Fiio FD9
: 8. sep 2023, 19:35
Efter at have kigget efter Fiio's flagskip dynamic driver IEM, så er de endelig havnet på matriklen.
Fandt parret til en god pris, og tænkte at det endelig var tid.
Indpakning
Selvfølgelig, siden jeg har købt dem brugt, så mangler der lidt... Ikke noget der gør noget.
Kender deres indpakning, og der ser ud til at mangle et lag skum til både selve IEM'en og kassen til dem.
Der følger 3 slags filtre med til basserne her - Treble, midrange og bass filtre - Samme system som FH9, og lidt FH7, dog kører de med deres gamle filter design.
Jeg har valgt at bruge de sorte filtre (midrange) til dem. De gir' den mest naturlige lyd efter mit hoved.
De kommer med Fiio's nyere slags kabel, altså dem med aftagelige hoveder.
Hands down. Det her er det bedste kabel de har produceret. Det snor sig smukt, holder ikke sin form, er dejligt let og så ser det også herre frækt ud.
For at få lidt mere volume at lege med, så bruger jeg dem med 3.5mm.
I flagskibs stil, så kommer der et hav af tips med. Jeg bruger selvfølgelig mine egne. Har været lidt rundt i lageret, men er landet på et par small spinfits.
Selve øretelefonerne ser smukke ud. Simpelt, men stilfuldt design. Har sådan et lidt understated look.
Desværre er de ikke åbne/semi-åbne, på trods af at der er "åbnet" ud til. Til gengæld, så samler de små huller rigtigt godt på fnug.
Pga. deres form, så er komfort ikke helt i top for mit vedkommende. "Stangen" hvor MMCX huset er, irriterer mit øre en smule, og kan nok mærke at jeg er lidt øm efter en time eller to.
Lyd
De er blevet brugt med følgende:
Gustard X16 -> Singxer SA-1
Telefon -> Fiio BTR5/7
Har lige lånt en graf fra Crinacle. Så kan man nok følge lidt bedre med i hvad jeg fabler om.
Bass
Overordnet, så er det en lidt "romantisk" lydende IEM - Der er altså en del bass og mid-bass.
Tror ikke at bassheads ville kunne se sig tilfreds med dem, siden bassen ikke som sådan slår super hårdt. Den er fyldig i baggrunden, men der mangler lidt slam og impact. Synes godt selv at bass området kunne være bedre defineret.
Tør nok sige at, de har en lidt bloated bass. Det bløder lidt ind i mellemtonen, og til tider kan det altså have nogle konsekvenser.
Der sker ikke så meget i de helt dybe toner, så man må altså nøjes med et noget varm mid-bass område.
Viva La Victoria /Eclipse
Bassen lyder klart bloated. Mellemtonen lider ikke nødvendigvis under det i sangen her, men det er mere et tilfælde frem for normen.
Overordnet så er lyden meget sammenhængende her, dog er vokalerne trukket i smy tilbage i billedet.
Night Call Girl /Majestica
Igen, så er bassen lidt for bloated her. Sangen lyder altså bare ikke rigtigt. Vil endda sige den lyder lidt wonky i det.
Megitsune /BABYMETAL
Her lyder det decideret dårligt. Bassen løber for langt op i mellemtonen, og det lyder mudret i det.
Vokaler er gemt væk og det lyder mest af alt lidt som en gang pærevælling.
Monster /LUM!X, Gabry Ponte
Her lyder bassen dejlig fyldig. Der er ikke kamp med vokalerne, så det gør ikke noget at mid-bassen trænger sig lidt på.
Bassen fylder ens hoved, så det lyder bare godt til sådan slags musik.
Heaven is a Place on Earth /W&W, AXMO
Et remix af en klasikker.
Der mangler lidt sub-bass her. Bassen lyder lidt for ulden i det og ikke super godt defineret - Der mangler lidt kontrol.
Mellemtone
For det meste, så har de en lækker naturlig lydende mellemtone. Vokaler lyder som regel spot-on, dog er der til tider hvor bassen trænger sig lidt på.
Instrumenter lyder generelt rigtig lækkert. Klaver har en lækker bund og guitar strenge plukkes smukt.
De har lidt en tendens til at flytte vokaler tilbage i billedet. En mere afslappet præsentation, hvis det er det man er til.
Hells Bells /AC/DC
Vokalerne lyder egentlig rigtig godt, men de er bare lidt langt væk. Ville gerne at de kom lidt tættere på
Running on a Treadmill /Oingo Boingo
Lidt samme historie her - Lyder faktisk ret lækkert, men vokalerne er bare lidt langt væk.
Der sker ikke super meget i bass området i sangen, så mellemtonen kan få lov til at slå sig løs, og her lyder det ganske glimrende.
Out of Touch /Hall & Oates
Vokalerne lyder nærmest perfekt her. Super naturlige og dejligt nærværende - Her skinner de virkelig!
Man får en god fornemmelse af rummet. Alt er separeret; Vokaler, trommer, guitar, synth og klokke står soleklart for sig.
De lyder altså bare super sprøde på nummeret her.
Are You Serious /Andrew Bird
Her spiller den lidt bloated bass faktisk meget godt ind. Det gir' et meget fyldigt lydbillede - Virker godt fordi vokalerne er i centrum.
Vokaler og guitar lyder naturlige og har en god bund.
Igen en af de sange hvor de altså bare lyder superb.
ヒトヒラのハナビラ (Hitohira no Hanabira) /Stereopony
Når de så ikke lyder godt, så har vi sådan en sang her.
Vokalerne lyder lidt nasalt i det, og det må de altså bare ikke her. De skal gerne skille sig ud af lydbilledet.
I omkvædet er det specielt slemt. Hele lydbilledet smelter ligesom sammen, og det er bare en gang pærevælling.
劇愛の呼声が溺哀の叫声を喰らう (Gekiai No Yobigoe Ga Dekiai No Sakebigoe Wo Kurau) /Imperial Circus Dead Decadence
Sangen her har nogle lidt mere stille vokaler som normalt gemmer sig lidt - De er nærmest væk nu.
Bassen trænger sig igen lidt for meget på. Det høres klart når trommerne går i gang. Det hele bliver lidt smeltet sammen, og vokalerne trækkes lidt tilbage i billedet.
Når der så åbnes op for vokalerne, så står de tilgengæld flot. Klare og med en vis autoritet bag sig - Både den mandlige, men også kvindelige.
From Hell With Love /Beast in Black
Bass-guitaren gemmer desværre vokalerne lidt.
Yannis' vokal lyder lidt nasal i det, dog er det ikke super distraherende.
Omkvædet får lydbilledet til at smelte sammen igen. Normalt kan der høres flere vokaler lagt oveni hinanden, dog så flyder det hele bare lidt sammen.
Smells like a Freakshow /Avatar
Vokalerne er lidt diffuse i det. Ikke som sådan et minus, men bestemt anderledes.
Hi-hatten står klart i lydbilledet, dog så er der lidt tumult mellem den og vokalerne når de overlapper
Diskant
I sammenhæng med at bassen er lidt bloated i dem, så er diskanten også trukket et stykke tilbage i billedet.
De gør det meste musik meget afslappende og roligt at lytte til. Mener nok at de kan bruges i timer af gangen uden man før blir' helt ør i hovedet.
Dog med det sagt, så er der til tider hvor der altså bare mangler noget.
十中八九 (Ten to One) /Reol
Normalvis, så er diskanten meget fremme i skoene her, men det er den bare ikke. Lidt afdæmpet, men det gør ikke som sådan noget.
Kan meget godt li' dens lidt afrullede top her. Gir' et langt mere afslappet lydbillede.
Bangarang /Skrillex
Igen, så er diskanten normalt meget fremme, dog så er den lidt afrullet her.
En skam at bassen er lidt wonky her igen. Mangler lidt de dybe toner, og ikke kun mid-bassen.
Kaunaz Dagaz /Brothers of Metal
Her er diskanten lidt for afdæmpet. Der mangler simpelthen noget energi på toppen.
Sangen er rimelig rolig sådan generelt, men nu er det nærmest til at falde i søvn over.
Lilith /Butcher Babies
Igen. Der mangler altså noget på toppen.
Sangen har brug for det, og den lyder forkert uden.
Soundstage/imaging
Der er ikke rigtigt noget specielt at skrive hjem om her. Det er en klassisk IEM størrelse når vi snakker soundstage - Der sker altså ikke meget udenfor hovedet.
Imaging er lidt en 3-blob situation alla Senheiser HD600. Igen ikke noget spektakulært, men nok til at man får det meste med.
Konklusion
En noget varm signatur, som gir' en meget afslappet musik oplevelse. En rigtig chill IEM.
Generelt, så går de rigtigt godt til musik hvor vokalerne er i centrum. De fungerer bestemt også godt til det meste pop fra 80/90'erne; Queen, Hall & Oates, Cutting Crew, Bad Boys Blue og jeg ku' blive ved.
EDM klarer de også godt for det meste. Kan godt savne noget mere slam, men bassen fylder i hvert fald lydbilledet godt ud.
Må jo nok erkende at, jeg er lidt af en Fiio fanboy, men tror ikke den her finder plads hos mig i fremtiden.
Mine FH7 har, på papiret, en noget mere wonky graf, men tone balancen er bare bedre.
Har luret henover noget tid at, single DD IEMs ikke rigtigt er mig. Synes altid at bassen er lidt for påtrængende eller diskanten er trukket for langt tilbage - Specielt i området omkring 8-12KHz
Pga. komfort problemerne og den lidt wonky lyd, så er det nok bare spørgsmål om tid inden de skal på markedet igen.
Lidt en skam, siden jeg nu har kigget efter dem i lang tid, og så inderligt gerne ville elske dem, men det er sku bare ikke nemt med alle de mangler.
Synes ikke, at de er nyprisen værd på omkring 4.400kr.
Fandt parret til en god pris, og tænkte at det endelig var tid.
Indpakning
Selvfølgelig, siden jeg har købt dem brugt, så mangler der lidt... Ikke noget der gør noget.
Kender deres indpakning, og der ser ud til at mangle et lag skum til både selve IEM'en og kassen til dem.
Der følger 3 slags filtre med til basserne her - Treble, midrange og bass filtre - Samme system som FH9, og lidt FH7, dog kører de med deres gamle filter design.
Jeg har valgt at bruge de sorte filtre (midrange) til dem. De gir' den mest naturlige lyd efter mit hoved.
De kommer med Fiio's nyere slags kabel, altså dem med aftagelige hoveder.
Hands down. Det her er det bedste kabel de har produceret. Det snor sig smukt, holder ikke sin form, er dejligt let og så ser det også herre frækt ud.
For at få lidt mere volume at lege med, så bruger jeg dem med 3.5mm.
I flagskibs stil, så kommer der et hav af tips med. Jeg bruger selvfølgelig mine egne. Har været lidt rundt i lageret, men er landet på et par small spinfits.
Selve øretelefonerne ser smukke ud. Simpelt, men stilfuldt design. Har sådan et lidt understated look.
Desværre er de ikke åbne/semi-åbne, på trods af at der er "åbnet" ud til. Til gengæld, så samler de små huller rigtigt godt på fnug.
Pga. deres form, så er komfort ikke helt i top for mit vedkommende. "Stangen" hvor MMCX huset er, irriterer mit øre en smule, og kan nok mærke at jeg er lidt øm efter en time eller to.
Lyd
De er blevet brugt med følgende:
Gustard X16 -> Singxer SA-1
Telefon -> Fiio BTR5/7
Har lige lånt en graf fra Crinacle. Så kan man nok følge lidt bedre med i hvad jeg fabler om.
Bass
Overordnet, så er det en lidt "romantisk" lydende IEM - Der er altså en del bass og mid-bass.
Tror ikke at bassheads ville kunne se sig tilfreds med dem, siden bassen ikke som sådan slår super hårdt. Den er fyldig i baggrunden, men der mangler lidt slam og impact. Synes godt selv at bass området kunne være bedre defineret.
Tør nok sige at, de har en lidt bloated bass. Det bløder lidt ind i mellemtonen, og til tider kan det altså have nogle konsekvenser.
Der sker ikke så meget i de helt dybe toner, så man må altså nøjes med et noget varm mid-bass område.
Viva La Victoria /Eclipse
Bassen lyder klart bloated. Mellemtonen lider ikke nødvendigvis under det i sangen her, men det er mere et tilfælde frem for normen.
Overordnet så er lyden meget sammenhængende her, dog er vokalerne trukket i smy tilbage i billedet.
Night Call Girl /Majestica
Igen, så er bassen lidt for bloated her. Sangen lyder altså bare ikke rigtigt. Vil endda sige den lyder lidt wonky i det.
Megitsune /BABYMETAL
Her lyder det decideret dårligt. Bassen løber for langt op i mellemtonen, og det lyder mudret i det.
Vokaler er gemt væk og det lyder mest af alt lidt som en gang pærevælling.
Monster /LUM!X, Gabry Ponte
Her lyder bassen dejlig fyldig. Der er ikke kamp med vokalerne, så det gør ikke noget at mid-bassen trænger sig lidt på.
Bassen fylder ens hoved, så det lyder bare godt til sådan slags musik.
Heaven is a Place on Earth /W&W, AXMO
Et remix af en klasikker.
Der mangler lidt sub-bass her. Bassen lyder lidt for ulden i det og ikke super godt defineret - Der mangler lidt kontrol.
Mellemtone
For det meste, så har de en lækker naturlig lydende mellemtone. Vokaler lyder som regel spot-on, dog er der til tider hvor bassen trænger sig lidt på.
Instrumenter lyder generelt rigtig lækkert. Klaver har en lækker bund og guitar strenge plukkes smukt.
De har lidt en tendens til at flytte vokaler tilbage i billedet. En mere afslappet præsentation, hvis det er det man er til.
Hells Bells /AC/DC
Vokalerne lyder egentlig rigtig godt, men de er bare lidt langt væk. Ville gerne at de kom lidt tættere på
Running on a Treadmill /Oingo Boingo
Lidt samme historie her - Lyder faktisk ret lækkert, men vokalerne er bare lidt langt væk.
Der sker ikke super meget i bass området i sangen, så mellemtonen kan få lov til at slå sig løs, og her lyder det ganske glimrende.
Out of Touch /Hall & Oates
Vokalerne lyder nærmest perfekt her. Super naturlige og dejligt nærværende - Her skinner de virkelig!
Man får en god fornemmelse af rummet. Alt er separeret; Vokaler, trommer, guitar, synth og klokke står soleklart for sig.
De lyder altså bare super sprøde på nummeret her.
Are You Serious /Andrew Bird
Her spiller den lidt bloated bass faktisk meget godt ind. Det gir' et meget fyldigt lydbillede - Virker godt fordi vokalerne er i centrum.
Vokaler og guitar lyder naturlige og har en god bund.
Igen en af de sange hvor de altså bare lyder superb.
ヒトヒラのハナビラ (Hitohira no Hanabira) /Stereopony
Når de så ikke lyder godt, så har vi sådan en sang her.
Vokalerne lyder lidt nasalt i det, og det må de altså bare ikke her. De skal gerne skille sig ud af lydbilledet.
I omkvædet er det specielt slemt. Hele lydbilledet smelter ligesom sammen, og det er bare en gang pærevælling.
劇愛の呼声が溺哀の叫声を喰らう (Gekiai No Yobigoe Ga Dekiai No Sakebigoe Wo Kurau) /Imperial Circus Dead Decadence
Sangen her har nogle lidt mere stille vokaler som normalt gemmer sig lidt - De er nærmest væk nu.
Bassen trænger sig igen lidt for meget på. Det høres klart når trommerne går i gang. Det hele bliver lidt smeltet sammen, og vokalerne trækkes lidt tilbage i billedet.
Når der så åbnes op for vokalerne, så står de tilgengæld flot. Klare og med en vis autoritet bag sig - Både den mandlige, men også kvindelige.
From Hell With Love /Beast in Black
Bass-guitaren gemmer desværre vokalerne lidt.
Yannis' vokal lyder lidt nasal i det, dog er det ikke super distraherende.
Omkvædet får lydbilledet til at smelte sammen igen. Normalt kan der høres flere vokaler lagt oveni hinanden, dog så flyder det hele bare lidt sammen.
Smells like a Freakshow /Avatar
Vokalerne er lidt diffuse i det. Ikke som sådan et minus, men bestemt anderledes.
Hi-hatten står klart i lydbilledet, dog så er der lidt tumult mellem den og vokalerne når de overlapper
Diskant
I sammenhæng med at bassen er lidt bloated i dem, så er diskanten også trukket et stykke tilbage i billedet.
De gør det meste musik meget afslappende og roligt at lytte til. Mener nok at de kan bruges i timer af gangen uden man før blir' helt ør i hovedet.
Dog med det sagt, så er der til tider hvor der altså bare mangler noget.
十中八九 (Ten to One) /Reol
Normalvis, så er diskanten meget fremme i skoene her, men det er den bare ikke. Lidt afdæmpet, men det gør ikke som sådan noget.
Kan meget godt li' dens lidt afrullede top her. Gir' et langt mere afslappet lydbillede.
Bangarang /Skrillex
Igen, så er diskanten normalt meget fremme, dog så er den lidt afrullet her.
En skam at bassen er lidt wonky her igen. Mangler lidt de dybe toner, og ikke kun mid-bassen.
Kaunaz Dagaz /Brothers of Metal
Her er diskanten lidt for afdæmpet. Der mangler simpelthen noget energi på toppen.
Sangen er rimelig rolig sådan generelt, men nu er det nærmest til at falde i søvn over.
Lilith /Butcher Babies
Igen. Der mangler altså noget på toppen.
Sangen har brug for det, og den lyder forkert uden.
Soundstage/imaging
Der er ikke rigtigt noget specielt at skrive hjem om her. Det er en klassisk IEM størrelse når vi snakker soundstage - Der sker altså ikke meget udenfor hovedet.
Imaging er lidt en 3-blob situation alla Senheiser HD600. Igen ikke noget spektakulært, men nok til at man får det meste med.
Konklusion
En noget varm signatur, som gir' en meget afslappet musik oplevelse. En rigtig chill IEM.
Generelt, så går de rigtigt godt til musik hvor vokalerne er i centrum. De fungerer bestemt også godt til det meste pop fra 80/90'erne; Queen, Hall & Oates, Cutting Crew, Bad Boys Blue og jeg ku' blive ved.
EDM klarer de også godt for det meste. Kan godt savne noget mere slam, men bassen fylder i hvert fald lydbilledet godt ud.
Må jo nok erkende at, jeg er lidt af en Fiio fanboy, men tror ikke den her finder plads hos mig i fremtiden.
Mine FH7 har, på papiret, en noget mere wonky graf, men tone balancen er bare bedre.
Har luret henover noget tid at, single DD IEMs ikke rigtigt er mig. Synes altid at bassen er lidt for påtrængende eller diskanten er trukket for langt tilbage - Specielt i området omkring 8-12KHz
Pga. komfort problemerne og den lidt wonky lyd, så er det nok bare spørgsmål om tid inden de skal på markedet igen.
Lidt en skam, siden jeg nu har kigget efter dem i lang tid, og så inderligt gerne ville elske dem, men det er sku bare ikke nemt med alle de mangler.
Synes ikke, at de er nyprisen værd på omkring 4.400kr.