ATH-ESW9 Germania modifikation



ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Mellemhjulet » 20. maj 2011, 23:25

Jeg har i denne uge købt/modtaget Librarians ESW9 hovedtelefoner. Undervejs i handlen omtalte nc8000 et Germania mod af denne hovedtelefon:

http://www.head-fi.org/forum/thread/383257/germania-s-audio-technica-esw9-mod-s

Eftersom jeg havde lidt af den slags skum liggende, var det lidt fristende. De første lytteindtryk var sådan set fine nok, men de var lidt mørke og lidt afdæmpet i lyden, og eftersom modifikationen kunne fjernes igen, var der jo ikke så meget at betænke sig på. Lyden skulle blive mere detaljeret og åben, bassen lidt fastere og mere diskant.

Selve modifikationen er beskrevet i detaljer i linket overover, men der var ikke rigtige billeder med. Jeg ville egentlig have lavet den opdateret version, men jeg var lidt nervøs for at presse 3 lag af det skum jeg havde ind. Det er 6 mm tykt, og ville så bliver 18 mm i højden. Så jeg tog kun lag 1 og 2. Det er altså en variation som ikke er nævnt.

Lidt skum klip, ren Clevin næsten, tokronen er 24,5 mm, ret tæt på den rigtige størrelse af en 0,25 cent.
Billede

Efter puderne er der lidt filt der skal fjernes, pas på ikke at få papiret med, det må gøre et eller for lyden.
Billede

Det gule rockwool agtige skal lirkes af. Det er limet fast og smuldre nemt.
Billede

Hullet bag membranen er ca. 6,5 mm, det passer lige med den største af dimserne til at laver huller i læder. Jeg skulle "bare lige" høre om det gav noget, så det hele var lidt sjusket lavet. Næste gang bliver skumdimserne forberedt på forhånd, så de er godt limet sammen. Det er lidt bøvlet at skubbe dem på plads når det skal samles, så lidt god lim er nok en ide.
Billede

Umiddelbart er hovedtelefonen blevet en del mere detaljeret. Der slipper mange microdetaljer igennem, som bestemt ikke var der før. Klangbalancen er nu mere over mod det lyse, et par indspilninger har været lidt for meget, men de fleste gode optagelser lyder fint i fornuftig balance. Det er det bedste for mine øre, at der er kommet mere "prat" i musikken. Pace, Rythm and Timing. Hvor det før var lige lovligt laid back med en Hifiman HM-601, er lyden nu mere fremme i tempo. Forbløffende hvad sådan en lille ændring kan forårsage. Og så er de hovedtelefoner jo næsten smukke, så jeg er rigtig fornøjet med købet. rulle5

Nå, nu lever jeg lige nogle dage med ændringen, men jeg kan ikke forestille mig det originale gule snask kommer tilbage.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Burning777 » 21. maj 2011, 16:29

Spændende projekt. Altid sjovt at fifle lidt med hovedtelefonerne især når resultatet går godt og de spiller bedre. Godt gået. En skam at blev smidt ud fra head-fi.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf nc8000 » 21. maj 2011, 17:37

Ja jeg fandt aldrig ud af hvad hun gjorde for at blive smidt ud
nc8000

 

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Burning777 » 21. maj 2011, 18:19

Jude havde forsøgt at lægge an på hende til et meet men han blev afvist da de ikke kunne enes om hvilke caps hun skulle modde hans iMod output med og hans viden om elektronik var for lille for hende så det endte med at head-fi blev for lille til dem begge og hun måtte ofres.... Går rygterne på... :-S
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf librarian » 21. maj 2011, 19:28

Spændende projekt. Kan være jeg er heldig at komme til at høre dem til et meet engang... God fornøjelse med dem ;-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Mellemhjulet » 22. maj 2011, 11:34

Med den trods alt store ændring i lyden, må man da sige at selve lydenheden (hedder det egentlig højttalerenheden her også?) er i fin kvalitet, bedre end leveret fra fabrik. Indpakningen er også flot, men der er godtnok meget plastik inde bag træet. ATH kunne sikkert tage samme hovedtelefon, erstatte det gule rockwool med en fiks skumopbygning og sælge dem som en speciel signature udgave med bedre lyd til en højere pris. Jeg venter dog med at gøre mere/andet indtil mine Fischer fa-002w dukker op, så der er noget ordentlig at sammenligne med.

Skægt nok er de Fischer jo også bare en fa-002/3 med en trækop i stedet for plastik, ellers er de ens. Træ betyder åbenbart en del for lyden. Her et link til en som sætter HE-60 lydenheder i HE-90 hovedtelefonhus:
http://www.head-fi.org/forum/thread/552 ... 90-housing

Og går man helt ud i hampen, kunne et mod være at slibe lakken af de ESW9 trækopper, (og erstatte plastikken indeni.....):
http://www.mother-of-tone.com/lacquer.htm rulle4

Edit: Ups, søgte på Germania, banned, og head-fi, men det er en bruger "uselander" som har skrevet det, så det var en smutter.
(oprindeligt: Mht. Germanias udsmidning har hun lavet en lille blog om emnet:)
http://bannedfromheadfi.blogspot.com/20 ... chive.html

Men det er jo ingen skam at blive smidt ud af et forum, det er nogle gange de bedste der bliver det ;-)

@Librarian: Et meet, ja hvorfor ikke, ville gerne høre forskellige rigtig gode setups, så jeg vidste hvad der kan stræbes efter musik16
Senest rettet af Mellemhjulet 22. maj 2011, 12:58, rettet i alt 1 gang.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Claus-DK » 22. maj 2011, 12:04

Germania virker en smule bitter i hendes blog og noget selvhøjtidelig, jeg har skrevet en del med Germania gennem tiderne og synes hun/ham er et fornuftigt menneske og at headfis opførsel kommer bag på vedkommende er lidt sørgeligt, det kan man da sige sig selv når man ser siden, det er jo forvandlet fra et ated i stil med dette til en indkøbscentral..

Hvilket også er grunden til at der ingen reklamer, sponsore eller økonomiske interesser i denne side, jeg vil så absolut have ret til at jeg og mine medlemmer skriver lige hvad der passer dem, så længe det er inden for lovens rammer vel og mærke..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Mellemhjulet » 22. maj 2011, 13:08

Jeg har lige rettet mit indlæg, det var ikke Germanias blog, men en som hed uselander, så jeg var lidt for hurtig der, beklager.

Jeg tror aldrig jeg helt vil forstå mekanismerne bag fora, men det er jo ellers en hyggelig måde at dele sære hobbies og blive klogere på dem.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Mellemhjulet » 15. jun 2011, 09:00

Skumgummiet er købt herhjemme. Det må lyde godt, de kalder det da Funky Foam rulle6 hos Panduro, pladerne hedder dog bare mosgummiplade, jeg har brugt 6 mm pladerne, altså 1/4 inch.

http://www.pandurohobby.dk/pan/IboxServlet?QRY=mosgummi&p=IXS750&m=1
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: ATH-ESW9 Germania modifikation

Indlægaf Dr-Ludvig » 15. jun 2011, 11:25

Fedt, tak for det! Så må jeg se om jeg har nerver til at åbne mine, ville være så træls at ødelægge dem..
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron