Skal vi lave et "begynder-projekt"?



Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 14. jan 2013, 23:54

Jeg har lige i dag fĂĄet en PB fra en herinde der har bestilt delene hjem og gerne vil videre, Jeg har billeder, men ikke tiden...
Derfor smider jeg et hurtigt link til min hjemmeside, det er billeder fra lodde-processen osv.
Der er ingen tekst, men det kommer.

Pas nu på med netspænding, det kan slå ihjel hvis ikke man passer på (og jeg vil ikke holdes ansvarlig for jeres eventuelle unoder) :!:

Jeg skal i gang denne uge med kabinet-design og så må vi se hvordan det spænder af.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 23. jan 2013, 22:16

Jeg er kommet pĂĄ et navn og er startet pĂĄ kabinet-overvejelser.
Hvad siger i til "LICH AMP" for Lehmann Inspired Chinese Headphone AMPlifier? :?:
SĂĄ kan i jo ogsĂĄ slĂĄ "LICH" op i den engelske ordbog og se om det gĂĄr an med den slags associationer. ;-)
Jeg tror det billigste kabinet kan fåes hjem fra Modushop til under 300 kroner, jeg vil så lave en udgave med fræst tekst på fronten som vil koste lidt mere og endelig vil man kunne vælge den for fede udgave med 10mm alufront med tekst.
Det er i hvert fald tanken i øjeblikket.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Stephan A. » 25. jan 2013, 18:52

Hej
er der nogen andre der har prøvet at samle denne forstærker, altså udover McFrede.?
jeg har bygget den men nu har jeg -16v på den højre udgang, den venstre er ok.
jeg har kontrolleret alt, ingen transistore er def. alle modstande sidder rigtigt
og der er ingen der er afbrudt.
SĂĄ hvis du har tid McFrede, hvordan mĂĄlte din pĂĄ udgangen.?
Stephan A.

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. apr 2012, 15:59

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 25. jan 2013, 23:10

Jeg prøver lige at få målt på udgangen her i weekenden og vender tilbage!
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Stephan A. » 26. jan 2013, 11:08

jeg har kigget lidt mere på min forstærker og det viste sig, at en af driver transistorerne til det ene udgangstrin
var defekt, umiddelbart kunne jeg ikke mĂĄle nogen fejl pĂĄ selve transistorern, men skiftede
dem begge i den defekte kanal, og nu spiller den. musik15
Stephan A.

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. apr 2012, 15:59

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 23. okt 2013, 21:18

OK, vi skal vel lige runde denne af inden næste projekt...

Her er et par billeder af det endelige resultat (taget i ruinerne af mit værksted, jeg spøger ikke):

Front:
Billede

Indenfor:
Billede
Volumenkontrollen er opgraderet fra den medfølgende til et Alps, ellers har jeg ikke brugt andre komponenter end de medfølgende.
Hvad i ikke kan se på billedet ovenover er det "ground loop breaker circuit" jeg har tilføjet (det fulgte altså heller ikke med kittet) som skal sikre mod brum.

Bagsiden af medaljen:
Billede

Som altid; flere billeder pĂĄ min hjemmeside! thumbs

Hvis der er nogle interesserede kan jeg godt undersøge prisen på kabinettet!

Hvordan lyder den sĂĄ?
Meget bedre end prisen antyder (den fåes stadig til omkring 200 kroner på eBay), jeg bruger den på kontoret hvor den trækker UE900 (IEM) og UE 6000 (lukkede hovedtelefoner) med gain på 0 er der INGEN baggrundsstøj overhovedet og masser af overskud.

Hvis man ikke er bleg for at rode med netstrøm vil jeg stadig mene at dette er et rigtig godt projekt til begyndere, der er ikke noget der skal indstilles bagefter, når man har loddet færdig og sluttet alt til er man "good to go"! :idea:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Claus-DK » 24. okt 2013, 02:05

Er det den vi skal lave balanceret ??
Jeg er frisk pĂĄ et vinter projekt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf davidsh » 24. okt 2013, 08:19

Nu har prisen for at komme igang med den slags afholdt mig i et godt stykke tid. Det kunne være man skulle.. Det er bare lidt smådyrt for et ordentligt multimeter.. I hvert fald hvis man vil have ekstra features.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Claus-DK » 24. okt 2013, 08:23

et multimeter koster 69 kr hos Harald Nyborg, ingen grund til at brænde en mindre formue af og købe en masse funktioner man sikkert aldrig får brug for, man ved jo ikke en gang om det er noget man gider mere end en gang..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf davidsh » 24. okt 2013, 08:32

Rigtigt medmindre man er interesseret i at teste kondensatorer på sin gamle Stax forstærker
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf telum » 24. okt 2013, 08:40

til 200kr. er det næsten en no-brainer hvis man mangler et projekt, men det der skræmmer mig er nok, at et kabinet typisk koster mere end det dobbelte (tror jeg?) og mine evner udi at lave et DIY kabinet der kan tåle dagens lys er MEGET begrænset :-)

Kunne man billigt lave et "åbent design" ligesom den fine Ember forstærker fx? Jeg tænker at 2 plader plexiglas plus hjørner må være nogenlunde billigt..
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Psymon » 24. okt 2013, 09:46

Et åbent design burde være rimelig "nemt"

Plexi eller polycarbonat kan købes billigt og skæres rimelig pænt så længe man ikke piller beskyttelsesfilmen af. Så det burde lette kabinet processen en del, som start ihvertfald. Selvfølgelig så ville laserskæring være flottere, men som start kan en fuksvans fandme klare meget :D
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 24. okt 2013, 20:39

Claus-DK skrev:Er det den vi skal lave balanceret ??
Jeg er frisk pĂĄ et vinter projekt

YES, det er lige dén! thumbs

davidsh skrev:Nu har prisen for at komme igang med den slags afholdt mig i et godt stykke tid. Det kunne være man skulle.. Det er bare lidt smådyrt for et ordentligt multimeter.. I hvert fald hvis man vil have ekstra features.

Nu skal jeg ikke opfordre til unoder, men da der ikke skal stilles/justeres kan vovehalsene bygge forstærkeren uden brug af måleinstrument (men det er IKKE noget jeg vil anbefale). Hvis du vil gøre dig i den slags fremover bør du forkæle dig selv med et godt multimeter, men hvis det kun er til lidt on/off sysler kan et billigere sagtens klare mosten. Så kan du eventuelt prøve at låne dig til et ordentligt multimeter til dine målinger på dit STAX-grej.

Claus-DK skrev:et multimeter koster 69 kr hos Harald Nyborg, ingen grund til at brænde en mindre formue af og købe en masse funktioner man sikkert aldrig får brug for, man ved jo ikke en gang om det er noget man gider mere end en gang..

Præcis, da jeg startede på DTU købte jeg et billigt multimeter (vistnok omkring 200-250 kroner) i Brink Elektronik og det holdt i over 10 år før jeg bukkede under og købte noget lidt mere lækkert (og MEGET dyrere).

telum skrev:til 200kr. er det næsten en no-brainer hvis man mangler et projekt, men det der skræmmer mig er nok, at et kabinet typisk koster mere end det dobbelte (tror jeg?) og mine evner udi at lave et DIY kabinet der kan tåle dagens lys er MEGET begrænset :-)

Kunne man billigt lave et "åbent design" ligesom den fine Ember forstærker fx? Jeg tænker at 2 plader plexiglas plus hjørner må være nogenlunde billigt..

200 kroner er for kittet alene, der vil komme noget transformator og andet oveni, jeg mener jeg samlede op pĂĄ udgifterne i en tidligere post.
Det kan man garanteret, men åbent kabinet og netstrøm ville jeg aldrig selv turde. Jeg er godt klar over at jeg selv har nogle livsfarlige opstillinger undervejs i mine projekter, men aldrig i den færdige udgave. Familie, venner eller kolleger kunne jo blive en uheldig oplevelse rigere. :-o
Kabinettet til min egen Kostede 42,5 EURO plus 6-8 ord til 4 EURO stykket (indgraveringen) samt 21% italiensk moms og vel 10 EURO i fragt.
Totalt omkring 770 for kabinettet. Dyrt ja, men sĂĄ kan den stĂĄ fremme.
Hvis du gerne vil gøre det lidt billigere kan samme kabinet fåes i sølv/alu med 3mm alu-front ( i stedet for sort alu med 10mm alu-front som jeg valgte) til 23,9 EURO plus plus fragt og 21% "moms" så du ender på lige omkring de 300 kroner, men så har du bedre mulighed for at få sikkerheden i orden og får du senere lyst til den "lækre" front kan den altid efterbestilles.
Hvis det er kan jeg lede efter andre alternativer, men kabinetterne fra Modushop er lækre og gode at arbejde med...

Hvis flere er interesserede kan der måske handles en mindre rabat hjem med Modushop, og i så fald kunne man overveje at skære noget af indgraveringen fra for at holde det hele lidt nede i pris (og måske nøjes med den tynde front der alt andet lige er noget lettere at arbejde med).

Det var en længere smøre, jeg håber jeg fik svaret alle (og nu vil jeg sidde og drømme om udgaven med de to print til balanceret drift). theking
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf davidsh » 24. okt 2013, 23:14

Jeg har en idé. Claus sponsorerer kabinetter med reklame for hoved-grej/fi som tekst thumbs ruller1 ruller1
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Psymon » 16. jan 2014, 17:22

Er der nogen der har modtaget en "manual" eller instruktion til at samle den? Jeg har modtaget mit kit, men ingen liste over enheder eller vejledning til at samle den korrekt.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 16. jan 2014, 17:30

Jeg kigger lige hvad jeg har i aften.

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

ForegĂĄende

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron