Fiio FD9



Fiio FD9

IndlĂŠgaf truebuie| » 8. sep 2023, 19:35

Efter at have kigget efter Fiio's flagskip dynamic driver IEM, sÄ er de endelig havnet pÄ matriklen.
Fandt parret til en god pris, og tĂŠnkte at det endelig var tid.

Indpakning

SelvfÞlgelig, siden jeg har kÞbt dem brugt, sÄ mangler der lidt... :-) Ikke noget der gÞr noget.
Kender deres indpakning, og der ser ud til at mangle et lag skum til bÄde selve IEM'en og kassen til dem.
Der fĂžlger 3 slags filtre med til basserne her - Treble, midrange og bass filtre - Samme system som FH9, og lidt FH7, dog kĂžrer de med deres gamle filter design.
Jeg har valgt at bruge de sorte filtre (midrange) til dem. De gir' den mest naturlige lyd efter mit hoved.

De kommer med Fiio's nyere slags kabel, altsÄ dem med aftagelige hoveder.
Hands down. Det her er det bedste kabel de har produceret. Det snor sig smukt, holder ikke sin form, er dejligt let og sÄ ser det ogsÄ herre frÊkt ud.
For at fÄ lidt mere volume at lege med, sÄ bruger jeg dem med 3.5mm.

I flagskibs stil, sÄ kommer der et hav af tips med. Jeg bruger selvfÞlgelig mine egne. Har vÊret lidt rundt i lageret, men er landet pÄ et par small spinfits.

Selve Þretelefonerne ser smukke ud. Simpelt, men stilfuldt design. Har sÄdan et lidt understated look.
DesvÊrre er de ikke Äbne/semi-Äbne, pÄ trods af at der er "Äbnet" ud til. Til gengÊld, sÄ samler de smÄ huller rigtigt godt pÄ fnug.
Pga. deres form, sÄ er komfort ikke helt i top for mit vedkommende. "Stangen" hvor MMCX huset er, irriterer mit Þre en smule, og kan nok mÊrke at jeg er lidt Þm efter en time eller to.

Billede

Lyd

De er blevet brugt med fĂžlgende:
Gustard X16 -> Singxer SA-1
Telefon -> Fiio BTR5/7

Har lige lÄnt en graf fra Crinacle. SÄ kan man nok fÞlge lidt bedre med i hvad jeg fabler om.

Billede

Bass

Overordnet, sÄ er det en lidt "romantisk" lydende IEM - Der er altsÄ en del bass og mid-bass.
Tror ikke at bassheads ville kunne se sig tilfreds med dem, siden bassen ikke som sÄdan slÄr super hÄrdt. Den er fyldig i baggrunden, men der mangler lidt slam og impact. Synes godt selv at bass omrÄdet kunne vÊre bedre defineret.

TÞr nok sige at, de har en lidt bloated bass. Det blÞder lidt ind i mellemtonen, og til tider kan det altsÄ have nogle konsekvenser.
Der sker ikke sÄ meget i de helt dybe toner, sÄ man mÄ altsÄ nÞjes med et noget varm mid-bass omrÄde.

Viva La Victoria /Eclipse
Bassen lyder klart bloated. Mellemtonen lider ikke nĂždvendigvis under det i sangen her, men det er mere et tilfĂŠlde frem for normen.
Overordnet sÄ er lyden meget sammenhÊngende her, dog er vokalerne trukket i smy tilbage i billedet.

Night Call Girl /Majestica
Igen, sÄ er bassen lidt for bloated her. Sangen lyder altsÄ bare ikke rigtigt. Vil endda sige den lyder lidt wonky i det.

Megitsune /BABYMETAL
Her lyder det decideret dÄrligt. Bassen lÞber for langt op i mellemtonen, og det lyder mudret i det.
Vokaler er gemt vĂŠk og det lyder mest af alt lidt som en gang pĂŠrevĂŠlling.

Monster /LUM!X, Gabry Ponte
Her lyder bassen dejlig fyldig. Der er ikke kamp med vokalerne, sÄ det gÞr ikke noget at mid-bassen trÊnger sig lidt pÄ.
Bassen fylder ens hoved, sÄ det lyder bare godt til sÄdan slags musik.

Heaven is a Place on Earth /W&W, AXMO
Et remix af en klasikker.
Der mangler lidt sub-bass her. Bassen lyder lidt for ulden i det og ikke super godt defineret - Der mangler lidt kontrol.


Mellemtone

For det meste, sÄ har de en lÊkker naturlig lydende mellemtone. Vokaler lyder som regel spot-on, dog er der til tider hvor bassen trÊnger sig lidt pÄ.
Instrumenter lyder generelt rigtig lĂŠkkert. Klaver har en lĂŠkker bund og guitar strenge plukkes smukt.

De har lidt en tendens til at flytte vokaler tilbage i billedet. En mere afslappet prĂŠsentation, hvis det er det man er til.

Hells Bells /AC/DC
Vokalerne lyder egentlig rigtig godt, men de er bare lidt langt vÊk. Ville gerne at de kom lidt tÊttere pÄ ;-)

Running on a Treadmill /Oingo Boingo
Lidt samme historie her - Lyder faktisk ret lĂŠkkert, men vokalerne er bare lidt langt vĂŠk.
Der sker ikke super meget i bass omrÄdet i sangen, sÄ mellemtonen kan fÄ lov til at slÄ sig lÞs, og her lyder det ganske glimrende.

Out of Touch /Hall & Oates
Vokalerne lyder nĂŠrmest perfekt her. Super naturlige og dejligt nĂŠrvĂŠrende - Her skinner de virkelig!
Man fÄr en god fornemmelse af rummet. Alt er separeret; Vokaler, trommer, guitar, synth og klokke stÄr soleklart for sig.

De lyder altsÄ bare super sprÞde pÄ nummeret her.

Are You Serious /Andrew Bird
Her spiller den lidt bloated bass faktisk meget godt ind. Det gir' et meget fyldigt lydbillede - Virker godt fordi vokalerne er i centrum.
Vokaler og guitar lyder naturlige og har en god bund.

Igen en af de sange hvor de altsÄ bare lyder superb.

ăƒ’ăƒˆăƒ’ăƒ©ăźăƒăƒŠăƒ“ăƒ© (Hitohira no Hanabira) /Stereopony
NÄr de sÄ ikke lyder godt, sÄ har vi sÄdan en sang her.
Vokalerne lyder lidt nasalt i det, og det mÄ de altsÄ bare ikke her. De skal gerne skille sig ud af lydbilledet.
I omkvĂŠdet er det specielt slemt. Hele lydbilledet smelter ligesom sammen, og det er bare en gang pĂŠrevĂŠlling.

ćŠ‡æ„›ăźć‘ŒćŁ°ăŒæșșć“€ăźć«ćŁ°ă‚’ć–°ă‚‰ă† (Gekiai No Yobigoe Ga Dekiai No Sakebigoe Wo Kurau) /Imperial Circus Dead Decadence
Sangen her har nogle lidt mere stille vokaler som normalt gemmer sig lidt - De er nĂŠrmest vĂŠk nu.
Bassen trÊnger sig igen lidt for meget pÄ. Det hÞres klart nÄr trommerne gÄr i gang. Det hele bliver lidt smeltet sammen, og vokalerne trÊkkes lidt tilbage i billedet.

NÄr der sÄ Äbnes op for vokalerne, sÄ stÄr de tilgengÊld flot. Klare og med en vis autoritet bag sig - BÄde den mandlige, men ogsÄ kvindelige.

From Hell With Love /Beast in Black
Bass-guitaren gemmer desvĂŠrre vokalerne lidt.
Yannis' vokal lyder lidt nasal i det, dog er det ikke super distraherende.
OmkvÊdet fÄr lydbilledet til at smelte sammen igen. Normalt kan der hÞres flere vokaler lagt oveni hinanden, dog sÄ flyder det hele bare lidt sammen.

Smells like a Freakshow /Avatar
Vokalerne er lidt diffuse i det. Ikke som sÄdan et minus, men bestemt anderledes.
Hi-hatten stÄr klart i lydbilledet, dog sÄ er der lidt tumult mellem den og vokalerne nÄr de overlapper


Diskant

I sammenhÊng med at bassen er lidt bloated i dem, sÄ er diskanten ogsÄ trukket et stykke tilbage i billedet.
De gĂžr det meste musik meget afslappende og roligt at lytte til. Mener nok at de kan bruges i timer af gangen uden man fĂžr blir' helt Ăžr i hovedet.

Dog med det sagt, sÄ er der til tider hvor der altsÄ bare mangler noget.

ćäž­ć…«äč (Ten to One) /Reol
Normalvis, sÄ er diskanten meget fremme i skoene her, men det er den bare ikke. Lidt afdÊmpet, men det gÞr ikke som sÄdan noget.
Kan meget godt li' dens lidt afrullede top her. Gir' et langt mere afslappet lydbillede.

Bangarang /Skrillex
Igen, sÄ er diskanten normalt meget fremme, dog sÄ er den lidt afrullet her.
En skam at bassen er lidt wonky her igen. Mangler lidt de dybe toner, og ikke kun mid-bassen.

Kaunaz Dagaz /Brothers of Metal
Her er diskanten lidt for afdÊmpet. Der mangler simpelthen noget energi pÄ toppen.
Sangen er rimelig rolig sÄdan generelt, men nu er det nÊrmest til at falde i sÞvn over.

Lilith /Butcher Babies
Igen. Der mangler altsÄ noget pÄ toppen.
Sangen har brug for det, og den lyder forkert uden.


Soundstage/imaging
Der er ikke rigtigt noget specielt at skrive hjem om her. Det er en klassisk IEM stÞrrelse nÄr vi snakker soundstage - Der sker altsÄ ikke meget udenfor hovedet.
Imaging er lidt en 3-blob situation alla Senheiser HD600. Igen ikke noget spektakulÊrt, men nok til at man fÄr det meste med.


Konklusion

En noget varm signatur, som gir' en meget afslappet musik oplevelse. En rigtig chill IEM.

Generelt, sÄ gÄr de rigtigt godt til musik hvor vokalerne er i centrum. De fungerer bestemt ogsÄ godt til det meste pop fra 80/90'erne; Queen, Hall & Oates, Cutting Crew, Bad Boys Blue og jeg ku' blive ved.
EDM klarer de ogsÄ godt for det meste. Kan godt savne noget mere slam, men bassen fylder i hvert fald lydbilledet godt ud.

MĂ„ jo nok erkende at, jeg er lidt af en Fiio fanboy, men tror ikke den her finder plads hos mig i fremtiden.
Mine FH7 har, pÄ papiret, en noget mere wonky graf, men tone balancen er bare bedre.

Har luret henover noget tid at, single DD IEMs ikke rigtigt er mig. Synes altid at bassen er lidt for pÄtrÊngende eller diskanten er trukket for langt tilbage - Specielt i omrÄdet omkring 8-12KHz

Pga. komfort problemerne og den lidt wonky lyd, sÄ er det nok bare spÞrgsmÄl om tid inden de skal pÄ markedet igen.
Lidt en skam, siden jeg nu har kigget efter dem i lang tid, og sÄ inderligt gerne ville elske dem, men det er sku bare ikke nemt med alle de mangler.

Synes ikke, at de er nyprisen vÊrd pÄ omkring 4.400kr.

Billede
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gĂŠster