Stax earpads -> SoCas. Nye puder til Stax lambda typer.



Stax earpads -> SoCas. Nye puder til Stax lambda typer.

Indlægaf Daf » 1. apr 2023, 20:57

Puderne på mine stax var begyndt at falde af og jeg skulle derfor enten se om jeg kunne opstøve nye stax-puder eller finde alternativer. Og der findes et alternativ, en slags adaptor: "SoCas padmod Stax sr207/507. Vents: Non-ported". Der findes også en "ported" version, men mere om det senere. De fremstilles her i Danmark og købes online. Claus forhandler de ovale Brainwavez puder, som kan bruges sammen med den her adaptor.
Komforten øges betragteligt med de lækre Brainwavez HM5 puder i lammeskind og det føles helt klart som en forbedring i forhold til originale puder. Man får samme komfort som med Audeze lcd modellerne.
Lyden forandres også, som den jo ofte gør med forskellige puder, men her er forskellen, så vidt jeg kan høre, kun nede under 100Hz. Det er sådan med Stax lambda typerne at hvis puderne ikke slutter tæt, så hæves bassen under 100Hz med et kraftigt roll-off i den dybeste bas. Men hvis puderne slutter tæt, så er frekvensgangen fuldstændig flad helt ned under 20Hz. De fleste oplever formodentlig at puderne ikke slutter tæt og er derfor vandt til at bassen er fremhævet. Hvis man vil bevare det, skal man købe den såkaldte "ported" version af den her adaptor, idet man så vil bevare den "utætte" funktion med puden og dermed den ønskede kendte frekvensgang. Hvis man gerne vil have en perfekt flad frekvensgang helt ned under 20Hz, så vælger man "non-ported".
Graferne på nedenstående billede er et udsnit fra en Inner Fidelity måling og billedet viser forskellige målinger under 100Hz med mere eller mindre tæt-sluttende puder.

Billede
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Stax earpads -> SoCas. Nye puder til Stax lambda typer.

Indlægaf Daf » 12. apr 2023, 18:40

Min 407 er blevet en rigtig lækker komfortabel hovedtelefon med skind og læder over alt. Hovedbåndet har brug for 1 cm mere i hver side med de tykkere puder, så jeg har syet et nyt i sort og brunt læder.

Billede

Billede
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 34 gæster

cron