Den Store Kabelguide



Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 26. jan 2012, 23:15

Jeg beklager den underlige titel, men jeg ville lige dele en opskrift på et godt kabel... Opskriften greb om sig og kom til at kræve billeder. Det er lidt tosset at lave et kabel kun for at tage billeder af det så Hely var så venlig/letsindig at udlåne sine spritnye Denon D2000 for at jeg kunne demonstrere en fuld re-kabling og måske give flere mod på at lave deres egne kabler. Det tager lidt tid og det kræver en loddekolbe, men derudover er det faktisk ganske simpelt. Heldigvis er stumperne relativt billige (medmindre du stikker loddekolben gennem driveren) så "learning by doing" behøver ikke være dyrt :-)

Guiden her er som sagt baseret pĂĄ et par Denon AH-D2000, er du sĂĄ heldig at dine hovedtelefoner har aftageligt kabel har du lige sparet 50% af arbejdet.

Billede
Vi starter med et par hovedtelefoner med aaaalt for lang og bøvlet ledning til transportabel brug. Synd, for de pågældende Denon D2000 er lukkede og meget letdrevne og derved perfekte sammen med en bærbar afspiller.

Billede
Af med puderne, så kan vi se de små fine skruer... De skal forsigtigt ud, så kan kopperne på bagsiden pilles af. Læg dem på de bløde puder vi lige har afmonteret, så undgår vi at ridse dem.

Billede
Fra bagsiden kan vi nu komme til de skruer der holder driveren fast i rammen. Ud med dem også, husk at opbevare dem et sted hvor de ikke forsvinder, det er ikke en størrelse Jem & Fix har på lager hvis de bliver væk...

Billede
Så skal ledningerne forsigtigt loddes af. Her er det en stor fordel med en tinsuger til at fjerne overskydende loddetin. Og lad være med at holde loddekolben på driveren i flere halve timer ad gangen... Bemærk knuden på kablet, en super simpel men effektiv form for "strain relief" der sørger for at et ryk i ledningen ikke betyder et ryk i lodningen.

Billede
Dette mod giver ringere komfort og en utroligt dårlig, nærmest fraværende lyd. Til gengæld sveder man ikke ørene. Sorry, tilbage på sporet...

Billede
Mit yndlingskabel (orv det lød nørdet), Mogami 2893. 4.5mm tykt og smidigt, men vi skal gøre det endnu bedre. Med en skarp hobbykniv skærer du på langs af kablet forsigtigt gennem gummikappen. Der er et spundet kobberskjold lige under gummikappen som vi ikke skal skære igennem. Du kan mærke når spidsen af kniven kører henover skjoldet, en lidt ru overflade. Tag dig god tid til dette trin, du kan ødelægge kablet eller dine fingre hvis du bliver for ivrig. Når det er skåret igennem kan du forsigtigt trække gummikappen af kablet og skulle ende med noget der ser ca. sådan her ud:

Billede
Her har jeg pillet lidt af kobberskjoldet af enden af kablet. Kobberskjoldet skal helt af, men det skal papiret ikke! Det kræver et lille trick...

Billede
På med et lille stykke krympeflex! Lad de stikke et par mm ud over enden af kablet, så får vi en konisk ende der gør det meget nemmere at få vores sleeving monteret samtidig med at det holder papiret på plads. Når det er gjort kan du forsigtigt vikle kobberet af. Tålmodighed er vejen frem og som Tina Dickow synger "Sometimes the fastest way to get there is to go slow". Hvis du gør det for hurtigt vil de små fine kobbertråde vikles ind i hinanden og det bliver noget værre bøvl at klippe dem fri igen. Til sidst skulle du gerne ende med et papir-omviklet kabel bestående af 4 kobberledere, rød, sort, blå og klar. fra den ende vi lukkede med krympeflex måler du så op til der hvor dit Y-split skal være. Der sætter du også et stykke krympeflex for at undgå at papiret vikler sig op. Hvis papiret er løst kan du godt glemme at få trukket sleeving over det så vær omhyggelig med at få styr på det med det samme.

Billede
Til dette kabel bruger jeg paracord. Det findes i alverdens farver og i rigelige mængder på Ebay. Det er snor der bruges til faldskærme og på trods af en ydre diameter på kun 4mm har det en brudstyrke på 550 pund. Det består som du kan se på billedet af en nylon "sok" med 7 tråde indeni. Klip en passende længde og træk de hvide snore ud. Så bliver det sjovt - nu skal vores papirklædte kabel trækkes gennem "sokken", startende med den lukkede ende. Efter et par centimeter kan du ikke længere "skubbe" kablet ind så nu er det bare at skubbe 5-10mm paracord sok over kablet ad gangen, hvorefter du trækker det ned ad kablet. IGEN handler det om at være tålmodig, jeg beklager meget. Jeg har ADHD så hvis jeg kan gøre det så kan du helt sikkert også! Sokken skal gå op til y-splittet, gerne et par centimeter længere. Det er nemt at klippe det overskydende væk senere, men utrolig svært at forlænge det hvis det blev for kort...

Billede
I den modsatte ende skal vi nu have kappen til stikket trukket over både kabel og paracord, så sidstnævnte skal trækkes ud over kablets ende så vi kan "mase" det ned gennem den meget snævre åbning (Indsæt selv pubertære jokes her). En meget lille, flad skruetrækker kan være en god hjælp. Til slut skulle vi gerne kunne trække kappen opad, hive paracord "sokken" lidt tilbage og ende med noget i denne stil:

Billede

Så skal heatshrink forseglingen for enden af kablet delvist af - der skal lige blive 3-5mm tilbage til at holde styr på papiret, ellers kan du sætte et nyt stykke på til den opgave. Tape fungerer også fint. Når det yderste er væk kan vi blotlægge de 4 ledere - hvor meget af dem vi skal bruge afhænger helt og aldeles af hvilket stik der monteres. Til dette kabel bruger jeg (efter Hely's ønske) et vinklet Neutrik 3.5mm stik der ikke kræver mange millimeter "løs" leder til hver forbindelse, så det her skulle være nok:

Billede

Billede
De monteres så på stikket - klar og sort bliver til stel, rød er højre og blå er venstre. I hvert fald når jeg laver dem, det er 100% ligegyldigt hvilke du sætter hvor, bare du selv kan huske det når den modsatte ende af kablet skal monteres.

Billede
Her er kappen monteret på stikket og nu begynder det at ligne noget... Et halvfærdigt kabel er hvad det ligner. Nu skal vi til at dele den modsatte ende i to - Alle Jer med single-entry kabler kan springe dette led over. Hold paracord sokken fast på kablet (woohoo, mere krympeflex!) og så skal papiret pilles af. Så kan de 4 ledere vikles ud af hinanden og man opdager at blå og klar "danner par" i snoningen, ligesom rød og sort gør det. Klip ikke snorene af, dem bruger vi som fyld.

Billede

Billede

Tag et af de to par, enten blå/klar eller rød/sort og vikl halvdelen af trådene om det, hold dem fast med heatshrink. Så kan du trække et stykke paracord sok over dem eller en anden sleeving hvis du hellere vil det. Det er denne del af kablet der kommer til at gå langs din hals og op til dine ører, så det skal være smidigt og behageligt. Heatshrink hele vejen kan også fint bruges her. Til slut forankres den modsatte ende af sleevingen i y splittet og du kan klikke skallen sammen.

Billede
Det skal siges at på dette specifikke kabel måtte jeg bruge varmelim for at få tingene til at holde. Sleevingen efter y-splittet blev ved med at glide op, så til sidst fik det hele en god klat lim. Det kan besværliggøre eventuelle reparationer, men det burde også give et stærkere kabel og derved helt undgå behovet. Man kan også bruge heatshrink med lim, det skulle have samme effekt.

Billede
Tadaa - så er der et færdigt kabel, klar til montering. Havde det skullet monteres på et par Sennheiser HD580/600/650 var det nu vi loddede de små (irriterende!) HSPC stik på, men dette skal jo på et par D2000...

Billede
Brug en forhåndenværende kilde til at tjekke om der er hul igennem og at polariteten på kabel og enheder er som forventet. Lad være med at holde de to ender af kablet sammen hvis du har tænkt dig at bruge kilden igen. Nogen afspillere er beskyttet mod kortslutninger, andre er ikke. Min Nexus S overlevede, men jeg ved ikke om det var fordi jeg undgik kortslutninger. Du er hermed advaret.

Billede
D2000 er så fantastisk konstrueret at man med en smule beslutsomhed kan genbruge de fremragende strain reliefs. Ikke alene aflaster det kablet og beskytter mod skarpe knæk, de udrydder også de sidste små rester af mikrofoni så vores custom kabel bliver fuldstændig lydløst i brug. Uanset hvilken hovedtelefon du re-kabler så husk at danne dig et overblik over hvor kablet skal igennem INDEN du lodder det fast.

Billede
Her er et close-up af kablet der er monteret gennem hullet i drivermodulet, med noget så hightech som et plastik strip strain relief. Det tjener samme formål som knuden på det originale kabel, men spilder ikke 10cm dyrebart kabel på det. Nu vil eventuelle træk i kablet blive taget af stripsen og den kraftige plasticskal, istedet for lodningerne. Når det er gjort i begge sider (og kablerne loddet på) kan du teste igen om der er lyd som forventet. Prøv om muligt at justere balancen så du kan teste at højre og venstre kanal er forbundet som forventet - det er sidste chance for at rette det nu.

Billede
Til slut er det bare at samle hovedtelefonerne igen. Husk at hvis du overspænder skruerne kan du ødelægge hovedtelefonerne eller dine muligheder for at modde på dem igen - men hvis skruerne er for løse kommer de til at rasle i takt med bassen. Det handler om gefühl... eller et par dråber loc-tite, efter humør.

Billede

Billede

Det har taget noget tid at skrive den ovenstående smøre og hvis du har læst det hele håber jeg at have opnået en af to ting - enten at du nu har mod på selv at lave et kabel til dine hovedtelefoner eller at du værdsætter præcis hvor meget arbejde der faktisk er i det. Det er ikke raketvidenskab, men det tager tid. Festina Lente - Skynd dig langsomt - så går det nok alt sammen. Stumperne du skal bruge kan findes på Ebay og Amazon og ellers hjælper jeg gerne med links. Jeg har ingen store forretningshemmeligheder at beskytte, så du skal ikke være bange for at spørge. Stik og værktøj køber jeg som regel hos Http://www.audiospares.co.uk - gode priser og billig fragt.
Senest rettet af Sorensiim 13. nov 2013, 11:13, rettet i alt 1 gang.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Anda » 26. jan 2012, 23:25

theking
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Mataugust » 26. jan 2012, 23:33

musik17
Jeg kunne sikkert godt lave lodde arbejdet, men jeg ved ikke hvor mange gange jeg skulle skille dem ad igen for at sætte ledningerne rigtigt.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Niels » 26. jan 2012, 23:57

Mataugust skrev:musik17
Jeg kunne sikkert godt lave lodde arbejdet, men jeg ved ikke hvor mange gange jeg skulle skille dem ad igen for at sætte ledningerne rigtigt.



Et indlæg mht. ledningsføring ville være ønskværdig!
Billede
Fed guide Søren!
Niels

 

Sv: Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 27. jan 2012, 00:09

Postkurt skrev:
Mataugust skrev:musik17
Jeg kunne sikkert godt lave lodde arbejdet, men jeg ved ikke hvor mange gange jeg skulle skille dem ad igen for at sætte ledningerne rigtigt.



Et indlæg mht. ledningsføring ville være ønskværdig!
Billede
Fed guide Søren!

Gerne - hvad er I i tvivl om? Jeg kan se at jeg glemte punktet om hvad der er hvad på stikket, det skal jeg nok lige få tilføjet :-)

Her er den hurtige udgave: Fra spidsen af stikket og indad er det +Venstre, +Højre og stel til sidst. Jeg brugte sort & klar til stel, rød til +Højre og blå til +Venstre. Så er blå/klar min venstre kanal og rød/sort er den højre. Af politiske årsager vil jeg helst ikke viderebringe tommelfingerreglen "Red is Right", men det er en helt anden diskussion... ruller1
Senest rettet af Sorensiim 31. jan 2012, 22:52, rettet i alt 1 gang.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf hely » 31. jan 2012, 22:18

Som jeg skrev pĂĄ PB - er dette gud ! rullw3
Har faktisk sendt endnu en PB, da jeg går og pønser på at lave forlænger kabel nu efter din gode guide. Need paracord :)
Lydkilde: Mobil/Computer + Cordia 3Move
Hovedtelefon: B&W C5 In-ear + Denon AH-D2000
hely

 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. dec 2011, 17:31
Geografisk sted: Køge @ Sjælland

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 22:55

hely skrev:Som jeg skrev pĂĄ PB - er dette gud ! rullw3
Har faktisk sendt endnu en PB, da jeg går og pønser på at lave forlænger kabel nu efter din gode guide. Need paracord :)

Det jeg sĂĄ godt kan lide ved dig er at du forholder dig 100% sagligt og upartisk selvom det er dine D2000 pĂĄ billederne rulle2

Paracord købes bedst og billigst her: http://stores.ebay.co.uk/THE-BUSHCRAFT-STORE?_rdc=1
Kablet hiver jeg hjem fra Redco: http://www.redco.com/shopexd.asp?id=505&bc=no
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Michael » 1. feb 2012, 01:19

Rigtig fin guide og billeder rullw3

Men jeg må sige, jeg forstår ikke den begejstring for mogami. Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på det du bruger, og det jeg har prøvet. Men jeg finder det ret så ringe, indelukket og mørk lyd -> mogami 2549. Det er prøvet efter jeg har læst en del god omtale om det. Og det er prøvet som signal kabel, med kobber bullet plugs

MĂĄske der er forskel pĂĄ det du bruger og det jeg har haft fat i?
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf rasmusvhansen » 7. feb 2012, 13:23

Tak for en god guide.

Jeg overvejer selv at recable et par Aurvana Live, jeg kan se du skriver at Mogami er dit yndlingskabel. Hvordan er det lydmæssigt samt "bearbejdningsmæssigt" i forhold til The Peacock?
rasmusvhansen

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. feb 2012, 13:18
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 7. feb 2012, 13:33

The Peacock er stort, tungt og stift. The Peacock er som at tage to Mogami 2893 og tape dem sammen så de ligger ved siden af hinanden. Superfint hvis du vil lave et sæt RCA i ét kabel, men direkte useless til hovedtelefoner. Jeg har en masse liggende af det i blå hvis du mangler...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf rasmusvhansen » 7. feb 2012, 13:41

Ok, tak for tippet. Så skal det nok være Mogami eller evt. Canare Star Quad. Kender du tilfældigvis nogle gode steder man kan købe Mogami eller Star Quad i små mængder uden at fragten overstiger kablets pris alt for meget? Eller endnu bedre fysisk i en butik i Århus?
rasmusvhansen

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. feb 2012, 13:18
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 7. feb 2012, 15:18

Jeg ved at Claus-DK indimellem kan skaffe Mogami, jeg plejer dog at købe det hos www.redco.com. Hvor meget skal du bruge?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Claus-DK » 8. feb 2012, 01:51

Mine dage som kabelpusher er mere eller mindre overstĂĄet...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf rasmusvhansen » 8. feb 2012, 10:23

Jeg skal kun bruge 2m kabel, men jeg kan se fragten ikke er helt håbløs fra redco. Vil se om jeg også kan finde stik, y-splitter og sok ved redco, så bliver det ikke så galt igen.

Tak for tippet.
rasmusvhansen

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. feb 2012, 13:18
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 8. feb 2012, 10:42

rasmusvhansen skrev:Jeg skal kun bruge 2m kabel, men jeg kan se fragten ikke er helt håbløs fra redco. Vil se om jeg også kan finde stik, y-splitter og sok ved redco, så bliver det ikke så galt igen.

Tak for tippet.

2m 2893 kan du også købe af mig, 2534 kan jeg også klare hvis det skal være nummeret tykkere...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Ostebaronen » 8. feb 2012, 19:28

Måske du skulle lave en video hvor du viser hvordan du gør?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf rasmusvhansen » 12. feb 2012, 21:48

Tak for tilbuddet Søren, :-) det vil jeg nok gerne benytte mig af når jeg får dem hjem.
Jeg vender lige tilbage til dig senere.
rasmusvhansen

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. feb 2012, 13:18
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Sorensiim » 12. feb 2012, 21:59

Ostebaronen skrev:Måske du skulle lave en video hvor du viser hvordan du gør?

Billede

Det kan jeg godt garantere ikke kommer til at ske, det tager ALT for lang tid at lave ordentligt :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf rasmusvhansen » 17. feb 2012, 22:53

Sorensiim skrev:2m 2893 kan du også købe af mig, 2534 kan jeg også klare hvis det skal være nummeret tykkere...


Så er dåserne bestilt, så mangler jeg bare kablet :-) Jeg sender dig lige en PM Søren, hvis dit tilbud stadig gælder.
rasmusvhansen

 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. feb 2012, 13:18
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Den Store Kabelguide

Indlægaf Michael » 27. feb 2012, 11:28

Mogami forhandles ogsĂĄ www.4sound.dk og nĂĄr du kommer fra ĂĄrhus er det jo nemt. Men hvis de ikke har det pĂĄ siden sĂĄ plejer de at kunne skaffe det
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster