Lodning - Tips, Q&A



Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Buyer no 1 » 13. sep 2014, 19:23

Jeg købte for et par år siden sådan en som du viser i billede 2.

Den stĂĄr altid pĂĄ 330 grader, uanset om jeg lodder kabler eller komponenter.

Tjek eventuelt ogsĂĄ denne trĂĄd, hvis du ikke allerede har gjort det: http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=12&t=1573
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Claus-DK » 13. sep 2014, 19:52

Jeg har en weller fra Harald Nyborg, lækker loddekolbe..

Den er ikke digital og temperaturen bliver ikke mere præcis af at der står et tal i et display, for man ved jo intet om hvor nøjagtig der rent faktisk måles, mange har bare en eller anden tro på at når der står fine tal i et display er det mere præcist og det er altså noget vås, den regulere jo temperaturen på samme måde..Man kan regulere temperaturen mere "præcist" med tal på, men igen hvor præcist er det ??

Jeg kører altid på fuldt blus på min kolbe, så skal jeg varme så kort tid som muligt, samtidigt risikerer man at kolben trækker toppe eller ligefrem sidder fast hvis den er for kold..

Spidsen på en loddekolbe er vigtig, har den en dårlig fortinnet spids holder det meget kort tid, så køb dig en ordentlig spids hvis du køber en "billig" kolbe, du skal også sikre dig der er nok watt til rådighed, så den kan følge med når den køles ned af loddetinnet, det er et mareridt at sidde med en der ikke har watt nok at give af, det giver kolde lodninger og irriterende meget ventetid når man arbejder med den..

Skal du have en digital loddekolbe der er præcis, er jeg ret sikker på at vi skal op i en helt anden pris, der er en grund til at de professionelle kolber koster flere penge..

De loddekolber du linker til er med ret stor sikkerhed ganske glimrende til normalt hobbybrug..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Buyer no 1 » 13. sep 2014, 20:29

Claus-DK skrev:,,, temperaturen bliver ikke mere præcis af at der står et tal i et display, for man ved jo intet om hvor nøjagtig der rent faktisk måles, mange har bare en eller anden tro på at når der står fine tal i et display er det mere præcist og det er altså noget vås, den regulere jo temperaturen på samme måde..Man kan regulere temperaturen mere "præcist" med tal på, men igen hvor præcist er det ??


Det er selvfølgelig ikke nemmere at vide hvor præcis den angivne temperatur er, i forhold til temperaturen på loddespidsen, på en loddestation med digital visning af temperaturen. Men hvis det ER vigtig at ramme en bestemt temperatur (og det ved jeg altså ikke om det er, jeg bruger bare 330 grader fordi manualen anbefalede det ;-)), må chancen vel være større hvis man kan indstille til fx 300 grader, fremfor at skulle gætte på/regne ud at det nok er omkring 3/4 oppe af ad skalaen.

Men i praksis har det måske ikke den store betydning. Mine erfaringer som amatør er i hvert fald, at temperaturen på loddekolben ikke er det man bliver udfordret af ... :grin:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Claus-DK » 13. sep 2014, 21:43

korrekt..
Men pĂĄ min er der ogsĂĄ temperaturer pĂĄ, sĂĄ 330 er midt mellem 300 og 350 sĂĄdan cirka..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Ostebaronen » 13. sep 2014, 22:24

Jeg bruger også den Weller loddestation Harald Nyborg sælger, som er en WHS 40. Den er skam helt fin. Jeg har dog formået at smelte en af de loddespidser som fulgte med. Ja loddespidsen smeltede væk! Men de kan jo skiftes rulle6
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Jakob » 15. sep 2014, 12:23

Mataugust skrev:Jeg oververjer at købe en loddestation, men kan ikke rigtig beslutte mig til om det er nødvendigt med den digitale temperaturindstilling. Er der nogen loddeopgaver, som almindelig amatør, der kræver så præcis temperatur?

Billede
199 kr.

Billede
379 kr.


Jeg har en magen til den på billede 1 og det er 100% gætværk hvor varm den er da det ikke er angivet i tal. Du kan dog måle det med et multimeter hvis det har f.eks en type K temperatur probe med. Jeg har bare markeret et punkt til når jeg lodder og et punkt til når den er på "st.by" hvis jeg skal bukke komponentben eller teste noget i mellemtiden. Desuden er den meget sløv til at varme op.

Angående temperatur er 270 grader fint i de fleste tilfælde, 330 er nok mest til relativt tykke kabler og blyfri lodning.

Det vigtigste er at man får øvet sig, for det er teknikken der bestemmer om det er en god lodning eller ej og ikke udstyret.
Jakob

 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jul 2014, 15:13
Geografisk sted: Struer, Midtjylland

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Buyer no 1 » 15. sep 2014, 18:43

Jakob skrev:Angående temperatur er 270 grader fint i de fleste tilfælde, 330 er nok mest til relativt tykke kabler og blyfri lodning.

Det vigtigste er at man får øvet sig, for det er teknikken der bestemmer om det er en god lodning eller ej og ikke udstyret.


Tak for tippet. Prøver med 270 grader næste gang der skal loddes :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Claus-DK » 15. sep 2014, 21:51

Har du loddetin med bly?? De fleste nye typer er jo uden det giftige stads
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf toppe » 15. sep 2014, 22:44

Claus-DK skrev:Har du loddetin med bly?? De fleste nye typer er jo uden det giftige stads


Privat kunder har shjv stadig mulighed for at købe blyholdigt loddetin - det er vist bare industrien der skal bruge det nye...?

Et spørgsmål: Der blev tidligere i tråden talt om, at man altid skal have tin på spidsen - da jeg forsøgte at lodde mit hifiman kabel ville tinnet ikke blive på spidsen - det smeltede men rullede hurtigt af i små kugler. Betyder det at mit spids er kaput? er der noget at gøre eller skal jeg købe ny spids? Det ska siges at jeg er håbløs novice, også når det kommer til lodning, så jeg har nok ikke lige altid haft lidt tin på...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Ostebaronen » 16. sep 2014, 14:29

Hvis der sidder skidt og kanel på spidsen vil tinnet ofte rulle af. Normalt er det nok lige at gøre den ren på den svamp som ofte er med en loddekolbe, som man lige fugter en smule inden man lodder, og bruger den undervejs til at rengøre spidsen. Hvis det ikke hjælper, så kan man evt skrabe af med en kniv, eller ståluld eller lign.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Lodning - Tips, Q&A

Indlægaf Jakob » 17. sep 2014, 12:29

Ja en rensning er oftest nok, jeg har selv brugt en stålbørste for at forlænge levetiden på et par spidser på arbejdet. Når man deles om en loddekolbe glemmer folk næsten altid at fortinne eller slukke/dæmpe kolben når de går fra den. Til almindelig dagligdagsbrug foretrækker jeg det gule stål?uld frem for svampen da det ikke er så voldsom en behandling for spidsen.

Angående loddetin er det nemt at finde 60/40 og 63/37 tin som er med bly (stort set alle hobbyforretninger og Ebay f.eks), det er som nævnt industri der skal overholde nogle miljøkrav. Desuden er damp/røg fra blyfri værre at indånde end det med bly, det er når du stikker fingrene i maden eller øjet efter bly-holdig lodning at du kommer i problemer (vask pølserne efter lodning).
Jakob

 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jul 2014, 15:13
Geografisk sted: Struer, Midtjylland

ForegĂĄende

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster