Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’



Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’

Indlægaf Sweppesfetterlein » 26. apr 2019, 18:41

Jeg blev noget overrasket, da jeg for ikke så længe siden solgte min elskede HE500...ikke fordi jeg var karatefuld da jeg satte den til salg og derfor ikke ku finde ud af va faen den lavede til salg over den blå i en lige så blå morgen...næ nej mere fordi at HE500 er den bedste bøf jeg har lyttet på. Jeg er helt tosset med den bandit...så man kan vel sige, at der skulle et eller andet til før at jeg tog afsked med min yndling, og den årsag var og er sandt at sige Sundaraen.

Denne semi-nye kande fra Hifiman er både lettere at bære og drive end 500eren, og især det førstnævnte gjorde i sidste ende at jeg tog afsked med min yndling.
Lydmæssigt er vi lidt i en anden boldgade og så alligevel ikke, for jeg mener helt bestemt at de nye drivere fra Hifiman sagtens kan måle sig med de old school fra 500eren - det er i mine ører langt nærmere et spørgsmål om to vidt forskellige tuninger af hovedtelefoner, der adskiller dem.
Man kan generelt sige at begge kander læner sig opad neutralitet, men hver især på deres specielle måde. Hvor 500eren mere er en snorlige streg der læner lidt nedad henimod diskanten opfører Sundaraen sig mere som en lav vippe med vægt på venstre side. Et lyst tilt overfor klassikerens varmere udtryk.

Den lysere præsentation er også med til at gøre Sundaraen til en mere SMÅKAGE!!-agtig bøf, hvilket lidt er en afstikker fra hvad jeg normalt forbinder med planars: storladen, smooth og laidback. Sundaraen bringer et fint gebis med til bordet og bider dejligt, når kødet kræver lidt ekstra tyg. I det hele taget vil jeg kalde Sundaraen for den perfekte hovedtelefon for de folk, der normalt ikke bryder sig om planar-lyden. Folk der måske før har trykket hånd med en LCD-2 og endt op med lidt af en svamp (ikke mine ord!) - de ædle bøfriddere af den runde forstærker DE burde seriøst overveje en date med denne sorte sag. Den er fortryllende genial.

Da jeg lyttede på den de første par gange sad jeg ofte og skulede over på reolen med resten af mine bøffer konstant undrende over hvordan i den vidde verden man overhovedet kunne tænke sig andet end lige præcis dén Hifiman der sad på min nød.
Plejer altid at være et stjernegodt tegn på at bøffen er Smør40 materiale: de små tankelyn, hvor man stærkt overvejer at sælge resten af samlingen ruller1
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’

Indlægaf CHIbsen » 27. apr 2019, 10:50

Jeg har set frem til at du ville skrive om Sundaraen. Så takker :-)

Kan du sætte lidt flere ord på, hvorfor Sundara erstattede HE500? for hvis jeg forstår dette rigtigt "- det er i mine ører langt nærmere et spørgsmål om to vidt forskellige tuninger af hovedtelefoner, der adskiller dem." så burde de vel nærmere komplementere hinanden, eller?
Er de lige gode til det samme musik? Både når hovedet er i hopla og når kroppen er blevet kørt over af et godstog?
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. apr 2019, 12:18

Det var så lidt du.
Der var lidt en kombination af den bedre komfort på Sundaraen samt det at jeg ikke behøver en forstærker for at drive den...modsat HE500. Jeg gider bare ikke have forstærkere stående længere, når jeg alligevel ikke kan høre forskel på dem :-)
Så hellere købe lettere drevne banditter, som jeg kan koble direkte til min daps. Ikke så meget ledninghurlumhej og stikkontakter - bare tryk start og nyd musikken!

Små praktiske ting angående Sundara:
37 ohm og 94 dB gør den relativ nem at trække. En mobil fx lyder fremragende.
Den er langt smukkere i virkeligheden end på billeder.
Focus puder kommer som standard og er virkelig skønno at have på ørene.
Lydfelt er stort og meget åbent. Forvent spidse bemærkninger fra sheriffen under fx Frank Zappa skiver.
Det medfølgende kabel er en joke.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. apr 2019, 15:46

Lidt mere omkring denne fantastiske kande skader vel ikke..

Grunden til at jeg tror at Sundaraen vil falde i mange bøfentusiasters smag - folk som ellers ikke normalt er alt for pjattede med planars og deres lidt bløde omfavnelse - det er simpelthen fordi rigtig mange af de mennesker har været med i en del år efterhånden...og i “gamle dage” var stort set samtlige bøffer, især studievarianten af slagsen, tunet med et særdeles lyst tilt. Det var også hovedårsagen bag Sennheiser 6 seriens enorme succes: det var den første Hi-Fi hovedtelefon der var tunet mere balanceret - og da folk først fandt ud af hvad faen bas var i en hovedtelefon...ja så ville de sgu ha mere af den!!! Hokus pokus filiokus og tadahh, vi fik 650eren.
Men ja mange folk er stadigvæk tilhængere af det lysere indblik i musikken, hvilket er derfor at dt880, t1, hd700/800, k812, k701/2 og sa5000 stadig har en stor fanskare.
Går man rundt med en stor kærlighed til nogen af de ovennævnte kander, så vil Sundaraen føles som et næsten familiært håndtryk..på nær dens helt ekvilibristiske gengivelse af de nedre regioner.
Det er virkelig en fremragende gave at tildele en lys signatur. Planar basso klæder den fortræffeligt. Slutresultatet bliver at den lidt aggressive præsentation af detaljer blødes en kende op via bassens ubesværede præcision og kontrollerede færden..og musikken ender i sidste ende ud med et mere naturligt udtryk.

Mig selv? Jeg er personligt fan af de fleste signature, så længe ‘tingene hænger sammen’, hvilket egentlig blot betyder at jeg føler at jeg ikke misser noget fra den originale optagelse. Jeg vil ha det HELE tak! Gerne serveret på silkebløde luftbølger der sitrer og skælver som små ængstelige murmeldyr der er spændte på deres allerførste gyseraften (med dertilhørende puder, mørklægningsgardiner og dårligt fungerende lygter).
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hifiman Sundara ‘Smør40 Garant’

Indlægaf truebuie| » 29. dec 2019, 23:40

Jeg kan vel passende smide mine 5 cents her thumbs

Har langt om længe fået anskaffet mig sådan et par sundaras der, og er du vimmer hvor det var en go' investering rulle2

Har aldrig rigtigt fundet en planar, hvor jeg tænkte "Den må jeg simpelhent bare eje!". Næsten samtlige har haft den der lush low-end og knap så meget sparkle signatur. Ikke helt min kop te. Tror det er lige før sundaraen er den eneste planar jeg sådan rigtigt godt li' - Nok også derfor det var den jeg endte med at eje ruller1
Har hørt på lidt forskellige planars. Ikke forbi disse er dårlige, men de var ikke helt det jeg ledte efter, så bare for at vise hvad jeg har taget sundaraen over:

-Monoprice M560
-Monoprice M1060
-DIY Alpha Dogs
-Hifiman HE4xx
-Hifiman HE400
-Hifiman HE500
-Audeze LCD2-C
-Meze Empyrean (Har alligevel ikke råd til den, men synes nu stadig sundaraen er bedre)

Som (næsten) den enste planar jeg har hørt, så har den ikke en lush signatur. Altså fed low-end, men ingen top. De er lidt en 'modsætning' til HD600 i mine ører. HD600 er neutral med et strejfs til den varme side, hvor Sundara er neutral med et strejf til den lyse side. Super signatur efter min mening rulle2
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster