Shozy Rouge



Shozy Rouge

Indlægaf Claus-DK » 31. jan 2021, 00:02

Jeg har fĂĄet ikke mindre end 3 nye modeller fra Shozy i butikken i denne uge og jeg synes jeg vil dele mine indtryk af dem med jer.

Jeg ved godt det er sådan lidt imod reglerne, men det er min butik der har betalt for dette forum i 8 år og jeg bruger også en mindre formue på tour, præmier og porto til glæde og gavn for vores medlemmer, så jeg tillader mig lige at bøje reglerne en smule.

Jeg savner også enormt meget at skrive om hovedtelefoner og inears, det var ligesom glæden ved det, der gjorde at jeg overhovedet startede dette forum (sammen med Henrik) for snart 10 år side.

Jeg hĂĄber ikke det vil give sure miner, hvis der er sĂĄ bare brok jer...

Husk at jeg sælger disse inears og ikke kan undgå at være en smule farvet af det, jeg prøver af bedste evne at dele sol og vind lige.

Indpakningen er pænt kedelig, en neutral sort papkasse, inde i den er der en transportkasse med alle godterne i.
Der er ikke særligt meget tilbehør, 3 sæt silikone propper og så æsken, ikke helt det niveau man er blevet vænnet til de sidste år, men det er på en eller anden måde positivt at der er mindre affald på den måde, det gavner vores miljø og det kan man ikke klage over.

Selve enhederne er lidt til den tøsede side, primært lyserød, de er dog utroligt smukt udført, der er ikke nogle synlige eller følbare samlinger og formen passer perfekt i mine ører.
Designet på dem synes jeg er flot, de er lavet ved at blande resin i forskellige farver og så hælde det i formen og krydse fingrene for et flot mønster, faceplaten er håndmalet og også forskellige fra enhed til enhed, ikke en gang de to der hører sammen er helt ens, jeg synes det er lækkert at have noget ingen andre har og ved også at der er flere andre brands f.eks Kinera der laver unikke inears og gør det til et salgsargument. Ved så ikke om det skal ses som et argument for køb eller bare en lille bonus..

Shozy Rouge a.jpg
Shozy Rouge a.jpg (95.77 KiB) Vist 931 gange


Kablet er ikke sådan noget særligt, det er 2pin og funktionelt med en fin detalje ved samlingen der går ud i et med chinslideren, det virker og er hverken tungt eller dumt.

Lyden er lidt speciel og sender minder tilbage til en af mine trofaste inears som jeg brugte flittigt i mange mange ĂĄr pĂĄ jobbet, nemlig q-JAYS, de lyder ikke helt ligesĂĄdan men der er mange lighedspunkter.
Det er en 3 vejs konstruktion 2 balancerede og en dynamisk ikke noget nyt under solen der, en kendt og gennemtestet konfiguration der virker.

Den dynamiske er berylliumcoated og BAerne er fra Knowles.

Bassen:
I modsætning til mange hybrider er bassen fra den dynamiske driver ikke spor voldsom, den er stram og fast men på ingen måde stor eller svulstig.
Til det meste af det musik jeg holder af er det helt perfekt, Stones lyder fantastisk på de her, Metallicas S&M er også noget der kan lyttes til med stor glæde, elektronisk med stor og tung bas er så ikke lige deres styrke, det kan da høres, men man er bedre tjent med en mere basorienteret inear. Pop musik er sådan lidt hit og miss, noget er rigtigt godt andet falder lidt igennem på grund af den lidt basfattige præsentation.

Mellemtonen er fin og lækker, klar tydelig med gode detaljer, det er noget de fleste inears og hovedtelefoner mestrer og ikke noget man falder i svime over lyder godt, det er bare som det skal og bør være.

Diskanten den er ikke helt så fin som på q-JAYS men vi er meget tæt på, den er ikke rullet voldsomt af og der er et lille boost i starten, der er nada sibilans og opløsningen er fin for en inear i deres prisklasse.

Scenen/præsentationen er der hvor de her stråler, der er en ret stor scene og luftighed over lyden, man har ikke den samme fornemmelse af "osteklokke" som ofte er det svære for mange ved inears. De får mere tankerne hen på en åben hovedtelefon (med en absurd god isolation for den type). Det er anderledes og et friskt træk synes jeg. Det er en af de ting jeg holder mest af ved det mærke Shozy er ikke bange for at fornærme nogen eller føler de skal lave inear efter inear med samme "huslyd", når man vælger et sæt fra dem er det ikke bare mere af det samme, man kan risikere at man hader det og det lyder helt anderledes end de Shozy man har i forvejen.
Jeg synes det er lækkert med variation.
Jeg ved ikke lige hvordan det er lykkedes for dem at booste scenebredden og undgå sibilans, sibilans ligger ved omkring 6700 og "stor scene" lige omkring de 7200 Hz det er afskyeligt tæt på hinanden og følges derfor ofte lidt ad, men ikke her og det er bare så kanon.

Tonaliteten er tæt på neutral, det eneste sted jeg lægger mærke til et løft der i starten af diskanten og så et lille dyk i midtbassen, det er en lidt sær tuning , men jeg synes det fungerer rigtigt godt.

Jeg sidder sĂĄdan til en forandring og lytter til Rolling stones, "anybody seen my baby"
Lækker tydelig og skarp basgang, svirp på trommer og bækken og en dejlig blød guitar det virker bare og Mick´s stemmer lyder fantastisk.
Jeg kan godt lide "decayet" (hvad hedder det på dansk ?) på guitaren de forskellige toner fader smukt ud og man hører hver berøring af strengene både der hvor det bliver brugt mest men oppe op på halsen, det er ligesom det de to fyre i Stones kan og gør meget i spiller med både højre og venstre hånd samtidigt.

Simple Minds "Belfast child"
En rigtig sen firser sang fra før alt blev for syntetisk, der er smukke strygere og akustisk guitar i starten og Jim Kerrs stemme er meget fængslende og længselsfuld, jeg savner lidt et punch på bassen der hvor sangen skifter tempo, der er da et bas "bump" men ikke helt nok synes jeg, det er nok her den lidt blodfattige bas svigter musikken en smule. ellers lyder det stort og smukt.

Tracy Chapman "fast car"
Et singasong writer nummer fra før det blev moderne, jeg kan huske da den dukkede op og tog verden med storm, et helt igennem skønt album jeg ofte lytter til, det er en sang der ligge lige til højrebenet for Rouge, det hele spiller bare, der er ikke det store behov for bas og det der er dækkes fuldt ind og virker faktisk lidt mere punchy end jeg er vant til, lidt sjovt hvordan sådan noget er en gang imellem.
Der er et utroligt flot liv i guitarspillet en masse små detaljer man ikke altid lige lægger mærke til blive flot udstillet i en glasmontre her, det er altid lækkert at finde nye ting i musik man har lyttet til en million gange før og virkelig holder af, det er nok en af de bedste præsentationer af den sang jeg har oplevet,,

Konklusion
Jeg er helt tosset med de her, jeg kan da godt høre at det ikke er en Pola39 eller en anden stor og dyr inear, men det gør ikke noget, den præsentation de har af musikken er bare skøn og lige noget for mig, der er en umiddelbarhed og en tilstedeværelse jeg holder mere af end nørdede specifikationer og sindsygt opløst musik.
Musik skal ikke opløses og dissekeres i dens enkeltdele, det skal være et samlet indtryk og det glemmer man ofte lidt når man sidder og nørder.
Så må jeg leve med at jeg har en tøsefarvet inear i øret og finde mig i at de store drenge mobber mig lidt, for jeg ved i min stille sjæl at jeg bare har en federe lyd end dem og er mere moderigtig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster