Beyerdynamic T1 - balancering



Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 19. apr 2012, 18:51

Efter at have gjort mig nogle positive erfaringer med den balancerede udgave af HD800, er jeg simpelthen nødt til at konvertere mine T1 til en balanceret udgave :P

Umiddelbart skulle det ikke være det store problem, eftersom kablet jo som stock er todelt hele vejen ned til jack-stikket. Jeg har tænkt mig at følge denne vejledning: http://www.head-fi.org/t/440799/beyerdynamic-to-launch-new-top-headphone-at-ifa-called-t1/2190#post_6438125

Jeg har dog tænkt mig at klippe kablet over ca. 10 centimeter før jackstikket, og så montere female xlr i den anden ende af de ca. 10 centimeter. Dermed har jeg en nem "converter" hvis jeg skal anvende T1 i en forstærker uden balanceret hovedtelefonudgang.

Men allerførst skal jeg have fundet nogle xlr-stik. Der findes jo fx:

  • Standrad AV-connection ca. 20 kr.
  • Neutrik ca. 50 kr.
  • Supra ca. 100 kr.
  • Furutech (700) ca. 100 kr.
  • Viablue ca. 150 kr.
  • Oyaide ca. 500 kr.
  • Furutech (600 ) ca. 500 kr.
  • + videre opad prismæssigt ...

Lydmæssigt forventer jeg ikke at kunne høre forskel, men er der nogle der er sværere at arbejde med end andre, for en begynder? Er der andre end dem jeg har støvet op, der ville være oplagte?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Alpha » 19. apr 2012, 19:21

Jeg har selv brugt Neutrik de gange jeg har balanceret hovedtelefoner.

Han-stik: Neutrik NC4MXX-B
http://www.ebay.de/itm/Neutrik-NC4MXX-B-4-pol-XLR-male-Kabelstecker-/390320644433?pt=PA_Systeme_Beschallung&hash=item5ae0ec6151#ht_3872wt_1139
Hun-stik: Neutrik NC4FXX-B
http://www.ebay.de/itm/Neutrik-NC4FXX-B-4-pol-XLR-female-Kabelbuchse-/330720093945?pt=PA_Systeme_Beschallung&hash=item4d007426f9#ht_3983wt_1139

Pin 1 Left +
Pin 2 Left -
Pin 3 Right +
Pin 4 Right -

Mon ikke du kan nasse 20-25cm stump 4-leder Mogami af nogen til dit adapter?
Senest rettet af Alpha 19. apr 2012, 19:33, rettet i alt 1 gang.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 19. apr 2012, 19:33

Dine links åbner lige op for endnu et spørgsmål :-)

1 x 4-pins eller 2 x 3-pins: Er der nogen forskel eller er det blot et spørgsmål om hvad man har af udgange på forstærkeren?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Alpha » 19. apr 2012, 19:34

Buyer no 1 skrev: eller er det blot et spørgsmål om hvad man har af udgange på forstærkeren?


Jep :-)
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Kvaksalver » 20. apr 2012, 09:48

Alpha skrev:Jeg har selv brugt Neutrik de gange jeg har balanceret hovedtelefoner.

Han-stik: Neutrik NC4MXX-B
http://www.ebay.de/itm/Neutrik-NC4MXX-B-4-pol-XLR-male-Kabelstecker-/390320644433?pt=PA_Systeme_Beschallung&hash=item5ae0ec6151#ht_3872wt_1139
Hun-stik: Neutrik NC4FXX-B
http://www.ebay.de/itm/Neutrik-NC4FXX-B-4-pol-XLR-female-Kabelbuchse-/330720093945?pt=PA_Systeme_Beschallung&hash=item4d007426f9#ht_3983wt_1139

Pin 1 Left +
Pin 2 Left -
Pin 3 Right +
Pin 4 Right -

Mon ikke du kan nasse 20-25cm stump 4-leder Mogami af nogen til dit adapter?


AltsĂĄ, jeg ved godt, at der kun er et stik pĂĄ linket, det vare mere for at demonstre pris og sĂĄrnt :-)

Du kan ogsĂĄ bare fise i 4Sound: http://www.4sound.dk/shop/loese-stik/ne ... x-bag.html
Kvaksalver

Brugeravatar
 
Indlæg: 453
Tilmeldt: 4. jan 2012, 16:28
Geografisk sted: 8000C

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 20. apr 2012, 14:45

Tak for pris-demoen :-)

Fandt dem til ca samme pris hos Thomann. Alphas idé med at nasse en stump Mogami blev i stedet til at putte en meter peacock i kurven sammen med stikkene. Så bliver det samme kabel hele vejen, også i den ubalancerede udgave. Pænt og ordentligt :geek: :grin:

Bestilt i går klokken 23.55, afsendt i dag klokken 07.48 rulle2 De kommer så nok først på mandag, men så får jeg tid til at bestille en af de der dimser der kan blive varme i den ene ende....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 24. apr 2012, 19:07

SĂĄ er materialerne ankommet:

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf mcfrede » 24. apr 2012, 20:06

Det her er interessant! rulle4
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 29. apr 2012, 16:53

Så har jeg været i gang med at svinge den nyindkøbte loddekolbe, og her er historien om hvad der kom ud af det.

Første skridt var at afisolere, så jeg kunne se hvad er var inden under den sorte kappe. En rød/grøn, en transparant og en skærm hedder det vist, samt to bomuldstråde. Jeg aner ikke hvad bomuldstrådenes funktion er, så dem klippede jeg bare af.

Billede

Og så i gang med at lodde. Jeg havde fundet nogle gamle kabelstumper med stik på, så jeg kunne øve mig lidt inden jeg tog fat på de "rigtige" stik. Det blev dog ret hurtigt for kedeligt, så jeg kastede mig over det første stik.

Billede

Og det næste. Er blevet en anelse bedre til at sno en skærm nu :grin:

Billede

Og det var så den ene ende af "converteren". Nu forbereder jeg mig på rent faktisk at skulle gøre indgreb i min T1 :-o (Nå ja, kun i kablet/stikket, men det føltes ikke rart :grin: )

Billede

Lidt dokumentation inden jeg lodder ledningerne fra (hvilket faktisk var ret besværligt), så jeg kan se hvilke ledninger der skal sidde hvor.

Billede

Og så var det bare at montere jack-stikket på "converteren" og xlr-stik på kablet fra T1. Og så kom det spændende øjeblik: Lydprøven ....

Billede

Og der var lyd igennem 7musik BĂĄde direkte som balanceret, og via converteren. Nu skal jeg sĂĄ i gang med at lytte til en masse musik, og med converteren har jeg jo sĂĄ ogsĂĄ fĂĄet mulighed for at sammenligne balanceret v. ikke balanceret pĂĄ T1.

Her er til sidst et billede af det færdige resultat:

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf AffeX » 29. apr 2012, 17:01

Spændende hvad du synes om det! :)
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf CBAndersen » 29. apr 2012, 19:00

Din lodninger ser ok ud, de skal i hvert fald nok holde. :-)

Her et lille tip til den mere korrekte måde at gøre det på :

1. Af-isoler ledningsenderne.

2. Sno de af-isolerede kobber inderledere sammen.

3. Fortin inderlederne, dvs. kom tin på dem så de er helt dækket og der er tin hele vejen igennem den snoede samling at inderledere

4. Fortin alle loddefligene på stikket, hvor dit kabel skal loddes fast. Dvs. fyld en lille mængde tin i fordybningerne.

5. Varm loddefligene op en af gangen indtil tinnet bliver flydende og tag sĂĄ din fortinnede ledningsende og hold den pĂĄ plads pĂĄ loddefligen indtil tinnet fra loddefligen og din fortinnede ledningsende flyder sammen.

Voila, perfekte lodninger hver gang. 8-)
CBAndersen

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. mar 2012, 16:44

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 29. apr 2012, 19:38

Tak for det lille tip.

Jeg opdagede dog også hurtigt, at det med at fortinne ledningsenderne først, var en god idé :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf mcfrede » 29. apr 2012, 21:05

Cool, glæder mig til at høre dine erfaringer... Er de nu blevet "BUYER"-dynamiske i lyden? ruller1
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 29. apr 2012, 22:07

Med hensyn til lyden kan jeg kun sige Ă©n ting: :shock: rullw3 :shock: rullw3

Foreløbig med mega forbehold for at jeg kun har lyttet et par timer, og måske stadig er beruset af min succes, med rent faktisk at kunne lave det selv. Så måske synes jeg noget andet, eller mere nuanceret, om et par dage ;-)

Men umiddelbart er det den samme forskel som jeg oplevede med HD800. Bare gange 2! Og så kan jeg tilføje et enkelt ord: Bas.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2012, 22:27

Flot arbejde..
Jeg føler mig fristet til at flytte tråden til gør det selv..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 29. apr 2012, 22:54

Var også lidt i tvivl om hvor den hørte til. Jeg lagde den her, fordi jeg tænkte at hvis man var intereseret i dette emne, ville man nok kigge under hovedtelefoner først. Men hvis man bruger søgefunktionen, er det selvfølgelig ligegyldigt.....

Du lægger den bare hvor du synes det er bedst, Claus :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Kolind » 29. apr 2012, 23:16

Fikst at finde samme slags kabel og lave en adapter - Det er smart ! Det er i hvert fald noget rod ikke længere at kunne koble det til andet grej bagefter en balancering, omend de store stik nok udelukker bærbart brug.

Jeg vil nok også tro at det må høre under gør det selv - Fin guide desuden med billeder. God stil og godt resultat ser det ud til.
Hvad med at flytte denne tråd til gør det selv, og opret så en ny tråd, om lyden som følge af balanceringen under hovedtelefoner ? Eller er det bare dobbelt bøvl med to tråde der reelt set er om det samme? Tough call..
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf Buyer no 1 » 1. maj 2012, 21:51

Bærbart er nok ikke så nemt, selvom man jo har hørt om folk (herinde) der anvender T1 som bærbar :grin:

Til gengæld har jeg opdaget, at det faktisk er meget praktisk at have lidt længde på adapteren. Så kan man nemlig lægge den relativt tunge "stik-samling" på bordet ved siden af forstærkeren, og dermed undgå, at den "trækker" i hovedtelefonen ...

Hvis en af de venlige redaktører vil flytte denne tråd til gør det selv, laver jeg en ny tråd under hovedtelefoner, når jeg er klar til at sige noget mere om det lydmæssige... 1musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf kvik » 14. nov 2022, 20:57

Ingen grund til at starte ny trĂĄd om samme emne..

Jeg er gĂĄet i gang med balancere T1, modsat trĂĄdstarter har jeg valgt 4-pin XLR.

Første forhindring er ledningernes farve hos mig:
Venstre - Hvid, Brun, skærm
Højre: Rød, Blå, skærm

Hm, i jack-stikket er bare Hvid (Tip), Rød (Ring) og skærm (Sleeve) forbundet. Brun og Blå kan jeg ikke se, men i en Reddit tråd nævnes, at disse er forbundet sammen med skærm til Sleeve.

Så, første spørgsmål.. Er det korrekt at antage følgende?
Venstre - Hvid (positiv), Brun (negativ), skærm
Højre - Rød (positiv), Blå (negativ), skærm

Og, dermed bliver pin-out følgende?
Pin 1 - Venstre positiv (Hvid)
Pin 2 - Venstre negativ (Brun)
Pin 3 - Højre positiv (Rød)
Pin 4 - Højre negativ (Blå)

Til sidst, hvad med skærmen? Bør den forbindes, eller kan/bør jeg undlade det?
I en head-fi tråd nævnes, at der også er lyd uden, men hvad med EMI/RFI? Et andet sted anbefales at kun forbinde skærmen i XLR stikket, ikke i hodetelefon-enden. Et billede på nettet viser, at skærmen allerede er forbundet der, og jeg har ikke meget lyst til åbne koppen for at frakoble skærmen.


Tilføjelse: Jeg har simpelthen bare klippet standard kablet over ca. 40 cm fra jack stikket. Stumpen får XLR-hun, så den kan bruges som adapterkabel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Beyerdynamic T1 - balancering

Indlægaf truebuie| » 14. nov 2022, 22:03

Åbnede lige mine egne T1 gen1, og kan sige at pinout er som følgende:
L+ Hvid
L- Brun
R+ BlĂĄ
R- Rød

Mener ikke at jeg rodede rundt på farverne dengang, men hvis rød er brugt i jack stikket, så er det vel gå med den som +.

Jeg har valgt ikke at bruge skærmen. Har ikke selv lagt mærke til om, det har gjort en forskel, dog tør jeg ikke sige, om det reelt set gør noget skidt for hovedtelefonen.
Mine har fået sat mini XLR stik i, men burde ikke gøre forskel i det store billede.

Tænker du kan smide skærmen på den ekstra pin der i XLR stikket.
Burde give samme effekt som at smide den direkte pĂĄ jord, som det har med 6.35mm.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron