hifidiy Panda trĂĄden



hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Kolind » 22. apr 2011, 12:59

Hello folks

Denne tråd er dedikeret til diskussion af panda forstærkeren med hensyn til spørgsmål, mods, at vise jeres vidunder eller snakke om hvordan dælen den bygges enddog? (Der er dog en bygge-tråd i forvejen)

Jeg har nu haft min panda oppe og kørende i et halvt års tid efterhånden, men i dag fik jeg endeligt taget mig sammen til at lave et lille eksperiment med den; At lave en output impedans drejeknap!
Brugte en 12 polet drejeknap som jo sĂĄ giver 6 reelle positioner i stereo.

1 - mute
2 - ingen output modstand
3 - 47 ohm
4 - 75 ohm
5 - 100 ohm
6 - 360 ohm

Højest sandsynligt er det ikke ligefrem de optimale anvendte modstande. Oftest snakker man om at have 120 ohms output såvidt jeg kan forstå, men det var lige de modstande jeg havde liggende rulle6

Men har det så ændret noget? Lyder det markant anderledes? Om det gør eller ej har jeg endnu ikke kunnet bedømme. Det er helt klart ikke nat/dag forskel udover at der er en _markant_ ændring i db niveauet når man skifter. med mine HD681 lytter jeg nærmest på max ved 360ohm! Går man fra normal lyttevolumen uden modstand til 360ohm er det meget lavt. Mere grundig lytning må vist komme en anden dag; Vejret er jo fantastisk i dag, så jeg vil stikke ud i haven i stedet :arrow:
Set i bagklogskabens lys burde mute have været efter den højeste modstand; Skulle man gå fra en høj modstand og til at ville mute, risikerer man at grille bøfferne når man skifter forbi steppet uden modstand vil jeg tro :roll:
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf claus » 20. mar 2012, 18:01

Efter at have læst på rockgrotten og ovenstående indlæg at jeg kan ændre output på min panda, men da jeg har ikke forstået hvordan jeg gør det, bliver jeg nød til at spørge her. Min frygt er at brænde mine JVC dx(64 ohm) af, når forstærkern bliver skuet op til ca. kl 9 spiller den bragende højt, så hvis jeg kan ændre det ved at lodde en modstand? ind et sted er det jo super.
Mine senn.580(250 ohm) kan jeg skrue til ca. kl 12, uden at det lyder farligt for dem.
Jeg påtænker at købe et par HE 500, men de er jo på 38 ohm, så det bliver vel kun være.
Det hele drejer sig om at hvis volumeknappen er blevet drejet for meget mod højre, uden jeg opdager det har jeg ingen hovedtlf der kan spille.
Mvh Claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Kolind » 20. mar 2012, 20:15

claus skrev:Efter at have læst på rockgrotten og ovenstående indlæg at jeg kan ændre output på min panda, men da jeg har ikke forstået hvordan jeg gør det, bliver jeg nød til at spørge her. Min frygt er at brænde mine JVC dx(64 ohm) af, når forstærkern bliver skuet op til ca. kl 9 spiller den bragende højt, så hvis jeg kan ændre det ved at lodde en modstand? ind et sted er det jo super.
Mine senn.580(250 ohm) kan jeg skrue til ca. kl 12, uden at det lyder farligt for dem.
Jeg påtænker at købe et par HE 500, men de er jo på 38 ohm, så det bliver vel kun være.
Det hele drejer sig om at hvis volumeknappen er blevet drejet for meget mod højre, uden jeg opdager det har jeg ingen hovedtlf der kan spille.
Mvh Claus


Det er et spørgsmål om at have modstande imellem output på dit panda-board og din jackudgang hvor du slutter bøfferne til. Lyden er bestemt anderledes hvis du sætter høj modstand imellem i forhold til lav. Jeg vil umiddelbart anbefale en lav modstand, eller for den sags skyld slet ingen måske? Jeg antager at du kører uden nogen modstand nu, siden du ikke er klar over hvor du skal sætte modstandene ind ? :D

Mit tip vil nok være bare at lade være med at skrue for højt op bare :P .. og gøre det til en vane at skrue ned når du slukker dit grej eller inden du tænder - Det gør jeg. Hvis jeg først har haft f.eks mine K340 til, og derefter slukker og dagen efter kobler nogle følsomme bøffer på, får man også blæst ørene af sådan ca.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf mcfrede » 20. mar 2012, 20:59

Jeg tænkte på det samme en overgang til min Beta22 og spurgte på amb.org om hvor jeg skulle have volumen-kontrollen og om hvad jeg ville få ud af at sætte en modstand på udgangen.
Jeg tillader mig at citere svaret:
"There are some amps (notably from Meier Audio) with two headphone jacks, one that is directly driven and the other has a 120Ω series resistor added. The logic behind this is that there is an IEC standard that specifies that the headphone should be driven by a source impedance of 120Ω. This standard is rarely followed and effectively obsolete. Also, the 120Ω and the headphone's voice coil impedance form a voltage divider (attenuator). Since the voice coil impedance is not linear with respect to frequency (there is typically a bump at the natural resonance frequency of the diaphragm, and the impedance will rise with frequency due to voice coil inductance), the attenuation will be uneven across the audio spectrum -- i.e., frequency response is altered.

Most of the time people use such series resistors to "tweak" the sound, not only 120Ω, but all kinds of other values too. But imho it's a poor way to do what should be done by an equalizer. If you're a purist, then the right answer would be to use a good amp with as close to 0Ω output impedance as possible, driving neutral/accurate headphones that need no equalization.
"

Kort opsummeret: Lad være! 8musik

Ovenstående er det svar jeg selv fik og jeg har valgt at følge rådet, dermed dog ikke sagt at du ikke vil kunne lide resultatet. Du kan eventuelt forsøge dig, det kan jo heldigvis pilles af igen hvis ikke du bliver tilfreds. 5musik
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Claus-DK » 20. mar 2012, 21:00

den optimale output modstand, har som saadan intet at goere med hvor hoejt eller letdrevne dine klokker er, det paavirker tonaliteten en smule og lave smaa, meget smaa, forskydninger i frekvens baandet, samtidigt styrer den maengden af stroem i forhold til spaending, det er saadan jeg har kunne laese mig til det..

Udgangseffekten paa din Panda er jo naturligvis afhaengig af en eventuel modstand, men jeg vil skyde paa at du skal meget hoejt op for ikke at kunne blaese membranerne ind i hjernekassen med et par DX, hvad du boer goere er at traekke stikket ud inden du slukker og foerst saette dem til naar du har taendt, det beskytter dem mod den faele vekselstroem som forstaerkere kan udspy ved opstart og slukning..

Hvorom alting er synes jeg at omkring 70 ohm er fint med mine DX, jeg koerer dog selv uden nogen modstand rulle4, men skal du have en modstand paa synes jeg du boer ligge mellem 70-125, der er nogle der er professorer i saadan noget, jeg er ikke jeg proever mig lidt frem og vaelger det der passer bedst til mig og er ret kold overfor hvad andre mener er bedst, men konsensus er omkring de 125-150 ohm til 32 ohms klokker, ingenting til 300 ohms klokker...

Men hvis det er for at beskytte dine DXer boer du ikke lade dem vaere tilsluttet ved hverken taend eller sluk....
De fleste amps. har indbygget nogle sikkerheds ting og pandaen er da ingen undtagelse, men man kan jo lige saa godt beskytte sine ting bedst muligt og det goeres ganske enkelt ved at traekke stikket ud. 1musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Kolind » 20. mar 2012, 21:52

mcfrede skrev:
Most of the time people use such series resistors to "tweak" the sound, not only 120Ω, but all kinds of other values too. But imho it's a poor way to do what should be done by an equalizer. If you're a purist, then the right answer would be to use a good amp with as close to 0Ω output impedance as possible, driving neutral/accurate headphones that need no equalization.[/i]"

Kort opsummeret: Lad være! 8musik



Som beskrevet er min oplevelse - Det bliver ikke bedre med modstande, men lidt anderledes og væsentligt lavere. Jeg lavede netop en drejeskifter-halløjsa for at afprøve det og kunne sammenligne direkte og hurtigt. Det ændrer på lyden, helt klart, men det er småting op til 100 stykker. Når man kommer højere op, bliver lyden lidt mere fjern og mørk. Når jeg på et tidspunkt får snøvlet mig sammen til at bygge et bur til pandaen, ryger min knap nok også sammen med modstandene - Den skal køre ud på fuld skrue 2musik
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf claus » 20. mar 2012, 22:04

Tak for svar fra jer alle,
Jeg prøver med en 120 ohm modstand, som der skrives kan jeg bare lodde dem af igen, jeg går ud fra at der skal bruges en til vær kanal.
Er det bare at lodde fra jackstik og over pĂĄ ledning? eller er det fra print til ledning.
Tak for rådet om at trække stikket ud. og skrue ned for potmeter.
Mvh Claus.
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Kolind » 20. mar 2012, 22:10

claus skrev:Tak for svar fra jer alle,
Jeg prøver med en 120 ohm modstand, som der skrives kan jeg bare lodde dem af igen, jeg går ud fra at der skal bruges en til vær kanal.
Er det bare at lodde fra jackstik og over pĂĄ ledning? eller er det fra print til ledning.
Tak for rådet om at trække stikket ud. og skrue ned for potmeter.
Mvh Claus.


Hvor modstanden sidder imellem de to punkter, er vel i sagen ligemeget, men der skal en til begge kanaler ja.
Jeg vil dog stadig sige at det er mest optimalt uden modstand, men det er nok smag og behag som sĂĄ meget andet jo. Forskellen er bestemt ikke voldsom.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf claus » 20. mar 2012, 22:43

Tak igen, jeg holder jer opdateret om hvad jeg fĂĄr ud af det.
Mvh Claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Claus-DK » 21. mar 2012, 11:51

claus skrev:Tak for svar fra jer alle,
Jeg prøver med en 120 ohm modstand, som der skrives kan jeg bare lodde dem af igen, jeg går ud fra at der skal bruges en til vær kanal.
Er det bare at lodde fra jackstik og over pĂĄ ledning? eller er det fra print til ledning.
Tak for rådet om at trække stikket ud. og skrue ned for potmeter.
Mvh Claus.


Mine var monteret i printet og saa en stump ledning til jackstikket bagefter, men det er hip som hap hvor man propper den ind.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf claus » 24. mar 2012, 18:56

Jeg satte 120 ohm modstande pĂĄ print og der efter loddet ledninger pĂĄ jackstik.Der kan nu skrues op pĂĄ potmeter til kl.12 uden at det virker overdrevet..
Lyd mæsigt kan jeg ikke høre forskel,før og efter modstande er monteret.
mvh Claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Klepf » 24. mar 2012, 19:18

Interessant læsning!
Jeg vil også bygge mig en DAC og forstærker til min Pc og jeg er blevet anbefalet den omtalte Panda så jeg har lige nogle spørgsmål til de erfarne brugere.

Er den kraftig nok til at trække mine 600 ohms DT770 eller kan de evt moddes til det?
Hvor har i købt ind til den henne og hvad har den kostet i alt?
Har i nogle billeder af jeres endelige resultat?

Mvh Mikkel
Radio sucks...
Billede
Klepf

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. dec 2011, 15:24
Geografisk sted: Malmø

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Alpha » 24. mar 2012, 19:36

http://www.mcfrede.dk/projects/panda_headamp/panda_headamp_01.shtml

Der er skrevet en del pĂĄ Hifi4all og rockgrotto, men det mĂĄ du selv grave frem.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf mcfrede » 24. mar 2012, 23:19

Jeg har ikke prøvet endnu, men måske jeg i påsken får tid at spænde Pandaen for mine Beyerdynamic T1'er, så vil jeg kunne svare dig på om den kan trække dem.
Umiddelbart tror jeg ikke der vil være nogen problemer!
Kittet kan købes på hifidiy og eBay. Du skal nok påregne moms og gebyr (25% og 160 kroner), det er længe siden jeg har fået noget under PostDK's radar. Det er et kit med alt til printet, så skal du have tilslutninger, stik og transformer ved siden af og selvfølgelig et kabinet.

Jeg bygger i øvrigt snart 1-2 stykker som så nok ryger til salg her (undskyld reklamen).
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Klepf » 25. mar 2012, 09:50

Tak for info!! :-)
Hvis den kan trække dem, er det lige et projekt for mig! :grin:
Jeg vil bare selv bygge min! ;-)
Kan vi mĂĄske snakke sammen om at bestille tingene sammen? Jeg synes den lyder som et mega fedt projekt!
SĂĄ vil jeg ogsĂĄ have lave mig en DAC til...
Respekt for dine projekter mcfrede!!! 4musik
Radio sucks...
Billede
Klepf

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. dec 2011, 15:24
Geografisk sted: Malmø

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf mcfrede » 25. mar 2012, 16:21

Takker, jeg har dog bestilt mine komponenter (det var to ukomplette sæt så jeg har måttet supplere).
Du kan eventuelt bestille dit Panda-kit og når du når så langt som til at skulle have Phono-indgange, hovedtelefon-udtag, ringkernetransformator, volumen-knap osv så skriv lige og så kan det være jeg alligevel er ved at samle sammen til en ordre så jeg kan skaffe det medmindre du synes det er sjov selv at finde den slags.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Klepf » 26. mar 2012, 11:52

mcfrede skrev:Takker, jeg har dog bestilt mine komponenter (det var to ukomplette sæt så jeg har måttet supplere).
Du kan eventuelt bestille dit Panda-kit og når du når så langt som til at skulle have Phono-indgange, hovedtelefon-udtag, ringkernetransformator, volumen-knap osv så skriv lige og så kan det være jeg alligevel er ved at samle sammen til en ordre så jeg kan skaffe det medmindre du synes det er sjov selv at finde den slags.

Der er pænt af dig! Og det vil jeg meget gerne have hjælp til, jeg hader at skulle købe ting forskellige steder og lede efter det helt rigtige ting når det gælder små stumper...
Medmindre der sker noget helt vildt, vil jeg når tiden er der bestille et kit og varme op for kolben! - Kunne være jeg skulle få købt en ordenlig koble mm nu når jeg er igang...
Radio sucks...
Billede
Klepf

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. dec 2011, 15:24
Geografisk sted: Malmø

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf mcfrede » 26. mar 2012, 12:07

Det er altid fedt nĂĄr udstyret er i orden, men jeg har loddet stort set alle mine projekter med min gamle Weller 25 (30?) watt loddepen uden regulering eller noget.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf Klepf » 26. mar 2012, 13:49

Den er så stadig bedre end min billige fra Biltema... rulle6 Ikke en prut værd...
Vil du anbefale din Gamma som DAC? Den ser vild ud! Er prisen det ogsĂĄ?
Radio sucks...
Billede
Klepf

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. dec 2011, 15:24
Geografisk sted: Malmø

Re: hifidiy Panda trĂĄden

Indlægaf mcfrede » 26. mar 2012, 21:03

Selvfølgelig vil jeg anbefale min Gamma2, men jeg er også temmelig farvet af at have postet penge i den. Rent specifikationsmæssigt er den jo super fin, og lyden er jeg rigtig tilfreds med også. Jeg må lige se hvad den har kostet mig...
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron