Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?



Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Mataugust » 25. aug 2012, 12:32

Jeg er næsten totalt begynder i hjemmebyg (har været i stand til at lodde et jackstik på og få lyd igennem) , men jeg har ikke rigtig fundet noget færdig produkt, der kan det jeg vil have.
Jeg vil prøve at lave en lille box med noget modstand i, så jeg kan sætte mine hovedtelefoner til højtaler udgangen på min forstærker. Vha. google mm. er jeg kommet frem til at en modstand på 150 ohm. skulle være ok, så spørgsmålet er nu hvordan det skal sættes sammen.
Jeg har forestille mig noget i stil med dette her:
Billede

Er det helt ude i hampen? Risikerer jeg at brænde forstærkeren af på den måde?
Hjælp modtages med glæde.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Alpha » 25. aug 2012, 16:02

Du skal bare passe på, at din forstærker ikke har ballancerede/symmetriske udgangstrin (separat + OG - for hver kanal). Der vil en kortslutning på minus, som du har tegnet resultere i et par afbrændte udgangstrin :mrgreen: . De nymodens "digitale" forstærkere er f.eks. symmetriske.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland


Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Mataugust » 26. aug 2012, 21:31

Alpha skrev:Du skal bare passe på, at din forstærker ikke har ballancerede/symmetriske udgangstrin (separat + OG - for hver kanal). Der vil en kortslutning på minus, som du har tegnet resultere i et par afbrændte udgangstrin :mrgreen: .


Jeg har ingen anelse hvad du taler om, men hvordan kan man omgå det, hvis det skulle vise sig at være et problem?

Min plan er, i første omgang, at prøve med en Sherwood AX-7030 integreret forstærker. Den bruger jeg lige nu stort set kun til tv'et.
Måske, hvis det virker godt nok, finde en nad e.l. effektforstærker.

Jeg har set at der er bĂĄde 1% og 5% modstande. Har det nogen betydning. Og hvad med effekten? Der er 10W, 20W, 30W 50W....
Prisen ser ud til at være det samme, men hvilken betydning har det?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Alpha » 27. aug 2012, 00:47

Mataugust skrev:Jeg har ingen anelse hvad du taler om, men hvordan kan man omgå det, hvis det skulle vise sig at være et problem?

Hvis du er usikker på, om din forstærker har fælles minus for højre og venstre kanal og kan klare et 3-polet jackstik med fælles minus tilslutning, må du sørge for, at din hovedtelefon bliver tilslutter forstærkeren med separate ledninger til plus og minus for både højre og venstre kanal (2 x 2 = 4 ledninger i kablet). Evt. kan du montere et 4-polet stik på dit hovedtelefonkabel.

Mataugust skrev:Jeg har set at der er bĂĄde 1% og 5% modstande. Har det nogen betydning. Og hvad med effekten? Der er 10W, 20W, 30W 50W....

% angiver afvigelsen (+/-) fra den påtrykte værdi. Jo mindre værdi, jo højere produktionspræcision, kvalitet og pris på komponenten. W angiver effekten som komponenten kan håndtere (5-10 W burde være fint til dit brug). Der findes også forskellige typer modstande (kul, film, induktionsfrie), men hvilke der er mest vellydende aner jeg ikke rulle4 .
F.eks. Jantzen MOX (metalfilm/induktionsfri): http://www.ebay.de/itm/Jantzen-MOX-Widerstand-5-Watt-5-2-Stuck-/230457969582?pt=Bauteile&hash=item35a85d8bae#ht_1146wt_906
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf davidsh » 20. dec 2013, 03:29

Til fremtidig reference linker jeg lige til dette udmærkede build. Kan alt hvad en højttaler til hovedtelefon adapter dims skal kunne: http://robrobinette.com/RobinetteBox.htm
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Anda » 21. dec 2013, 23:10

Hvilke værdier regner du med at bruge på modstandene?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf davidsh » 22. dec 2013, 02:47

Har jeg også selv tænkt lidt på, men ærlig talt ved jeg det ikke helt. Tænker lidt på omkring 10-12 dB og så endten endnu et parallel-modstandsnetværk eller bare inline til et 3.5mm jack for yderligere dæmpning til endnu mere sensitive hovedtelefoner (nok hovedsaligt transportable og iem's. Jeg tænker da det ikke kan gå helt galt på den måde. Hvis der intet støj er overhovedet med HE-500 kan det godt være jeg nøjes med 6-8 dB dæmpning og yderligere dæmpning til et 3.5 mm jack.

Men modstandene kommer nok til at ligge omkring 5 og 4 ohm, evt. 2 og 5-6 ohm.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Anda » 15. jan 2014, 12:04

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf FrederikS » 16. jan 2014, 11:22

Har en kasse du kan få for en bajer! Den er godt nok på Nørrebro kan se du er fra Slagelse :P
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Anda » 24. jan 2014, 18:01

Jeg kom i mĂĄl musik17

Det første jeg skulle var at reterminere HE-500 stock kabel med et 4-pin XLR til brug med HE-adapter. Derudover lavede jeg en pigtail med 4 pin connectors, så jeg kan tilslutte hovedtelefonen direkte til en forstærker (inkl. vintage):

Billede

Har også modificeret HE-adapteren, så den nu består af en spændingsdeler, der giver ca. 12dB dæmpning til hovedtelefonen og ca. 8 ohms belastning til forstærkeren:

Billede

Jeg vinder nok ikke nogen skønlodningskonkurrencer, men der er i det mindste hul igennem :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf toppe » 24. jan 2014, 19:10

Anda skrev:Jeg kom i mĂĄl musik17


thumbs
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Claus-DK » 24. jan 2014, 22:17

Du er min nye helt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf davidsh » 8. feb 2014, 19:48

Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf toppe » 7. mar 2014, 00:06

Jeg har lavet en simpel dæmper-boks og jeg har sprunget over hvor gærdet er lavest de steder jeg kunne se mit snit til det ;-) Det eneste jeg skulle lodde, var jack.stikket - det var da lige til at overkomme ruller1
Jeg vinder ingen skønhedskonkurrencer for nogetsomhelst, men det virker! Og så er det skide-nemt at skifte modstande, hvis jeg får brug for mere eller mindre dæmpning. :-)
De eneste der bekymrer mig lidt, er at de to yderste modstande bliver op mod anslĂĄet 50 grader varme, og jeg ved ikke om det er ok med den plastkasse jeg har brugt. Well, indtil videre har jeg ikke lukket den....

Billede
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf davidsh » 7. mar 2014, 09:22

Det var da en fantastisk idé sådan at kunne skifte modstande på den måde..
Jeg manger stadig højttalerterminaler fra kina, de er ikke til at have med at gøre dernede.. Overvejer bare at droppe det med højttalerterminalerne...
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf toppe » 12. mar 2014, 21:18

davidsh skrev:Det var da en fantastisk idé sådan at kunne skifte modstande på den måde..
Jeg manger stadig højttalerterminaler fra kina, de er ikke til at have med at gøre dernede.. Overvejer bare at droppe det med højttalerterminalerne...


Med mindre du har planer om at teste med forskelligt højtalerkabel eller længde på kabel, kan jeg ikke se nogen grund til ikke bare at montere et kabel der er langt nok. Det var mit ræsonement - jeg ville ikke komplicere projektet mere end højst nødvendigt... Men nu gik jeg selvfølgelig også bare efter den mest simple løsning - jeg fravalgte helt bevidst mulighederne for at kunne sætte den til en balanceret forstærker og at kunne tilslutte andet end Jack-stik...

Hvis du vil prøve at lave en simpel boks som min, indtil du begynder på den forkromede løsning, kan jeg lave en skitse, som viser hvordan jeg har forbundet det hele? Som du kan se, kræver det blot 5 samlemuffer (eller hvad de nu hedder) og det er jo til at skille ad igen :-)

Det var desværre ikke mig selv, der kom på idéen, men min gode ven, Bo, som er noget mere teknisk anlagt end jeg selv er. Han kunne nemmere gennemskue det ellers ret simple diagram. Han lavede også selv en boks, og han var meget overrasket over, hvor godt hans AKG 701 pludselig lød :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf Anda » 24. okt 2014, 16:40

Jeg faldt lige over nogle nye diagrammer, som robrobinette har lavet:

Billede

Billede

XLR-version er den mest sikre, da den også fungerer med balancerede forstærkere. TRS-versionen må kun benyttes med forstærkere der har 'common ground', hvor L- og R- er forbundet med hinanden.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Box til hovedtelefoner - Hvordan bygges den?

Indlægaf davidsh » 24. okt 2014, 19:13

TRS kan godt laves sikkert, hvis bare man nøjes med kun at forbinde den ene kanal til ground har jeg hørt. Så virker det bare ikke med balancerede forstærkere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster