Quad ERA-1



Quad ERA-1

Indlægaf Kolind » 2. apr 2019, 08:42

Hello alle..

Jeg var en af de som faldt i fælden med et nyligt tilbud.
Var jeg den eneste herinde? rulle4

Jeg har lidt svært ved at beslutte mig om det er en keeper eller ej.
De er teknisk rigtigt lækre. De lyder godt. Bassen går dybt og er lækkert defineret. Det hele er meget korrekt i mine ører. Toppen er rimeligt crisp og detaljeret, men på en lidt afdæmpet måde.
De er meget 'planar' hvis man kan sige det sådan. Detaljer og præsentation er rigtigt lækker.
Det som jeg dog savner er noget punch og energi. Man ender med at skrue lidt rigeligt op for at få sin dosis umpf serveret.

Det er vel ca sådan jeg har beskrevet enhver planar indtil videre. Måske undtaget Hifiman HE6 - Hvem vil sælge mig sådan et sæt? rulle4

Er det tid til at indse at planaer måske ikke sådan rigtigt er noget for mig ? :?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Kashien » 2. apr 2019, 18:04

Jeg kom også til at købe et par (selvom jeg slet ikke har brug for nyt grej - tværtimod musik14)

De er, som du siger, meget planar-lydende. Den første sammenligning, der faldt mig ind var Hifiman HE-400/500, men de ligger så langt tilbage i min erindring, at detaljerne er noget udvisket. Lydsignaturen er dog uden tvivl sammenlignelig. Bassen var for mig et af højdepunkterne. Ikke overdefineret, men med virkelig god punch uden at lægge en dyne over resten af lydbilledet. Jeg synes til tider, diskanten kunne blive lidt anmassende, specielt i rock og metal hvor produktionen kan være til den tvivlsomme side.

Desværre nåede jeg kun at have fornøjelsen af dem godt og vel et kvarter, inden lyden gik fløjten i den ene side. Derefter kom den tilbage for at forsvinde igen kort efter, så jeg bliver nok nødt til at returnere dem. Mine indtryk er derfor også baseret på en yderst kort fornøjelse.
Kashien

 
Indlæg: 186
Tilmeldt: 26. jan 2013, 00:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Kolind » 3. apr 2019, 22:23

Kashien skrev:Jeg kom også til at købe et par (selvom jeg slet ikke har brug for nyt grej - tværtimod musik14)

De er, som du siger, meget planar-lydende. Den første sammenligning, der faldt mig ind var Hifiman HE-400/500, men de ligger så langt tilbage i min erindring, at detaljerne er noget udvisket. Lydsignaturen er dog uden tvivl sammenlignelig. Bassen var for mig et af højdepunkterne. Ikke overdefineret, men med virkelig god punch uden at lægge en dyne over resten af lydbilledet. Jeg synes til tider, diskanten kunne blive lidt anmassende, specielt i rock og metal hvor produktionen kan være til den tvivlsomme side.

Desværre nåede jeg kun at have fornøjelsen af dem godt og vel et kvarter, inden lyden gik fløjten i den ene side. Derefter kom den tilbage for at forsvinde igen kort efter, så jeg bliver nok nødt til at returnere dem. Mine indtryk er derfor også baseret på en yderst kort fornøjelse.


Øv - Ja hvis de stopper med at fungere så hurtigt, skal de da helt klart tilbage en tur.
Jeg er stadig ikke helt afklaret. Den anden dag havde jeg lyttet en halv times tid, og så besluttet mig for at det ikke var en keeper.. Men så skiftede jeg over til mine andre pt. mest anvendte bøffer, K701 med læderpuder.. Og øv for den, hvor de lød de lige en anelse hårde og lidt komprimerede i direkte sammenligning.. Så måske kan de et eller andet alligevel. Til prisen skal de jo selvfølgeligt også gerne kunne spise K701 til et let mellemmåltid.. Men stadig.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Kolind » 15. apr 2019, 17:38

De endte med at komme tilbage.

Min konklusion efter noget kritisk lytning er at de er aldeles strålende. Bassen er lækker dyb og defineret, toppen er lidt tilbagetrukket til min smag, men lyder som sådan godt, crisp og fin. Mellemtonen er det som de vel nok vinder på. De gør det rigtigt godt. De får en stor anbefaling herfra - HVIS ellers man kan forlige sig med planar-præsentationen. Jeg syntes at de mangler lidt dynamik og punch. Jo jo - Det hele er der etc. og det lyder flot. Men jeg savner personligt lidt mere energi. Det er vel lidt det indtryk jeg har haft ovenpå enhver planar indtil videre. Måske med undtagelse af Hifiman HE6.

Jeg må nok komme til den konklusion at planar teknologien ikke helt gør det for mig. Lidt af en skam, for de har mange gode kvaliteter også. Og i dette eksempel til 3000 kr på bud pt. er det ret meget lyd for pengene syntes jeg.

En ting som dog nager mig ved dem er puderne.. De er utroligt lækkert lavet og virkeligt behagelige. Og der er endda to forskellige sæt med. Men man har desværre valgt at montere dem på en dum måde med nogle små plastik-pinde som gør at det ikke rigtigt er muligt at bruge andre puder på dem. Lidt en skam at man med vilje udelukker andre puder. Når det så er sagt, er der jo trods alt to forskellige sæt med, så det opvejer en smule måske.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Quad ERA-1

Indlægaf sjorslev » 2. okt 2019, 14:18

Jeg kommer nok til at sælge mine igen, fordi min hjerne og dermed mit hoved er for lille, så de hænger på mit ydre øre, så efter 1 times tid, får jeg ondt i øret. Men ellers kan jeg godt lide lyden, så er der nogen der på den baggrund kan anbefale nogle Planar alternativer?
Eller nogen der har en idé til at få dem til at sidde bedre. De svæver ca 1 cm over toppen af hovedet på mig, i inderste indstilling.
sjorslev

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. maj 2012, 08:15

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Kolind » 3. okt 2019, 09:40

sjorslev skrev:Jeg kommer nok til at sælge mine igen, fordi min hjerne og dermed mit hoved er for lille, så de hænger på mit ydre øre, så efter 1 times tid, får jeg ondt i øret. Men ellers kan jeg godt lide lyden, så er der nogen der på den baggrund kan anbefale nogle Planar alternativer?
Eller nogen der har en idé til at få dem til at sidde bedre. De svæver ca 1 cm over toppen af hovedet på mig, i inderste indstilling.


Den helt simple er simpelthen at polstre hovedbåndet lidt der hvor det rører hovedet så det kommer højere op. Det er der mange som gør blot for øget komfort. Sjældent noget jeg personligt har mulighed for pga at de så typisk bliver for små rulle4 Omvendt problem.

Sennheiser sælger puder som passer til HD650 f.eks der angiveligt er rare https://www.thomann.de/dk/sennheiser_hd_650_head_pad.htm. Til Quad'en er jeg dog ikke sikker på at det bliver godt/pænt da jeg ikke mindes at der er en plan god flade at klistre sådan noget på. Udover det fåes også en række ting som knappes/lynes udenom. Mindes at have set rigeligt med eksempler på det herinde, men kan ikke lige på stående fod finde et godt eksempel. Det ligner ofte lidt ala en sok der er sat udenom for at polstre. Det virker formentligt strålende, men det æstetiske udtryk kan svinge lidt :oops:
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Peter Jensen » 3. okt 2019, 12:10

En anden løsning kunne være en "comfort strap" i læder, alla den fra Mr. Speakers som blev brugt på bl.a. Alpha dog. Det kræver dog at du kan skille hovedbåndet ad der hvor L og R markeringerne er (syntes det ser ud som om der er skruer).
Det bedste ville nok være at lave en skabelon i stof/pap/papir først og se at den virker - derefter finde et passende stykke læder og klippe ud.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Euklid » 3. okt 2019, 22:07

Jeg har købt en comfort strap på eBay, som monteres med en lille snøre. Jeg tror den kan sættes på alt og vil løse problemet. Har ikke lige tid til at finde link, men kan se på det senere.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Quad ERA-1

Indlægaf Euklid » 7. okt 2019, 21:26

Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Quad ERA-1

Indlægaf sjorslev » 20. okt 2019, 21:17

Jeg tror også at en strap må blive løsningen. Jeg har forsøgsvis lagt noget boble plast med store bobler imellem hoved og bøjle, for at teste det af, og det har afhjulpet problemerne, så det er bare at finde en mere elegant udseende løsning.
sjorslev

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. maj 2012, 08:15


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster

cron