Der er skrevet rigtig meget om srh 940, rigtig meget godt, men også nogle kritiske betragtninger. Jeg vil i det følgende give er bud på en løsning af srh 940's svagheder.
Srh 940:
1. "Holes in the presentation". Der er en slagside ved den detaljerede ultra hurtige lyd i srh 940 og det er at lydene virker adskilte fra hinanden. Det virker som pauser mellem lydene fordi srh 940 er så hurtig til at stoppe lyden igen. Prisværdigt umiddelbart men også lidt umusikalsk. Det er som  et billede uden baggrund, ikke fuldstændigt soundstage.
2. "Artificial sound". Igen den hurtige lyd og den tørre nøgterne præsentation. Et noget køligt udtryk, næsten for køligt, tørt og uden krop.
3. "Volume sweet spot". Det er sÃ¥dan med srh 940 at den lyder forskelligt ved normalt og ved højt lydtryk.Â
Den lyder bedst ved normal lydstyrke og ved højt lydtryk kan bassen ikke følge med.Â
Det kan måles. Se først Inner Fidelitys måling omkring 0 db: http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH940.pdf
Se så Golden ears måling omkring -20 db. Et meget flot resultat: http://en.goldenears.net/10181
Der er en tydelig forskel, bassen svækkes ved højere lydtryk.
En af de kendte mods er at lægge en 10 mm tyk snor ind under puderne hele vejen rundt og derved flytte enhederne pÃ¥ afstand af øret. Der giver lidt mere bas, mindre mellemtone, større soundstage og generelt blidere lyd.  Jeg er ikke sÃ¥ vild med denne løsning, da jeg ikke vil ofre noget som helst i mellemtonen og er ret glad for den nære og klare præsentation der er standard i srh 940.Â
Hvis man vil forsøge sig med dette mod, vil jeg anbefale max 5 mm tyk snor og kun i den bagerste halvdel af puden. Det ofrer mindre mellemtone, men bidrager til soundstage.
Der findes også et mod hvor man fjerner et lille stykke filt fra et hul i midten af magneten, men jeg synes det virker som et uovervejet mod med et mere eller mindre tilfældigt udfald og jeg har derfor ikke fundet det relevant.
Vedrørende punkt 3:
Der skal skabes mulighed for større bevægelsesfrihed for enheden. Den hæmmes af det lukkede kammer, hvor enheden bremses af sit eget fremkaldte vakuum.
Punkt 1 og 2:
Der skal mere bas til for at frembringe en lidt varmere og mere naturlig lyd og for at fÃ¥ det rum frem i lyden, der giver en mere samlet præsentation, billedet skal have en baggrund. Disse rum-informationer i den dybeste bas, er dem der giver det rigtige soundstage, det som er pÃ¥ indspilningen og ikke et kunstigt soundstage tilført ved blot at flytte enhederne væk fra øret, sÃ¥dan sÃ¥ det lyder som om musikerne er pÃ¥ afstand af tilhøreren.Â
Det første jeg gjorde var at recable med Canare L-4e6s. Det er et super godt neutralt kabel, som bruges af blandt andre Blue Jeans Cable til balancerede signalkabler.
Resultatet kender jeg i forvejen: mere glat, detaljeret og fyldig mellemtone og diskant og mere luftig bas. Det er altsammen rigtig godt, men det er ikke nok.
Da jeg borede det 4 mm store hul i koppen til det ny kabel tænkte jeg allerede "basport". Jeg tog en lytter inden jeg jeg forsejlede koppen med min limpistol. Og halløjsa Beyerdynamic dt 990-bas! Bassen er meget kraftigere og helt fremme i lydbilledet, foran mellemtone og diskant. Nå, men det ønsker jeg ikke, så jeg forsegler åbningen omkring kablet med min limpistol. Effekten af hullet har jeg dog noteret mig.
Jeg har tidligere ejet en hovedtelefon med en uforglemmelig lækker sub-bas, en bas der frydede mig og gav mig kuldegysninger. Et sted pÃ¥ head-fi beskrives den: ...som om der stÃ¥r en subwoofer et eller andet sted". Denne hovedtelefon havde dog svagheder, men jeg har som sagt aldrig glemt bassen. Hovedtelefonen er Beyerdynamic dt 770 pro 250 ohm.Â
PÃ¥ dt 770 er der en basport pÃ¥, sÃ¥ vidt jeg husker ca. 3-4 mm i diameter, placeret i toppen af koppen. Porten er dækket af et tyndt stykke stof.Â
MÃ¥ske hemmeligheden mellem den Ã¥bne dt 990's bas og den lukkede dt 770's sub-bas er en begrænsning af hvor hurtigt luften kan flytte sig bag enheden.Â
Jeg kan bore et 4 mm hul i srh 940 og finde noget tyndt stof til at hæmme luftens passage ind og ud af koppen. Men der er også en anden løsning med samme funktionelle resultat: små huller. Hvis resultatet blev dårligt kunne jeg jo altid lukke hullet igen med min limpistol.
Jeg anskaffede et 1 mm bor og borede et hul øverst i koppen. (Øverst fordi det gjorde Beyerdynamic i dt 770 og hvem ved om det også har en effekt hvor henne hullet er i koppen.)
Jaa... der er en lille forskel, lidt mere bas og lidt mindre tør lyd, ingen negativ påvirkning af mellemtonen, ingen dominans i lydbilledet.
(Det fede ved at bore huller som her er at det er så nemt at tjekke resultatet med det man kom fra, det er bare at holde for hullet... slippe... holde for... slippe...)
Jeg lyttede et par dage med denne løsning.Â
Det var bedre med hullet, ingen tvivl om det, men jeg kunne godt ønske mig lidt mere endnu.
Så borede jeg et hul mere, denne gang i den nederste del af koppen. Jeg forestiller mig at et hul i den modsatte ende af det første hul vil fordele luften mere ligeligt til enheden.
JA! Der var den!
Sub bas nÃ¥r den er aktuel pÃ¥ indspilningen, ingen negativ pÃ¥virkning af mellemtonen, ikke længere fremme foran i lydbilledet, men stadig pÃ¥ sin plads sammen med resten af lydbilledet, mere naturlig klang, punkt 2 imødekommet.Â
Bassen fylder det ud, der mangler i lydbilledet, ikke længere nogen "huller", den giver musikken rum som baggrund i et billede, naturligt soundstage, punkt 1 imødekommet.Â
Der er nu ikke længere forandring i lyden ved højere lydtryk i forhold til normale, den lille hurtige 40 mm enhed bevæger sig frit og uhæmmet ved alle lydtryk, punkt 3 imødekommet.
Min srh 940 er nu den absolut mest komplette hovedtelefon jeg nogensinde har hørt. Den strækker sig tydeligt fra den dybeste bas gennem mellemtonen til den højeste diskant fuldstændig klart og uhæmmet uden nogen dyk i frekvensgangen. I mine ører har den ingen fejl med dette mod. (Husk det er nemt at tjekke effekten af moddet: holde for hullet... slippe... holde for... osv) Den har alt det positive der er skrevet om den og de føromtalte, også i mine ører, negative egenskaber er elimineret. Det skal dog siges at hvis man ikke bryder sig om den klare åbne diskant og den nærværende men aldrig påtrængende mellemtone og den høje grad af detaljer, som denne hovedtelefon uvægerligt har, så vil man stadig ikke kunne lide den, for ingen af de ting er ændret i dette mod.