Jeg har interesseret mig for in-ears i en del Är efterhÄnden og har lyttet til rigtigt mange forskellige, inklusive en del TOTL fra Custom Arts, JH Audio, Noble og flere andre. Lad os bare fÄ det sagt med det samme - Shozy Pola 39 er nok den bedste jeg nogensinde har hÞrt, i hvert fald udfra hukommelsen, men isÊr nÄr man tager mine personlige prÊferencer i betragtning. Mere om det senere.
FÞrst og fremmest, alt omkring dette produkt skriger af kvalitet og luksus. Man fÄr den leveret i en relativt annonym papÊske yderst, men sÄ begynder festen nÄr den er pillet af. Man kommer ind til en rigtigt lÊkker lÊder Êske med magnet lÄg som gemmer pÄ resten af herlighederne.
Den lÊkre Êske indenholder en endnu mere lÊkker Êske i afrikansk sorttrÊ, som indenholder det ret sÄ lÊkre men lidt tunge kabel fra Symphonym. Jeg havde ikke umiddelbart problemer med at det er til den tunge sige, men jeg kan sagtens se at det er temmeligt massivt i forhold til normen for in-ears kabler. Jeg havde heller intet problem med at kablet kryllede, jeg syntes det er et af de bedste in-ear kabler jeg har oplevet pÄ den konto, mÄske pÄnÊr kabler med paracord som jeg selv ikke er sÄ meget til. Alt i alt absolut godkendt kabel som jeg nÊrmest syntes ligger over hvad man kan forvente til prisen.
Generelt kan man sige at kvaliteten pÄ alt det medfÞlgende udstyr er rigtigt hÞj og der mangler ikke det store, mÄske pÄnÊr nogle flere forskellige typer af silikone tips. Det kan vÊre lidt svÊrt at skelne nÄr Claus selv har smidt ekstra tips med, men sÄ vidt jeg forstÄr sÄ kommer pakken normalt vis med hybrid tips og nogle skum tips. Jeg brugte primÊrt hybrid tips da jeg syntes jeg fik en fin forsegling og jeg bilder mig ind at de ogsÄ var lidt bredere i lydkanalen og at jeg hÞrte en anelse mere fylde i lyden med dem.
Byggekvaliteten pÄ selve Pola 39 in-earsne er ogsÄ imponerende. Skallen er lÊkker og klar sÄ man kan se hvad der er inde i dem. Stikkene virker rigtigt solide og ikke som noget der knÊkker lige med det samme (Jeg har haft problemer med nogle af mine hjemmebyg pÄ den front fÞr). Derudover virker det som en lÊkker detalje med rÞret i metal, det iser bare af holdbarhed og kvalitet det hele. Faceplaten er ogsÄ ret lÊkker i dens perlemor design.
StÞrrelsen og pasformen er mÄske et af de eneste steder hvor Pola ikke ligger helt i toppen. Den var umiddelbart behagelig nok i Þret, men den rager lidt ud af mit Þre og kan godt se lidt klodset ud. Til sammenligning er IkkoŽerne bÄde mere behagelige at have pÄ samt de sidder meget mere strÞmlignet og pÊnt i Þret. Muligvis kan dette lÞses med en custom version, men der skal jo vÊre plads til bÄde forstÊrkeren og driverne i huset.
Isolation virker ok, ca. det samme som andre universielle in-ears pÄnÊr Ikko OH10 som har en del hÞjere isolation.
Og sÄ kom vi frem til det der mÄske gÞr Pola mest spÊndende og interessante. De elektrostatiske drivere fra (Danske) Sonion. De har vÊret pÄ markedet i et par Är, og der er allerede en god hÄndfuld (eller flere?) produkter der har implementeret dem. Det virker jo ogsÄ oplagt; fÄ en super tweater til din in-ear og brug dynamisk eller balanced amature drivere til bas og mellemtone. Ja ja, men de fleste har fejlet og ikke fÄet et sÊrligt vellykket produkt ud af det. Det kan man dog ikke sige om Pola 39, her virker enheden perfekt integreret pÄ en mÄde der giver en helt anden sizzle og luftig lyd nÄr hihatten bliver ramt. Det lyder rent og klart pÄ en mÄde jeg ikke kan huske at have hÞrt nogen anden in-ear levere varen. Jeg syntes ogsÄ man kan hÞre det i vokaler som stÄr utroligt klart og skarpt frem, isÊr de kvindelige. F.eks Dami ImŽs Sound og Silence, der bliver man nÊsten blÊst bagover nÄr man hÞre den.
Den dynamiske driver er ogsÄ rigtigt godt med, og jeg mÄske kunne vÊre lidt nervÞs for om den kunne klare at blive matchet op mod en elektrostatisk driver sÄ syntes jeg det lyder utroligt sammenhÊngende og lÊkkert, der er ikke noget der halter efter det andet. Der er rigeligt med rumble og dyb bas til mig og et fint slam forneden, uden at det nÞdvendigvis er en in-ear jeg ville anbefale til bass heads. Der er en rigtig fin efterklang over hele linien som er med til at give musikken rigtigt god fylde.
Og sÄ kom vi frem til mine personlige preferencer. Jeg vil gerne have at mine bÞffer er lidt musikalske og ikke for kliniske - og det mÄ man sandelig sige at Pola 39 er. De er pÄ forunderligvis blÞde og afrundede, men med utroligt mange detaljer og et rigtigt fyldigt lydbillede. Enkelte gange syntes jeg det var lidt voldsomt med sÄ meget og sÄ detaljeret lyd lige ind i Þret, men sÄ kan man heldigvis skrue en anelse ned og stadig vÊre rigtigt glad (og det er jo nok alligevel godt for hÞrelsen). Pola 39 virker simpelthen teknisk overlegen men samtidig meget musikalsk. Det er virkelig en fryd.
Jeg lyttede primÊrt via Tidal Master til enten iPhone 7 -> Centrence Mini M8 eller Meridian Explorer 2 -> Woo Audio WA7 Fireflies. PÄ Mini M8 prÞvede jeg ogsÄ med mit eget balancerede kabel. Jeg oplevede ikke kÊmpe stor forskel pÄ de 3 kÊder, det lÞd super over hele linien. MÄske lidt mere rum og detaljer pÄ desktop setuppet men det er jo nok meget naturligt.
Jammen er der da slet intet at brokke sig over sÄ? Tjoew, men det er smÄting. Med andre in-ears er jeg glad for at jeg kan bruge min bluetooth dongle sÄ jeg fÄr et meget lettere setup uden kabel i telefonen. Det prÞvede jeg ogsÄ og syntes det var en lille skuffelse... Bevars, der kommer lyd ud og den er hÞj nok pÄ max, men jeg syntes det lÞd som om der manglede krÊfter og det var lidt mere tamt. Om det sÄ er pga. bluetooth eller ogsÄ styrken og kvaliteten af den dongle skal jeg ikke kunne sige. Jeg prÞvede ogsÄ med den (beretteligt) forhadte iPhone dongle dac... Det syntes jeg var tÊt pÄ skidt, der var slet ikke samme overskud og magi i mine Þre.
Derudover mangler jeg en god og lÊkker hardcase at have bÄde kabel og in-ears i nÄr man er pÄ farten. LÊdderÊsken er fed men ikke lige noget jeg ville gide at tage med mig. Man kan godt mase in-earsne ned i trÊÊsken sammen med kablet, men jeg syntes det bliver for mokket og kan ikke rigtigt lide det. Hellere en god case der var liidt stÞrre og gerne med udskÊringer til Pola og kabel. Og sÄ mÄske at de er lidt store i det, men det kan mÄske lÞses med custom.
SĂ
konklusionen fra min side er klar. Det er virkelig et lÊkkert produkt som vil vÊre et helt perfekt match til dem af os som elsker massere af fylde og musikalitet men som ogsÄ vil have mange detaljer med i lyden. Helt sikkert en in-ear jeg kommer til at drÞmme om i et stykke tid, sÄ vi mÄ bare se om hvordan Þkonomien gÄr i fremtiden... Der kommer jo nok hverken lÞnforhÞjelse, bonus eller afkast i Är, men tilgengÊld blev jeg ramt af at skulle betale skat tilbage for fÞrste gang jeg kan huske.... Heldigvis er jeg god til at presse citroner, sÄ jeg hÄber pÄ en varm sommer sÄ jeg kan fÄ solgt noget limonade.