KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og stik



KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og stik

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 22:35

Jeg har længe gået og overvejet at lave egne kabler til mine hovedtelefoner, men er desværre endnu ikke kommet igang... Men, mens jeg tager tilløb, tænkte jeg, at vi kunne have brug for en tråd dedikeret til folks anbefalinger og erfaringer med de forskellige kabler og stik - både kabler i metermål, løse stik samt færdige kabler. Der findes allerede en del info på forummet, det synes at være spredt ud over en masse forskellige tråde, så denne tråd kunne måske være den, der kan samle spørgsmålene og svarene - hvor køber jeg stik til hifiman bøffer, hvad er de bedst value-for-money kabler etc. Når DIY'erne har fundet deres materialer, kan man jo passende søge over i Sørens glimrende tråd om hvordan man så får det hele sat sammen og udbygge vores samlede 'viden' om dette :-)
Hvis jeg er gal på den, eller hvis der allerede findes en lignende tråd, som jeg ikke er opmærksom på, så giv lige lyd :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 22:36

Her satser jeg pĂĄ at samle links til kabel og stik.....
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 22:46

For selv at lægge ud: Jeg vil gerne lave et kabel til mine he500 som skal være langt og ikke alt for dyrt.
Hvor er det bedste og billigste sted at købe hifiman-stik?
Anbefalinger og links til gode Jack-stik?
Er det helt tosset at flette et cat6 netværkskabel til formålet? Jeg har hørt at netværkskabler skulle være en billig tilgang til kobber af god kvalitet... (Jeg ved godt det ikke bliver kønt, og jeg får second thoughts, når jeg ser billeder af Sørens nye kabel til hans ine-ears...)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf mcfrede » 2. feb 2014, 23:12

Balladen med at arbejde med netværkskabel er at det er snoet parvis, og hvis du virkelig vil flette det skal du først have rettet dine ledere ud. Med netværkskabel har jeg bedst erfaring med at sno dem igen.
Det kan sagtens lade sig gøre at sno tre ledere sammen i stedet for de to der er snoet som standard. Fire ledere kan også lade sig gøre hvis du er omhyggelig og gerne vil lave noget balanceret.
Jeg plejer at vikle lederne fra hinanden inden jeg snor dem igen.
HifiMan-stik kan vist købes flere steder, blandt andet giver en søgning på eBay på "hifiman connectors" vist et par hits.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Sorensiim » 2. feb 2014, 23:25

Enkelte ledere i lækker kvalitet kan købes hos Plussound her: http://www.plussoundaudio.com/diy/wires.html
Når de skal flettes kan det læres her: http://www.seekyee.com/Slings/howtos.htm (Kig under braiding)
Stik køber jeg altid her: http://www.audiospares.com/home.php - undtagen Hirose connectors til min PB2, dem køber jeg hos Ibasso.
Heatshrink, Techflex og paracord snupper jeg pĂĄ ebay.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 23:41

McFrede:
Det er godt at vide mht til de snoede netværkskabler. Jeg vil lave et kabel med fire ledere - så har jeg både mulighed for at drive dem af en højtalerforstærker, og hvis jeg skulle få de lyster af en balanceret...

Søren:
Jeg kiggede pĂĄ Plussound tidligere, og det ser bĂĄde fedt ud og er til at betale.
Fedt med link til hvordan man fletter!
Jeg kan huske at du tidligere har været glad for Mogami - er det noget du har link til?

;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Sorensiim » 3. feb 2014, 09:45

toppe skrev:Jeg kan huske at du tidligere har været glad for Mogami - er det noget du har link til?

;-)


Mogami (2893 & 2534) købte jeg hos Redco, men det er i staterne så bered dig på toldtægt...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf toppe » 3. feb 2014, 19:03

Sorensiim skrev:
toppe skrev:Jeg kan huske at du tidligere har været glad for Mogami - er det noget du har link til?

;-)


Mogami (2893 & 2534) købte jeg hos Redco, men det er i staterne så bered dig på toldtægt...


Tak! Plussound er vist også uden for EU, så der kommer vel også toldtægt på?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sv: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler o

Indlægaf odderen » 3. feb 2014, 22:41

toppe skrev:
Sorensiim skrev:
toppe skrev:Jeg kan huske at du tidligere har været glad for Mogami - er det noget du har link til?

;-)


Mogami (2893 & 2534) købte jeg hos Redco, men det er i staterne så bered dig på toldtægt...


Tak! Plussound er vist også uden for EU, så der kommer vel også toldtægt på?

Jeps. Men man kan vel ogsĂĄ fĂĄ det i 4sound og thomann.de?

Sendt fra min galaxy Note 3 med tapatalk classic
7musik Autoriseret Odder 7musik
odderen

Brugeravatar
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: 3. jan 2013, 23:33
Geografisk sted: Helsinge

Re: Sv: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler o

Indlægaf toppe » 4. feb 2014, 02:04

odderen skrev:
toppe skrev:
Sorensiim skrev:
toppe skrev:Jeg kan huske at du tidligere har været glad for Mogami - er det noget du har link til?

;-)


Mogami (2893 & 2534) købte jeg hos Redco, men det er i staterne så bered dig på toldtægt...


Tak! Plussound er vist også uden for EU, så der kommer vel også toldtægt på?

Jeps. Men man kan vel ogsĂĄ fĂĄ det i 4sound og thomann.de?

Sendt fra min galaxy Note 3 med tapatalk classic


Jeg er også blevet gjort opmærksom på at der er flere, også i Dk, som forhandler Mogami, samt at det måske i det hele taget ikke er en god idé at gøre for meget 'reklame' for forskellige udbydere i denne del af forummet. Det vil jeg lige tænke lidt over - jeg har ingen interesse i at denne tråd skal blive en decideret reklame-tråd...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sv: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler o

Indlægaf Sorensiim » 4. feb 2014, 09:07

toppe skrev:Jeg er også blevet gjort opmærksom på at der er flere, også i Dk, som forhandler Mogami, samt at det måske i det hele taget ikke er en god idé at gøre for meget 'reklame' for forskellige udbydere i denne del af forummet. Det vil jeg lige tænke lidt over - jeg har ingen interesse i at denne tråd skal blive en decideret reklame-tråd...


Billede
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sv: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler o

Indlægaf toppe » 4. feb 2014, 14:35

Sorensiim skrev:
toppe skrev:Jeg er også blevet gjort opmærksom på at der er flere, også i Dk, som forhandler Mogami, samt at det måske i det hele taget ikke er en god idé at gøre for meget 'reklame' for forskellige udbydere i denne del af forummet. Det vil jeg lige tænke lidt over - jeg har ingen interesse i at denne tråd skal blive en decideret reklame-tråd...


Billede


Hehe...
Jeg kom lidt sent hjem i går aftes efter en øver med mit kor. Jeg havde fået en PM fra en venlig bruger, som jeg måske misforstod lidt. Og så panikkede jeg måske en lille smule ;-) Det skyldtes helt sikkert ikke at det var øl-aften efter koret i går :oops:
Måske vi bare skulle se bort fra mit indlæg...
rulle4
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Buyer no 1 » 4. feb 2014, 23:20

Mine erfaringer er relativt begrænsede, men en konkret udfordring oplevede jeg med udskiftning af stik på T5p. Dette kabel er relativt tyndt, og samtidig meget elastisk, så det var faktisk lidt af en prøvelse at få enderne afisoleret i de rigtige(ens!) længder.

Det kan være det bare er et spørgsmål om øvelse, eller om at have det rigtige værktøj, men jeg svedte i hvert fald lidt over det :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Mataugust » 5. feb 2014, 17:52

Jeg kunne godt tænke mig at dreje emnet ind på det som trådens overskrift antyder.
Min søns CAL fik knækket mini jack stikket, og siden har jeg prøvet og prøvet at få sat et andet stik på. Jeg kan få lyd i enten højre eller venstre side, men ikke i begge to.
Efterhånden er det blevet sådan at selv hvis jeg får et stik på,. så er kablet blevet så kort at det nærmest er ubrugeligt..
Så derfor skal jeg have fundet et andet kabel, og det eneste rigtige krav er at det skal være et twin kabel. Har kigget lidt hos thomann og fundet dette her Sommer Cable Onyx (0,08 kvadratmillimeter). Er det for tyndt til sådan noget?

Billede
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Mataugust » 5. feb 2014, 17:54

Et spørgsmål til jer der fletter kabler..
Hvordan holder i styr på højre og venstre samt + og - når alle kablerne ligner hinanden? Det kan være svært at følge kablerne fra start til slut når de er flettet...

Er det her fra ebay noget der kan bruges til at lave hovedtelefon kabel?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler o

Indlægaf mcfrede » 5. feb 2014, 19:03

Mataugust skrev:Et spørgsmål til jer der fletter kabler..
Hvordan holder i styr på højre og venstre samt + og - når alle kablerne ligner hinanden? Det kan være svært at følge kablerne fra start til slut når de er flettet...


Jeg fletter bare løs og kan jeg ikke se forskel og/eller har glemt at markere i begge ender bruger jeg multimeter til at teste for gennemgang.

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Sorensiim » 5. feb 2014, 21:48

Mataugust skrev:Jeg kunne godt tænke mig at dreje emnet ind på det som trådens overskrift antyder.
Min søns CAL fik knækket mini jack stikket, og siden har jeg prøvet og prøvet at få sat et andet stik på. Jeg kan få lyd i enten højre eller venstre side, men ikke i begge to.
Efterhånden er det blevet sådan at selv hvis jeg får et stik på,. så er kablet blevet så kort at det nærmest er ubrugeligt..
Så derfor skal jeg have fundet et andet kabel, og det eneste rigtige krav er at det skal være et twin kabel. Har kigget lidt hos thomann og fundet dette her Sommer Cable Onyx (0,08 kvadratmillimeter). Er det for tyndt til sådan noget?

Billede

To ledere er ikke nok, du skal bruge mindst 3 - Højre, Venstre og Jord.

Mht. fletteriet så fletter jeg bare løs og tester med multimeter bagefter.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Claus-DK » 6. feb 2014, 02:27

Den lette løsning er at gå i Tiger købe et par bøffer til en 20, klippe ledningen af ved kopperne og lod ledningen fast på driverne..
Så får du et pænt stik og en billig løsning..

Det kan man sĂĄ kun bruge hvis man ikke tror pĂĄ kabler...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Sorensiim » 6. feb 2014, 09:08

Claus-DK skrev:Den lette løsning er at gå i Tiger købe et par bøffer til en 20, klippe ledningen af ved kopperne og lod ledningen fast på driverne..
Så får du et pænt stik og en billig løsning..

Det kan man sĂĄ kun bruge hvis man ikke tror pĂĄ kabler...

Når problemet er at ledningen på et par "billige" bøffer er for ringe til at man kan arbejde med skidtet, tror du så det er den rigtige løsning at købe et par billige bøffer og bruge ledningen fra dem?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: KabeltrĂĄden: Anbefalinger og erfaringer med kabler og st

Indlægaf Claus-DK » 6. feb 2014, 09:25

ja !!!
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster