Lodning - Tips, Q&A



Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 18. feb 2014, 22:03

Her kan vi samle spørgsmål, tips og vejledninger til alt der har med lodning at gøre.
Slå jer løs :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 18. feb 2014, 22:10

vaskebjørnen skrev:
davidsh skrev:Det går sq ikke alt for godt med at lodde. Mine 2 lodninger er ikke helt højglans, dog heller ikke decideret matte.. Kan jeg bare smelte skidtet af og prøve igen?

Hvilket tin er brugt?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf vaskebjørnen » 18. feb 2014, 22:17

Jeg har erfaring med Loddetin af typerne

Almindelig 60/40%
Blyfri 99/1%
Sølvloddeting med 2%ag

Af de nævnte typer er Alm 60/40 nemmest at få til at ligge flot. Sølv har en tendens til at have en lidt mat overflade. og blyfri er bare noget håbløst skidt, det styrer jeg langt uden om...

En flux pen hvis der loddes print er slet ikke nogen skade til det gør lodningen meget lettere, men kræver lidt mere rensning efterfølgende med tandbørste og isopropyl alkoholden
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 18. feb 2014, 22:21

davidsh skrev:Det går sq ikke alt for godt med at lodde. Mine 2 lodninger er ikke helt højglans, dog heller ikke decideret matte.. Kan jeg bare smelte skidtet af og prøve igen?


Hvad lodder du, print eller andet?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf davidsh » 18. feb 2014, 23:40

toppe skrev:
davidsh skrev:Det går sq ikke alt for godt med at lodde. Mine 2 lodninger er ikke helt højglans, dog heller ikke decideret matte.. Kan jeg bare smelte skidtet af og prøve igen?


Hvad lodder du, print eller andet?

Næh, bare frihånd :-) Der er ikke så meget plads at give af, det er på nogle pins på sådan en switch..

Såmen bare med 60/40. Grunden til det havnede i ævl var fordi jeg brokkede mig lidt over mine manglende skillz, men det er så også første gang jeg lodder.. Så skriv endelig i den her tråd!
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 18. feb 2014, 23:58

Jeg er selv total noob pĂĄ dette omrĂĄde, sĂĄ det er ikke mig der kan guide dig. Men her er lidt inspiration fr aen anden trĂĄd:

Anda skrev:Lidt tips til nybegyndere (og andre?) :-)





toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf telum » 6. aug 2014, 21:30

Er min loddekolbe vildt ringe, eller er det helt normalt at det tager lang tid (flere minutter efter venter jeg stadig) før en lodning bliver flydende så jeg kan hapse tilberede væk?

Det er en fabrikslodning og den er blevet brun af mine forsøg, men ikke andet :-(
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 6. aug 2014, 21:45

telum skrev:Er min loddekolbe vildt ringe, eller er det helt normalt at det tager lang tid (flere minutter efter venter jeg stadig) før en lodning bliver flydende så jeg kan hapse tilberede væk?

Det er en fabrikslodning og den er blevet brun af mine forsøg, men ikke andet :-(


Så vidt jeg ved, findes der grundlæggende to typer loddetin: den klassiske blyholdige og den moderne blyfri. Den blyfri skal vist nok bruges, når der arbejdes professionelt, og den kræver langt højere temperaturer og skulle være noget l**t at arbejde med. Måske er din loddekolbe ikke gearet til blyfri lodninger?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf telum » 6. aug 2014, 21:48

Det er en billig model fra Harald skrald, sĂĄ det er da ganske givet problemet!

NĂĄ, men det er bare en tynd ledning der skal af og en ny pĂĄ, sĂĄ sker der noget ved at vrikke den af og lodder ovenpĂĄ den gamle lodning?

Jeg kan ogsĂĄ lodder de to ledninger sammen, men de er meget tynde og lakerede, sĂĄ det er nok ikke helt nemt.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Jakob » 7. aug 2014, 12:27

Hvis du kan få det til at flyde bare en smule så kan du tilsætte en god klat bly-tin, dette sænker smeltepunktet meget og gør det nemmere at arbejde med.
Jakob

 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jul 2014, 15:13
Geografisk sted: Struer, Midtjylland

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf telum » 7. aug 2014, 12:38

Velkommen til og tak for tippet!

Jeg har godt set det trick anbefalet efter lidt googling i går, men jeg ved ikke om jeg overhovedet kan få det til at flyde. Jeg er lidt ude i, at jeg tror det sikreste vil være, at lodde ledningerne sammen og så prøve at smeltet / kradset lakken væk. Min erfaring indenfor lodning er også stærkt begrænset, så det er de nemmeste løsninger der er de bedste for mig :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Claus-DK » 7. aug 2014, 19:00

du skal som Jacob beskriver have en dråbe smeltet tin på spidsen, ellers kan du varme fra nu af og til køerne kommer hjem, når du har noget flydende går det derimod meget hurtigere, da du får en langt bedre varmeoverførsel..

Du kan roligt lodde ovenpĂĄ den gamle lodning..

Bly i loddetin og alle andre steder for den sags skyld er en ting der hører fortiden til, alle produkter der sælges indenfor EU er uden Bly, det er et krav for at kunne sælge sine varer i EU (RoHs)

Davidsen har stadig loddetin med bly, hvis du absolut vil have bly i..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf telum » 7. aug 2014, 20:08

Super, tak for de kyndige svar! Jeg prøver først at smelte lidt tin på spidsen og se om det hjælper, og hvis min loddekolbe stadig er for svag, lodder jeg bare ovenpå :-D
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf telum » 12. aug 2014, 08:47

Hurra det virkede efter lidt tin pĂĄ spidsen og tĂĄlmodighed! Jeg takker og bukker for de kyndige svar rullw3 thumbs

Jeg tror til gengæld jeg skal have fat i noget af det snor til at af-lodde, for mine tinsuger-skills er ikke ligefrem de bedste ruller1
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Larry » 29. aug 2014, 10:21

Perfekt, lige en tråd jeg kan bruge. Har ikke loddet siden 8. klasse, og det er meget længe siden :-) . Overvejer nogle små simple kabelloddningsprojekter, som jeg vil kaste mig over i løbet af de næste måneder, burde kunne gøre det selv. Så hvilken loddekolbe er i orden at købe ? Er sådan et begyndersæt fra av-cables med 30w kolbe ok, eller skal man op i mindst 48w ? http://www.av-cables.dk/loddekolbe-2/

Jeg vil bla. gerne lege med at mindske støj i min PC, ved at sætte 5V batteri på min SSD harddisk, skulle være bedre + afspille musik direkte fra mit JPlay JCat USB kort, måske også via batteri. Skal derfor lave 2 forskellige strømkabler, som ikke kan købes færdige.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Psymon » 29. aug 2014, 10:40

Hvordan skal 5V bat pĂĄ SSD forbedre lyden?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Larry » 29. aug 2014, 13:53

Der er alt muligt støj i en PC fra PSU og blæsere, så kan man give f.eks. harddisken god ren stabil strøm fra et lukket kredsløb, skulle det være en forbedring. Så vil prøve det af som tweak, måske er det lige meget og så kan jeg spare jer andre forsøget :grin: . Det hjalp klart på lyden, da jeg satte passiv køler på mit grafikkort i stedet for de to blæsere der sad på.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Psymon » 29. aug 2014, 14:37

Passiv køler på GFX fjerne helt klart støj, da du fjerne en bevægelig del. Jeg er stor fortaler for lydløse pc'er da det generelt gør rummet de står i mere behageligt at være i.

SSD'en er jo uden bevægelige dele og enten kan dataen læses ellers kan den ikke, så her kan jeg ikke se nogen måde hvorpå anden strømkilde skal kunne påvirke dataen.

Teoretisk set kan "renere" strøm sænke jitter i en USB DAC, dog burde en asynchron USB DAC ikke have brug for det, da den har sin egen clockfrekvens og ikke er afhængig af PC'ens clock frekvens.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Larry » 29. aug 2014, 21:07

Hmmm, lad os tage den snak et andet sted end i loddetrĂĄden, jeg siger bare "Du bliver hvad du spiser" ;-)
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Mataugust » 13. sep 2014, 18:46

Jeg oververjer at købe en loddestation, men kan ikke rigtig beslutte mig til om det er nødvendigt med den digitale temperaturindstilling. Er der nogen loddeopgaver, som almindelig amatør, der kræver så præcis temperatur?

Billede
199 kr.

Billede
379 kr.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron