Hjælp til modstand!!!



Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Mataugust » 22. aug 2015, 13:48

Jeg prøver at bygge en box ala Hifimans HE adapter, men jeg kan ikke gennemskue kvalitet af de modstandere jeg kigger på.
Jeg vil gerne have dem induktionsfrie, men derfra bliver det uoverskueligt med muligheder.
Hifimans adapter har en 10 ohm i parallel og 25 ohm i serie til hver side.
Jeg kan kun skrue op til kl. 9 før det bliver øredøvende, så jeg tænker at de 25 ohm skal snittes ud med ca. 50 ohm, og måske endda mere.
Men hvad og hvor skal jeg vælge. Eller hvordan søger jeg efter de rigtige dele?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Claus-DK » 22. aug 2015, 14:46

Ja jeg synes også det er for DÅRLIGT
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Claus-DK » 22. aug 2015, 14:52

Nå det var ren refleks jeg må hellere læse indlægget...

Du skal se på tolerencerne for modstandende, der er ingen modstande der har præcis 50 Ohms modstand med garanti, køber du to kan den ene være på 51 og den anden på 50,3 , det afhænger af hvor præcist de er lavet..

Det jeg ville gøre, hvis vi skal være total anale omkring det er at købe ti modstande og så med et multimeter finde de to der lå tættest på hinanden og bruge dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf sorenb » 22. aug 2015, 15:42

Mataugust skrev:Jeg prøver at bygge en box ala Hifimans HE adapter, men jeg kan ikke gennemskue kvalitet af de modstandere jeg kigger på.
Jeg vil gerne have dem induktionsfrie, men derfra bliver det uoverskueligt med muligheder.
Hifimans adapter har en 10 ohm i parallel og 25 ohm i serie til hver side.
Jeg kan kun skrue op til kl. 9 før det bliver øredøvende, så jeg tænker at de 25 ohm skal snittes ud med ca. 50 ohm, og måske endda mere.
Men hvad og hvor skal jeg vælge. Eller hvordan søger jeg efter de rigtige dele?


....tre år? ...vedholdende, må man sige :roll:
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Claus-DK » 22. aug 2015, 16:42

Har du prøvet at kontakte Frans ?? han kan lynhurtigt forklarer dig hvordan de ting hænger sammen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf sorenb » 22. aug 2015, 16:52

Mataugust har endda selv startet denne tråd for tre år siden: viewtopic.php?f=12&t=2091 ...
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Claus-DK » 22. aug 2015, 17:07

sorenb skrev:Mataugust har endda selv startet denne tråd for tre år siden: viewtopic.php?f=12&t=2091 ...


Og ???

har du noget andet at bidrage med ? eller er du bare ude på at få lidt opmærksomhed ???
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf sorenb » 3. sep 2015, 21:23

Mataugust skrev:Jeg prøver at bygge en box ala Hifimans HE adapter, men jeg kan ikke gennemskue kvalitet af de modstandere jeg kigger på.
Jeg vil gerne have dem induktionsfrie, men derfra bliver det uoverskueligt med muligheder.
Hifimans adapter har en 10 ohm i parallel og 25 ohm i serie til hver side.
Jeg kan kun skrue op til kl. 9 før det bliver øredøvende, så jeg tænker at de 25 ohm skal snittes ud med ca. 50 ohm, og måske endda mere.
Men hvad og hvor skal jeg vælge. Eller hvordan søger jeg efter de rigtige dele?


Hvis du ikke allerede har fundet ud af det, så har Solderdude lavet denne udførlige vejledning https://diyaudioheaven.wordpress.com/schematics/headphone/ (opdagede den ved læsning af hans FR-korrektionsdokument), hvor der ud over forklaring til modstandsværdier er lidt 'anvisning' ift oplevet lyddæmpning, såfremt man måtte ønske mere eller mindre ....er du usikker på at lodde m.v. kan du med fordel lave en 'test'-opstilling vedhjælp af en række elektrikker-kronmuffer og skrue tingene sammen ...så kan du skifte modstandsværdier ret nemt, indtil du rammer det som passer dig ...og derefter lodde stumperne sammen.
Senest rettet af sorenb 3. sep 2015, 22:23, rettet i alt 2 gange.
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf toppe » 3. sep 2015, 22:04

sorenb skrev:Hvis du ikke allerede har fundet ud af det, så har Solderdude lavet denne udførlige vejledning...


