Beta22



Beta22

Indlægaf tvättbjörn » 24. maj 2011, 01:57

Det ser ud som folk er ved at blive varme på at bygge beta22'ere, så jeg skynder mig lige at uploade et par billeder. Nogle af jer har måske allerede set dem et vis andet sted, der er ikke så meget nyt under solen...

Jeg har lavet en 2-kanals forstærker som også er den billigste løsning. Det stod ikke helt klart for mig hvad fordelen ved en aktiv jord er, og jeg har ingen planer om at investere i balancerede signalkilder, og så ville jeg gerne have så lille en beta22 som muligt.

Jeg købte delene enkeltvis bortset fra hvad jeg kunne få i amb's shop, man kan som flere har bemærket få et kit hos glassjaraudio, og det er sikkert det billigste. Jeg havde vistnok nogle andre projekter kørende, og skulle alligevel købe hos forskellige leverandører, jeg kan faktisk ikke huske det.

Beta22'eren er stort projekt, men det er veldokumenteret, så selvom jeg har begrænset erfaring med elektronik (jeg skal virkelig koncentrere mig hvis jeg skal læse et diagram, og jeg kommer nok aldrig til at forstå meget mere end ohms og kirchovs love) så har jeg ikke følt mig fortabt i processen.

Den største showstopper for mig var at jeg fik sat 4 transistorer forkert i. Nogle af småsignal-transistorerne skal nemlig ikke sidde som silketrykket på printpladen foreslår, så man skal lige tjekke dokumentationen en ekstra gang når man når dertil.

De kabinetter jeg har anvendt - hifi2000's galaxy248 - har dimensionerne 210x280x40 mm internt, så der var begrænset plads, og det var lidt af et arbejde at få alting til at være der. Udgangstransistorerne udvikler ret meget varme, så jeg turde ikke tage chancen med 1" on-board køleprofiler. Transistorerne er derfor kølet ud gennem kabinettet via nogle 180mm lange vinkelprofiler. Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg nok vælge den nemme løsning og købe et 80mm højt kabinet.

Billede

Jeg havde nogle små problemer med støj, det lød lidt som mus eller fugle, men de blev aflivet med et Zobel-netværk. Det er de røde kondensatorer og modstande loddet på jack-stikket. Det hjalp også at sætte gain ned fra 8 til 2, hvilket stadig er mere end rigeligt til mine Grado SR-225. Jeg kommer ikke over kl 12 volumenkontrollen med de hovedtelefoner. Jeg har også prøvet med AKG K701, og de kræver lidt højere indstilling, men ikke meget og gain 2 synes jeg stadig er passende.

Billede

På nedenstående billede kan man ved siden af volumenkontrollen lige se epsilon12 modulet , som er et mute-delay og DC-offset beskyttelse. Det eksploderede (eller dvs 2 af transistorerne gjorde) og IC'erne brændte sammen under et mislykket forsøg på at indstille det - dumme pølsefingre.
Forstærkeren har dog intet start-bump (hvad hedder det på dansk?) og DC-offsettet er stabilt under 1mV, så nu lever jeg uden.

Billede

MOSFET'erne i den dedikerede strømforsyning, sigma22, er monteret med 1" køleprofiler, hvilket gjorde det ret let at bygge den ind i sit chassis. Den forsyner beta22'eren gennem et 4-polet neutrik speakon stik - 3 ledere til strøm, og én til retursignal eller jord eller hvad det hedder. Den får strøm fra en 22V 50W ringkerne-trafo, og leverer 23,4V - jeg sigtede efter 24V, men 22V ureguleret var åbenbart lige præcis ikke nok. Amb anbefaler 27V (eller også er det 30V), men den lille kasse sætter begrænsninger på den tilladte varmeudvikling.

Billede

Og samlet:

Billede

Billede
tvättbjörn

Brugeravatar
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:48
Geografisk sted: København

Re: Beta22

Indlægaf Burning777 » 24. maj 2011, 08:21

Billede

Tusind tak for den grundige beskrivelse og de flotte billeder. Jeg er sikker på at hvis projektet skal realiseres hjemme hos mig er der behov for mere hjælp og der dukker nok et par spørgsmål op undervejs.

Jeg er også sikker på at jeg vil gå efter at købe et komplet sæt med alle dele. Så det hos glassjar audio er fristende.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beta22

Indlægaf librarian » 24. maj 2011, 08:52

Flot anlæg 9musik
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Beta22

Indlægaf tvättbjörn » 24. maj 2011, 10:07

Tak, tak. Hvis nogen skulle kaste sig over projektet svarer jeg gerne på spørgsmål.

I mellemtiden kan jeg lige vise seneste tilføjelse. En 2-kanals beta22 kan nemlig fungere som forforstærker, så jeg har bygget lidt videre, og beta22 føder nu to ncc200 monoblokke på 80W i samme slags kabinetter. Det er godt nok ikke head-fi længere men jeg håber Claus og I andre vil bære over med det..

Billede

Og indvendigt:

Billede

Arbejdspladsen, som min kæreste var meget tålmodig med:

Billede

Metalværkstedet:

Billede
tvättbjörn

Brugeravatar
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:48
Geografisk sted: København

Re: Beta22

Indlægaf vilduseminbøf » 24. maj 2011, 10:24

Den Beta ser nu spændende ud..:o)
Kim on top of the World
vilduseminbøf

Brugeravatar
 
Indlæg: 365
Tilmeldt: 4. apr 2011, 12:13
Geografisk sted: East Bridge

Re: Beta22

Indlægaf Aquila » 24. maj 2011, 11:50

Havde man dog bare råd og færdigheder - det skulle jo være noget af det bedste! :-D
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Beta22

Indlægaf Buyer no 1 » 24. maj 2011, 12:15

Hvis der kommer gang i et fælles Beta 22 projekt, vil jeg foreslå at nogle af jer bygger 2 stk. Så kan I jo altid sælge den ene bagefter... :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Beta22

Indlægaf Burning777 » 24. maj 2011, 12:20

Buyer no 1 skrev:Hvis der kommer gang i et fælles Beta 22 projekt, vil jeg foreslå at nogle af jer bygger 2 stk. Så kan I jo altid sælge den ene bagefter... :lol:


Pris: 21.000,-
Jeg bygger gerne et par stykker musik13
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beta22

Indlægaf Claus-DK » 24. maj 2011, 23:45

Jeg faldbyder dem til 20.000 ....'

Jeg vil også helst have et komplet kit alt det der køben stumper af alle mulige og umulige slags er slet ikke mig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Beta22

Indlægaf Burning777 » 28. maj 2011, 10:08

Hvilke komplette Beta22 kits findes der ud over glassjar audio? Er der andre og hvad koster de i danske knaster?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster