Billig balanceret forstærker...



Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf Kolind » 6. nov 2013, 22:29

mcfrede skrev:I går fik jeg kit nummer to samt volumenkontrollen, så nu er det vist bare et spørgsmål om lige at tage sig sammen til at komme i gang...


Jeg afventer spændt. Håber at du får tid til at lave lidt løbende guiding her også :)
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 7. nov 2013, 21:16

Selvfølgelig, hvis jeg får taget mig sammen laver jeg snart en bestilling hos RS på det vigtigste jeg mangler og så kan jeg vel så småt begynde at komme i gang.
Det vil nok ende i et midlertidigt kabinet indtil jeg får taget mig sammen og designet noget ordentligt (hvis da ikke jeg ser om ikke noget af det defekte B&O jeg har liggende kan lægge "hus" til)! :geek:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf toppe » 8. nov 2013, 01:56

mcfrede skrev:Nu blev jeg jo med min seneste M3 temmelig glad for lidt "spræl" på fronten, så jeg har igen været på udkig efter noget øjeguf...

Jeg kan enten gĂĄ efter de analoge VU-metre igen, eller mĂĄske noget lidt mere "fancy" denne gang.


Jeg havde helt glemt 'omvendte' VU metre - måske det kunne inspirere? Jeg synes ihvertfald de kan være lækre...

Billede

Jeg glæder mig til at se, hvad du ender med ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 14. nov 2013, 22:57

Jeg synes desværre ikke jeg har set så mange af de "omvendte" VU-metre. Mon ikke det går hvis de i givet fald vender normalt... :-)

Jeg fik loddet begge print færdige i dag, så nu mangler jeg egentlig kun transformatorer og stik/tilslutninger.
Jeg må nok desværre afsætte en aften til at få bestilt det sidste.

Ville det være dårlig stil at have hovedtelefon-stikket på bagsiden?
Jeg spørger da det har vist sig ualmindelig svært at finde et præsentabelt stik til panel-montage og kan det ikke gøres flot vil jeg hellere have det på bagsiden, men går det så hen og bliver FOR upraktisk?
Nogle kommercielle produkter fræser bare ud i fronten og sætter Neutrik-stik i, men det ser ikke særlig pænt ud synes jeg.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf Buyer no 1 » 14. nov 2013, 23:27

For mig ville det ikke være et problem med hovedtelefonudgang på bagsiden. Kun hvis der er tale om en rørforstærker, hvor ledningen kan komme i karambolage med rørene, ville jeg være betænkelig.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf toppe » 15. nov 2013, 00:04

mcfrede skrev:Jeg synes desværre ikke jeg har set så mange af de "omvendte" VU-metre. Mon ikke det går hvis de i givet fald vender normalt... :-)


Nej, det kræver s'gu nok en tidsmaskine indstillet til 70'erne og retur ;-)

mcfrede skrev:Ville det være dårlig stil at have hovedtelefon-stikket på bagsiden?
Jeg spørger da det har vist sig ualmindelig svært at finde et præsentabelt stik til panel-montage og kan det ikke gøres flot vil jeg hellere have det på bagsiden, men går det så hen og bliver FOR upraktisk?
Nogle kommercielle produkter fræser bare ud i fronten og sætter Neutrik-stik i, men det ser ikke særlig pænt ud synes jeg.


Tja, personligt ville jeg fint kunne leve med det, men jeg tror det potentielt kunne blive irriterende, hvis man har for vane at lytte til flere bøffer i løbet af en dag/aften... Hvis det var mig, ville jeg køre kablet under forstærkeren, forudsat at den står på fødder der er høje nok, eller køre det ved siden af. Har du tænkt dig at 'recable' dine bøffer og sætte dem direkte til forstærkeren, eller vil du have et kortere kabel som et mellemled? Hvis det er sidstnævnte løsning, kan det vel være lidt ligegyldigt om stikket i forstærkeren sidder på fronten eller bagsiden...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 27. nov 2013, 22:54

Så har jeg bestilt kabinet, det bliver et kabinet med en højde på kun 4 cm, så det bliver lidt af en udfordring at får plads til det hele, men det skal nok blive sjov.
Der er ogsĂĄ bestilt XLR-stik for en mindre formue.
Jeg tror det bliver skæg at rode med, forhåbentlig skal jeg lytte balanceret i juleferien. :mrgreen:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf toppe » 27. nov 2013, 22:59

mcfrede skrev:Så har jeg bestilt kabinet, det bliver et kabinet med en højde på kun 4 cm, så det bliver lidt af en udfordring at får plads til det hele, men det skal nok blive sjov.
Der er ogsĂĄ bestilt XLR-stik for en mindre formue.
Jeg tror det bliver skæg at rode med, forhåbentlig skal jeg lytte balanceret i juleferien. :mrgreen:


Fedt! Som altid med dine projekter, vil jeg se frem til at se resultatet :-)
4cm, det er ikke meget - bliver der sĂĄ overhovedet plads til lidt candy i form af vu-metre eller lignende? ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 27. nov 2013, 23:09

Jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter noget analogt (grundet pladsen), men måske en stribe led'er, jeg må lige se på det. Jeg tænker at "stacke" den på Squeezebox Transporter'en og de skal jo gerne passe nogenlunde sammen i deres udtryk.

I første omgang bliver det dog med en noget skrabet front, men jeg er ved at gå til efter at komme i gang med at bygge igen, så jeg har bestilt et helt standard kabinet. Når så alt er på plads internt ser jeg hvor meget ekstra elektronik jeg kan bygge ind og så bestiller jeg slutteligt en "custom" front når jeg er klar. :-)

Normalt bestiller jeg først kabinet når jeg er helt klar, men at designe en front fra bunden tager ugevis førend jeg er tilfreds så i håbet om at komme til at lytte på balanceret grej inden udgangen af året har jeg måttet gå denne vej. :ugeek:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf toppe » 27. nov 2013, 23:16

Jeg er sikker pĂĄ at det bliver kool uanset :-)

Én af min ungdoms store helte (Mies van der Rohe) havde disse fede oneliners:

Less is more!
I detaljen synger Gud.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf Psymon » 28. nov 2013, 11:45

Bliver spændende at høre hvad du synes om det, tænker om det reelt også kan bygges af 2xO2 amps som alternativ til de lehmann kopier du har valgt?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 28. nov 2013, 22:33

Det burde ikke være et problem, Vaskebjørnen har vist endda en tråd om et projekt han startede op engang her på siden. :!:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 4. dec 2013, 22:44

Her kommer en mindre opdatering...

PĂĄ udgiftssiden:
eBay:
Lehmann Kit #1: 203,43 DKK
Lehmann Kit #2: 203,45 DKK
Stepped Attenuator (volumenkontrol): 299,26 DKK
Subtotal: 706,14 DKK

RS Components:
6718924 Transformer Toroidal 15VA 2x15V 2 STK 93,44 186,88
7191872 Universal D-size XLR panel mount socket 2 STK 43,72 87,44
719-1850 BA Series 4 Pole XLR Socket 1 STK 29,15
Moms: 75,87 DKK
Subtotal: 379,34 DKK

Modushop:
1SL01280B Slim 01/280 1U 4mm SILVER 1 STK 39,70 EURO
VAT 8,34
Subtotal: 48,04 EURO ~360 DKK

Foreløbig total: ~1.446 DKK (eksklusiv fragt).

Hvis nogen er interesserede kan jeg finde billigere alternativer. Steder der kan spares:
Transformere, jeg har valgt en rigtig "dual mono" opsætning, hvis man ikke tror på den slags gøjl kan man nøjes med en enkelt transformer der så bare skal være større, men den vil ikke være dobbelt så dyr som én af de to små.
Stikkene kan sagtens købes billigere, så hvis ikke man er mærkedyr er der også meget at spare her.
Kabinettet kan muligvis gøres billigere, jeg har fået prøver hjem af Modushops billig-linie og de er stadig hæderlige.

Der mangler stadig:
Sikringsholder
Sikring
Tænd/sluk-knap
Volumen-knap
Andre smĂĄting jeg garanteret har glemt.

...men der er altsĂĄ ikke SĂ… lang vej igen... :-)

Kabinettet kom i dag, og herunder ser i hvad man fĂĄr for pengene:
Billede

Her har jeg forsøgsvis lagt komponenterne i en mulig position. Det skal lige bemærkes at kabinettet kun er 4 cm højt indvendigt, så der er ikke meget at give af!
Billede
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf jaffse » 5. dec 2013, 00:02

Og jeg sidder bare og kigger og læser med ærefrygt, for jeg har ingen idé om, hvordan den slags skal sættes sammen. Spændende ser det nu ud og jeg føler mig helt inspireret til, at lede efter min loddekolbe :-)
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf mcfrede » 5. dec 2013, 21:53

Indtil videre er der ikke meget fikumdik i hvert fald, og kittet har intet der skal justeres ind efter lodning hvilket jeg personligt synes er rart.
Eventuelt kunne du starte med at bygge en enkelt, det er klart det letteste og så er du i gang, når så lysten kommer over dig lodder du et kit mere sammen og supplerer op med de nødvendige komponenter og så er du ellers klar til at gå balanceret! :roll:
Indtil videre tror jeg de fleste vil kunne være med, men det kan være at jeg lidt længere nede af vejen løber ind i nogle mindre problemer fordi jeg har valgt så lavt et kabinet, det kan man jo så bare lade være med. :geek:

...Jeg ved i grunden ikke i hvilket prisleje kommercielle balancerede forstærkere begynder, så det skal bedst passe at det ikke kan betale sig (men så er der jo glæden ved selv at have bygget den). ;-)

Jeg tror næsten jeg kan garantere at den ender med en slut-pris under 2.000 kroner. thumbs
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Billig balanceret forstærker...

Indlægaf toppe » 5. dec 2013, 22:54

Det ser godt ud, mcfrede. Stramt og no-nonsense. Faktisk ser det sĂĄ godt ud, at man mĂĄske kunne overveje at placere on/off knappen pĂĄ bagsiden, eller hur? ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

ForegĂĄende

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster