Jeg har i denne uge købt/modtaget Librarians ESW9 hovedtelefoner. Undervejs i handlen omtalte nc8000 et Germania mod af denne hovedtelefon:
http://www.head-fi.org/forum/thread/383257/germania-s-audio-technica-esw9-mod-s
Eftersom jeg havde lidt af den slags skum liggende, var det lidt fristende. De første lytteindtryk var sådan set fine nok, men de var lidt mørke og lidt afdæmpet i lyden, og eftersom modifikationen kunne fjernes igen, var der jo ikke så meget at betænke sig på. Lyden skulle blive mere detaljeret og åben, bassen lidt fastere og mere diskant.
Selve modifikationen er beskrevet i detaljer i linket overover, men der var ikke rigtige billeder med. Jeg ville egentlig have lavet den opdateret version, men jeg var lidt nervøs for at presse 3 lag af det skum jeg havde ind. Det er 6 mm tykt, og ville så bliver 18 mm i højden. Så jeg tog kun lag 1 og 2. Det er altså en variation som ikke er nævnt.
Lidt skum klip, ren Clevin næsten, tokronen er 24,5 mm, ret tæt på den rigtige størrelse af en 0,25 cent.
Efter puderne er der lidt filt der skal fjernes, pas på ikke at få papiret med, det må gøre et eller for lyden.
Det gule rockwool agtige skal lirkes af. Det er limet fast og smuldre nemt.
Hullet bag membranen er ca. 6,5 mm, det passer lige med den største af dimserne til at laver huller i læder. Jeg skulle "bare lige" høre om det gav noget, så det hele var lidt sjusket lavet. Næste gang bliver skumdimserne forberedt på forhånd, så de er godt limet sammen. Det er lidt bøvlet at skubbe dem på plads når det skal samles, så lidt god lim er nok en ide.
Umiddelbart er hovedtelefonen blevet en del mere detaljeret. Der slipper mange microdetaljer igennem, som bestemt ikke var der før. Klangbalancen er nu mere over mod det lyse, et par indspilninger har været lidt for meget, men de fleste gode optagelser lyder fint i fornuftig balance. Det er det bedste for mine øre, at der er kommet mere "prat" i musikken. Pace, Rythm and Timing. Hvor det før var lige lovligt laid back med en Hifiman HM-601, er lyden nu mere fremme i tempo. Forbløffende hvad sådan en lille ændring kan forårsage. Og så er de hovedtelefoner jo næsten smukke, så jeg er rigtig fornøjet med købet.
Nå, nu lever jeg lige nogle dage med ændringen, men jeg kan ikke forestille mig det originale gule snask kommer tilbage.