Stiktest



Stiktest

Indlægaf Jeppe Vinding » 27. maj 2014, 11:11

Hej Hoved-fi'ere

Jeg har kigget trådene igennem her i Gør det selv afsnittet men jeg har ikke fundet nogen der handler om test af stik. Jeg søger nogen der vil være med i en lille gruppe til test af stik. I første omgang rca stik, men senere formentlig også strømstik. Min tanke er at det kunne foregå ved at jeg lodder to kabler hvor stikkene er den eneste forskel. Disse kabler går så på tur i gruppen så når man modtager kablerne afprøver man først det ene sæt, noterer ens indtryk, og sætter så det andet til og noterer indtryk. Og sender derefter kablerne videre til næste i gruppen. Når kablerne kommer retur til mig samler vi kort op.
De stik der klarede sig bedst bliver reference. De stik der klarede sig dĂĄrligst bliver loddet af og nye stik kommer pĂĄ hvorefter kablerne gĂĄr pĂĄ tur igen.
Det er en simpel måde at teste på og med lidt effektivitet ved videreleveringerne burde vi også ret hurtigt kunne få høstet erfaringer om hvilke stik man skal gå efter.

Baggrunden er at jeg i tidens løb har oplevet temmelig store lydmæssige forskelle på stik. Forskellene har ofte været ret nemme at detektere, f.eks. større klarhed, flere detaljer, mere hul igennem mv. Altså forskelle hvor 9 ud af 10 ville foretrække det ene fremfor det andet.
Istedet for selv at gå at igang synes jeg det kunne være sjovt hvis andre her havde lyst til at være med. Måske har nogen også gode stik liggende så udvalget kunne blive stort eller i hvert fald større end mit ret lille udvalg.
Skulle vi fĂĄ gang i disse tests hĂĄber jeg at vi nĂĄr frem til nogle klare anbefalinger til gavn for alle herinde.

Så mit spørgsmål er - vil nogen være med?
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster