Overkill?



Overkill?

Indlægaf Kong Gulerod » 2. mar 2012, 22:12

Købte for noget tid siden et par 15$ RA-1 klon kits for at have noget i skuffen til når man bare har lyst til at lodde et eller andet sammen (jo, det sker tit ;-) )

Tog dem op ad skuffen i sidste weekend og besluttede at de medfølgende komponenter alligevel var lidt for tarvelige, og så jeg gravede i skufferne for at se hvad man så kunne finde. "Skufferne" er ret dybe (...) og så gik der jo lidt sport i det, så det her må være den mest gejlede RA-1 klon verden hidtil har set.

Har beholdt det oprindelige print, udgangsbøsningen og og IC-soklen og ellers opgradet resten lidt, så det nu er Alps potmeter, RN55 milspec modstande, cerafine afkobling og BlackGate N bypass'et med et par 100nF MCap supreme kondensatorer i indgangen ;-).

Den lyder faktisk ok ruller1

/U.
Vedhæftede filer
IMG_0076x.jpg
IMG_0076x.jpg (104.35 KiB) Vist 6965 gange
>>DIY Blog<<

Grej:
PĂĄ farten: iPhone 6S 128GB -> Sennheiser CX5.00
PĂĄ kontoret: AR M2 DAP -> Momentum on-ear/B&W P5/Beyer T51p/Sennheiser IE800
PĂĄ sofaen: SR-007 (v2)/TH900 (v1)/T1 (v1)/K812
PĂĄ lageret: Uha, meget forskelligt :)
Kong Gulerod

 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 2. sep 2011, 21:24

Re: Overkill?

Indlægaf Kaps » 2. mar 2012, 22:18

Jeg bliver altsĂĄ lidt inspireret, jeg ville gerne lege med den slags, men har hverken evner eller forstand. Har du en ide til nogen nemme og billige kits for begyndere?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Sv: Overkill?

Indlægaf mcfrede » 2. mar 2012, 23:06

Hvis den der i umodificeret stand står i ~15$ tror jeg ikke du finder noget meget billigere, og at dømmer ud fra print og komponenter ligner det noget man godt kunne starte med som et første projekt.
Alternativt kan du kigge efter noget cMoy på ebay, de kører på batteri og så skal du ikke rode med netspænding (nu ved jeg ikke hvad den klon kører på måneden jeg indrømme).
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Sv: Overkill?

Indlægaf mcfrede » 2. mar 2012, 23:09

... Undskyld, og til Kong Gulerod: Den er mægtig fin, jeg er ikke sikker på at "overkill" findes i gør-det-selv hobbyen. :cool:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Overkill?

Indlægaf Claus-DK » 2. mar 2012, 23:21

Jeg sidder og spørger mig selv "hvor er den steppende volumenkontrol" lol

Overkill er en skrøne

Den mangler et GDmodul i stedet for den tarvelige opamp, jeg kan bedst lide "moon"....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Overkill?

Indlægaf Kaps » 2. mar 2012, 23:26

Jeg har lige besluttet mig for at kablet på mine takstar er mit første projekt, håber at jeg ikke slår dem helt ihjel hehe.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Overkill?

Indlægaf Claus-DK » 2. mar 2012, 23:26

Kaps skrev:Jeg bliver altsĂĄ lidt inspireret, jeg ville gerne lege med den slags, men har hverken evner eller forstand. Har du en ide til nogen nemme og billige kits for begyndere?


Prøv at søge på "banzai" eller "Cmoy kit" på ebay, så dukker der lidt lette og tilgængelige kits op, jeg var selv ret nervøs for det, men det er ikke meget sværere end at lave et af de der billeder, vi alle har prøvet at brodere i korssting i folkeskolen, eller et "paint by numbers" maleri..

Er man lidt omhyggelig går det sjældent galt.

Man behøver heller ikke års træning i at lodde for at kunne lave en lodning der både er fin og holder..

Måske kunne du købe et kit af kong gulrod, hvis han har en hel skuffe fuld, er han måske sød og sælge dig et...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Overkill?

Indlægaf Kaps » 2. mar 2012, 23:28

Jeg vil fluks ud og købe mig en loddekolbe, den jeg har er vist for vildsom. Nogen råd til en billig kolbe?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Overkill?

Indlægaf toppe » 2. mar 2012, 23:45

Jeg har lige købt denne her: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H21875
Jeg har aldrig prøvet at lodde før, så jeg ved ikke om den er god...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Overkill?

Indlægaf Mataugust » 2. mar 2012, 23:45

lidl har pt. en loddestation for 60 kr.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Overkill?

Indlægaf Claus-DK » 2. mar 2012, 23:50

Jeg startede med en Aldi kolbe, de kan lodde og blive varme og det er rigeligt til et lille begynder projekt..
Det der er hagen ved dem er at de ikke har en "motor" der er stor nok når man skal lave 25 lodninger på et kit f.eks, så hænger den lidt fast af og til..
Specielt hvis man som jeg (i al beskedenhed) er hurtig pĂĄ fingrene..

Så jeg købte mig senere en Weller hos Harald Nyborg, mener den hedder WKS40, den koster omkring 650 men man børe købe en spids spids for den der sidder på er lidt stor, hvis man skal lodde små ting og det er også rart at man kan stikke spidsen ned i hullet på en printplade så skrider den aldrig..

Men en Aldi/Lidl/Fakta model er en fin løsning til småting og så ender man ikke med en loddekolbe til 700 kroner man finder ud af man faktisk ikke har brug for..
Sådan en fætter koster under 100 kroner..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Overkill?

Indlægaf Kong Gulerod » 2. mar 2012, 23:52

Der er flere kits på ebay. Jeg kan se af det jeg har er steget siden jeg købte dem, så nu er det $20 ruller1

http://www.ebay.co.uk/itm/RA1-Headphone ... 705wt_1398

Der er ogsĂĄ det her som dog ikke inkluderer opamps:

http://www.ebay.co.uk/itm/ZJ-DIP-47-hea ... 997wt_1165

Du kan ikke engang selv lave printet for den pris....


/U.

PS: Overvejer at købe et til og lave en endnu mere overkill version med en DACT attenuator og diskret opamp ;-)
>>DIY Blog<<

Grej:
PĂĄ farten: iPhone 6S 128GB -> Sennheiser CX5.00
PĂĄ kontoret: AR M2 DAP -> Momentum on-ear/B&W P5/Beyer T51p/Sennheiser IE800
PĂĄ sofaen: SR-007 (v2)/TH900 (v1)/T1 (v1)/K812
PĂĄ lageret: Uha, meget forskelligt :)
Kong Gulerod

 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 2. sep 2011, 21:24

Re: Overkill?

Indlægaf Claus-DK » 2. mar 2012, 23:58

Kong Gulerod skrev:
PS: Overvejer at købe et til og lave en endnu mere overkill version med en DACT attenuator og diskret opamp ;-)


Se det er god stil rullw3
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Overkill?

Indlægaf Kaps » 3. mar 2012, 18:04

Først af alt undskyld for at køre tråden ud på et sidespor.
Jeg vil fortælle om min succesoplevelse. Igår da jeg skilte mine takstar ad for at vurdere om jeg selv kunne lave et kabel rev jeg et kabel af en lodning.
Var i lidl for at købe den før omtalte tudbillige loddestation til 60kr, ikke nok med at kolben er helt fornuftig, det lykkedes mig både at lodde ledningen fast igen og samle hovedtelefonen. I min fummelfingrede verden er det en meget stor oplevelse.
Jeg vil kigge pĂĄ et par kits og finde noget at lege med.

Tak for hjælpen, og igen sorry for at dreje tråden
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Overkill?

Indlægaf Kong Gulerod » 3. mar 2012, 18:18

Helt ok (og "welcome to the dark side" 2musik ;-) )

/U.
>>DIY Blog<<

Grej:
PĂĄ farten: iPhone 6S 128GB -> Sennheiser CX5.00
PĂĄ kontoret: AR M2 DAP -> Momentum on-ear/B&W P5/Beyer T51p/Sennheiser IE800
PĂĄ sofaen: SR-007 (v2)/TH900 (v1)/T1 (v1)/K812
PĂĄ lageret: Uha, meget forskelligt :)
Kong Gulerod

 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 2. sep 2011, 21:24

Re: Overkill?

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2012, 21:08

Kaps skrev:Først af alt undskyld for at køre tråden ud på et sidespor.
Jeg vil fortælle om min succesoplevelse. Igår da jeg skilte mine takstar ad for at vurdere om jeg selv kunne lave et kabel rev jeg et kabel af en lodning.
Var i lidl for at købe den før omtalte tudbillige loddestation til 60kr, ikke nok med at kolben er helt fornuftig, det lykkedes mig både at lodde ledningen fast igen og samle hovedtelefonen. I min fummelfingrede verden er det en meget stor oplevelse.
Jeg vil kigge pĂĄ et par kits og finde noget at lege med.

Tak for hjælpen, og igen sorry for at dreje tråden


Flot
Er det en ny kabelsmed vi er vidne til fødslen af ??
Det med afsporede trĂĄde er vist mere en tradition end en undtagelse..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Overkill?

Indlægaf Kaps » 3. mar 2012, 21:50

Jeg tror der er langt, meget langt! Ved ikke om du forstod at jeg ikke skiftede kabel, men kun reparerede den skade jeg gjorde da jeg ville se hvordan de var lavet. Jeg er desværre ret kræsen med udseendet af mine ting, er ikke sikker på at mine evner kan stå mål. Har skrevet til Søren om jeg kan købe noget kabel, og så vil jeg forsøge. Jeg kan måske blive nødt til at købe nogen nye når jeg har ødelagt dem hehe
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster