Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede



Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 14. aug 2011, 22:01

Hej

Er der nogle venlige DIY'ere/tekniske personer, der kan forklare mig forskellene på Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede forstærkere(og eventuelt hvad det egentligt hedder på dansk)? Ikke så meget fordi jeg skal lave noget gør det selv-grej, men fordi jeg godt kunne tænke mig at forstå forskellen og en lille smule af teknologien bag ved forstærkerne. Det drejer sig btw om rørforstærkere.

7musik
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Claus-DK » 14. aug 2011, 22:44

Det er lidt svært at forklare, men forskellen er at den ene har en transformer inden højtalerene og den anden ikke..
http://en.wikipedia.org/wiki/Output_transformerless

Een ting ved jeg og det er at når der netop ingen transformer er i signalvejen, kan man, hvis man er en knold og bygger en selv, risikere at få 220 volt i sine hovedtelefoner, ikke sundt for hverken bøffer eller roe..

Jeg har et link til nogle ældre bøger om elektronik, men det er ret tungt stof og jeg er ikke selv blevet særligt klogere af dem, men jeg er ret sikker på at forskellen vil være beskrevet et eller andet sted i en af dem, så hvis du har mod på lidt læse arbejde kan jeg godt finde de link frem til dig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 14. aug 2011, 23:29

Det var mest bare en hurtig og enkelt forklaring jeg ledte efter, så jeg takker nej til de tunge bøger ;-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Claus-DK » 14. aug 2011, 23:43

Problemet ved det, er at den "hurtige" forklaring ikke findes, du er nød til at tilegne dig en basal viden om hvordan en forstærker virker, før du kan gå videre til næste trin..
For hvad forskel gør det at have en transformer i forløbet ?? hvad er det gode ved ikke at have en ?? osv. osv.

Selv har jeg gnavet mig igennem en masse kedelige bøger, men det er, synes jeg, et svært emne fordi man ikke rigtigt kan stå med det i hånden og se hvordan det egentligt virker..og så kan elektronik ikke rigtigt fange min interesse.

Det er sjovt nok at fifle med og bygge lidt ting, men spørg mig ikke hvordan det virker for der bliver jeg dig svar skyldig, man bliver da en anelse klogere hver gang man læser eller fusker lidt, men lærekurven er ret stejl..

Jeg tror det er sĂĄdan et fag hvor man lige pludselig siger AHA og sĂĄ falder brikkerne pĂĄ plads af sig selv..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 15. aug 2011, 08:36

Claus-DK skrev:Problemet ved det, er at den "hurtige" forklaring ikke findes, du er nød til at tilegne dig en basal viden om hvordan en forstærker virker, før du kan gå videre til næste trin..
For hvad forskel gør det at have en transformer i forløbet ?? hvad er det gode ved ikke at have en ?? osv. osv.

Selv har jeg gnavet mig igennem en masse kedelige bøger, men det er, synes jeg, et svært emne fordi man ikke rigtigt kan stå med det i hånden og se hvordan det egentligt virker..og så kan elektronik ikke rigtigt fange min interesse.

Det er sjovt nok at fifle med og bygge lidt ting, men spørg mig ikke hvordan det virker for der bliver jeg dig svar skyldig, man bliver da en anelse klogere hver gang man læser eller fusker lidt, men lærekurven er ret stejl..

Jeg tror det er sĂĄdan et fag hvor man lige pludselig siger AHA og sĂĄ falder brikkerne pĂĄ plads af sig selv..


Jeg har det helt på samme måde, med at elektronik ikke er det jeg finder mest spændende, men det kunne jo være at man havde været heldig :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf librarian » 15. aug 2011, 08:53

Jeg kan heller ikke forklare noget om det tekniske. Men ofte er det vist sådan, at forstærkere med transformere i udgangen fungerer bedre til hovedtelefoner med lav impedans end dem uden transformere, og at OTL forstærkere fungerer bedst til hovedtelefoner med høj impedans. Jeg ved det bl.a. fordi jeg af denne grund blev anbefalet Woo Audios WA2 fremfor nogle af de andre modeller med transformere... Om det ALTID er sådan, vil jeg ikke lægge hovedet på blokken for... Selvom jeg i de fleste tilfælde erfarer, at min WA2 giver mere til hovedtelefoner med høj impedans (f.eks. HD650 på 300 ohm og beyers 600 ohms modeller, så er der også tilfælde, hvor der er en rigtig god synergi med hovedtelefoner med lav impedans, f.eks. DX1000 på 70 ohm...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 15. aug 2011, 09:56

librarian skrev:Jeg kan heller ikke forklare noget om det tekniske. Men ofte er det vist sådan, at forstærkere med transformere i udgangen fungerer bedre til hovedtelefoner med lav impedans end dem uden transformere, og at OTL forstærkere fungerer bedst til hovedtelefoner med høj impedans. Jeg ved det bl.a. fordi jeg af denne grund blev anbefalet Woo Audios WA2 fremfor nogle af de andre modeller med transformere...


Det var faktisk netop fordi jeg kiggede på et par forstærkere fra Woo, at jeg havde spørgsmålet.
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf librarian » 15. aug 2011, 10:49

hvilke forstærkere overvejer du? og hvilke hovedtelefoner skal du bruge dem til? Har du i øvrigt prøvet at maile spørgsmål til jack Woo? Da jeg skulle købe forstærker svarede han altid hurtigt. Lidt kort for hovedet, men præcise svar...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 15. aug 2011, 10:55

Det stĂĄr netop mellem wa2 og wa6se. De skal bruges med sr325, t50p og snart en hd-650 pĂĄ sigt sikkert ogsĂĄ mange flere :-).
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf librarian » 15. aug 2011, 11:02

HD650 lyder temmelig godt sammen med WA2. Til gengæld var jeg ikke så vild med sr325-wa2 kombinationen, da jeg havde den.

Mange vælger WA6 / WA6 SE til Grado'er.

Jeg er meget glad for min WA2!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 15. aug 2011, 11:11

Tak for info. Har lige sendt en PB :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mellemhjulet » 15. aug 2011, 20:44

Rør er komponenter som er vældig glade for at levere spænding, men ikke så glade for at levere strøm. Transistorer har det lige omvendt.
Som en meget grov tommelfingerregel kan man sige at jo lavere impedans, jo mere skal kraften leveres af strømmen.

En transformator er også en strøm/spændings ændrings ting, med en undtagelse. Har man f.eks en 100 watts transformator er watt jo det samme som spænding V x ampere A, så 100 watt P er det samme som 100VA.

Tager vi undtagelsen først kan man godt få en transformator som tager 100 volt / 1 ampere ind og levere det samme ud. Så siger man det er en skilletrafo, som isolere kredsløbet galvanisk. Vindingerne på en transformator rører jo ikke ved hinanden. I meget gamle dage have man radioer som gik direkte på lysnettet i hjemmet. Det betød at kortsluttede noget inde i radioen, svarede det lidt til at kortslutte stikkontakten. Den slags er STRENGT forbudt. Så selvom man skal bruge f.eks. 220 V i en rørradio satte man altså hurtigt en trafo en som egentlig bare virker som en skilletrafo, men altså væsentlig mere sikkert.

Tager vi vores 100 watts trafo fra før på de 100 volt /1 ampere, kan vi også transformere spændingen til f.eks 10 volt på sekundær siden. Når vi transformere spændingen ned går strømmen op, så med de 10 volt vil der være 10 ampere, for 10 V x 10 A giver jo 100VA = 100 watt. (Der vil være en anelse tab, men pyt)

Så som de andre nævner, vil højimpedante hovedtelefoner være glade for en rørforstærker uden transformatore, da de ønsker sig højere spænding og lavere strøm. Lavimpedante hovedtelefoner vil ønske sig lavere spænding og højere strøm, derfor er en transformator nødvendig.

Jeg gik selv væk fra OTL forstærkere i min søgen efter noget jeg kunne bygge, da mine Fischer har relativ lav impedans på 64 ohm, og de andre hovedtelefoner som så interessante ud som f.eks. Hifiman også er lavimpedante. På min byggeønskeliste står pt. en MapleTree: http://hollowstate.netfirms.com/ som er med udgangstrafo.

Det kan jo så nævnes at Stax engang gik den anden vej med trafoer som skulle sættes på en almindelig hifi forstærker, og så står transformerede op til en høj spænding. Nogle af deres forstærkere ligger vist med en spænding på de omkring 550 volt. Også Quad elektrostater bruger step-up transformatorere.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf Mathias Bak » 16. aug 2011, 11:19

Fed forklaring! Tak for den
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Output transformerless (OTL) vs. transformer koblede

Indlægaf FrederikS » 20. aug 2011, 13:22

Hvor er den tak knap nĂĄr man har brug for den. Rigtig fin forklaring Mellemhjulet!!
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster

cron