Et link ville måske hjælpe her ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf sorenb » 3. sep 2015, 22:23

toppe skrev:
sorenb skrev:Hvis du ikke allerede har fundet ud af det, så har Solderdude lavet denne udførlige vejledning...


Et link ville måske hjælpe her ;-)

Ja, det har du ret i thumbs
rettet i post'en.
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Mataugust » 3. sep 2015, 22:43

Tak for det.
Jeg fik et tilbud på HE-6 som jeg ikke kunne afslå, så lige nu er jeg dækket ind med den originale adapterbox fra Hifiman.
På sigt vil jeg have lavet en box med switch, så jeg også kan køre højtalere på, med mindre jeg finder en forstærker med 2 ht udgange.

Mit problem, og grunden til denne tråd, er, at der er så mange variabler når der skal vælges modstande, at jeg bliver fuldstændig rundforvirret og ikke aner hvad jeg skal stille op. Som hovedregel ender jeg bare med at lukke browseren igen når jeg har forsøgt at blive klog på hvad jeg skal vælge.

Til en start er der værdien. Modstande er noget med ohm, det er nemt nok. Men så kommer der allerede noget mere, nemlig effekt...Hvor mange watt skal der til? Så kommmer tolerancen, nu er jeg ved at være nået til smertegrænsen for jeg var i forvejen i tvivl om de to første...
Så kan jeg gå videre og se at der er metalfilm- carbon- og mange flere slags modstande og så er det jeg giver op......

Så det jeg nok skulle bruge hjælp til var hvad der skal prioriteres, og i hvilken rækkefølge jeg skal vælge de forskellige muligheder...
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Ostebaronen » 3. sep 2015, 23:11

Hvis du skal have effektmodstande tror jeg du skal have nogle metalfilm da det lader til at det er dem med bedst tolerance, som typisk er på 1%.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf sorenb » 3. sep 2015, 23:43

Mataugust skrev:Tak for det.
Jeg fik et tilbud på HE-6 som jeg ikke kunne afslå, så lige nu er jeg dækket ind med den originale adapterbox fra Hifiman.
På sigt vil jeg have lavet en box med switch, så jeg også kan køre højtalere på, med mindre jeg finder en forstærker med 2 ht udgange.

Mit problem, og grunden til denne tråd, er, at der er så mange variabler når der skal vælges modstande, at jeg bliver fuldstændig rundforvirret og ikke aner hvad jeg skal stille op. Som hovedregel ender jeg bare med at lukke browseren igen når jeg har forsøgt at blive klog på hvad jeg skal vælge.

Til en start er der værdien. Modstande er noget med ohm, det er nemt nok. Men så kommer der allerede noget mere, nemlig effekt...Hvor mange watt skal der til? Så kommmer tolerancen, nu er jeg ved at være nået til smertegrænsen for jeg var i forvejen i tvivl om de to første...
Så kan jeg gå videre og se at der er metalfilm- carbon- og mange flere slags modstande og så er det jeg giver op......

Så det jeg nok skulle bruge hjælp til var hvad der skal prioriteres, og i hvilken rækkefølge jeg skal vælge de forskellige muligheder...


Fair nok.
du har fået dig en rigtig fin hovedtelefon, måske du skulle overveje en god diskret headamp istedet for en ny forstærker med to udgange?
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Hjælp til modstand!!!

Indlægaf Mataugust » 4. sep 2015, 07:50

sorenb skrev:Fair nok.
du har fået dig en rigtig fin hovedtelefon, måske du skulle overveje en god diskret headamp istedet for en ny forstærker med to udgange?


Jeg har hørt HE-6 med mange forskellige dedikerede hovedtelefonforstærkere, og ingen af dem kunne drive den så godt som min NAD gør nu.
Kvaliteten af de forstærkere, spænder fra en Rega Ear som den billigeste til en Liquid Glass som den dyreste.
Generelt skal der spilles rigtig højt før der kommer liv i lyden, især bassen, men fra højtalerudgangen spiller den rigtig godt, også ved lavere lydstyrker.

så en dedikeret headamp er udelukket fra min side, med mindre jeg vælger at lade min NAD fortsætte som sådan.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster