Ollo Audio S4X



Ollo Audio S4X

Indlægaf Kolind » 15. jun 2020, 00:18

Så kom den nye Ollo S4X ind af døren. Den er på tour, og det er fedt at Ollo er med på det koncept thumbs

Jeg havde læst ret lidt om dem, foruden et par reklame mails fra dem som naturligvis lovpriser den nye forbedrede model med de allermest strålende forbedringer, herunder; Forbedret komfort, nyt hovedbånd som ikke støjer/runger og ny og bedre lyd fra nye og bedre tunede drivere.
Mine forventninger var derved naturligvis i top. Jeg har i forvejen den 'gamle' lukkede Ollo S4R som jeg muligvis ikke har brugt så meget endda, men som dog gør det godt. Det er ikke en af dem som for alvor for foden til at vippe, men de gør det hele rimeligt godt uden at der for alvor stikker noget ud som gør at jeg ikke gider dem.

S4X koppen er umiddelbart helt identisk med S4. Min primære anke ved Olloen - Den kunne godt have været et hak større. Men jeg har også et stort hoved :)
Puderne er klart bedre end de gamle. Der er mere plads indeni, da hullet er større indvendigt. Materialerne er pleather på siderne og velour på fladen imod hovedet. En klar forbedring dér. Dog kan de komfortmæssigt ikke helt hamle op imod et af alternativerne som også passer på; Shures perforerede alcantara fra 1540 modellen.

Det nye strålende forbedrede hovedbånd som skulle fjerne et af de store problemer fra det gamle design runger stadig lystigt afsted. Jo jo - Mindre end før, men stadig bemærkelsesværdigt meget ift. de fleste andre hovedtelefoner. Det kunne man nok have haft gjort bedre. Det runger og larmer i det hele taget en del i hele hovedtelefonen nærmest ligemeget hvor man rører på den. Samtidigt har man holdt fast i den lidt lurvede løsning med en elastik indbygget øverst midt i hovedbåndet. Det fungerer ok, men syntes ikke så godt om løsningen.
Det positive jeg dog kan sige er at det ser ok ud og virker noget mere solidt end de gamle. Man kan ogsĂĄ vinkle kopperne lidt da de (endnu?) gĂĄr relativt stramt i det led.

Jeg har set reklamer for Ollo som pt tilbyder at opgradere ens gamle S4 til en S4X for 99£. Operationen indebærer angiveligt et nyt headband, de nye puder og andet/ændret dæmpemateriale i kopperne
https://olloaudio.com/products/s4-or-s4r-upgrade-to-s4x

Det giver mig naturligvis den konklusion at driverne er identiske. Konceptet med at sende den gamle ind og fĂĄ den opgraderet er som sĂĄdan et fint koncept syntes jeg. Hatten af for det.
En ting som undrer mig lidt er dog hvordan man opgraderer den lukkede? Man kan ikke købe en lukket S4RX eller sådan. Så bliver den mon opgraderet til en åben i stedet? Det melder historien ikke lige noget om umiddelbart.


Lyden....
Jeg har primært lyttet til bøfferne via min Audio-Gd 10.32 drevet balanceret med et kabel fra truebuie af.

Musikken har kørt afsted lidt tid. Jeg har hørt det meste af 'The Black Keys - El camino' uden at have en seriøs lyttesession som sådan.
Det umiddelbare indtryk er at de lyder fint. Ikke noget som skærer i ørerne eller som er helt forkert. Til gengæld er jeg heller ikke rigtigt blevet grebet og fristet til at lytte lidt mere intentst til det.
Bassen er der ikke så voldsomt meget af, men det lyder udemærket. Det hele er der, men uden at gøre det store væsen af sig. Toppen er rimeligt crisp og opløst uden at smide det hele i hovedet på en.

Et hurtigt skift til S4R med shure puder er en del anderledes. Der er en hel del mere bund og lidt mere punch i S4R. Dog drukner bassen i direkte sammenligning lidt mellemtonerne og top hvor man får lidt mere detaljer og klarhed med S4X. S4R lyder næsten helt tunge og lidt mørke i lyden i sammenligning. til gengæld er der lidt mere vippen med fødderne - Der hjælper den tungere bas nok lidt på vej.

I sammenligning med Beyerdynamic DT880 600ohm, er der lidt mere kant og klarhed i toppen og noget mere punch i bas. Trommerne går renere igennem - Det er et tydeligt smask på lilletrommen fremfor et dæmpet slag. De er noget mere in your face end Olloen. Samtidigt er det også en bøf som man måske ikke orker at høre på i helt så lang tid. Der er lidt flere ting som stikker ud og kan skære i ørerne til tider.


Efter et par timer lidt on off med byt til et par andre bøffer undervejs, syntes jeg ikke så imponeret over S4X'eren. De lyder ikke spor dårligt, men når man kommer direkte fra andre bøffer kommer det jo tydeligere frem. Jeg syntes at de har en tendens til at stemmer bliver en anelse tynde og lidt nasale i lyden. Ollo fortæller at de er super neutrale og flade i kurven, og det er måske også rigtigt nok. Jeg er dog ikke totalt solgt på den signatur de giver. Der mangler lidt punch og der kunne godt være lidt mere bund.


Konklusion....
Det er ikke en keeper for mit vedkommende. De er gode, jo. De er muligvis rigtigt neutrale også. De kunne måske gøre det udemærket hvis jeg nu kun skulle have en enkelt bøf som er ok til det hele.
Det er fint at Ollo har lyttet til brugerne og prøvet at gøre noget ved de problemer der var ved den gamle. Det er bare lidt en skam at de så ikke har gjort det bedre med f.eks hovedbåndet. Jeg syntes at de faktisk lider værre at microfoni end de gamle. Med det gamle design skulle man bare holde snitterne fra bøjlerne. Nu er konstruktionen noget stivere og hele bøffen inkl. kabel er derved problematisk område som støjer - Det er en ommer.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Mataugust » 21. jun 2020, 20:38

Jeg har haft fornøjelsen af disse i godt en uge, og skal jeg starte med en kort konklusion så er det ikke her jeg kommer til at bruge mine penge.
Så kan du selv vælge om du vil læse videre.

I forbindelse med hovedtelefoner er der generelt er der 3 ting der betyder noget for mig: lyden, komforten og byggekvaliteten. SĂĄ derfor vil jeg springe let og elefant over indpakningen og gĂĄ direkte til

Byggekvaliteten
Den virker meget solid, i forhold til hvad jeg kan huske fra S4, som jeg kun lige har kigget på, og visuelt er det en ganske pæn hovedtelefon. Puderne er lidt små i forhold til hvad jeg er vant til, men kvaliteten er fin. Bevægelige den glider som smurt, bortset fra hovedbåndet der knirker noget mens de kommer på hovedet. Der er ingen problemer når først S4X er på plads. Men ikke et problem, som jeg ville forvente af en hovedtelefon i denne prisklasse.

Lyd indtryk

Første indtryk er Daft Punk ; Give life back to music; Random Acces Memory. Et af mine faste testnumre. Bassen er solid og dyb, men der er ikke meget punch i den. Så jeg mærker ikke rigtig bassen. Diskant, det jeg kan høre er rigtig godt, den er til stede, uden at give lyttetræthed. Mellemtonen, der er det mest vigtige område for mig er simpelthen kedeligt. Jeg kunne ikke helt komme frem til hvor den er gal, med der mangler liv, og det går ud over helhedsindtrykket. Minder mig lidt om Beyers T1, altså lidt radioavisagtig.

Paul Simon ; 50 ways to leave your lover ; Live in New York City : Endnu et fast nummer, med samme resultat som før.

Steven Wilson ; Luminol ; The Raven that refused to sing.
Jeg låner pt. stollesens HE1000, og kablet passer stik med S4X, så jeg prøvede at sætte et balanceret kabel på. Der skete lidt, men det var marginalt. Når der kommer lidt mere volume på, så kan bassen faktisk blive interessant. Men konsekvensen er, at mellemtonen bliver ubehagelig at høre på.

The Händel & Haydn Society ; The heavens are telling the glory of God ; Joseph Haydn - The Creation 24/96 alac.
Det er et kompliceret korværk, og S4X mister overblikket over orkester og kor.

Saga ; A brief case ; In transit - Sagas "trommesolo" er noget de kan. Det meste foregår i basområdet, og der er ollo'en rigtig god. De sidste 10-15 sekunder af dette stykke kan virkelig presse en hovedtelefon eller højtaler, men S4x klarer den meget overbevisende.

The The ; Mind Bomb (24/96 lp rip) Egentlig skulle jeg bare have hørt Armageddon Days Are Here (Again), men endte med at høre hele herligheden. Det er stadig lidt livløst, men ikke værre end at jeg blev hængende.

Netflix: Glimrende hovedtelefon til Bordertown


Komfort
Umiddelbart virker de lækre at tage på, men brillerne begynder at genere efter en lille halv times tid. Kan sikkert løses med andre puder, men jeg har ikke noget på lager.

Konklusionen
Må blive, at det ikke er noget for mig. Den vigtige mellemtone er for upræcis, komforten (med briller) er ikke god nok, og byggekvaliteten mangler lidt for at være helt i orden.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf telum » 14. jul 2020, 09:58

Så har jeg haft besøg af en Ollo - Olè!

Jeg har før hørt den forrige lukkede version som jeg rigtigt godt kunne lide, og som på mange måder mindede mig on mine moddede Shure 940, så jeg var spændt på at prøve kræfter med den forbedrede åbne version.

Jeg kan godt lide det nye design, flot træ og bøjle og ellers ret diskret. Jeg er enig i, at de ikke har løst rungen fra bøjlen, men jeg var ikke synderligt generet over det når jeg brugte den foran PC'en. Hvis man bevæger sig mere under brug kan det måske være et problem. Et par tykkere puder kunne helt sikkert give lidt mere på komfort-kontoen, men det er der jo heldigvis råd for!

Det er ikke en bøf man sådan slår sig på. De gør det meste rigtigt godt med en eller anden form for afstand. Den er ikke hidsig og der er ikke noget der stikker ud. Jeg mindes Fischer-003 havde lidt af det samme bare i endnu højere grad, hvor Ollo trods alt har noget mere slam. Jeg oplever der er masser af detaljer uden det sker fordi diskanten er rykket frem.

Personligt savner jeg nok lidt "tjubang", en loudness knap måske der kunne få den til at gøre lidt mere opmærksom på sig selv. Det er dog en personlig preference og mange vil sikkert nyde at de "forsvinder" og lader musikken bære sig selv. Som allrounder tror jeg den vil gøre mange glade. Jeg tror måske den lukkede vil give mig lidt mere af det jeg savner?

Tak for lån Claus, det er altid en fornøjelse at deltage i tourene herinde!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf meier » 17. aug 2020, 19:41

Så blev mit besøg af den komfortable bøf overstået.

Lyden fejler ikke noget og komforten er i top. Det kunne være sjovt at lege lidt med de puder der skulle give endnu mere komfort.
Jeg har et sæt lukkede (købt her på forummet) og lyden er meget ens. De er behaglige, rimeligt neutrale og uden nogen egt. mangler.
Jeg har dog en udfordring med disse bøffer (både den lukkede og den åbne) og det er bøjlen. Der er simpelthen sindsygt meget mikrofoni i den, man skal barerøre ved den for at det kimer som en kirkeklokke.
Det samme gør sig faktisk gældende for kablet - en let berøring med en negl forplanter sig nådesløst til mine sarte øre.

Det blev mest til lytning via ipad/mobil, men jeg kender de lukkede, så de følger pænt med ved bedre anlæg.
De er letdrevne og man får ikke lyttetrærhed - men man skal sidde stille og ikke røre kablet.
Hvis det ikke er noget problem med mikrofonien, sĂĄ fĂĄr man meget vellyd for pengene, men det blev en showstopper herfra.

Tak for lånet (og måske kan bøjlen dæmpes og kablet skiftes? Bøffen fortjener det)
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Pedeskov » 4. sep 2020, 11:46

Tak for lån af Ollo S4X. Det er altid spændende at prøve nogle nye hovedtelefoner hjemme.
Jeg vil starte med det udvendige, altsĂĄ konstruktionen.
Som tidligere skrevet er der en ny bøjle på dem. Den virker solid, og der er også mindre tendens til ringning når man rammer bøjlen. Men de har ikke fjernet problemet. Det er nu ikke noget der generer undertegnede. Jeg har Ollo S4R og ved normalt brug generer det ikke med ringning. Det er kun hvis jeg skal bevæge mig rundt at de kan gøre det, og jeg går normalt ikke rundt med dem på hovedet.
Puderne er lidt større end på S4R, men stadig meget for små til min smag. Jeg prøvede at sætte de Brainwavz HM5 puder på som jeg benytter på mine S4R. Det øgede komforten væsentligt, men gjorde også bassen noget mere mudret. Ikke noget jeg oplever på S4R, kan der være forskel på at den ene er lukket og den anden er åben?
I hvertfald benyttede jeg de originale puder, da det vil være mest retfærdigt og også sådan man vil modtage dem. Jeg kunne dog mærke noget ømhed på ørerne efter nogle timers brug.
Ellers er der ikke meget at sige om det ydre, de ligner mine S4R på nær hullerne i bagpladerne, samt den nye hovedbøjle. Jeg synes at det er et pænt og tillidsvækkende design de har.
Jeg benyttede ikke stock kabel, men et Truebui balanceret kabel gennem hele testen.

Og nu til den oplevede lyd.
Når man lige tager dem på gør de ikke meget væsen af sig. De spiller stille og roligt det man sætter på. De har et ok niveau af detaljer, uden at skære det hele ud i pap. Det er ikke et par party-bøffer med smæld i hi-hatten og umpf i bassen, men det gør heller ikke mig noget. Bassen er der, rimelig stram og velartikuleret. Ringos trommer i The Beatles nummeret The End fra Abbey Road lyder virkelig godt og detaljerede på Ollo R4X. Ligeledes synes jeg at stemmer gengives tydeligt, eksempelvis kan jeg adskille alle kvindestemmer i Tatumeitas Raganu Nakts også når de synger unisont. Også elektronisk musik gengives godt uden at man slår sig på hverken bas eller diskant. Jeg fik desværre ikke prøvet så meget klassisk musik.
Når jeg har siddet med andre hovedtelefoner, specielt AKG K702 og Hovedgrej No.1, virker Olle R4X lidt mørke og indelukkede. Men det fortager sig efter kort tid, og Ollo’erne opleves som trygge og behagelige til lang tids lytning.

Når jeg prøver at tage R4S på efter at have siddet med R4X er der forskelle, om end de ikke er voldsomme. Hvor meget af det der så skyldes at de er henholdsvis lukkede og åbne skal jeg ikke kunne sige.
R4X har lidt mere luft omkring instrumenter og stemmer i forhold til R4S. Ligeledes er detaljeniveauet skruet et nøk opad på R4X, og jeg føler at stemmer og instrumenter bliver gengivet lidt mere stramt end på R4S.

Jeg bruger mine Ollo R4S en del, og ville også gøre det med Ollo R4X. Jeg har mere detaljerede hovedtelefoner, og også nogle med mere smæk på. Men til daglig lytning ved arbejde gør Ollo’erne det rigtigt godt. Forskellen mellem R4S og R4X er ikke stor nok til at jeg kan retfærdiggøre en udskiftning. Men skulle jeg have nogle nye Ollo’er ville jeg nok overveje om ikke jeg skulle smide de ekstra 800,- (ved tilbud på S4/S4R, ellers 500,-) kroner hos Claus for at få det lille ekstra som S4X trods alt har sammenlignet med de andre.
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf tg » 15. sep 2020, 19:57

Mange tak for lĂĄn af Ollo.

Jeg har ikke prøvet den tidligere Ollo,men er lidt overrasket over at den nye skulle have løst et problem med at det lyder som en klokke hvis man rører hovedbåndet. Jeg synes det larmer voldsomt. Der er også mere støj fra ledningen end jeg er vant til. Det er dog kun et problem hvis man går rundt med den på. Hvilket jeg så startede med at gøre, da den drives fint fra et bærbar device. Sidder man stille og lytter er det ikke et problem.

Højre/venstre markeringen er ret lille, og hver gang jeg tager dem op skal jeg lige sidde og gennemskue hvordan de skal vende. Det kunne godt være bedre markeret.

Mens vi er ved komforten, så er jeg ikke stor fan af det automatisk strammende hovedbånd. Det virker fint, men det får hele høre telefonen til at stramme lidt om mit hoved. Ved længere tids brug (1+ time) bliver den også lidt varm for mine ører. Måske er det også noget med puderne, der er lige små nok i forhold til hvor meget de strammer. Jeg prøvede også at have den på en hel arbejdsdag med musik og online møder, og selvom jeg vænnede mig mere til dem, så blev jeg aldrig helt glad for komforten.

Det meste lytning foregik gennem en schiit stak med modi3 + vali2.

Bassen blev blandt andet testet med Billie Eilish "bad guy", og den lyder godt, stram, fin tekstur, og den går dybt. Jeg er vild med bassen, den leverer klarhed og gør det den skal uden at overdrive eller bløde op i mellemområdet.

De kan godt blive lidt skarp i de høje frekvenser ved høj volumen, hvilket var tydelig i starten af Groove Armada "Hands of Time". Det er dog ikke slemt, og toppen er dejlig luftig og sprød.

Separationen er rigtig god. På et ellers lidt rodet (men godt) nummer som Moloko med "Familiar feeling", kan jeg høre alle de forskellige lag og instrumenter.

Sound stage er ikke overvældende, men dog ganske fint. Jeg kan placere instrumenterne i et rum, det er bare ikke et så stort rum, og det er lige foran mig. På Jazz at the Pawnshop får jeg ikke følelsen af at sidde på en cafe, og lyd billedet går ikke ud i rummet jeg sidder i.

Daft Punk "Give life back to music" er et nummer der helst skal få mig til danse i stolen. Her har jeg ikke brug for detaljerne, men ofte er en lidt mere musikalsk, V form eller harman tuning noget der rykker. Det lader til at være tilfældet med Ollo. Alle detaljerne er der, det lyder godt, men det formår kun at få min fod til at vippe, ikke helt kroppen.

For mig står den som en klar og lidt analytisk hovedtelefon. Normalt synes jeg ikke sådan en type hovedtelefon har en god bas, men det gør den rigtig godt. Lydmæssigt er jeg solgt.

Grunden til at jeg ikke er sikker pĂĄ at jeg kommer til at eje den er komforten.


Sendt fra min XQ-AU52 med Tapatalk
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf zenny » 27. sep 2020, 16:20

OLLO HPS S4X

Min udpakning :

Rektangulær papkasse ala indbagt pizza æske. Tænkt over jordens ressourcer ved at minimere brug af pap og plast. I æsken er der 2 papirsposer med slovenske papir strimler, en ejer manual med målekurve, en seddel med tekst og piktogram om korrekt brug.
En sort faux læder opbevarings pose. En ledning i passende længde, sort med røde ender efter split – mærket L og R. I manualen er der også nævnt en konverter fra jack til minijack, den er ikke nået med hertil – mon ikke den har puttet sig undervejs på tour’en.
Jeg kan egentligt godt lide at der opfordres til at passe på ens hørelse, den er ikke nem at få tilbage.
Roc Gulic der CEO hos OLLO er med til at garantere at produktet er testet og iorden mm (se certifikat/mĂĄlepapirer).


Mit førstehåndsindtryk :

Kopperne er pæne i amerikansk valnøddetræ, gitter og puder ligner den gamle udgave, ledningen er mindre mikrofonisk, bøjlen er har mindre efterklang, jeg ville overveje at pakke den ind i noget stof eller passende skind hvis jeg selv havde dem og skulle bruge dem meget, metal har efterklang og det har denne bøjle også. Svirvel, bøjle og headband virker mere gennemarbejdet i denne version, især den sorte farve virker mere robust denne gang.

Mit første lytteindtryk :

Kvaliteten af den lyd der kommer ud af minjack udgangen på ens mobil er svingende, jeg har haft et mærke der gjorde det rigtigt godt – nu har jeg et mærke der gør det mindre godt. Jeg kører med to abonnementer på Tidal (Det er lidt åndssvagt - I know) Men jeg har det ene med i mobil abonnementet og det andet bruger jeg til at forkæle mig selv lidt med og høre det i hifi kvalitet og master (mqa) kvalitet hvor det findes, fx Bob Dylan har ikke en master endnu på Tidal og det må man så lære at leve med.

Anastacia, Freak of Nature, Paid my Dues : MP3 kvalitet direkte fra mobilens minijack udgang og det gĂĄr fint, jeg husker at den gamle udgave gjorde det rigtig godt og jeg synes ogsĂĄ at det gĂĄr godt her. Har man ikke andre muligheder er det fint det her.


Mit forsøg på objektiv og intensiv lytning :

Bærbar HP Windows 10, Tidal Master : Audioquest Cobalt, OLLO S4X.
Nu begynder det at ligne noget, The Folklore of John Lee Hooker, Tupelo.. Det er en lidt ældre master fra 1961, langsom nærmest talkin’ blues – fed stemning med publikum, ambient noise, stemmen er ung og ikke slidt, 58 sekunder inde i nummeret er der pludselig et dyt fra en bus eller noget, der er ægte live og ikke oprenset live. Klapsalver fra publikum da nummeret er slut – ”Lord have mercy” ……. det er det nærmeste jeg har været på at høre analog grammofon lyd via den bærbare……..

Det er dejligt at høre detaljer samtidig med at lyden ikke er for ”hård” – efter en lille time begynder mine ører at blive varme, de må have frisk luft, heldigvis klemmer OLLO’erne ikke selvom jeg har briller.
Skifter til Chill Out : det er også dejlige svingende numre, måske ikke ren blues i traditionel forstand men det kører og er super nice at lytte til – måske er det her OLLO’erne virkelig kommer til deres ret ? Åbningsnummeret på Chill out hedder Chill out og der er virkelig fine detaljer at høre fx et træinstrument der minder om en cikadelyd, står fint med sit eget rum. Jeg genhører masser af Lee Hooker og der er støvletramp, guitarblues og fede stemmer. Samt sange om tabt kærlighed og mange andre ting. Jeg synes OLLO’erne svinger fint med her – de har deres egen lyd men gør det også godt i andre genrer.
Fire down below….
If you’ve never been love…..

De er lette at trække, volumen på Cobalten ligger og svinger mellem 1/5 og ¼ del af fuld styrke, mindre end jeg normalt har, de er opgivet til impedans på 32 ohm og det skulle være til at have med at gøre selv fra en mobil.

Jeg var glad for besøget af de gamle OLLO’er og de nye har været et glædeligt genhør med hvad de kan, det er dejligt at man kan få et håndlavet europæisk produkt til den pris og de gør det rigtigt godt på lydsiden.
Jeg vil betegne OLLO’erne som en hovedtelefon for de lettere øvede, især fordi jeg har brugt dem til at finde ud af forskellen på digitale kilder og tilhørende dacs, de skærer ret præcist ind til benet og uden at det på nogen måde bliver klinisk eller for meget, man er ikke i tvivl om hvad man hører – men det er en behagelig rejse og det er uden tvivl deres største styrke.
Tak til Claus og Hovedgrej for lĂĄnet af OLLO HPS SX4
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf LARMY85 » 2. okt 2020, 20:03

Det trak desværre lidt ud med at få skrevet en anmeldelse, men den kommer her og jeg har været rigtig godt underholdt! thumbs

Indpakning:
”Save the planet, you can’t listen to music in space” beskriver indpakningen meget godt. Den er minimalistisk i form af en papkasse med stort Ollo-label foran samt en SXR-sticker.
I pakken er der en sort pleather-pose, en manual, responskurve på det pågældende sæt samt hovedtelefonerne.
Ikke sĂĄ meget at skrive om, men der er de ting man mĂĄtte forvente.
Byggekvalitet:
Jeg vil her tillade mig at sammenligne med S4R som jeg allerede har.
De to hovedtelefoner er meget ens i deres design, men materialerne på S4X’eren føles en anelse mere solide. Jeg tror dog, at træet og puderne er de samme så jeg er i tvivl om mine bare er lidt slidte. En ting er dog sikkert: Hovedbøjlen er blevet væsentligt forbedret ift. S4R. Jeg synes nemt, at S4R kommer til at vibrere lidt når jeg bevæger mit hoved og det oplevet jeg slet ikke med S4X.

Lytteudstyr:
S.M.S.L SP200 THX-hovedtelefonforstærker (XLR-input og low gain)
S.M.S.L SU-8 DAC (jeg benyttede USB-input og XLR mellem DAC og forstærker)

Andre hovedtelefoner:
Ollo S4R med luksus puder til Ollo S4 og S4R, 85mm fra hoved-grej.dk (købt af CHIbsen her på hoved-fi)
Grado SR60e med GS1000i-puder (købt af krellef her på hoved-fi)
Audio-Technica ATH-M40X med HM5-puder

Tracklist:
Rihanna – Umbrella (FLAC CD-rip)
Robbie Williams – Angles (FLAC CD-rip)
Metallica – Master of Puppets (FLAC CD-rip)
Beastie Boys – So What’cha Want (FLAC CD-rip)

Oplevelsen:
Min oplevelse af S4X har været rigtig god. Jeg synes de minder rigtig meget om S4R men de stikker lidt dybere ift. bassen og så er byggekvaliteten forbedret.
Det er svært at sige om de efter min smag er bedre end S4R, men det er sjovt at mærke bassen lidt mere. Det klart største plus er jeg ikke skal passe på med at sidde og rokke med hovedet når jeg har dem på. Med S4R kommer der let en vibration fra bøjlerne! :evil:
Ift. Grado og M40x'erne er begge Ollo'er mere "muntre" at lytte til. For mig er de begge sĂĄdan en hovedtelefon for man "bare lige" skal have Ă©t nummer mere igen og igen 4musik


Tak for en super oplevelse med S4X'erne rullw3
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Euklid » 7. okt 2020, 20:27

Jeg har også haft fornøjelsen af at have Ollo på besøg og her følger mine indtryk.

Indpakning og tilbehør
Her er ikke meget at skrive om, en god gammeldags papkasse og en opbevaringspose. Unboxing er jo blevet populært, men personligt føler jeg mig snydt, når jeg kan se at en væsentlig del af prisen på et produkt skal dække diverse underlige indpakningspåhit og dimser jeg aldrig har tænkt mig at bruge. Så thumbs herfra for indpakning.

Byggekvalitet
Flot og lækker. Jeg kan lide udseendet med de mørke træring og metalbøjlen og alt virker solidt og velgennemtænkt. Ja, jeg synes også bøjlen larmer, men jeg head-banger ikke så meget når jeg hører musik, så det går.

Komfort
Hvad angår hoved- og ørestørrelse ligger jeg i den mindre ende af skalaen, så de forholdsvis små kopper og puder er et plus for mig. Når jeg sidder i min loungestol kan jeg læne hovedet helt tilbage uden at kopperne berører nakkestøtten, ved den mindste bevægelse af hovedet. Det sætter jeg meget pris på.
Hovedbåndet er også rigtig godt, den type jeg fortrækker. Nogle typer hovedbånd giver mig nemt smerter på toppen af hovedet og det kan virkelig ødelægge oplevelsen af en hovedtelefon.

Lyd
Jeg har en gang for længe siden været på en anden tour med en Ollo hovedtelefon. Jeg husker lyden fra den som meget indeklemt og med en alt for dominerende bas.
S4X giver lidt mere rum, men stadig ikke det helt store, mĂĄske kan man sige at vi er gĂĄet fra et klaustrofobisk til et intimt lytterum.

Bassen er også langt mere velintegreret i lydbilledet, i det hele taget synes jeg tonaliteten er fin. Tilstedeværende diskant, der aldrig bliver for meget, rigtig fin mellemtone og en bas der gør hvad den skal uden at dominere.
Umiddelbart en fin oplevelse, men jeg synes den mangler lidt tempo og punch. Når jeg skifter til Beyerdynamic DT 1770 får jeg en mere livlig gengivelse. Jeg har lidt svært ved at finde en passende måde at beskrive forskellen på, men Beyer’en giver bare mere af det hele, tempo, tightness, rum og klang.

I mine ører er mellemtonen den største force for Ollo'en. På simple akustiske numre, fx bare sang og guitar giver den virkelig nogle fine oplevelser.

Konklusion: Ollo’en er en glimrende all-rounder, der gør meget rigtig godt. Hvis man er til den lidt tilbagelænede stil og en rimelig neutral gengivelse er den ikke noget dårligt bud. Hos mig kommer den dog ikke til at vælte DT1770 af pinden. De to hovedtelefoner koster i øvrigt præcis det samme og det er måske Ollos største problem, når man kommer op på de 3k er der rigtig mange gode ting at vælge imellem.

Som sædvanlig: Tak til Claus for at blive ved med at sende spændende grej rundt i landet. musik17
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Niels » 25. okt 2020, 18:09

Så er den sidste etape af ”Tour de Ollo HPS s4x” kørt, og her følger mine kommentarer til oplevelsen.


Dejlig kompakt, uprætentiøs emballage, i modsætning til mine to seneste anskaffelser: k702 og ath-r70x, der eskalerer i: hvor meget luft, pap og plastik kan vi ha’ i pakken. Det kan synes ligegyldigt, men er man en af dem, der gerne vil gemme den originale emballage, er det dog en fordel. Det medfølgende udstyr er ligeledes godkendt. Man kan altid ønske sig en hard-case, men det er så langt fra alle, der har behov for en, så det er helt ok, at den er udeladt.


Billede

Ollo’en ser godt ud med blandingen af træ, læder og metal. Det virker som om, den er godt skruet sammen, og materialerne er lækre. Metalbøjlen kan skabe lidt mikrofoni, men det er ikke et problem, når man lytter. Det aftagelige kabel er godkendt – ingen mikrofoni og længden er ok. Højre – venstre er graveret i stikkene uden farvelægning. For mig er det ikke et problem, men man skal lige tjekke med lys i den rette vinkel.
Det er ikke en specielt let hovedtelefon, men komforten er, det til trods, helt i top. De sidder fint og mine briller generer ikke.
Førstehåndsindtrykket af Ollo’en er helt klart i top.

Billede

Lad os prøve at skrue lidt op for musikken 1musik
Vi kører med Tidal HiFi, en telefon, et par dac’s og forstærkere – samt høje forventninger.

Ollo skuffer ikke. Langt fra. En dejlig ren luftig diskant, der aldrig bliver skinger. Mellemtonen er virkelig meget hurtig og præcis, med masser af punch. Bassen går langt ned og ingen spor af mudder der. Telum sammenlignede med Fisher FA-003 og jeg er helt enig i den store lighed, blot er Olloens egenskaber i det dybe område bedre.

Den er rimelig let at trække, men vinder ved en god forstærker. Bevares - den kan spille direkte fra min telefon (Moto Z2 Play), men det hele bliver klasser bedre, når jeg spænder Dragonfly Red eller Corda Jazz -ff foran.


Billede

Ollo præsenterer et meget sammenhængende og neutralt lydbillede, der ikke står tilbage for mine pt. foretrukne ath-r70x. Faktisk er de meget ens i deres præsentation. R70x har et lidt bredere lydbillede, men det er småting. Ollo er meget lettere at trække.

Tak til Claus for at arrangere touren, det har været en fornøjelse at ha' besøg af Ollo hps s4x.
Senest rettet af Niels 25. okt 2020, 21:06, rettet i alt 7 gange.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Claus-DK » 25. okt 2020, 18:14

Tak Niels, dine billeder har nogle vildt lange adresser, tror det er derfor jeg ikke kan se dem, hvis du selv kan se dem er det fordi de ikke er i en mappe der er delt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Niels » 25. okt 2020, 18:17

OK Jeg tjekker lige.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Ollo Audio S4X

Indlægaf Claus-DK » 25. okt 2020, 19:51

Det er meget smukt nu
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 14 gæster