Skal vi lave et "begynder-projekt"?



Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 7. nov 2012, 23:58

Godaften alle,

Jeg har kigget eBay tyndt for hovedtelefonforstærker-kits og fundet en del gode kandidater.
Det sker jeg bliver spurgt om et godt sted at starte, og jeg anbefaler som regel cMoy eller Panda.
Problemet er at cMoy måske er for hurtigt overstået til at man bliver rigtig stolt over arbejdet og så kører den jo på batterier og kræver man lige får snedkereret et kabinet sammen. Jeg har fået det indtryk at mange kigger efter noget til skrivebordet der ikke sluger batterier...
Det bringer os videre til Panda, som jo er en "all-time favourite", men koster 100$+ hvis jeg husker rigtigt (og bliver man taget i tolden ryger der jo så gebyr og moms og måske told på), så allerede inden man når til transformator og kabinet har man investeret en god del penge i projektet. den skal også trimmes ind og er måske ikke det idelle første projekt.

Jeg har derfor tænkt at kigge efter kits under 50$ (jovist, her er også risiko for told, moms og gebyrer) så man ikke ender med at have for mange penge investeret. Så laver vi en byggetråd med fine loddeanvisninger og måske jeg så kunne tage mig sammen og designe et kabinet så man kan være bekendt at have den stående på skrivebordet. Jeg tænker noget mindre prangende end mit Beta22 kabinet, men stadig med fræst front. Måske noget i stil med den front jeg tegnede til min O2 inden den fandt et andet kabinet at bo i.

Er der interesse for sådan et projekt hvor folk der gerne vil snuse til gør-det-selv kan hægte sig på uden at skulle have ALT for mange penge op af lommerne, hvad er jeres tanker?
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Sv: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Mataugust » 8. nov 2012, 00:31

Det lyder interessant. Fortsæt.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Niels » 8. nov 2012, 00:46

Keep talking .....Billede
Niels

 

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Claus-DK » 8. nov 2012, 02:01

Vaskebjørnen og jeg har noget kørende om en Chiarra klasse A forstærker, det var mit første projekt, jeg ved så ikke helt hvad den vil løbe op i, tror min kostede 800 spir med det hele -kabinet..
Men jeg tror det kan gøres noget billigere.
Om det nogensinde bliver en realitet er også uvist, men det er en super forstærker og da det er en single ended klasse A er den temmelig simpel..

Frans har også lavet tegninger til flere forstærkere, måske der var noget spændende ??
Der vil i også kunne få en super back-up på jeres projekt og få det skræddersyet til jeres behov, effekt, Gain og alle de der ting kan i sikkert få lige som i ønsker det, med variable udgangsmodstande og andre sjove ting..

Jeg vil gerne spørge om han vil designe en Hoved-fi forstærker til os, hvis en eller anden så kunne lave printet og en 3. kunne skaffe stumperne, det ville være et fantastisk projekt, jeg ville have våde drømme om sådan et projekt... musik14 musik14
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Bagger » 8. nov 2012, 08:55

Spændende, kom endelig med mere information..
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 8. nov 2012, 09:03

Det er super tænkt Claus, jeg tænkte det samme så jeg tog allerede fat i Frans for et par dage siden og det bliver hans anbefaling der vil ligge til grund for projektet.

En hoved-fi special-designet forstærker er også en super ide, men hvis ikke print og deslige (designet?) er forhåndenværende bliver tidshorisonten pludselig noget længere. En sådan forstærker ville jeg personligt heller ikke have noget imod var af en lidt mere kompleks natur, dette her er tænkt som et hæderligt opstartsprojekt for de af vores medlemmer der gerne lige vil se om det med at lodde selv er noget for dem.

Jeg ser lige om jeg kan uddybe "scopet" for projektet her i aften...
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Burgunder » 8. nov 2012, 09:50

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på dette projekt, selvom jeg ikke aner om det kan holdes inden for budgettet http://www.diyaudio.com/forums/headphone-systems/221439-midgard-low-distortion-lateral-fet-output-headphone-amplifier.html
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf vaskebjørnen » 8. nov 2012, 10:07

Det er et superfedt initiativ jeg gerne vil støtte i den grad jeg kan.
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 8. nov 2012, 20:24

OK, here goes...

Nu vil jeg lige se hvor meget tid Frans har lyst at smide efter det her, men den foreløbige kandidat er Headphone Amplifier Base on Lehmann AMP Circuit @30$.
Hvis den gĂĄr under radaren vil den koste under 200 kroner at fĂĄ hjem og det er et simpelt design.
Så skal der selvfølgelig lægges oveni til transformer, ind- og udgange og kabinet samt volumen-kontrol. Det kan man gøre lige så dyrt eller billigt man vil. Jeg vil prøve at lave et pænt kabinet fra modushop som man så kan hoppe med på, eller man kan bygge noget selv.

Frans skrev forleden:"...is easier to build and seems more tweakable.
You can swap op-amps, which is a favorite pasttime for most new to electronics.
You can play with power supply voltages (LM317/337).
It does not have any protection, nor does the other one.
Of-course this can be added later.
It's a very standard design which can be adjusted to whatever needs quite easily.

Don't think people will disappointed by it either.
Basically it is a C'Moy with extra output stage and mains fed with a proper power supply voltage.
Capable of driving high impedance headphones.
"

Jeg har bedt ham forbarme sig og kigge et par andre billige designs igennem for at se om der er noget endnu bedre i prisklassen, men det bliver nok ikke meget vildere.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Ostebaronen » 8. nov 2012, 21:29

Den Lehman fætter den er baseret på lyder jo heller ikke helt forfærdeligt.

Der er også nogle Grado RA1 kloner: http://www.ebay.com/itm/RA1-Headphone-A ... 3cc2e2dc3e som måske kunne være interessante at kigge på, ved dog ikke hvordan sådan en fætter lyder.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 8. nov 2012, 22:29

Jeg har set dem også, men de er vist tænkt til at skulle køre på batteri og da det er en lille bordmodel jeg gerne vil have gang i kom den ikke med i opløbet.

Jeg overvejer dog OGSĂ… at lave noget cMoy pĂĄ batteridrift, men det kommer an pĂĄ om det kabinet jeg har krejlet mig til er sĂĄ fint at jeg gĂĄr videre med den ide ogsĂĄ...

Måske jeg skulle prøve ikke at starte på så meget af gangen...
Senest rettet af mcfrede 11. nov 2012, 23:37, rettet i alt 1 gang.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 9. nov 2012, 22:35

Frans har talt! rulle2

Herunder et uddrag fra vores korrespondence:

mcfrede skrev:Hi Frans,

Thank you for taking the time to help me out. It is greatly appreciated.
I think we should be looking at sub-50$ kits so I searched eBay for (a few) more alternatives:

#1: OPA2604 Servo Preamplifier @ 23$
Looks very simple, perhaps too simple since I guess people will want to do a little more soldering than these few components. Might encourage OpAmp rolling as you said.

#2: LJM- HA-PRO2 Headphone amplifier @ 33$
Looks as simple as #1, but features 4 opamps, I lack the insight to determine which is best (although this one DOES state it is "professional version).

#3: E3 Headphone amplifier with UPC1237 protection @ 42$
Dual OpAmp design with protection.

#4: Headphone Amplifier Base on Lehmann AMP Circuit @30$
This is the one we discussed yesterday.

These are within the price range, but requires the builder to trim it, so maybe they should be discarded for "beginners class"?
#5: E4 FET headphone Class A Amplifier with UPC1237 Protection @ 37$
Looks like the FET version of the E3 above.

#6: OPA627+2SA1930 2SC5171 headphone amplifier @ 40$

Discarded due to price above 50$, should only be considered if likely to give Panda-like "value for money"
#7: HV1 Headphone amplifier @ 57$
#8: HV2 Headphone amplifier (base on HA2002 HA5000) @ 71$
#9: HV4 Headphone amplifier @ 52$
...


Solderdude skrev:1 = glorified C'Moy

2 = glorified C'moy with protection circuit

3 = as 4 but with protection, cheap volpot

4 = standard amp design, no protection reasonable volpot

5 = similar to Panda, needs adjusting

6 = as 3 but needs adjustment, cheap pot

7 = as 3 with protection and good pot, gimmick input caps

8 = Panda alike, poor volpot, needs adjustment, gimmick input caps

9 = as 7 but needs adjustment.

to me reasonable options: 2, 3 but install better, 4 volpot, 7, 9 for beginners.


Som jeg læser det bør vi kigge nærmere på kits 2, 3, 4, 7 og 9.
Personligt hælder jeg til at vi holder os under 50$ for kittet "shipping" medregnet.
Kit 2 er lige simpelt nok og 7 og 9 kræver at man justerer forstærkeren ind efter endt lodning mens 3 og 4 lader til at være lige til at lodde og fyre op under.
Kit 3 har et beskyttelses-kredsløb, mens kit 4 ikke har.

Hvad siger i andre (og er der stadig folk der kunne være interesserede)?
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Kena » 9. nov 2012, 22:49

Er det begynder-begynder eller hvordan? Kan en der aldrig har holdt en lodde apparat i hånden være med? Lyder ellers fristende.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf mcfrede » 9. nov 2012, 23:44

Tanken var netop at lave et "begynder-begynder" projekt hvor alle kan være med og få et hæderligt resultat, både de helt grønne :mrgreen: og de lidt mere øvede der måske har brug for noget til kontoret.

Dog skal det siges at der skal bygges en transformator ind i projektet og det kræver altså at man tør rode med netstrøm.
Personligt er jeg nærmest hysterisk med hensyn til at få stød, men jeg har så til gengæld aldrig fået mig et alvorligt rap over nallerne.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Claus-DK » 9. nov 2012, 23:54

Kunne man ikke købe en ekstern strømforsyning på xantal volt og så bare montere et stik, så ville vi jo kunne købe færdigbyggede transformatorer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Niels » 10. nov 2012, 00:28

mcfrede skrev:Hvad siger i andre (og er der stadig folk der kunne være interesserede)?


Jeg er fortsat interesseret i et lille projekt.

Mit mål er, ud over at få mig en lille forstærker, med tiden, at kunne lave en af Frans' "Project Sunrise MK II ".
Mit niveau mht. DIY er begrænset til lidt kabelsnedkeri. Er det mon en tilstrækkelig baggrund til at deltage i dette projekt?
Hvor meget ligger der i "justering efter endt lodning"?
Niels

 

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Kolind » 10. nov 2012, 00:33

Postkurt skrev:
mcfrede skrev:Hvad siger i andre (og er der stadig folk der kunne være interesserede)?


Jeg er fortsat interesseret i et lille projekt.

Mit mål er, ud over at få mig en lille forstærker, med tiden, at kunne lave en af Frans' "Project Sunrise MK II ".
Mit niveau mht. DIY er begrænset til lidt kabelsnedkeri. Er det mon en tilstrækkelig baggrund til at deltage i dette projekt?
Hvor meget ligger der i "justering efter endt lodning"?


På pandaen handlede det om at måle imellem to punkter og dreje på to potmetre med en skruetrækker indtil den ramte det rigtige niveau. Let nok, udover at det lidt krævede tre fire hænder eller ret god snilde..
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Niels » 10. nov 2012, 00:42

Kolind skrev:
Postkurt skrev:
mcfrede skrev:Hvad siger i andre (og er der stadig folk der kunne være interesserede)?


Jeg er fortsat interesseret i et lille projekt.

Mit mål er, ud over at få mig en lille forstærker, med tiden, at kunne lave en af Frans' "Project Sunrise MK II ".
Mit niveau mht. DIY er begrænset til lidt kabelsnedkeri. Er det mon en tilstrækkelig baggrund til at deltage i dette projekt?
Hvor meget ligger der i "justering efter endt lodning"?


På pandaen handlede det om at måle imellem to punkter og dreje på to potmetre med en skruetrækker indtil den ramte det rigtige niveau. Let nok, udover at det lidt krævede tre fire hænder eller ret god snilde..


Jeg har ikke tre - fire hænder, men derimod er jeg god for op mod tyve tommelfingre, så det skal da nok gå fint Billede
Niels

 

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Niels » 10. nov 2012, 00:56

Lidt mere seriøst. Tak for svaret Kolind. Det lyder til at være til at finde ud af, med lidt hjælp fra I andre mere erfarne, så jeg er da stadig med.
Er der syveren vi gĂĄr efter? Billede
Niels

 

Re: Skal vi lave et "begynder-projekt"?

Indlægaf Claus-DK » 10. nov 2012, 01:45

Det eneste sådan nogle sæt kræver er at man er omhyggelig, måler alle modstande inden de monteres, vender ting rigtigt og sådan, lidt ligesom i paint by numbers, det er ikke så svært, selve det at lodde får man hurtigt taget på..
Om man skal lodde 25 gange eller 100 gange er kun et spørgsmål om tid, ikke sværhedsgrad..

Jeg loddede min første Panda som mit 2. gør det selv projekt og det tog en eftermiddags tid..

Så længe vi ikke skal til at lodde DACchips er jeg fortsat på..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron