Fostex t50rp modifikation



Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Kolind » 26. sep 2015, 23:10

Det ligner et rigtigt solidt stykke arbejde!.. Er det ikke lidt tricky at få lavet det så tyndt uden at skidtet knækker i midten?
Er de limet fast også, eller kun skruet? Her tænker jeg om de mon kunne risikere at 'klapre' imod når driveren arbejder på midten, hvis der ikke er direkte kontakt imellem dem. Eller er plastikken så stærk at det ikke er et reelt issue?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 26. sep 2015, 23:45

Kolind skrev:Det ligner et rigtigt solidt stykke arbejde!.. Er det ikke lidt tricky at få lavet det så tyndt uden at skidtet knækker i midten?
Er de limet fast også, eller kun skruet? Her tænker jeg om de mon kunne risikere at 'klapre' imod når driveren arbejder på midten, hvis der ikke er direkte kontakt imellem dem. Eller er plastikken så stærk at det ikke er et reelt issue?


Det er 5 lags birke finer i 2,5mm tykkelse jeg har brugt

Det er overraskende stærkt med det yderste lag af fineren på bagsiden og gitteret er dog nogle stedet faldet af så der er 4 lag men det har ingen betydning. Og det bliver kun skruet fast ikke noget med lim

Meningen er nu at der under dette træ gitter skal være et stykke filt samt en treble reflector

Stykkere filt giver mere diskant og mindre Bass og tyndere filt giver mere Bass mindre diskant.

Stollesen og jeg har sidder i en 4-5 timer her til aften og fin tunet hovedtelefonerne og der skal nok komme billeder snart.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Tweaker » 27. sep 2015, 00:07

Det bliver spændende at høre om resultatet af anstrengelserne.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 27. sep 2015, 21:06

Okay er er de sidste billeder og forklaringen ( ind til videre )


Da stollesen og jeg i går første gang satte hovedtelefoner på der hvor jeg var nået til havde de en rimelig markant kasse lyd.
Jeg havde en ide om at det var fordi at bunden i koppen var flad som pĂĄ billedet her

Billede

Jeg lavede så de her striber i bunden af koppen for at bryde lydbølgerne

Billede

Dette gav virkelig en stor forandring på lyden kasse lyden var stort set væk.

Der næst legede vi meget med filt typer under mit træ net bag driveren
Her fælder reglen tykkere filt=mindre Bass mere diskant og tyndere filt mere diskant mindre Bass

Til sidst faldt valget på et lag fil af en 2mm tykkelse her fik vi næsten den rette mængde Bass dog syntes vi den var lidt for markant og kunne bløde lidt ind i mellem tonen.

Her ses filten
Billede

For at rette op på diskanten som vi syntes manglede en smule lavede jeg en diskant reflekter af pappet af forsiden af en magasin som har en glat overflade så den fylde den moderate grid i driveren filten kommer så oven på her og spændes til sidst fast mad mit træ gitter

Billede

Efter at have placeret diskant reflektoren var diskanten lige for den skulle være så sidste projekt var at få dæmpet bassen bare en anelse mere

Her gælder reglen igen inde i koppen jo mere fyld jo mere diskant og mindre Bass og omvendt
Jeg havde sĂĄ fĂĄet noget specielt filter vat af Kolind sidst jeg var oppe hos ham (som han har fĂĄet af Claus :) )
Jeg lavede en lille luftig pølse ud af det og lagde det ind i kopperne Så det ikke ramte bagsiden af driveren og Wupti fantastisk skaffet Bass og behagelig Bass der ligger til den stærke side

Billede


Et sidste kosmetisk touch var at skære noget selvklæbende filt til så det dækkede den dynamat jeg brugte på øre siden af driveren

Billede

Til sidst det færdige resultat :)

Billede

Jeg går dog og leget med at opfinde en form for justerbar bassport så den kan tunes på bassen lidt efter hvad musik man høre der ud over skal der nok noget kosmetisk uden på kopperne :)
Senest rettet af Walbum4262 27. sep 2015, 22:06, rettet i alt 1 gang.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Tweaker » 27. sep 2015, 21:27

Flot arbejde. Tak for at du delagtiggjorde os i processen.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Claus-DK » 27. sep 2015, 22:20

Den bør vel egentligt gøres til en Sticky, så denne flotte tråd ikke forsvinder i glemslen ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf telum » 28. sep 2015, 08:42

fedt fedt fedt - når jeg bliver gammel og får tid imellem hænderne må det her være det perfekte projekt rullw3
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 28. sep 2015, 13:32

telum skrev:fedt fedt fedt - når jeg bliver gammel og får tid imellem hænderne må det her være det perfekte projekt rullw3


Hva... Siger du jeg er gammel for at have tid til det her ruller1
Jeg et godt nok 36 og far til 3 på snart 2, 5 og 7 men der skal sgu være tid til at fordybe sig i egen interesse ruller1
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf telum » 28. sep 2015, 13:51

det passer meget godt med min tidsplan ellers - er 33 og har en på knap 1 og en på knap 3 - om der kommer en 3dje på et tidspunkt ved man aldrig, men jeg drømmer om lidt mere fritid i en relativ snarlig fremtid ruller1

Og nej vi er ikke gamle! rulle6
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Kolind » 13. dec 2015, 21:59

Nu fik jeg jo hørt Walbums mod i går.. Og jeg er virkeligt imponeret af effekten ! Nu har han så ikke helt holdt denne tråd opdateret med de nye kopper mm.. Men wow en forskel imellem de to :shock: Efter et øjebliks lytning på de moddede, lød det som at komme tilbage til et sæt earbuds til en 5'er, at gå tilbage til stock..

sĂĄĂĄĂĄ... now it begins! Jeg har pĂĄbegyndt mit eget lille mod.
Jeg har dog snydt lidt og overtaget Walbums gamle kopper inkl kabel - Så er det mest besværlige overstået allerede der 9musik
Lige nu ligger de splittet til atomer rundt pĂĄ mit bord, sĂĄ nu er jeg comitted!

