Kinera "Norn"



Kinera "Norn"

Indlægaf Claus-DK » 12. apr 2021, 22:00

Opkaldt efter nornerne, skæbne gudinderne fra den nordiske mytologi..

6 kantet kasse, det har jeg ikke set før.
kasse.jpg
kasse.jpg (5.93 KiB) Vist 1290 gange

Masser af tips tror der var 10 sæt i alt.
Afsindigt lækkert kabel 8 strenge og ender i balanceret 2,5 mm jack.
2 adaptere, en til 3,5 og en til 4,4.
Lækker æske.
Udstyr.jpg
Udstyr.jpg (31.5 KiB) Vist 1290 gange


Sidst men ikke mindst er der jo så selve enhederne, hold nu kæft hvor er de flotte.
Enheder.jpg
Enheder.jpg (114.63 KiB) Vist 1290 gange


Jeg har fået 2 andre modeller ind ad døren, freya og yh263, men mere om de to i andre tråde.

Lige nu har jeg dem kun til test, om det er noget jeg vil forhandle, mine prøver er gratis hvis jeg tager mærket ind, så skuffer de mig skal de retur til afsender.

Jeg er ikke rigtigt begyndt sådan at voldlytte til dem endnu, kun sådan lidt for lige at se hvad det er for en størrelse og de lyder umiddelbart ikke spor dårligt...

Norn er en hybrid, som sĂĄ meget andet, fire BAer 2 gange Knowles og 2 der er special fremstillet til Kinera og sĂĄ en 7 mm dynamisk titaniumcoated driver, som ogsĂĄ er lavet specielt til Kinera.
Der var engang at 5 drivere per enhed var vildt, jeg husker stadig mine Shure E500, med hele 3 drivere, de kostede nogenlunde det samme som Norn gør i dag omkring 15 år senere, så set fra det perspektiv er de jo et teknologisk vidunder til en fantastisk pris..
Man kan dog efterhånden fodre svin med den slags til priser der er både lavere og højere..
Det er en forunderlig verden vi lever i..

Fik jeg nævnt at kablet er perverst lækkert ?? sjældent har jeg haft så blødt og lækkert kabel mellem hænderne, det er simpelthen i en klasse for sig selv, specielt når man sådan ser på hvad der normalt er med af kabler til inears. Ikke at de normale kabler er dårlige eller grimme eller ubehagelige, men det her er bare i en klasse for sig selv. Jeg vil næsten gå så langt som til at sige det er pænt..

De forskellige tips orker jeg ikke at prøve, jeg har mine foretrukne og cirka 10.000 liggende i rummet ved siden af, så jeg orker ikke at pakke dem op, men de er sikkert fine og lækre..

Æsken minder lidt om den der er til Cozoy/Shozy´s Hera og IKKO OH7, fin lille og brugbar ting.

Jeg har sat adapteren til 4,4 mm på og bruger min Hiby R5 saber som kilde, den er også skide lækker og endda til at betale.

Lige nu sidder jeg og lytter til Tracy Chapman´s første album, det med Fast car, Baby can I hold you ? og andre dejlige sange, det er sådan et af de albums jeg altid har holdt af, men det har lidt været glemt de sidste 10-15 år, jeg havde det endda på vinyl, så det er længe siden jeg købte det første gang.

En af de ting jeg har lagt mærke til ved min genopdagelse af det album er hvor fed og dyb en bas der er på det, det er sådan "en øjeæblet vibrerer" bas med f.eks IKKO OH7, det kan jeg godt lide.
Helt så voldsomt går det ikke for sig med Norn, men den er stadig afgrundsdyb og helt præcis og skarp, jeg har ellers læst forskellige steder at Norn skulle være lidt voldsomme i bassen, men det er ikke rigtigt noget der chokere mig..

Nu er det her lidt unfair for de er slet ikke spillet til, så vi skal lige spise brød til, der kan jo ske lidt efter nogle timer, så mine meninger og holdninger er som vores politikeres foranderlige og af og til som vinden blæser.

Der er gode og fine detaljer, man kan hvis man er til det godt savne noget i det høje register, men det er så heller ikke noget der fylder ret meget på det album, så det er helt naturligt det ikke rigtigt skinner igennem.

Mellemtonen kan alt nærmest spille og det kan de her også.

Skifter lige album
The the "Infected" også et jeg havde i vinyl i slutfirserne. Et lækkert og velproduceret album og der er bare fest når det er på programmet, jeg spiller alt for højt...
Det er kun lige titel nummeret og så "slow train to dawn" jeg gider at høre ikke fordi der er noget galt med de andre numre, det er bare de to jeg synes er bedst ruller1

På infected bliver min hjerne nærmest blæst ren, det hele står klart og skarpt og jeg spiller som skrevet tidligere alt for højt, sådan er nogle sange bare. Jeg kan også godt fornemme at der er mere i bassen end hvad Tracy kunne levere, her tæver den sig nærmest helt ind i hjernebarken på mig, så bliver jeg lidt dummere i løbet af denne session ved i nu hvorfor musik11 musik11

Jeg skruer lige lidt ned og nyder den duetten, der er blæsere og en rå stemme oppe imod en lidt dyb og rund kvindestemme, lækkert lige som musik skal være, ikke rigtigt noget der springer i ørerne, ikke noget der lyder forkert, men en masse der lyder rigtigt ude at sætte tingene på spidsen og udstille dem.

Nu skal de ligge og pumpe musik ud resten af natten og så vil jeg lytte til en masse musik i morgen mens jeg kører i min lille havetraktor ude på Pladsen. Det er store støbe dag i morgen og vi skal have lavet 130 kubikmeter beton, så jeg giver lige en hjælpende hånd med sten og sand.
Havetraktoren.jpg
Havetraktoren.jpg (2.11 MiB) Vist 1290 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kinera "Norn"

Indlægaf Denis » 14. apr 2021, 08:47

Spændende... Opdater os endeligt når du har vænnet dig til lyden Claus :)
Ved du hvad priserne kommer til at være og om de tilbyder customs?
Portable: Sony wm1a, Cayin c5,
Headphone Amp: Emotiva Stealth DC1, Beyerdynamic A2, Darkvoice 336Se (Svetlana)
Headphones: Fostex TH900, Audeze Mobius, Sennheiser hd650, Hifiman H500, Beyerdynamic DT1990 Pro
IEM: Angie II JH Audio, Tin T2
Accuphase dp 430, Kinki Studio EX-M1, Sonus Faber Cremona Auditor
Marantz TT15S1, Clearaudio RIAA.
Denis

Brugeravatar
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2015, 13:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kinera "Norn"

Indlægaf Claus-DK » 14. apr 2021, 15:42

Der er så vidt jeg ved ikke mulighed for Customs. Prisen vil være mellem 32 og 3500 på danske plader og med fragt. Der er dog stadig en del ubekendte, der er ikke så meget idé i at forhandle om ting, før jeg er sikker på de skal på hylderne. Det bliver i det nabolag så meget er sikkert.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kinera "Norn"

Indlægaf Claus-DK » 14. apr 2021, 21:58

De har nu spillet hele vagten i gĂĄr cirka 11 timer, det meste af natten mellem Mandag og tirsdag og et par timer i dag, sĂĄ samlet set er vi pĂĄ lige omkring de 20 timer Kinera siger 10 timer spilletid er hvad der skal til.

At de forskellige producenter ikke spiller tingene til inden de sælger dem er en gåde for mig og har været det gennem mange år. Det kan ikke være så svært at finde en FM radio finde et sted uden en station og sætte hovedtelefoner/inears til der, eventuelt gennem en HUB med 50 eller 100 udtag.. Altså hvor svært kan det lige være ?? Hvorfor dog lade en kritisk funktion være op til en slutbruger ?? Der er jo også risikoen for at køberen tager dem i ørerne og beslutter sig for det er noget skidt og sender dem retur inden de er nået at spille til..

Shozy har en tilspilningsmaskine, så der er nogle der gør det, men de siger også at de skal spilles yderligere til og så er vi nærmest lige vidt, nogle gange er verden bare underlig.

Nå ikke mere brok, vi skal prøve at se muligheder frem for forhindringer og det gælder jo hele tilværelsen..

I dag har den stået på lidt forskelligt, men de sidste par timer Michael Jackson og Norn og Michael Jackson er sagomelme et godt match, det er som om de er skabt til at spille hans musik. Jeg har i mange år brugt Billie Jean som en af mine faste testsange kan et par inears/hovedtelefoner spille det nummer og finde noget nyt til mig er de godkendt. Det synes jeg så ikke NORN gør, til gengæld finder de stort set alle de ting de andre har fundet og gjort mig opmærksom på, det er bare så godt. Måske kan de afdække en ny detalje, men jeg har bare alt for travlt til at lytte til alle tingene på een gang..
Der er et lille strejf af sibilans, men det er svært at undgå med den musik, det er lidt hans trademark at der hvisles en smule på S og Z, det skal simpelthen være der, så det kan man ikke rigtigt være vrissen over, nogle inears gør det for meget andre gør det ikke og bliver lige kedelige nok, det er en balancegang hen over et barberblad.

De lidt tidligere hurtigere numre, såsom ABC præsenteres rigtigt flot uden at sættet af Hiby og Norn på noget tidspunkt bliver forpustet eller drukner sig selv, så jeg sidder her i sofaen og hoppe fra balle til balle i takt med musikken, bordet er sat til med lidt af hvert, så jeg har ikke smidt tøjet og danset nøgen på bordet, bordet er også begyndt at klage lidt når jeg står på det, sofaborde er ikke lavet til at danse på...

Nu vil jeg prøve tudetesten, den består af 2 numre "everybody hurts" med REM og "Angel" med Kelly family Ja jeg ved den sidste er lidt sådan, men den virker til formålet. 3:50 inde i den første er jeg begyndt at snøfte, så ved jeg af erfaring at inden vi når enden på angel sidder jeg i vand til anklerne, jeg har aldrig rigtigt kunne afkode det der tuderi, men det er en fin test. 2 minutter inde i Angel står hunden (den sorte af dem) og skubber til mig "hvorfor er du ked af det far??"
Musik er et kraftigt narkotikum og kan virkelig sætte vores forskellige centre i hjernen i omdrejninger.

Jeg må finde noget andet inden jeg får en vandskade og vi skal have falck´s skadeservice ud.

Normalt er jeg ikke den store tilhænger af tilspilning, men enten er de her ved at gro fast i hjernen eller også er de bare blevet væsentligt bedre siden i Mandag, jeg kunne da godt høre de var gode i Mandags, men det er der så meget der er..
Jeg kan dog godt hører at de her kan noget jeg holder af, det er ikke som Polaen, hvor man sidder med kæben nede på bordet over den overflod af detaljer der er i det øvre register, heller ikke som med Jasper hvor man sidder og tænker "der må lige være gjort rent siden det kan lyde så klart" ikke som OH7 hvor man har svært ved at læse fordi øjet ryster. De har leverer bare varen uden sådan rigtigt at gøre opmærksom på sig selv.
De giver mig simpelthen lyst til at høre mere musik og:
ikke sĂĄ ringe.jpg
ikke sĂĄ ringe.jpg (33.83 KiB) Vist 1174 gange


Jeg synes det er lidt synd at flere reviews fremhæver bassen, for selv om den er rigtig fin og god, er det for mig ikke det der driver værket og får mig til at synes de er fede, det er det helheden den måde musikken kommer ud på og jeg synes ikke bassen er sådan særlig vild eller dominerende, den er lige som den bør og skal være.
Jeg kan godt mangle lidt mere pift i diskanten, men på den anden side savner jeg ikke rigtigt noget deroppe og bliver det for dominerende bliver man træt i hovet af at lytte. Det er nok en af de fedeste ting ved de her, jeg bliver slet ikke træt i hovedet, jeg vil bare have mere mere mere.

Nu vil jeg lytte til noget Cure resten af aftenen, mens mit brød hviler, så vil jeg lytte lidt mere mens jeg former bollerne og sidst men ikke mindst vil jeg glemme alt om bollerne mens de hæver, det er min erfaring at det er lige den tid boller skal hæve i og det tror jeg nemt jeg kan klare med så fed lyd i ørerne.. musik15 musik15

I morgen vil jeg pakke Freya ud, det i sig selv er lidt vildt, normalt når jeg får nye ting skal det hele helst prøves samtidigt og hurtigst muligt, men jeg har slet ikke trang til at teste de andre, lidt foruroligende...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster