DIY OTG-kabel til mobil-lydklump



DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf mcfrede » 20. nov 2013, 00:13

Efteråret er over os, og der skal varmes op til vinterprojekterne, vi starter med et mindre projekt for dem der ikke synes deres android-telefons hovedtelefonudgang er helt som de kunne ønske sig...

For ikke så længe siden fik jeg rodet mig ud i et mindre projekt med at lave et specielt OTG-kabel til at forbinde vistnok en mobil og en DAC.
Her er resultatet i lyn-guide-form:

Billede
Skaf microUSB stik hjem fra Kina, eBay er din ven. ;-)

Billede
I et OTG-kabel skal pin 4 og 5 forbindes for at fortælle mobilen at den skal gå i "host"-mode. Jeg løste det ved at bukke et stykke resistor-ben jeg havde og lodde de to pins sammen (yes, jeg har faktisk en hel pose med afklip fra modstande og kondensatorer og what-not til den her slags opgaver). :geek:

Billede
Ledninger loddes på, her brugte jeg almindelig netværkskabel da lederne er lette at sno til et holdbart kabel. Der skal 4 ledere til. :|

Billede
PĂĄ med et stykke "paracord" og den anden ende kan loddes. Husk der er forskel pĂĄ de to ender, det er kun i den ende mobilen skal tilsluttes at ben 4 og 5 skal kortsluttes. :!:

Billede
Husene sættes på, for at undgå at kablet skal rykke sig fri fylder jeg det med lim inden det klikkes sammen. Vi valgte vinklede stik da det ville være upraktisk med stik der stod ligeud fra mobilen. :idea:

Billede
Her er det ene hus samlet. Den overskydende lim fjernes med et stykke køkkenrulle. :ugeek:

Billede
...og her er det færdige resultat. Desværre virkede lortet ikke og jeg rev mig i håret i flere dage for jeg synes ikke det ligner mig at lave den slags dårlige lodninger. :roll:
...så jeg lavede et nyt kabel med blå paracord og søreme om ikke det OGSÅ nægtede at fungere. Jeg går selvfølgelig i panik og bestiller en ordentlig røvfuld stik hjem fra Kina, det SKAL lykkes, 14 dage senere kommer stikkene og jeg tænker at ledningen nok har været for stiv, så jeg laver et nyt kabel med en blødere ledning. FIASKO... IGEN!
Frem med de to andre stik, og NU virker de pludselig helt som de skal.
Hvad er dog sket tænker jeg, og så går det op for mig... Den lim i husene har ikke kunnet tørre ind over natten og selvom OTG-kablet fint startede med at lade har limen forstyrret det digitale signal (vandet i limen har velsagtens "båret" signalerne mellem lederne).

Derfor, hvis i gør dette efter så husk lige at lade limen tørre ORDENTLIGT, ellers vil kablet sikkert fint lade, men i får ikke et brugbart signal igennem.

Efter sigende skulle begge de to første kabler virke fint og upåklageligt. Jeg har desværre ikke fået billeder af dem i brug HOST-HOST rulle4 men de må gerne lægges op i denne tråd.

Hygge! thumbs
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf kvik » 20. nov 2013, 00:22

Kan du ikke kort forklare OTG-konceptet og nytteværdi/brugsområde for de uindviede?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf Ostebaronen » 20. nov 2013, 00:36

USB On-The-Go (OTG) gør det muligt for mobile enheder at virke som host. Dvs. ligesom din PC fungerer som host, kan telefonen nu også det. Dette betyder at når telefonen fungerer som host, kan man benytte sig af USB nøgler, USB harddiske, USB DAC mm. sålænge de ikke kræver mere strøm end den mobile enhed kan klare.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf kvik » 20. nov 2013, 00:47

Ok, tak, så i vores sammenhæng er det primært (ekstra) ekstern hukommelse og/eller ekstern dac (alternativ dac/amp), der er nytteværdien, dvs mere og bedre lydende musik(?)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf Ostebaronen » 20. nov 2013, 02:03

Det kunne også være ekstern skærm, mus, tastatur, mere eller mindre alt som kan sættes til en USB port.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2013, 02:26

er det ikke ligemeget i hvilken ende man sætter 4 og 5 sammen ??
den ene ende har bare 5 cm ledning op til sammenlægningen, ben 4 og 5 er jo kortsluttet ligemeget hvilken ende du ser det fra.

Eller er jeg helt forkert pĂĄ den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf telum » 20. nov 2013, 09:50

Hov det var vist et vink med en vognstang til mig! De virker begge to glimrende, og jeg lover at fĂĄ taget nogle billeder !

Billede
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Sv: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf mcfrede » 20. nov 2013, 10:04

Claus-DK skrev:er det ikke ligemeget i hvilken ende man sætter 4 og 5 sammen ??
den ene ende har bare 5 cm ledning op til sammenlægningen, ben 4 og 5 er jo kortsluttet ligemeget hvilken ende du ser det fra.

Eller er jeg helt forkert pĂĄ den..


Denne gang er du, I den ene ende er der ingen ledning til pin 4, mens der i den anden ende er forbindelse mellem pin 4 og 5. Eventuelt google "USB otg pinout", så kan du se hvad jeg mener. For eksempel forbandt jeg en tablet og en mobil og den ene kunne så se indholdet af den anden som hvis det havde været et hukommelseskort. Det ville ikke gå hvis begge enheder troede de skulle være "host". "host" giver strøm til "slave" - enheden.
Gav det mening?

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: DIY OTG-kabel til mobil-lydklump

Indlægaf Claus-DK » 21. nov 2013, 01:14

Jeg var lidt selv kommet frem til at det måtte være noget i den stil, der ikke lige svingede korrekt inde i knoppen på mig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron