nyt kabel til sennheiser hd 238



nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 20. sep 2013, 10:09

Jeg har et par sennheiser hd 238 hvor kablet ved stikket er gĂĄet i stykker. Jeg er egentligt ret glade for dem og overvejede om det kan betale sig at fixe det.

Kablet er ved at "klistre" så det ville nok være bedst at skifte hele kablet i den forbindelse vil jeg høre om det er muligt at købe et kabel med stik som man sådan nemt kan lodde på hovedtelefonerne. Er der nemt at lodde sådan noget sammen ? (Jeg er en ren novice indenfor lodning)
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 21. sep 2013, 18:02

Jeg har skilt hovedtelefonen da og det var ret nemt. ledningerne er loddet sammen pĂĄ et lille print i koppen sĂĄ der ser ret nemt ud at skifte kabel.
Billede

Jeg mangler bare et kabel og der tænkte jeg at det måtte være nemmest at købe et hvor der allerede var et mini jack på. Som dette her:
Billede
Kablet er til mine CIEM fra Spiral ear

Er det muligt at købe sådan et kabel et eller andet sted?
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf Sorensiim » 21. sep 2013, 19:12

Køb et par meter af Mogami 2893 og et Neutrik stik. Så er du 10 minutters loddearbejde fra at have re-kablet dine bøffer 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 22. sep 2013, 21:22

Tak for kommentaren Sorensiim.

Det må da være muligt at købe en ledning med et stik som vist på billedet?

Jeg tænkte at et alternativt var at jeg kunne finde en forlængerledning og så klippe det ene stik af.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf mcfrede » 22. sep 2013, 21:43

Det kan du sagtens, bare du lige checker at alt bliver forbundet korrekt.
På ebay kan du købe i tonsvis af kabler, for eksempel dette her.
Du kan også finde kabler med mobil-kontrol og så videre. Det er bare at købe, vente og lodde sammen.

eBay er altid et godt startsted for den slags, så hop dering og søg på "headphone replacement cable" og så er du igang. Husk told, moms osv på ordrer på samlet over 80 DKK.

God fornøjelse.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 22. sep 2013, 22:13

Det var nu mere sådan et her jeg tænkte på.

Er den nogle der kan gennemskue om det er nemt at skille det da sĂĄ ledningerne bliver fri?
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf mcfrede » 22. sep 2013, 23:16

Det burde sagtens kunne lade sig gøre, det er dog kun 1,5 m og når du er færdig er det sikkert blevet 10 cm kortere.
Det ligner også et af den type kabler hvor lederne er afsindigt tynde, så vær forberedt på at behandle det lidt nænsomt.

Go for it! popsy
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf toppe » 23. sep 2013, 00:24

Det eneste med det kabel, som kunne afskrække mig lidt, er risikoen for at det er med lakerede ledere. Jeg er selv en noob udi den fine kunst at lodde, og lakeret tråd er noget rod. Jeg har dog (med besvær, men det gik) loddet et stik på et lignende kabel med tynde men 'normalt' isolerede ledere. Hvis jeg var i din situation ville jeg købe et par forskellige kabler (det tynde og et lidt tykkere) - til den pris kan det ikke gå galt, og hvis det tynde er fint har du en ekstra forlænger... Håber det giver mening ;-)
Held og lykke med projektet - fedt at du gider gøre en indsats for at holde dine Senns kørende thumbs
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 23. sep 2013, 09:51

"lakerede ledere" vil du uddybe hvad jeg skal gøre hvis jeg støder ind i det?
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf Ostebaronen » 23. sep 2013, 10:07

el_serpiente skrev:"lakerede ledere" vil du uddybe hvad jeg skal gøre hvis jeg støder ind i det?


Sætte dig ned og græde, for det er noget værre lort at arbejde med. Et trick er dog at tage en panodil eller lign., ligge ledningen ovenpå den og dernæste varme det op med loddekolben. Så bliver lakken absorberet af pillen.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf Sorensiim » 23. sep 2013, 10:56

Ostebaronen skrev:
el_serpiente skrev:"lakerede ledere" vil du uddybe hvad jeg skal gøre hvis jeg støder ind i det?


Sætte dig ned og græde, for det er noget værre lort at arbejde med. Et trick er dog at tage en panodil eller lign., ligge ledningen ovenpå den og dernæste varme det op med loddekolben. Så bliver lakken absorberet af pillen.

Enig. Den tid du sparer ved kun at skulle lodde den ene ende sætter du til i kampen mod de forbandede lakerede ledere. Ellers bestil dette: http://www.headparts.se/product_info.ph ... cts_id/215 - org. Sennheiserkabel som er dyrere end det fra Ebay, men til gengæld holder længe nok til at det er besværet værd. Ellers er jeg ganske sikker på at vi har kabelsmede herinde der kan lave dig et par meter fornuftigt kabel med et stik i den ene ende til en rimelig pris thumbs
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 23. sep 2013, 12:04

Hey, Sorensiim

Det var sĂĄdan et kabel jeg var pĂĄ udkig efter. Nemlig et hvor ledningerne er klar til at blive loddet pĂĄ. Det er dog et normalt jack og ikke et mini sĂĄ det kan ikke bruges.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf mcfrede » 23. sep 2013, 20:02

Her kan du selv vælge stik, selvom jeg næsten vil vædde med at det ikke er lakeret ledning på det kabel jeg linkede til i min første post da det ser hjemmefabrikeret ud.
Lakerede ledere bruges typisk i meget tynde kabler hvor der ikke er plads til en isolerende kappe udenom hver leder. Så får de bare en omgang lak til at sørge for at de ikke kortslutter og det er i princippet fint nok, det samme princip bruges til vikling af transformatorer. Jeg mener det kaldes "Litz wire".
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf Metrik » 28. okt 2013, 18:48

Mht. lakerede ledere så plejer jeg (efter afisolering) at skrabe lakken af med en lille skalpel. Jeg lægger ledningen på en plan forhøjning og skraber forsigtigt med skalpellen holdt vinkelret på emnet, mens jeg roterer lederen efterhånden som jeg kommer frem. Kun hvis ledningerne er ultra-tynde bliver det svært / risikabelt. Bagefter fortinner jeg lederen inden den skal loddes i printet eller til en komponent. Under fortinningen brændes eventuelle rester af lak af. Igen, hvis lederen er meget tynd, skal man passe på ikke at brænde den i stykker.
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 29. okt 2013, 10:22

Jeg har bestilt et kabel fra Kina på ebay. Det er desværre ikke modtaget endnu så jeg har endnu ikke været i gang med at få lak af kablet., men mange tak for vejledningen.

Jeg vil prøve at opdatere tråden når jeg kommer videre med projektet, dvs. når jeg får det bestilte kabel.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf Claus-DK » 30. okt 2013, 01:32

GĂĄr det helt i fisk, sĂĄ skyd mig lige en PB, jeg er helt sikker pĂĄ jeg har et eller andet liggende du kan bruge i dit projekt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf el_serpiente » 10. mar 2014, 22:48

SĂĄ fik jeg endelig tid til se pĂĄ det. Efter ca. 2 mĂĄneder fik jeg et kabel til 5 kr. fra Kina. Det var som i sagde et kabel med lakerede ledere. Det var ret nemt at skille kablet ad sĂĄ jeg kunne komme til lederne.

Jeg forsøgte mig først med hovedpine pillen, det kunne jeg ikke få til at virke så jeg greb en lighter og brændte kablet meget forsigtigt, det virkede og jeg fik loddet dem fast til printet.

Nu virker de og jeg er en glad mand da det er lykkedes mig at reparere noget elektronik og min gamle loddekolbe endelig har gjort lidt nytte.
Senest rettet af el_serpiente 11. mar 2014, 11:52, rettet i alt 1 gang.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: nyt kabel til sennheiser hd 238

Indlægaf toppe » 10. mar 2014, 23:35

thumbs
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 4 gæster

cron