Fostex TH900 mk2
: 12. jun 2022, 19:29
Fostex TH900 mk 2. Kvaliteten fornægter sig ikke.
De ankom lige inde weekenden for en uge siden. Nåede at hører dem kort på Violectric'en og så kom de med på camping sammen med Earmen TR-amp og Beyerdynamic T90. T90erne fik nu ikke meget spilletid på den campingtur. Selvom T90erne har et sundt detaljeringsniveau, så kan de slet ikke måle sig med Fostex'erne.
Meget er skrevet om TH900erne. Men alligevel blev jeg overrasket over lyden. Dyb bas. Ja. Men da ikke en der fylder det hele. Lidt frisk i diskanten. Jo det er den. Så musikken skal vælges lidt med omhu.
Earman får ikke det hele frem i TH900erne, og tæmmer heller ikke diskanten specielt godt.
Hver anden plade jeg hørte på campingturen endte med at være med Karel ancerl som dirigent. Gamle live optagelser. Det var godt. Isabelle Faust Mozart violin concertos på harmonia mundi fungerede også godt. Menahem Pressler Mozart piano concertos 23 og 27 blev lidt tynd i gengivelsen af klaveret.
Om TH900'erne lige kommer med på Camping igen ved jeg ikke. Det er lidt specielt at sidde ude foran vognen med et par temmelig røde hovedtelefoner.
TR-amp'en gør det ok. Men TH900 bliver meget bedre når grejet bliver bedre. Og de lyder absolut fantastisk på Violectricen.
Når jeg lytter til T90, Amiron eller HD650 så skifter lyden da sig om det et TR-amp, Hegel HD12 eller Violectric. Men slet ikke på samme måde som med TH900. Der er så meget mere hul igennem at alt høres.
Balanceret er ikke en religion for mig. Har hørt forstærkere der giver bøllebank til Vio'en som ikke har balanceret udgang. Jeg bruger det når det er der, og da der fulgte et balanceret kabel fra LQI med i handlen så var det det jeg startede med. Stor var overraskelsen da jeg skiftede til original kabel. Sikken en forskel (ikke til det bedre). På niveau med at skifte til en anden type puder. De gange jeg har balanceret et par hovedtelefoner, har det ikke givet den forskel. Så det kan ikke være hele forklaringen. Men på Violectric'en lytter jeg nu kun med LQI kablet. Det giver ingen mening at lytte til original kablet.
Dette er også den første hovedtelefon jeg har haft, der viser at min Violectric har en varm lydsignatur. Et godt match til TH900’erne. 789 Drop’en og TR-amp er lysere i lyden.
Komforten er god. På det punkt har jeg altid været glad for Beyerdynamic, der har ramt komfort rigtigt i deres hovedtelefoner, og jeg synes at Fostex’erne minder meget om Beyerdynamic i den henseende. men TTH900 er måske lidt slasket når man lægger dem fra sig. Pasformen er god. Hvis man som jeg bruger briller, så kan man hente den sidste lille procent i lyden ved at tage dem af, og lade puderne lukke rigtig til.
Jeg er jo igang med Brahms Symphony No 1 i alverdens udgaver. Det er lækkert. I det hele taget er jeg vældig fornøjet med at lytte til symfonier med TH900’erne. Orkesteret bliver gengivet med alle detaljer, og man kan høre hvor de forskellige sektioner i orkesteret sidder. Placeringen af soloinstrumenter sidder lige i skabet. Det er derfor jeg er faldet fuldsændig for dem her. Det de gør med orkestermusikken er liga over det en Beyerdynamic T90, Amiron eller Sennheiser HD650 kan gøre. Det er et helt andet indblik i musikken man får. Når de bliver parret med Violectric’en vel at mærke.
Lyttede også kort til almindelig rock musik (dog af ældre dato). For eksempel Elton John “funeral for a friend” fra yellow brick road. ved squtte rigtig. Måske jeg også kom til at spille lige højt nok. Men det var interessant med detaljerne, men diskanten var frisk.
I det hele taget har jeg oplevet at jeg skal lytte til musik ved lidt lavere lydstyrke end jeg måske tidligere har gjort med Spirit. Men det er vel også godt nok at lære det..
Lige nu er det Byron Janis der er i gang med Rachmaninovs 3. klaverkoncert. Alt er perfekt. Pianoet har både en klangbund og overtoner. Rummet er tilpas stort. Der sidder viola’erne og der sidder violinerne. Bare skønt.
Link til tidligere tråd med mk1.
https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=4597&p=82331&hilit=th900#p82331
Hvis man vil læse lidt mere om Brahms første, så er denne guide som Kvik fandt til mig udemærket:
https://theclassicreview.com/beginners-guides/brahms-symphony-no-1-a-beginners-guide/
-jeg har siden siddet og underholdt konen med ABA+coda og at der kommer alpe stykket første gang og henimod slutningen kommer det igen. jo, jo, hun var helt pjattet...
De ankom lige inde weekenden for en uge siden. Nåede at hører dem kort på Violectric'en og så kom de med på camping sammen med Earmen TR-amp og Beyerdynamic T90. T90erne fik nu ikke meget spilletid på den campingtur. Selvom T90erne har et sundt detaljeringsniveau, så kan de slet ikke måle sig med Fostex'erne.
Meget er skrevet om TH900erne. Men alligevel blev jeg overrasket over lyden. Dyb bas. Ja. Men da ikke en der fylder det hele. Lidt frisk i diskanten. Jo det er den. Så musikken skal vælges lidt med omhu.
Earman får ikke det hele frem i TH900erne, og tæmmer heller ikke diskanten specielt godt.
Hver anden plade jeg hørte på campingturen endte med at være med Karel ancerl som dirigent. Gamle live optagelser. Det var godt. Isabelle Faust Mozart violin concertos på harmonia mundi fungerede også godt. Menahem Pressler Mozart piano concertos 23 og 27 blev lidt tynd i gengivelsen af klaveret.
Om TH900'erne lige kommer med på Camping igen ved jeg ikke. Det er lidt specielt at sidde ude foran vognen med et par temmelig røde hovedtelefoner.
TR-amp'en gør det ok. Men TH900 bliver meget bedre når grejet bliver bedre. Og de lyder absolut fantastisk på Violectricen.
Når jeg lytter til T90, Amiron eller HD650 så skifter lyden da sig om det et TR-amp, Hegel HD12 eller Violectric. Men slet ikke på samme måde som med TH900. Der er så meget mere hul igennem at alt høres.
Balanceret er ikke en religion for mig. Har hørt forstærkere der giver bøllebank til Vio'en som ikke har balanceret udgang. Jeg bruger det når det er der, og da der fulgte et balanceret kabel fra LQI med i handlen så var det det jeg startede med. Stor var overraskelsen da jeg skiftede til original kabel. Sikken en forskel (ikke til det bedre). På niveau med at skifte til en anden type puder. De gange jeg har balanceret et par hovedtelefoner, har det ikke givet den forskel. Så det kan ikke være hele forklaringen. Men på Violectric'en lytter jeg nu kun med LQI kablet. Det giver ingen mening at lytte til original kablet.
Dette er også den første hovedtelefon jeg har haft, der viser at min Violectric har en varm lydsignatur. Et godt match til TH900’erne. 789 Drop’en og TR-amp er lysere i lyden.
Komforten er god. På det punkt har jeg altid været glad for Beyerdynamic, der har ramt komfort rigtigt i deres hovedtelefoner, og jeg synes at Fostex’erne minder meget om Beyerdynamic i den henseende. men TTH900 er måske lidt slasket når man lægger dem fra sig. Pasformen er god. Hvis man som jeg bruger briller, så kan man hente den sidste lille procent i lyden ved at tage dem af, og lade puderne lukke rigtig til.
Jeg er jo igang med Brahms Symphony No 1 i alverdens udgaver. Det er lækkert. I det hele taget er jeg vældig fornøjet med at lytte til symfonier med TH900’erne. Orkesteret bliver gengivet med alle detaljer, og man kan høre hvor de forskellige sektioner i orkesteret sidder. Placeringen af soloinstrumenter sidder lige i skabet. Det er derfor jeg er faldet fuldsændig for dem her. Det de gør med orkestermusikken er liga over det en Beyerdynamic T90, Amiron eller Sennheiser HD650 kan gøre. Det er et helt andet indblik i musikken man får. Når de bliver parret med Violectric’en vel at mærke.
Lyttede også kort til almindelig rock musik (dog af ældre dato). For eksempel Elton John “funeral for a friend” fra yellow brick road. ved squtte rigtig. Måske jeg også kom til at spille lige højt nok. Men det var interessant med detaljerne, men diskanten var frisk.
I det hele taget har jeg oplevet at jeg skal lytte til musik ved lidt lavere lydstyrke end jeg måske tidligere har gjort med Spirit. Men det er vel også godt nok at lære det..
Lige nu er det Byron Janis der er i gang med Rachmaninovs 3. klaverkoncert. Alt er perfekt. Pianoet har både en klangbund og overtoner. Rummet er tilpas stort. Der sidder viola’erne og der sidder violinerne. Bare skønt.
Link til tidligere tråd med mk1.
https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=4597&p=82331&hilit=th900#p82331
Hvis man vil læse lidt mere om Brahms første, så er denne guide som Kvik fandt til mig udemærket:
https://theclassicreview.com/beginners-guides/brahms-symphony-no-1-a-beginners-guide/
-jeg har siden siddet og underholdt konen med ABA+coda og at der kommer alpe stykket første gang og henimod slutningen kommer det igen. jo, jo, hun var helt pjattet...