Op-amps - typer og egenskaber



Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Krellef » 12. feb 2018, 00:40

I mangel af letforståeligt materiale på dansk, opretter jeg denne tråd med henblik på at samle Hoved-Fi's viden om op-amps, så andre der måtte være nysgerrige om emnet fremover, forhåbentlig finder tråden her og bliver klogere.

Så vidt jeg kan forstå og læse mig frem til, er en op-amp en komponent der (i nogle tilfælde?) kan skiftes i f.eks en hovedtelefonforstærker, med henblik på at finjustere lydsignaturen.

Hvad jeg ikke har kunne blive klog på, er hvordan man f.eks beslutter sig for, hvilken op-amp man ønsker at udskifte sin nuværende med, eller overhovedet finder en liste med beskrevne egenskaber for den pågældende op-amp.

Det er her, jeg hĂĄber at nogle af I andre kan komme ind i billedet og "fylde pĂĄ" af viden.

Så - til en start kan I fortælle mig, om jeg overhovedet har forstået idéen om en op-amp korrekt, og dermed om der overhovedet er grundlag for denne tråd ruller1
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Claus-DK » 12. feb 2018, 10:16

Jeg tror vi har en lignende tråd et eller andet sted, men det er altid godt at få ting frisket lidt op, det er længe siden vi har haft sådan noget oppe at vende..

OPamp Operationel Amplifier
En opamp er en samling transistorer samlet i en lille chip.

Dem vi bruger har 8 ben og har man en maskine hvor man skifter dem, sidder de i en DIP socket.

En Opamp er som jeg forstår det en lille forstærker i forstærkeren, noget man sætter ind for at forstærke et signal inden næste led i kæden.

Der sidder Opamps i de fleste ting der kan afgive lyd.

Før opamps brugte man transistorer, før transistorer brugte man rør, til de opgaver de løser, så kigger man på en Opamp er den langt mere avanceret og kompliceret end den største rørforstærker i byen, for os er det en lille dims, men der er mange ting inde i den.
Man siger ofte at en C-moy forstærker er meget simpel, men det er den sådan set slet ikke, man bruger bare en genvej og smider en opamp i ;-)

Billede

Billedet viser en discrete opamp, eller med andre ord, en gammeldags klump man kan bruge istedet for det nye moderne noget, lidt ligesom når vi bruger et rør, der er nogle ting vi godt kan lide, ved den "gamle" lyd, så det er en meget naturlig vej at gå..

Billedet viser også meget godt hvor meget skrammel der er proppet ind i den der lille 8 benede fætter og opamps kan i princippet også være opbygget af rør og fylde en væg..
det ville se nogenlunde sĂĄdan ud 1musik
Billede

Når der er så mange dele og led samlet et sted er der mange bud på hvordan man skal gøre tingene, der burde være EEN opamp, som forstærkede uden nogen former for forvrængning og så har vi egentligt ikke brug for flere, men sådan er verden heldigvis ikke.
Nogle kan godt lide hunde andre katte og derfor vil der altid være forskellige idéer op hvad der er det "rigtige".
De opfører sig heller ikke altid som man forventer, eller også forventer man noget forkert ruller1

Opamp er aromaen i forstærkeren.
Når man laver is, laver man altid en grundvanille mix, hvis man så vil have jordbær, smider man jordbæraroma i, vil man have bourbon, smider man bourbon aroma i og så fremdeles. Det vigtige her er grundmixen, smager den dårligt kan man ikke redde den ved at tilsætte verdens bedste aroma, så bliver det bare mere og mere kunstigt og syntetisk i smagen..
Sådan er det også med en Opamp, har man en godt konstrueret forstærker som man i forvejen er glad for, kan man ved at skifte opamp, skifte til en anden smagsvariant, her er der så nok mere tale om en anden vanille aroma i grundmixen, for lyden ændrer sig ikke lige så meget som smagen i is, ellers synes jeg det er en god analogi musik15

Du kan ikke få en dårlig forstærker til at lyde godt, du kan få en god forstærker til at være lige så god på en anden måde og det kan jo så, helt objektivt være bedre for dig, er det ikke herligt ???

Opamps findes i mange varianter og kvaliteter som naturligvis koster forskelligt, som kunde vil jeg have de bedste, var jeg producent ville jeg bruge dem jeg tjener mest på, lige der opstår der muligheder for forbedringer, til nærmest ingen penge, hvis man laver lidt benarbejde, 8-10 kroner i forskel på en forstærker er ikke meget, med mindre man laver 10 millioner af dem, så render det langsomt derop ad..
Men der skal altid være en god grundliggende forstærker at putte dem i, der er ingen undtagelser fra denne regel nummer 1.

Der hvor jeg synes det bliver sjovt er når man har hovedtelefoner i stedet for højtalere, når man har højtalere har man ofte brugt en masse penge på nogle store dejlige højtalere, som spiller som englene synger MEN man har kun et sæt, jeg har, ja jeg ved det jo egentlig ikke, men over mange hovedtelefoner, nogle ville påstå, et godt stykke forbi latterligt mange, men lad os lade det ligge..
Jeg har Også en masse forskellige forstærkere og DACs. Hvilket gør at jeg kan variere mine setups i det uendelige, jeg har så mange flere valgmuligheder, i forhold til når jeg bruger højtalere..

Hvis man så ikke lige har en etage dedikeret til hovedtelefoner, eller synes forstærkere er grimme og fylder meget, kan man jo gå et trin længere med og morer sig, skifte dele inde i delene af kæden OPMAPS, har du 5 opamp til din forstærker, er det 5 forskellige forstærkere i en,eller 5 forskellige DACs i en, eller eller..
Igen forstærkeren skal være god fra starten.

SĂĄ kommer de flere hovedtelefoner igen i spil og giver flere kombinationer og muligheder for guddommeligt samspil.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Krellef » 13. feb 2018, 18:31

Tak for et udførligt svar thumbs


Det bringer mig til mit næste spørgsmål: Hvad skal man vide om en op-amp for at beslutte sig for, hvilken der er interessant, og hvordan finder man ud af, hvilken lyd-karakteristik de har?

Google har ikke gjort mig meget klogere.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 18:50

Det er her arbejdet begynder..

Du skal ud og finde tråde som omhandler "opamp rolling". Der vil der være beskrivelser om hvad folk oplever med forskellige opamps i deres maskiner.
De kan opføre sig lidt anderledes i forskellige maskiner, så det er kun retningslinjer du kan finde, giver den samme opamp mere bas i tre maskiner, gør den det jo nok også i nummer 4..

De forskellige producenter har også datablade på deres opamps, måske kan de gøre dig klogere ?

Det er noget man skal eksperimentere med for at blive klogere, heldigvis koster de ikke alverden og er nemme at skifte, hvis de sidder i en sokkel..

Vil du sammenligne opamps, er fremgangs mĂĄde en billig C-moy pĂĄ ebay og sĂĄ et udvalg af opamps og sĂĄ i gang.

En af Zigi´s ville være glimrende til formålet og det er oven i hatten en rigtig fin forstærker til ingen penge
https://www.ebay.de/itm/Rechargeable-CMoy-Portable-Headphone-Amplifier-with-DC-input-socket-amp-Headamp/252046195468?hash=item3aaf1fbb0c:m:mBK9HyKXXSNGtoRXf4-foRQ

Du kan eventuelt skrive til ham og hører om han har nogle opamps liggende du kan købe med, så har du allerede et udvalg, han er en flink fyr og vil gerne hjælpe hvis han kan..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Krellef » 13. feb 2018, 18:52

Så kan jeg da bedre forstå at jeg ingen brugbar info har fundet - det hjælper tydeligvis at vide hvad man skal søge efter ruller1

Mange tak!
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf toppe » 13. feb 2018, 18:54

Jeg har ingen forstand pĂĄ op-amps, men google kastede dette resultat af sig - mĂĄske det kan bruges til noget?

http://audioreviews.blogspot.dk/2005/10/flavors-of-audio-op-amps.html
https://tangentsoft.net/audio/opamps.html
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/82610-sounding-dual-opamps.html

Edit: Jeg er for langsom... :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Op-amps - typer og egenskaber

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 18:55

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster