hvis man vender begge to forkert spiller de i en slags "modfase". Der er store diskutioner på head-fi DIY om man kan høre den slags... Personligt syntes jeg det er svært, men skal da ikke udelukke at nogen kan.

Nogle 2-pin stik har en lille rille så man kun kan sætte dem rigtigt i, men fik ikke kigget om det er tilfældet med OH 1. Ellers skal man bare forsøge at holde formen på den earhook så den viser vejen.

Og tak for indtryk, ja. Glæder mig til at komme igang med mine.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 4. mar 2019, 11:04

Jo de spiller, tjekkede det kun meget kort, så ingen kommentarer om lyden, men de spiller
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf zenny » 4. mar 2019, 16:49

Jeg burde have tjekket op på det....
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Pedeskov » 6. mar 2019, 17:20

Og så er de nu testet hos L&B: https://lydogbillede.dk/test/hovedtelefoner/ikko-oh1/ og haf fået "Specielt anbefalet" stemplet thumbs
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 6. mar 2019, 20:24

rulle2 rulle2 rulle2 rulle2 rulle2 rulle2 rulle2
Jeg kan næsten ikke få armene ned
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf CHIbsen » 6. mar 2019, 21:07

En god anmeldelse :-)

Men jeg får mindst ligeså meget ud af at læse Euklid og zennys anmeldelse, så jeg venter med at tegne abonnement på lydogbillede...
(Faktisk synes jeg at de to anmeldelser ovenfor er bedre, så cadeau til dem)
Hoved-fi er stedet at komme :-D

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 6. mar 2019, 21:16

CHIbsen skrev:Hoved-fi er stedet at komme :-D



Nemlig.. thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf zenny » 9. mar 2019, 19:41

Hehe - ja det er det og tak for de pæne ord :-)
Jeg nyder andres anmeldelser og forummet generelt, det er jo superfedt med den anerkendelse samt den vigtige anerkendelse og synlighed vores lille 'boutique' har fået med anmeldelsen i lydogbillede - godt spottet af Pedeskov.
Mvh Zenny
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Ikko OH 1

Indlægaf M.Gjøl » 22. mar 2019, 22:31

Endnu engang Claus, tusinde tak for muligheden for at teste disse spændende inears.

For mig er førstehåndsindtrykket meget vigtigt. Ikko OH1 kommer i en nydelig, minimalistisk indpakning. Måske ikke ligefrem Apple klasse, men bestemt ikke langt derfra thumbs

Når man åbner æsken bliver man mødt af et fantastisk syn.
De dybt blå IEMs skinner som ædelstene. Jeg tror ikke jeg har haft en flottere inear i hænderne. De er lavet i fræset aluminium, de er lette og yderst komfortable.

Der medfølger 6 par tips, 3 Vocals og 3 Balanced. Desværre har jeg ikke testet dem, da jeg ikke kan få et godt fit med silicone tips, så brugte nogle af mine egne skum dutter.
Sidst men ikke mindst, er der endeligt et lækkert flettet kabel inkluderet.

Jeg har brugt dem sammen med min Samsung Galaxy S10 og Min Asus ROG laptop.

Bas: Her høres det tydeligt at OH1 er en hybrid IEM. Titaniums DD driveren klare bassen til UG. Jeg er svært begejstret for bunden. Måske lidt til den varme side, men lækkert defineret med god hastighed. Virkelig velproduceret dynamisk driver fra Ikko!

Et af de vigtigste områder for mig er mellemtonen. Ikko præsenterer vokaler med en overbevisende ro og fylde. Godt afstemt/balanceret samt rigtig fin adskillelse af instrumenter og stemmer.

Jeg finder Ikko generelt veldefineret og med tydelig og klar klang. Dog bliver den enkelte BA driver sat lidt på prøveved komplekse numre, og mister lidt af kontrollen. Fx ved Dire Straits - Love over Gold.

Konklusion:
Jeg syntes at, dette er den tour ting jeg har haft sværest ved at sende videre. Jeg har både nyt dem til musik og gaming. Det er utroligt hvor meget lyd der kan komme ud af denne lille øjesten.
Value for the money IEM, som kan dække manges musik behov.

thumbs Herfra
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Ole » 22. mar 2019, 23:51

Semi underholdende lidt anderledes review, hvor Ikkoerne er med :-)

https://www.youtube.com/watch?v=vj2sQTGE1VU
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Mortenhoe » 13. apr 2019, 13:15

Ikko OH1.

Neeeej hvor er det synd de ikke er hos mig mere.

Byggekvalitet og udseende synes jeg er fantastisk. Jeg kan godt lide blå. Jeg synes de har en flot finish :-) Det jeg faktisk synes bedst om Ikko, var den måde de passede i mine øre. Det kan jeg jo af gode grunde ikke garantere er det samme for alle, men for mig, smeltede de nærmest i ét med øret... altså intet der stak ud meget ud, som BA10(og mange andre IEMS).

Som mange herinde nok ved, så hører jeg hovedsageligt metal og hiphop. Sjældent rock, men nogle gange lidt pop culture. Derfor foretrækker jeg en U-shaped lydsignatur med lidt "sjov og varm" præsentation.

Jeg har efterhånden hørt flere hybrid IEMS, og de har ofte en fantastisk bass gengivelse uden at det er på bekostning af resten af frekvenskurven. Dette er også tilfældet for Ikko. For hold da op. Ikko lyder sublimt. Lige min boldgade signaturmæssigt. Bassen stikker dybt, er veldefineret og har en perfekt(stor) kvantitet. Mids er lidt mere fremme end jeg er vandt til, men det er bestemt ikke noget negativt, da de stadig formår at fremstå varme. De lyder meget som den eftertragtede U-shape signatur, men med lidt mere emphasis på mids, end normal V(hælder mod)U shape. V shaped vil jeg dog ikke kalde dem, da highs er deres svageste punkt. Jeg synes highs er rigtig gode, men de er godt tæmmet. Mange multi driver IEMS lider lidt af ssssssibilans, i mine øre, og det har Ikko altså formået at fikse. Det var dog fantastisk.

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det, det ofte. Men ikke i det her tilfælde. Ikko OH1 levere lige hvad sådan en som mig leder efter.

PS. Jeg reviewede Ikko med spinfit propper i størrelse Small. Jeg ville gerne have skrevet mere, men 2 små børn og en del overtid på job, resulterede i at jeg måtte gå og lytte til Ikko under de normale pligter, og jeg fik derfor ikke sat mig foran en notesblok og lavet noget A/B med alt muligt udstyr. De blev drevet af min ES100.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ikko OH 1

Indlægaf aparthia » 27. apr 2019, 19:57

Fedt, at der stadig skrives reviews efter en tour. Nu har jeg bestilt sådan et sæt basser efter jeres glødende anmeldelser. Jeg leder også efter et aftermarket kabel, der passer til dem og som har mikrofon / knapper. Har I nogle anbefalinger af dem?

Uanset glæder jeg mig til at modtage dem :D
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2019, 20:04

Der er stadig en enkelt tilbage på turen.
Men jo flere indtryk des bedre.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ikko OH 1

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2019, 20:06

Hvad betyder aparthia ??
google ved det tilsyneladende ikke..Nu har jeg spekuleret over det i flere år, jeg må vide det...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 17 gæster

cron