ohm forskel



ohm forskel

Indlægaf Frank LL » 20. jan 2020, 17:47

hvad er forskelen pĂĄ de ohm
det mener hvad gør 600 ohm fram for 63 ohm ud over hvad der kan træke dem
Mvh Frank
stavefejl vil forkomme, da jeg er ordblind, hĂĄber det gĂĄr
Frank LL

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. jan 2020, 16:34

Re: ohm forskel

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2020, 18:51

Hej Frank, velkommen til dejligt du er kommet.

Ohm er kort sagt den modstand man måler hvis man måler på jord og plus på den lille højtaler (driver) og den er bare et tal, næsten..

Det er groft sagt et udtryk for, om du bør benytte en forstærker for at få det bedste ud af dine hovedtelefoner, høj Ohms hovedtelefoner har altid stor glæde af mere kraft i det de tilsluttes, lav ohms er også glade for en forstærker (for det meste), men det er af andre årsager, end at de er svære at trække.

Mange mener lidt forkert, men ikke helt forkert, at det er et udtryk for hvor højt de spiller, men der er det mere en anden værdi du skal se på, nemlig den der hedder SPL den ligger for det meste mellem 70 og 100 dB, den værdi fortæller hvor højt de spiller med 0,001 watt..

Naturligvis er det ikke så simpelt som jeg gerne vil have det til at være, for høj Ohm er ofte lig med en lav SPL, så det har også lidt at gøre med hvor højt de spiller..

Generelt har en høj Ohms hovedtelefon lidt mindre sus, det kan specielt være et problem når vi kommer ned omkring de 15 Ohm, så kan afspilleren godt støje lidt mere end godt er, heldigvis bliver vores grej bedre og bedre og problemet er ikke stort i forhold til for 10-15 år siden.

Hvis du bare holder dig fra de tunge drenge over 300 Ohm, er det i første omgang ikke noget du bør spekulere alt for meget i.

Når du begynder at få stuen fyldt op med forstærkere og andet skrammel der hører hobbyen til, kan du give dig i kast med f.eks en 600 Ohms hovedtelefon, som begynder er du bedre tjent med at undgå dem, da de bare vil skuffe dig hvis du bruger f.eks en telefon til at trække dem. De kræver at man har lidt større muskler end en telefon kan levere..

For at gøre en lang historie kort, lad være med at gå over 200-250 Ohm, hold dig gerne under 150, med mindre du er blevet forelsket i noget specielt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: ohm forskel

Indlægaf Frank LL » 20. jan 2020, 18:55

jeg har dt 880 250 ohm, jeg er glad for lyden, men mangler lidt i volumen, men det er klart lyden jeg gĂĄr efter

men er der ikke noget lyd forskel mellem de for skelige ohm
Mvh Frank
stavefejl vil forkomme, da jeg er ordblind, hĂĄber det gĂĄr
Frank LL

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. jan 2020, 16:34

Re: ohm forskel

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2020, 19:08

F.eks. Beyer´s DT modeller kan jo købes i flere forskellige Ohm udgaver 80, 250 og 600 Ohm
Selvfølgelig lyder de ikke helt ens og 600 Ohms versionerne har ry for at lyde bedre end de to andre.

Det er noget svært noget at forklare, lidt som at beskrive farver for en blind...

Hvis du sammenligner med en bils motor er det lidt nemmere, en stor bil er ofte mere behagelig at køre i, den er mere stabil og ligger mere fast på vejen og den er ikke kun bedre fordi den har mere luksus som udgangspunkt, en stor Mercedes med en passende motor vil altid ligge mere roligt på vejen end en lille Suzuki, man kan fylde alt den luksus i en lille Suzuki man har lyst til, men den bliver aldrig lige så behagelig på motorvejen som en større og tungere bil, den kan nemt være meget sjovere at køre i, men det er lidt noget andet...

Lidt på samme måde er det med en hovedtelefon med høje Ohm, den er lidt mere stabil og rolig i lyden, naturligvis kræver det at du har hestekræfterne til at kunne flytte den for at du får den fulde glæde af dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: ohm forskel

Indlægaf Ostebaronen » 23. jan 2020, 23:35

Sådan en hovedtelefon er jo bare to højttalere. Så ligesom med en højttaler, så bliver der opgivet en impedans. Hvor med højttalere er den normalt et sted mellem 4-16 Ohm, kan det variere en del mere med hovedtelefoner. Modstanden er ikke fast over hele frekvensbåndet, derfor er det en impedans. Så der kan f.eks. være forskel mellem hvad modstanden er ved 50 Hz i forhold til 20 kHz. Det skal mere ses som et skud fra hoften hvad belastningen på kredsløbet vil være fra hovedtelefonen. En fordel ved at have en høj impedans er at der skal mere power til at påvirke hovedtelefonen. Så den vil være mindre modtagelig overfor støj.

En højere belastning betyder ofte at der skal mere power til at drive hovedtelefonen. Det kan dog snyde lidt hvis den har en høj SPL, som er et udtryk for hvad lydtrykket er ved 1 mW i dB. Eller det er i hvert fald normalen. Så jo højere den SPL værdi er, jo nemmere vil de være at trække.

Hvis du er nybegynder, vil jeg foreslå at du låner lidt udstyr og prøver lidt forskelligt for at finde ud af hvilken lyd du godt kan lide. Evt. dukke op til et af vores Hoved-fi meets for at lytte på folks udstyr. Eller inviter dig selv på kaffe hos nogle af os medlemmer :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: ohm forskel

Indlægaf Claus-DK » 23. jan 2020, 23:56

SPL er du sikker pĂĄ det er en mW altsĂĄ en tusindedel watt ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: ohm forskel

Indlægaf Ostebaronen » 24. jan 2020, 00:03

Claus-DK skrev:SPL er du sikker pĂĄ det er en mW altsĂĄ en tusindedel watt ??


Med hovedtelefoner, der er jeg ret sikker på det bliver målt dB/1mW. Fyrer du 1W igennem en hovedtelefon, især en IEM så står den nok i flammer, hvis især hvis den er lavimpedant ruller1

Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: ohm forskel

Indlægaf Claus-DK » 24. jan 2020, 09:21

SĂĄ m jeg jo hellere fĂĄ rettet min faktor 1000 fejl...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron