Vision ears Elysium, tour-trÄd



Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 26. maj 2020, 23:15

Endelig kom der en tour jeg selv kunne deltage i..
Vision Ears kan i lÊse om pÄ deres hjemmeside.

Elysium er en hybrid med 1 dynamisk driver 1 balanceret armatur og 2 elektrostatiske drivere..

Fysisk er de lige til den store side inde i mit Þre, der er plads men kun lige, sÄ har du et lille Þre der hvor de skal vÊre kan det blive et problem..De er ikke sÄ behagelige at have i i lÊngere tid pÄ grund af stÞrrelsen og mit Þres form, isolationen er rigtig god, altsÄ sÄdan rigtig god, hvilket er lidt overraskende for mig..

Kablet ser pÊnt ud, de er termineret med 2,5 mm jack og det har jeg ikke noget der passer ind i, sÄ jeg har fundet en adapter, som jeg naturligvis smider i kassen.

Jeg havde egentligt skrevet en del, men det var ikke med det rigtige kabel og jeg har for fairhedens skyld valgt at gĂžre det hele om.

Kilde min PC og MYST et eller andet langt og indviklet navn, skumpropper, jeg kan slet ikke hÄndtere de spinfits der er med i kassen.

Metallica "One" fra live albummet S&M
One har jeg altid holdt meget af, den var ligesom min billet til Metallica og er en af mine helt klare favoritter med dem.
Jeg kan godt lide at man ikke stÄr for langt vÊk og der er en relativ lille scene hvor man stadig kan hÞre afstanden mellem instrumenterne, det er lÊkkert og blÞdt den mÄde de klassiske instrumenter lÊgger sig rundt om bandet og fÄr musikken til at fylde mere, eneste kritik punkt er at bliver lidt rodet, nÄr musikken gÄr op i tempo, men det er sÄdan lidt en generel oplevelse af det album og ikke sÄ meget hvilke inears/hovedtelefoner man bruger..

Michael Falck "Over vesterbros torv" fra "I kampens hede"
Endnu et nummer fra et livealbum, det er sĂ„dan et af mine go to numre nĂ„r jeg har lyst til at trampe og danse og synge med sĂ„ naboerne klager, desvĂŠrre udstiller disse inears lidt den ÂœdĂ„rlige optagelse og kommer lidt til at ĂždelĂŠgge trampelysten, det er stadig kanongodt og en fed sang, men i stedet for at gĂžre mig glad i lĂ„get bliver jeg lidt trist over at lydfilerne slet ikke kan leve op til kvaliteten af disse inears, man skal dog ikke klage til kokkepigen over at maden er for varm og heller ikke brokke sig over at lyden er for god...SĂ„ mĂ„ de finde noget bedre udstyr at optage med...

Michael Jackson "Billie Jean" fra Thriller
MÄske det bedste popnummer nogensinde, jeg har elsket den sang siden jeg sÄ den pÄ Formel eins, et tysk musikprogram der kÞrte i 80erne, det var bare sÄ helstÞbt fed video og fed sang og en tiger...
Det jeg holder mest af er at der altid er noget nyt og spÊndende, at lÊgge mÊrke til i den sang, der sker bare sÄ meget og her strÄler Elysium virkelig og spiller det hele sÄ det bare er godt med godt pÄ, det er knaldhamrende godt..

The Kelly family "an angel" fra Over the hump
Hvad laver sÄdan nogle langhÄrde folk her ?? Jo de er min fÞleses test, det er den sang der altid fÄr mig til at tude og jeg kan allerede mÊrke det er pÄ vej, der er noget sÄ usandsynligt smukt over den sang en af de gange jeg holder af at tude, jeg tuder ikke sÄdan helt men jeg har fÄet ret vÄde Þjne og det bliver svÊrere og svÊrere at se hvad jeg skriver, sÄ de kan godt fÄ mig til at tude, hvilket er positivt..

Kim Larsen "Mig og molly" fra forklĂŠdt som voksen
Kim er svÊr at komme udenom og mig og molly er sÄdan en lille glad sang der altid gÞr mig i godt humÞr, det er en ret enkelt sang med en dejlig tekst, det er sÄ noget der rent faktisk godt kan vÊre svÊrt at lave en enkel sang med mange lag for der sker jo en masse ting i baggrunden og fÄr man ikke det med er det en noget anden oplevelse man har og den er sprÞd og skrap i lyden, lige som den bÞr vÊre.

Lars HUG "Backwards" HUGs greatest
En lÊkker produceret jazz sang, hvor jeg virkelig nyde de der underlige trommestikkerŽs dans pÄ trommeskindet, hvordan de skraber hen over overfladen uden det der markante "THUMP" der normalt kommer fra en tromme, her er det mere en skrabelyd med et lille bumb, det er lÊkker og man hÞrer tydeligt hvordan de der piskeris skraber hen over skindet. Den der dÊmpede trompet i starten lyder ogsÄ som om der er stoppet en sok i halsen pÄ ham den arme fyr der spiller, Lisa Ekdahls stemme er ogsÄ bare sÄ lÊkker at lytte til og det er sÄdan et sÞdt nummer, hvor man virkelig fÄr glÊde af LarsŽknap sÄ skÞnne stemme og det samspil det giver..

Stille fÞr storm Lis sÞrensen Live pÄ Kronborg.
En vidunderlig kraftfuld stemme der sidder pÄ den pige, jeg kunne godt lide klapsalverne i starten, det var adskilte klap og ikke bare et bifald af stÞj, Den akustiske guitar lyder lÊkker, men det vigtige og midten er og bliver denne fantastisk stemme, det bliver prÊsenteret yderst smukt..

Konklusion:
Det er svÊrt at sÊtte en finger pÄ noget som de her ikke gÞr godt, for de kan det hele..

Men der er noget ved dem der gÞr jeg ikke kommer helt op og ringe, det er sÄdan lidt for pÊnt klÊdt pÄ, jeg ville klart nyde at eje et par, men ved ogsÄ at de kun ville komme frem ved sÊrlige lejligheder og det har de slet ikke fortjent, de fortjener at vÊre i nogle Þrer der vÊrdsÊtter det de kan hele dagen og ikke bare findes frem af skabet som et gammelt slidt jakkesÊt, nÄr man skal ud og spise pÊnt..Jeg synes ogsÄ at de ligger lidt over mit budget, 2500 Þvro er altsÄ mange penge og nÄr jeg ved jeg kun ville bruge dem af og til, gÄr sÄdan en prisseddel bare ikke, skulle jeg blÞde sÄ meget skulle det vÊre nogle jeg har lyst til at lytte til hver dag og hele dagen og det har jeg bare ikke..


Tak til Vision Ears fordi vi har fÄet lov at lÄne dette sÊt og ogsÄ tak til Peter der pegede pÄ dem og sagde jeg skulle se at fÄ dem pÄ tour..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 27. maj 2020, 18:04

Jeg har vÊret i kontakt med Visionears omkring kablet, de siger at de ikke lyder godt nok med andre kabler og slet ikke fra singleend output, sÄ man mÄ tage det ovenstÄende med et gran salt og tillÊgge det den vÊrdi man nu vil..
Det er det grej jeg har og det lyder rigtigt fint med alt hvad jeg hidtil at smidt efter det, jeg skal ikke ud og bruge 1000 $ for at teste dem balanceret vi har heller ikke tid for vi har dem kun i kort tid, 6 uger til at begynde med, men er nu forhandlet op til 12 uger sÄ det efterlader os med max en uge per deltager..

Det har skuffet mig en del fordi jeg havde forklaret hvordan tingene foregik, 2 uger per mand og 10 deltagere, hvordan de fÄr det til 6 uger er mig lidt en gÄde..

Jeg synes ogsÄ det er lidt underligt at bare forvente at vi allesammen har 2,5 mm balanceret output til rÄdighed, sÄ udbredt og normalt har jeg ikke indtryk af at det er, mÄske tager jeg fejl og i allesammen har det ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Peter Jensen » 27. maj 2020, 20:03

Øv.

Jeg har ikke 2.5, men har balanceret ud pÄ min Mini M8. Derudover ville jeg vÊre interesseret i at lytte lidt pÄ en Sony eller AK i Kbh hvis nogen er til rÄdighed nÄr det bliver min tur?

Mht logistikken er det bare endnu vigtigere at optimere for personlig overlevering da man let mister et par dage i fragt. Har du adresserne pÄ alle? Ellers syntes jeg deltagerne skulle skynde sig at sende info til Claus sÄ han kan finde den bedste rute.

Den ligger heldigvis lige til hĂžjrebenet. Det hedder Travelling Salesman problemet og er et notorisk svĂŠrt NP komplet problem at lĂžse - der forskes stadig aktivt i emnet. SĂ„ gi den gas Claus :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
IndlĂŠg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: KĂžbenhavn

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 27. maj 2020, 20:53

Ja med fire punkter ophÞrer matematikken nÊsten med at virke, ruteplanlÊgninger er noget af det svÊreste der er, sÄdan 7-8 stop sÄ begynder mulighederne at eksplodere i antal, i dag bruger man faktisk simulerede myrer til at finde de mest effektive veje, myrer lÊgger et duftspor pÄ vej ud og et andet pÄ vej hjem, vel og mÊrke hvis der var mad med hjem, sÄ lÊrer myrerne, der i bund og grund er totalt hjenelamme, de bedste ruter, de prÞver sig frem og markere om vejen er "god" nÄr det sÄ bliver til en million spadsereture for de krÊ hver dag hvor de bare vader ud i blinde og markere terrÊnet, sÄ danner der sig efterhÄnden regulÊre fÊrdselsÄrer, for det meste af tiden prÞver de jo at finde de gode ruter og dem der ikke dur vil blive valgt fra.. SÄ nÊrmest helt uden at tÊnke knÊkker myrer den matematik som en computer er nÞd til at efterligne myren for at kunne gÞre...

SÄdan er der sÄ meget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf tg » 27. maj 2020, 20:59

Der ikke bare forskes i traveling salesman problemet, det bliver ogsÄ brugt i virkeligheden. PÄ mit job laver jeg algoritmer til ligende problemer.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŠg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf tg » 27. maj 2020, 21:05

Nu er traveling salesman problemet ikke det vĂŠrste NP komplette problem man kan kastesig over, og det kan lĂžses for 10 punkter. Det er faktisk lĂžst for 85.900 punkter:
https://www.wired.com/2013/01/traveling ... n-problem/

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŠg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf tg » 27. maj 2020, 21:13

En anden metode der ligesom myrer henter inspiration fra naturen og fysikken er at bruge fysikkens formler for den mÄde atomer sÊtter sig i det mest energi effektive mÞnster ved langsom afkÞling. Det er blandt andet den mÄde man laver stÄl. Det kan man sÄ overfÞre til den mest optimale rute for traveling salesman, ved at simulere udglÞdningen langsomt. Det kaldes simulated annealing, og er en fantastisk heuristik til mange spÊndende problemer.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŠg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf tg » 27. maj 2020, 21:17

Der er ogsÄ algoritmer der er baseret pÄ teori om genetik, hvor man laver genetisk splejsning af lÞsninger til problemet, for at mutere en ny lÞsning.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŠg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf kvik » 27. maj 2020, 21:22

Ender vi i Elysion pÄ et tidspunkt?
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 27. maj 2020, 21:57

tg skrev:En anden metode der ligesom myrer henter inspiration fra naturen og fysikken er at bruge fysikkens formler for den mÄde atomer sÊtter sig i det mest energi effektive mÞnster ved langsom afkÞling. Det er blandt andet den mÄde man laver stÄl. Det kan man sÄ overfÞre til den mest optimale rute for traveling salesman, ved at simulere udglÞdningen langsomt. Det kaldes simulated annealing, og er en fantastisk heuristik til mange spÊndende problemer.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk


Nui det er dedikeret viden det der. thumbs thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf tg » 27. maj 2020, 21:59

kvik skrev:Ender vi i Elysion pÄ et tidspunkt?
Ikke elysion men optimum... Men ja tilbage til det relevante.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŠg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 31. maj 2020, 12:27

Jeg har fundet en adapter og har i dag lyttet med det originale kabelog mÄ krybe til patten og sige der kan virkelig vÊre en stor forskel pÄ kabler.

Der er kommet meget mere liv og glĂŠde over dem og det er lidt synd jeg skrev mens jeg havde det "forkerte" kabel i brug.

SÄ jeg vil lige bruge en times tid pÄ at redigere fÞrste indlÊg..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Claus-DK » 31. maj 2020, 13:24

FĂžrste indlĂŠg rettet til, meget mere positivt nu..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf truebuie| » 13. jun 2020, 14:53

TLDR; De lyder mĂžghamrende godt.
Ville ikke eje dem.

Har selv brugt mest chi-fi iems indtil for ikke sÄ lang tid siden. KÞbte mine Fiio FH7 og de Äbnede ligesom verden for IEMs, der lyder lige sÄ godt som normale hovedtelefoner. De her VE Elysium tager sÄ den ideologi og skruer den op til max.
Jeg mĂ„ nok vĂŠre ĂŠrlig og sige at, de her er nok den beste IEM jeg nogensinde har hĂžrt. MĂ„ske endda bedste lyd nĂ„r vi medtager hovedtelefoner. De koster ogsĂ„ en halv bondegĂ„rd, men den tar’ vi i mente lidt senere.

Lad os starte med noget indpakning.
Kommer i en fin rund papkasse, med en ekstra rund ”bĂŠre kasse”. LĂŠkker lille kasse, dog ikke sĂ„ praktisk som jeg ville have hĂ„bet pĂ„ til den pris her.
Kan godt li’ at det fĂžlger spinfits med. Mine Ăžrer kan selvfĂžlgelig ikke bruge dem, sĂ„ jeg finder mine egne XS spinfits frem til dem.
Kablet er ganske lÊkkert. MÄske en smule mere stift end jeg ville foretrÊkke, men ganske udemÊrket. Er dog lidt trÊt af at der ikke er hÞjre/venstre indikering pÄ dem. Endten kunne jeg ikke se det, eller sÄ mangler det i hvert fald.

Selve IEM’en er lidt halv stor. Ret flade, men de er brede i det. Det betyder sĂ„ at de ikke passer sĂ„dan vanvittigt godt i mine Ăžre. De sidder nĂŠrmest uden pĂ„ Ăžret, hvor det kun er halsen som nĂ„r ind til selve Ăžret. De er comfy nok nĂ„r de sidder i Ăžret, men sĂ„ snart de skal ud, sĂ„ fĂžltes mine Ăžre noget kun Ăžmme. Et 'mig problem', men synes nu det skulle nĂŠvnes.

Kassen de kom i lugtede af lakrids. Er det mon blot et tilfĂŠlde eller skal det mon vĂŠre sĂ„dan. Kunne meget godt li’ det, men synes nu stadig det var lidt pudsigt ruller1

Lad os sÄ tage det spÊndende. Lyd.

De blev brugt med en SMSL SU-8 / Drop THX AAA 789 og min Fiio m11; balanceret pÄ begge.

De lyder nÊsten perfekt i mine Þre. Det eneste jeg som sÄdan kan sÊtte en finger pÄ, er at diskanten kan vÊre lidt hissig i ny og nÊ.
De har super low-end. De leverer detalje og impact i bassen. Den sidder i kassen kort sagt. Det er ikke en bass tung IEM, men de kan snildt levere nÄr det skal vÊre.

Mellemtonen er superb i dem. Instrumenter og vokaler lyd rocker-godt i dem. Selv hvis der er travlt i sangene, sĂ„ gir’ de ikke efter. Alting stĂ„r sole-klart og er separeret. INTET gĂ„r tabt med de her basser.

Diskanten er 99% perfekt. Der har vĂŠret nogle ganske fĂ„ sange hvor jeg har tĂŠnkt ”uuuuh rolig der”. Detalje, detalje og mere detalje. De electret drivere skovler bare detalje ind i Ăžregangen pĂ„ en. De minder sjovt nok om Stax pĂ„ det punkt her. De virker som et overflĂždighedshorn som bare er klar til at levere 101% af musikken til en.

Imaging er 10/10 i dem. Alting er perfekt placeret OVER ALT. Det fÞrer mig sÄ over til soundstagen. De er ikke sÄdan overdrevent brede, men de har heller ikke den lidt klaustrofobiske fÞlelse de fleste IEMs leverer. De laver soundstage som en kugle omkring en. NÄr ud til lidt efter Þrene og sÄ kÞrer det bare rundt omkring hovedet. Imaginen fÞlger med 100% her.

De visr ALT hvad musikken har og kan levere. Det betyder sÄ ogsÄ at hvis musikken ikke er produceret ordenligt, sÄ fÄr man det dÊlme ogsÄ at vide. Fandt sÄ ogsÄ ud af at sange kan veksle voldsomt med hvor godt der er indspillet. 'Broken Mirrors' med Rise against, gik fra amazing til skrald nogle gange i lÞbet af sangen. SÄdan kÞrte det frem og tilbage pÄ den mÄde.
'Drop Dead Cynical' med Amaranthe. LĂžd som om en person stod og krĂžllede sĂžlvpapir i baggrunden. Har aldrig lagt mĂŠrke til det fĂžr.
Og sÄ skal 'We are the Truth' med Mushroom ogsÄ lige nÊvnes. Den sang har aldrig lyt bedre end ud af dem her. Slap da helt af.
Fandt ogsĂ„ nogle gamle sange med Anden. Ja, den Anden. Havde ikke regnet med at sĂ„danne sange kunne have skjulte ting i sig. 'Ta’ og Fuck af'. Har altid troet at den larmen i venstre side, bare var fordi sangen var produceret af H til. Nope. Det er tamborin som er der.

Men generalt sÄ hiver de alt det gode frem i sangene. SÄ er det bare med at hÄbe pÄ at, der ikke er for meget skrald i sangen sÄ.
Tror jeg opdagede nye ting i hver anden sang med dem her. Helt absurt sÄ meget de hev frem i billedet. Hvis jeg virkelig lyttede efter, kunne det ogsÄ findes med andet grej, men de her stiller det lige foran en, hvor det ikke er til at overhÞre.

Syntes ikke man bare kan smide stĂŠngerne op med dem i Ăžrene. De krĂŠver godt med fokus, eftersom at de bare hĂžvler AL detalje fra musikken ind i Ăžret. SĂ„ brugte dem maks omkring 2 timer af gangen.

SÄ alt i alt, er det nok den bedste hi-fi oplevelse jeg har haft. Men sÄ kommer den pris sÄ. 2500 euro er edermandme mange penge for en IEM. Hvis de var lavet som en CIEM til mit Þre, kunne jeg muligvis se fornuften i det, men som universal fit, sÄ gÄr den sku ikke med mig.
Det var ikke den IEM jeg greb ud efter hvis jeg bare skulle sidde lidt med musikken. Der kom Fiio FH7 eller Moondrop S8 altsÄ foran i kÞen.
De er blevet brugt nÊrmest udelukkende ved skrivebordet. Et fordi de er ret dyre og vil helst ikke risikere noget med dem, men ogsÄ fordi at de bare krÊvede for meget fokus at lytte til. De skal gerne bruges nÄr man har tid til at slÄ sig ned med dem.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf meier » 27. jun 2020, 09:04

Lidt korte indtryk:
De er lĂŠkre - bedre kabel endPola39 - spiller fint fra en Ipad.
Jeg har intet dÄrligt at sige om dem, sÄ det er mere lidt sammenligninger med andre bÞffer.
De er meget sammenhéngende - har ikke den “svévende” diskant jeg husker som noget helt specielt fra Pola39, men de er i mine þre mere sammenhéngende i lydbilledet.
Der er fin bas, men som med Pola39 mangler der noget tryk i forhold til en planar. Det erstadigvÊk lidt overraskende for mig, at der er sÄ store forskel pÄ disse to typer.
Jeg stÄr ikke i kÞ for at kÞbe en af disse dyre IEM, men har vÊret superglad for erfaringerne og har investeret i en mindre model - kÞbt brugt her pÄ forummet.
SÄ stor tak til Claus - bÄde for touren, men bestemt ogsÄ for at have mÞdt nogen hyggelig mennesker der gerne taler lidt om en tosset hobby :)
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: NordsjĂŠlland

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Ole » 13. jul 2020, 11:58

Fysisk indtryk
FormstÞbt plastik hus, der virker som af en god kvalitet, omend ikke sÄ buttet som nogle iems med mange drivere kan vÊre. Der er et semi fancy mÞnster pÄ face platen. Heldigvis er Elysium udseendemÊssigt lidt mere afdÊmpet i virkeligheden, end det fremgÄr af reklame-materialet, hvilket denne lidt gammeldags musiklytter vÊrdsÊtter.

Elysium vejer ikke meget og fit er ok til mine Ăžrer, kan have dem i Ăžrene stort set hele dagen uden problemer. Der medfĂžlger de grĂžnne spin fit tips, men jeg anvendte mine egne orange spin fits, hvilket gav perfekt forsegling. Med comply propper stikker de lidt mere ud fra Ăžret. Kablet er lĂŠkkert, ville have foretrukket 4,4mm balanceret terminering i stedet for 2,5mm balanceret, hvilket dog er en mindre ting.

Alt i alt er look & feel pĂ„ niveau med andre lidt dyrere iems uden at vĂŠre noget exceptionelt, sĂ„ “godkendt”. TilbehĂžr er lidt spartansk, men der medfĂžlger dog en semi fancy carry case.

IMG_0736.jpeg
mojo
IMG_0736.jpeg (121.04 KiB) Vist 7329 gange

IMG_0738.jpeg
M11
IMG_0738.jpeg (161.94 KiB) Vist 7329 gange


Lytteindtryk
Har godt nok en FiiO M11 DAP med balanceret udgang, men Mojo/Poly fra SD-kort komboen synes jeg stadig lyder bedre, selvom Mojo kun er single ended, sÄ det er primÊrt det setup der er blevet lyttet fra. Chord Mojo har i sig selv et lille hint af varme og er naturligvis en anelse begrÊnset ift. et godt stationÊrt setup, men leverer stadig solid lydkvalitet og et mobilt setup afspejler min primÊre anvendelse af iems.

Elysium har stort set ikke vÊret ude af Þrene siden jeg modtog dem, for at kunne nÄ ogsÄ at opleve dem efter almindelig brain burn in, da det stort set altid gÞr en forskel. Alle lytteindtryk skal naturligvis tages som helt subjektive lytte oplevelser og dermed et gran/en spand salt.

Enkelte nedslag (indtil jeg blev trĂŠt af at notere):

Adele, I Can’t Make you Love Me (Live At The Royal Albert Hall)
Ok klang pÄ klaver, meget detaljeret vokal, lidt s-lyde i enkelte passager, luft men lidt mindre sal end HD800S.

Alannah Myles, Black Velvet (Alannah Myles)
Rigtig god hastighed, alt fremstĂ„r tydeligt og selvstĂŠndigt, detaljeret, “mangler” mĂ„ske lidt mere krop fĂ„r ikke helt soft rock stemningen frem

Amber Rubarth, Ball & Chain (Scribbled Folk Symphonies)
Masser af detaljer, lidt mindre soundstage end jeg er vant til, bÄde mandlig og kvindelig vokal lyder godt. Dejligt nummer.

Anne Akiko Meyers, Concerto No 4, F minor Op. 8, RV297 L’inverno III Allegro (Vivaldi The Four Seasons)
Detaljer, detaljer, detaljer. Virkelig flot hastighed ikke en finger at sÊtte pÄ det. Treble bliver dog lidt aggressiv i enkelte passager.

Anonymous 4, Wayfaring Stranger (Gloryland)
Dejlig fremstilling af vokaler og instrument, detaljeret, vi er flyttet fra kirkeskibet til kapellet ift. rumstĂžrrelse, men fuld kontrol over soundstage i dybde og bredde

Diana Krall, Cry Me A River (The Look Of Love)
God klang pÄ instrumenter og vokal, mÄske ikke sÄ meet krop pÄ bas. Ellers er alt stort set som det plejer.

Dido, Hurricanes (Still On My Mind)
Evner ift. hastighed trÊder frem, mindre sound stage, alt i kontrol og alle lyde fremstÄr prÊcist, sound stage bliver en anelse for smÄt til sidst i nummeret, nÄr alle instrumenter kommer pÄ samtidigt.

Dizzy Mizz Lizzy, Silverflame (The Best Of Dizzy Mizz Lizzy)
Dejlig klar guitar lyd, gode til mandlige vokaler, opdager Elysium faktisk overall er bedre til mandlige end kvindelige vokaler, detaljeret, fremstilingen af Instrumenterne bliver en anelse for pĂŠne til en ĂŠgte rock vibe - mangler lidt bas kvantitet og rock forvrĂŠngning

Eva Cassidy, Autumn Leaves Live (Night Bird)
Lidt for meget s-lyd i visse passager, men ellers er alt andet lÊkkert. Publikum er faktisk forbavsende pÄ det nummer. Hmm.

Blev trét af at notere og overgik til blot at lytte
.


Samlet indtryk fra bÄde kritisk og generel lytning:

Soundstage er god sammenlignet med iems generelt og pÄ niveau med en del full size hovedtelefoner - ikke en kÊmpe sal som ved HD800S, men mere som et lidt mindre spillested. Alt i dette rum er dog ret prÊcist placeret og meget tydeligt adskilt. Vokaler er pÄ de fleste numre trukket en anelse frem i lydbilledet, men slet ikke sÄ tÊt pÄ som feks. ved Sennheiser HD6xx serien.

Elysiums primÊre styrker er klart detaljer og hastighed. Der er simpelthen detaljer som dagen er lang, der fremhÊver nuancer ved sÄvel vokaler og instrumenter, ligesom ogsÄ de smÄ baggrundslyde, der er i optagelserne - pÄ godt og ondt. Hurtigheden medfÞrer at alt fremstÄr tydeligt hele vejen i lyd spektret. Bassen er god omend jeg har hÞrt enkelte fremstilinger, der fÞltes lidt mere naturlige. Bas kvantitet var ok efter min prÊference.

Der er en spike et sted i treble omrĂ„det, der efter mine Ăžrer trĂŠder for meget frem i forhold til resten - det er ikke tilfĂŠldet ved alle numre, men man er ikke i tvivl nĂ„r man hĂžrer det. Elysium har efter min mening god gavn af en forstĂŠrker, der ikke er for lys i lyden, men har lidt varme. Min Chord Mojo var et ok match, imens jeg ikke var helt sĂ„ begejstret for den med den pĂ„ mit stationĂŠre setup med Heed Obelisk DA og Drop THX AAA 789, da Elysiums “treble spike” her for ofte trĂ„dte for meget frem - det blev bedre efter noget brain burn in, men synes fortsat det nogle gange blev for aggressivt.

Ved resten af frekvensspektret performer Elysium virkelig godt, men lyder sĂŠrlig godt omkring nedre mids og i Ăžvre treble - virkelig lĂŠkker lyd.


Lidt lĂžse gear indtryk

Elysium og Stax SR003MKII
Elysium har klart bedre sound stage og virker mere tydelig i lyd fremstillingen af de enkelte instrumenter, ikke sĂ„ meget adskillelse, men mere lagdelingen. OgsĂ„ marginalt bedre med detaljer. Bas er nok lidt toss up om man foretrĂŠkker det ene eller andet, da de er lidt forskellige her, men jeg foretrĂŠkker nok Elysium. SR003 lyder dog generelt lidt mere “naturlige”.

Elysium og Stax SRL700MKI
Disse spiller stort set lige op hvad angĂ„r detaljer og kvaliteten af sound stage - og Elysium lyder mĂ„ske endda marginalt mere detaljerede. L700 vinder dog klart pĂ„ bas og Elysium har heller ikke den evne Stax har til at gĂ„ rigtig hĂžjt i treble og volumen og fortsat have en “smooth” lyd - i mangel af bedre udtryk. Elysium har ogsĂ„ en lidt mere teknisk lyd (ting fremstĂ„r for klart?), der gĂžr at man mĂ„ske oftere vil vende sig om og se om det var i hovedtelefonerne eller i rummet, der var en lyd med L700 end med Elysium.

Elysium og Sennheiser HD800S
Som forventet mindre sound stage. Virker marginalt mere detaljeret end HD800S, hvilket dog nok primÊrt skyldes den mindre sound stage. HD800S har lidt den samme tendens med spike i samme nabolag treblemÊssigt som Elysium, men holder den oftere lige akkurat pÄ den rigtige side af grÊnsen for at det bliver for meget. Ingen af dem er helt vilde med indspilninger i ringe kvalitet, men Elysium virker lidt mere krÊsen.

Elysium og FiiO FH7
Elysium lyder som forventet entydigt bedre pĂ„ alt undtagen bas kvantitet. NĂ„r dette er sagt, sĂ„ er forskellen dog ikke stĂžrre end at jeg, nĂ„r jeg lytter til FH7 lige efter, godt nok registrerer en “kvalitetsforskel” et kort Ăžjeblik, men er straks herefter generelt tilfreds med lyden fra FH7. Det opleves ikke anderledes end nĂ„r jeg gĂ„r direkte fra mine HD800S og til FH7.

Opsamling
Ved ikke om der er en egentlig konklusion, da alt er meget personligt for lytteren, men skal det have et skud vil det vÊre at lydmÊssigt er Elysium efter min mening pÄ samme tid et lydmÊssigt vidunder - at en sÄdan teknisk lydkvalitet kan pakkes ind i en iem i den stÞrrelse - og pÄ den anden side er det mÄske et tveÊgget svÊrd, da det at alt fremstÄr sÄ klart og tydeligt samtidigt enkelte gange gÞr, at lyden bliver en anelse for teknisk pÊn - ved ikke om beskrivelsen giver mening. Samtidig er jeg ikke entydigt begejstret for det lÞft, der er i frekvensgangen et sted i treble omrÄdet.

Prisen er hÞj, men det har jeg ikke som sÄdan et problem med, da vi her for lÊngst har passeret hvad der kan anses for at vÊre Þkonomisk fornuftigt. Det bliver pÄ dette niveau i endnu hÞjere grad primÊrt et spÞrgsmÄl om den rammer lytterens prÊferencer.

Super lytteoplevelse at have besÞg af Elysium. Mange tak til Claus for at organisere denne tour og naturligvis tak til VE for udlÄn.
Ole

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf Peter Jensen » 13. jul 2020, 15:53

Jeg har ogsÄ haft Elysium pÄ besÞg og vil gerne takke Claus og Vision Ears for at de samlede bolden op da jeg skrev til Claus at jeg gerne ville hÞre den. Jeg blev interesseret grundet de fine reviews den har fÄet, og fordi den skulle lyde i samme retning som Pola 39, bare bedre pÄ alle fronter.

Billede

Elysium kommer i en rimeligt lÊkker transportabel lÊder Êske som sagtens kan holde bÄde kabel og IEM. De virker solide og har en god byggekvalitet, prÊcis som man ville forvente med et sÊt in-ears i denne prisklasse. Jeg var umiddelbart overrasket over at det er helt almindelige 2-pin sockets der sidder til kablet, en del andre top of the line in ears er gÄet over til noget stÞrre, tungere og mere solidt. Jeg syntes dog det er fint da man sÄ let kan bruge andre kabler. Det virkede meget spartansk hvad der var med i pakken, men det er muligvis pga. at der var tale om en demo model? Jeg syntes i hvert fald godt der kunne have vÊret adapter til 3.5" jack, flere og andre typer af tips, rengÞringsudstyr osv (som man ser hos nÊsten alle andre). Dog var der nogle spritklude med hvilket jo er rart i disse "stadig lidt Corona dage"

Billede

Jeg havde store problemer med at fÄ et godt fit med disse in-ears. Jeg er ikke helt sikker pÄ hvad problemet var. Det er som om at tipperne er tykkere end standard sÄ selv med de mindste SpinFits sÄ sad de meget stramt og var lettere ubehagelige efter relativt fÄ minutter. Det blev lidt bedre efter en halv times brug hvor jeg Þret havde vÊnnet sig til det. De skabte ogsÄ lidt undertryk i Þret som ikke var sÊrligt rart. Jeg er lidt i tvivl om det kan have haft indflydelse pÄ lyden, men umiddelbart tror jeg at det i sÄ fald er meget lidt. Hvis ikke de blev skruet sÄ langt ind som de kunne komme, sÄ oplevere jeg sjovt nok at de let faldt ud da det var som om at huset pressede imod pÄ det ydre Þre. Problemerne var store nok til at jeg aldrig kunne finde pÄ at kÞbe den i Universal konfiguration, nÊrmest ligemeget hvor billige de var. Jeg prÞvede med bÄde skum tipper der blev skÄret til, SpinFits og nogle juletrÊ tipper jeg havde. Intet af det var rigtigt godt.

Billede

Videre til lyden. Jeg var generelt set rigtigt positivt overrasket, jeg syntes de lyder super godt. Det var isÊr mellemtonen som jeg syntes ramte helt plet. Den virkede pÄ samme tid bÄde skarp og prÊcis, men ogsÄ med en stor klang og melodisk fylde. Stemmer fungerede rigtigt godt, men guitar lÞd ogsÄ super sprÞdt og lÊkkert. Virkelig naturlig mellemtone som samtidig var musikalsk og ikke klinisk. Jeg tror at det primÊrt skyldes at det er den dynamiske driver som levere mellemtonen, det gÞr at den ikke virker sÄ metallisk og steril som de balancerede armature nogle gange kan vÊre. Det specialtdesignede hus til driveren, HALC teknologien, er jeg ikke sikker pÄ om jeg kunne hÞre, men muligvis er den ansvarlig for at den dynamiske driver lÞd hurtig og ikke mudret.

Bassen var jeg lidt overrasket over, for hvordan kunne de basere den pÄ kun et enkelt balanceret armatur? Den var dog rigelig i bÄde kvantitet og kvalitet til mig. Bassen lÞd ren og skarp uden at vÊre mudret. Dog mÄ man nok erkende at den ikke kom heeelt sÄ dybt ned som jeg har hÞrt i andre in-ears der bruger dynamisk driver til bassen, f.eks. Pola 39.

Diskanten var lÊkker og gav en luftig og let lyd, som dog stadig havde rigeligt med fylde. Hihat lÞd helt rigtigt, og jeg har pÄ fornemmelsen at der et pÄ grund af den gode diskant at hele lydbilledet fremstod sÄ Äbent og med massere af detaljer. Jeg oplevede ingen siblians eller at diskanten blev for meget.

Soundstage ville jeg mene var middel. Det var nok til at jeg ikke blev skuffet eller fandt det problematisk, men jeg har bestemt hĂžrt stĂžrre.

Billede

Sammenligning med Pola 39 (fra hukommelsen da Pola er rÞget videre pÄ turen):
Jeg kan sagtens se pointen nÄr folk siger at Elysium lyder en del som Pola 39 men gÞr alt bedre. Jeg er dog ikke helt enig i at det er alt, umiddelbart syntes jeg at Pola var lidt mere luftig og Äben i lyden end Elysium. Dog virker Elysium teknisk overlegen - isÊr pÄ mellemtonen. Det hele stÄr lidt skarpere og lidt mere naturligt uden at vÊre kedelig. Pola er en anelse mere mudret og lidt mere farvet i lyden efter min mening. Jeg syntes nok ikke at forskellen er helt sÄ stor i lyden som prisen, sÄ man skal virkelig vÊre efter det bedste af det bedste for at kÞbe Elysium til denne pris, men det siger vel nÊsten sig selv nÄr man nÄr op pÄ ca. 20k. Til den halve pris kunne jeg mÄske godt vÊre interesseret i en custom. Dog skal jeg sÄ ogsÄ lige overveje at jeg ogsÄ syntes at Pola klarede de lidt mindre gode optagelser og masterings bedre end Elysium som straffer den slags lidt hÄrdere.

* BemÊrk at det var med mit eget kabel da jeg tog billederne. Lytteindtrykkene er primÊrt baseret pÄ det medfÞlgende kabel.

Igen, tak for besÞget, det var herligt at fÄ mulighed for at prÞve sÄdan en dejlig IEM. Øv at den sad sÄ dÄrligt i mine Þre.....

Billede
Peter Jensen

 
IndlĂŠg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: KĂžbenhavn

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf CHIbsen » 17. jul 2020, 13:04

SĂ„ er jeg i gang med at lytte :-)

Forhistorie. Jeg har lÄnt en Torus Power TOT max, er lige vendt hjem fra lidt Camping i Bogense, og har startet morgenen med at fÄ vendt fasen rigtigt. Sikken en forskel det gÞr.
SĂ„ pt ser anlĂŠgget ud som:
Torus Power TOT max med Spirit Torino power kabler.
CEC TL5 CD drev -> David Laboga coax kabel -> Ideon Ayazi mk 2 dac -> Kimber hero (det svage led) -> Feliks Euforia -> Vision Ears Elysium

Jeg kom lige fra at lytte til de nye Spirit Torino Titano, og selvfÞlgelig er lyden anderledes nÄr man skifter til en in-ear.
Men de er ganske lÊkre at lytte til. De stÞrste tips, der var i kassen kan jeg godt fÄ til at lukke tÊt, og de er meget behagelige i mine Þrer.
Den hurtige konklusion er, at det klart er det bedste produkt fra touren som jeg har lyttet til.
Det grej jeg normalt foretrÊkker er lidt mere kompromislÞst end Elysium umiddelbart er, men nu mÄ de nÊste par dage vise om det kan fungere.

emperor.jpeg
emperor.jpeg (9.25 KiB) Vist 7218 gange
Pachanko Constellation Miniâ–șViolectric DHA V590â–șSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
IndlĂŠg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf CHIbsen » 17. jul 2020, 15:02

Har skiftet over til at lytte til min Shanling M6. Den har balanceret udgang der passer til Elysium. En Tchaikovski violinkoncert med Haifert og en Mozart strygekvartet med Talich Quartet.
I forhold til mine 64 Audio u12t pÄ M6'eren, sÄ er detaljerne i toppen rigtig gode uden at vÊre anmassende. Jeg synes at u12t'erne har flere detaljer i mellemtone specielt den nedre mellemtone. u12t'erne er sÄ mere direkte i lyden, hvor Elysium giver et stÞrre rum. Man er lidt lÊngere vÊk fra det hele.
Men kombien med Shanling M6 og Elysium er velfungerende. Bestemt godkendt.
Pachanko Constellation Miniâ–șViolectric DHA V590â–șSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
IndlĂŠg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Vision ears Elysium, tour-trÄd

IndlĂŠgaf kvik » 17. jul 2020, 17:58

Hvis man aldrig spÞrger, bliver man sjÊldent klogere, sÄ..

Laboga coax: Jeg ser den ikke pÄ hans side, er den custom?

Kimber Hero: Hvori bestÄr svagheden?

TOT: Er det Ă  la skilletrafo? Er den helt lydslĂžs?

(nok ikke helt on topic, men kan mÄske udgÞre et supplement)
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

NĂŠste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 17 gĂŠster