Hifiman Arya



Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 17. nov 2019, 17:22

Jeg er slet ikke færdig med at blive fascineret af lyden via Arya'erne med Feliks og Ayazi. Super åben og detaljeret. Jeg har en fest med de fleste plader. Hvorfor det kun er de fleste kommer lidt længere nede.
Som player pĂĄ mac'en er valget faldet pĂĄ Pure Music som benytter itunes som "arkiv". Derfor fungerer det lidt bedre hvis biblioteket er i aiff. SĂĄ har haft tarvlt med at konvertere alle mine flac filer. Der bliver man glad hvis man husker at finde en PC med USB 3.0 nĂĄr de skal flyttes frem og tilbage. Har lyttet frem og tilbage mellem aiff og flac. Hvis der er en forskel er den sĂĄ lille at den lever jeg med. Har lavet en aftale med mig selv, at hvis jeg skifter frem og tilbage 4 gange uden at kunne sige hvad forskellen er, sĂĄ er forskellen for lille til at jeg vil rode mere i det.
Jeg begyndt at lytte til en del plader fra selskabet BIS. Det synes jeg er optagelse af en god kvalitet. For eksempel Thomas Dausgaard der dirigerer Swedish Chamber Orchester er lækker vellyd.
Billede
I Tirsdag blev min BIS rækkefølge dog afbrudt af P2 koncerten med pianisten Marianna Shirinyan der spiller Tjajkovskijs årstider og Chopin 4 ballader. Den har jeg hørt et par gange nu.
Det ville være en drøm at have tilgang til P2 optagelser :-) det kan de godt finde ud af.
Denne plade med Odense Symfoni Orkester er bestemt heller ikke dum
Billede

Mataugst har peget mig i retning af Labèque søstrene:
Billede
med denne fine indspilning fra start 80'erne. Jeg har fĂĄet lov til at lytte pĂĄ en digitaliseret version af pladen. Ikke dumt.
Så kan man efterfølgende godt blive lidt skuffet hvis man lytter til denne plade hvor de spiller Satie.
Billede
Musikken er god, men behandlingen af optagelsen er ikke helt køn. Der er nogle digitale artifakter som giver tydelige blops i rumklangen. Blops som ikke er i takt med musikken. Om det er kompressor der gør noget grimt ved jeg ikke. Men ikke en plade der egner sig til Arya'er. Så hellere den gamle 80'er indspilning med Brahms. Jeg har også oplevet det på andre nyere optagelser af soloklaver. Noget er altså rotten in the state of classical.

Afslutningsvis så har jeg lånt en strømskinne med hjem fra audiophile.dk/Henrik. Og det er ikke et dyrt audiophilt produkt, men en mere ordinær industriel en af slagsen. Og jeg ved jo egentlig godt at det betaler sig at lytte til Henriks gode råd, men den har ligegodt ligget ved siden af i 2 uger uden jeg har fået mig nollert sammen til at prøve den. Dumt. Her behøver jeg ikke at skifte frem og tilbage for at høre forskellen. Mere bund og mere lækker gengivelse af musikken som helhed. Med min egen strømskinne er lyden tyndere, stemmer er trukket frem og det hele stritter mere. Faktisk er lyden via min egen strømskinne lettere irriterende at lytte til i sammenligning. Jeg er ikke helt klar over om det betyder, at jeg ikke længere kan få kaffe i Bryrup, men denne strømskinne bliver svær at levere tilbage...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 27. dec 2019, 20:57

Jeg har her i Julen haft mulighed for at låne en del grej med hjem. Og hvis man nu fandt krukken med guld for enden af regnbuen, hvad kunne næste opgradering af mit system så være.

Mit setup består i dag af: mac mini med Pure Music → Ideon 3R renaissance → Ideon Ayazi mk 2 → Feliks Euphoria → Hifiman Arya.

SĂĄ der er 3 gode muligheder.
1) Opgradere reclockeren til en Ideon 3R master time af nyeste støbning.
2) Gå tilbage til CD ved at tilkøbe et C.E.C. TL5 CD-løbeværk.
3) Opgradere til Hifiman HE1000se
Alle 3 muligheder vil ungefähr koste det samme.

Jeg har lyttet til 3R master time et stykke tid. Og jeg havde forestillet mig, at når den blev sat til så ville alt stå super tight. Spændstigt som sjældent set. Det var så slet ikke det der skete. I stedet blev lyden lækker og behagelig med flere mikrodetaljer. Alt det som en god pladespiller kan.

I dag har jeg sammenlignet 3R master time med CEC løbeværk. Det vil sige:
Pure Music → Ideon 3R master time → Ideon Ayazi mk 2 → Feliks Euphoria → Hifiman Arya.
Mod
C.E.C TL5 → Ideon Ayazi mk 2 → Feliks Euphoria → Hifiman Arya.

Der er brugt 2 stk Nordost Blue Heaven USB kabler mellem mac og Ideon.
Mellem CEC og Ideon startede jeg med mit eget Transparent High Performance 75-Ohm Digital Link coax kabel men skiftede senere til et Nordost Heimdal coax.

Det er Philips-kind-of-day i dag.

Billede
Shostakovich Cello Concerto No. 1. Allegro con moto.

3R master time gør det godt. Men CEC gør det bare bedre. Og igen. den lyder henad en god pladespiller. CEC spiller med stort rum, dynamisk, organisk, og med masser af mikrodetaljer.
Efter at have hørt de gode setup i audiophiles.dk/Henriks butik, så er den gode pladespiller blevet min målestok. Og CEC’en er bestemt i den retning.
Pure music med 3R master time er mere fokuseret og definere skarpere. Det høres på Celloens strenge. Rummet virker til at være lidt mindre end med CEC. Jeg mangler lidt mikrodetaljer og det der organiske letflydende der er over CEC’en
Så der er ingen tvivl om at CEC’en er bedre end mit nuværende setup med den lille reclocker fra Ideon, men forskellen bliver noget mindre, når man sætter den store reclocker til.
Jeg har en samling der nærmer sig 1500 CD’er, så CEC’en giver god mening I den henseende og når den så også lyder bedre end en opgradering af reclockeren. Så peger pilen i retning af C.E.C
Jeg afsluttede denne sammenligning ved at sætte et Nordost Valhalla 2 mellem mac og Ideon 3R. Så bliver forskellen mellem pure music og CEC reduceret. Man kan få god lyd med flac/aiff ingen tvivl om det. Men Valhalla er bestemt ikke gratis så den løsning giver ikke mening med mit setup.

Næste sammenligning er
Pure Music → Ideon 3R renaissance → Ideon Ayazi mk 2 → Feliks Euphoria → Hifiman HE1000se
Mod
C.E.C TL5 → Ideon Ayazi mk 2 → Feliks Euphoria → Hifiman Arya.
Her fandt jeg to andre gode numre fra Philips kataloget.

Billede

Jose Carreras – you belong to my heart

Billede

Debussy Arabesque No 2

Og jo, HE1000se er bedre end Arya. Men da HE1000se’erne også er noget lettere at drive end Arya, så kan man let blive duperet af lyden af HE1000se fordi man let ender med at spille højere.
Med Arya så står volumen ofte mellem kl 12 og kl 03. Med HE1000se er vol mellem kl 10 og kl 01. Så hvis man høre høj musik så er HE1000se et oplagt valg.
Men ellers så synes jeg ikke forskellen er kæmpe stor. Mellemtone er lidt mere åben i 1000’erne end Arya. Men CEC løbeværket giver så meget mere. Så CEC med Arya er for mig bedere end 3R renaissance og HE1000se. Der er flere lækre detaljer der dukker op i musikken med CD-løbeværket.
Og så må jeg jo indrømme, at jeg synes at afstanden mellem HE1000se og Arya bliver formindsket hvis man sætter kablet fra HE1000 på Arya. Det giver lidt mere åben mellemtone.

En interessant dag pĂĄ kontoret thumbs

(beklager at jeg sådan ødelægger M.Gjøl’s tråd om Arya. Så hvis der er et bedre sted til mine betragninger, så synes jeg da mine indlæg skal flyttes )
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf M.Gjøl » 28. dec 2019, 01:28

Det er da, det helt rigtige sted at dele dine erfaringer med Arya.
Sær når jeg desværre ikke får så meget lytte tid, fortiden.

Trist at der er sĂĄ langt over til Henrik. Gad godt lytte til noget af hans Felix grej.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 29. dec 2019, 12:13

M.Gjøl skrev:Det er da, det helt rigtige sted at dele dine erfaringer med Arya.
Sær når jeg desværre ikke får så meget lytte tid, fortiden.

Trist at der er sĂĄ langt over til Henrik. Gad godt lytte til noget af hans Felix grej.


Med tanke pĂĄ alt det grej jeg efterhĂĄnden har lĂĄnt med hjem fra Henrik, sĂĄ er jeg da sikker pĂĄ at du gerne mĂĄ lĂĄne en Feliks af ham thumbs
(jeg har pt en Gryphon Scorpio stĂĄende pĂĄ matriklen, og bĂĄde Henrik og jeg ved da godt at den bliver jeg ikke ejer af).
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 4. jan 2020, 19:28

Som tidligere nævnt, så har jeg besøg af en Gryphon Scorpio CD afspiller. Jeg vil prøve at sammenligne den med CEC TL5 CD-løbeværk. Det vil sige bruge Scorpioen som løbeværk ind i Ideon dac’en.
Jeg har lånt et Nordost Heimdal coax kabel som bruges mellem løbeværk og dac. Ellers er det Feliks og Arya som vanligt.

Jeg var en tur i Silkeborg i går. Skulle mødes med en på lagkagehuset I Silkeborg og stor var min glæde da jeg opdagede de have Læsehesten som nabo. Så fik da et par CD’er med hjem. Så vi lægger ud med Bryan Terfel.
Wagner: Tannhäuser, WWV 70 / Act 3 - "Wie Todesahnung... O du mein holder Abendstern"
Billede
CEC’en er den organiske med det store rum og Scorpioen er den mere tørre og kliniske. Faktisk bliver det en smule kantet når Bryan Terfel går op i det høje register på Gryphon. Hvor CEC’en bare rækker op i himlen. Harper og fløjte lyder større og med mere plads via CEC’en.
Det er svært ikke at foretrække det her nummer gengivet via CEC’en.

Hvis man vil være sikker på at få klassisk musik af en rimelig kvalitet med hensyn til optagelse, så er Deutsche Grammophon, EMI, Decca og Sony et godt sted at starte. Men her på det sidste er jeg begyndt at falde for Philips indspilninger fra 80’erne. De lyder godt. Og så er Obo godt for sjælen.
Mozart: Sinfonia concertante for Flute, Oboe, Horn, Bassoon and Orch. in E Flat, K.297B - 1. Allegro
Billede
Denne gang er der ikke noget der lyder kantet med Scorpioen. Og man kunne godt argumentere for at at fløjte, obo, fagot m.m. står lidt skarpere defineret i lydbilledet når Gryphon får lov at aflæse CD’en. Men i forhold til CEC’en så bliver passagerne hvor hele orkesteret kommer i spil lidt blodfattige med Gryphon. De kraftige passager fylder mere med CEC’en.
Jeg har et par gange hørt Gryphonen på Henriks spitzen klasse entry level anlæg, hvor den kan høres side om side med en SME pladespiller. Og jeg tror næsten at CEC’en nærmer sig den himmelske lyd fra SME’en mere end Scorpioen gør.
Indspilningen og masteringen er bedre pĂĄ denne Philips CD end den er pĂĄ den Deutsche Grammophone SACD ovenfor med Hr. Terfel. Go figure...

Sidste nummer for denne gang og hvorfor ikke slutte af med et nummer fra en Gryphon 24K gold CD.
Billede
Agathe Jazz Quartet – Don’t go to Strangers
Billede
Hvis du elsker at følge med i basspillet, så vælg Scorpioen, ellers så vælg CEC’en. Scorpioen er mere kliniske, hvorimod CEC’en spiller med det store organiske rum. Det betyder at alle vibrationerne i bassen (instrumentet) står lidt skarpere med Gryphon, mens klaveret klinger lidt mindre i toppen.
På et nummer som det her kan jeg sagtens nyde begge afspillere. Der er nu noget ved en tør og klinisk gengivelse af et jazz band.

Gryphon Scorpioen er ikke dårlig, jeg foretrækker bare CEC’en.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster

cron