Mod af bafflerne er i gang. Der skal noget skum pĂĄ forsiden og noget tungt snask pĂĄ bagsiden. Det skal nok blive godt!
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 13. dec 2015, 23:19

Kolind skrev:Nu fik jeg jo hørt Walbums mod i går.. Og jeg er virkeligt imponeret af effekten ! Nu har han så ikke helt holdt denne tråd opdateret med de nye kopper mm.. Men wow en forskel imellem de to :shock: Efter et øjebliks lytning på de moddede, lød det som at komme tilbage til et sæt earbuds til en 5'er, at gå tilbage til stock..

sĂĄĂĄĂĄ... now it begins! Jeg har pĂĄbegyndt mit eget lille mod.
Jeg har dog snydt lidt og overtaget Walbums gamle kopper inkl kabel - Så er det mest besværlige overstået allerede der 9musik
Lige nu ligger de splittet til atomer rundt pĂĄ mit bord, sĂĄ nu er jeg comitted!

Mod af bafflerne er i gang. Der skal noget skum pĂĄ forsiden og noget tungt snask pĂĄ bagsiden. Det skal nok blive godt!



Der skal nok komme billeder :) er jo stadig i gang med en test fase :)

Hvor bliver dine billeder af Kolind :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Kolind » 14. dec 2015, 14:41

Walbum4262 skrev:
Kolind skrev:Nu fik jeg jo hørt Walbums mod i går.. Og jeg er virkeligt imponeret af effekten ! Nu har han så ikke helt holdt denne tråd opdateret med de nye kopper mm.. Men wow en forskel imellem de to :shock: Efter et øjebliks lytning på de moddede, lød det som at komme tilbage til et sæt earbuds til en 5'er, at gå tilbage til stock..

sĂĄĂĄĂĄ... now it begins! Jeg har pĂĄbegyndt mit eget lille mod.
Jeg har dog snydt lidt og overtaget Walbums gamle kopper inkl kabel - Så er det mest besværlige overstået allerede der 9musik
Lige nu ligger de splittet til atomer rundt pĂĄ mit bord, sĂĄ nu er jeg comitted!

Mod af bafflerne er i gang. Der skal noget skum pĂĄ forsiden og noget tungt snask pĂĄ bagsiden. Det skal nok blive godt!



Der skal nok komme billeder :) er jo stadig i gang med en test fase :)

Hvor bliver dine billeder af Kolind :)


Jeg har endnu ikke lavet noget som ikke er dokumenteret 20 steder før. Men jeg vil da overveje at dokumentere lidt hvis det bliver lidt anderledes.

Jeg skulle lige til at gå i sving i går aftes, da jeg alligevel blev i tvivl om hvad jeg ville beklæde fronten af bafflerne med. Egentligt har jeg ikke så gode erfaringer med at dæmpe med blødt materiale. Jeg vil hellere have vægt på og noget der forhindrer lydrefleksioner end noget som dæmper vibrationer. Et tidligere forsøg med superlux 660 endte med for meget dæmpning af bagsiden af bafflen, så de blev helt tamme og mistede al bas og liv.

Så jeg tror at det bliver til noget dynamat (omend dette nok også er lidt dæmpende) + filt på front og noget fast materiale eller epoxy halløj på bagsiden. Nu må vi se. Jeg er ikke helt afklaret.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Kolind » 21. dec 2015, 21:48

Det blev til et lag dynamat på front bafflen plus et lag selvklæbende tynd filt ovenpå det.
På bagsiden kom en gang ikke-hærdende modellervoks - plasticine ned i hullerne bag på bafflen.

- Nu er de i hvert fald en hel del tungere end før - Så en eller anden forskel må der næsten være. En af de kommende dage vil jeg lodde driverne til kablet og give dem et lyt inden jeg går i gang med div. dæmpemateriale.

- Billeder følger.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 21. dec 2015, 22:07

popsy popsy popsy popsy popsy
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Kolind » 27. dec 2015, 22:29

Og der kom liv...

Pt. er de som beskrevet før - uden nogen form for yderligere fiksfaks ala papirlapper og fyld i kopperne.
Forskellen er jo altid svær at vurdere i forhold til noget jeg sidst hørte for to uger siden, men jeg bilder mig ind at der er en markant forbedring. Særligt bassen står strammere end før og der er lidt mere kontrol over lyden. Men det er nok også særligt af bassen før som let kunne lyde lidt sløset.
Til gengæld har de mistet lidt i toppen umiddelbart. Men det er sikkert det som folk prøver at kompensere med, ved hjælp af 'treble reflectors' mm.

Indtil videre en god og positiv indvirkning!
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 30. jan 2016, 17:27

Så bliver der testet trækopper til mine fostex t50rp

Billede
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Henrik_sdk » 30. jan 2016, 17:42

Easy on easy off
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2385
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 30. jan 2016, 23:04

Her er lige nogle billeder af hvordan de kommer til at se ud.
Jeg mangler at forsegle bafflen til kopperne med en pakning eller bliver bassen for løs


Billede
Billede
Billede

Der stĂĄr origin pĂĄ katana
Billede

Det gamle gummi hovedbånd er skåret af og jern bøjlen er slebet for at give et fedt look
Billede
Billede
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf toppe » 30. jan 2016, 23:14

Lækkert projekt, og jeg er ret vild med kopperne thumbs

Walbum4262 skrev:....Der stĂĄr origin pĂĄ katana....


Katana er da vist et samuraisværd - mon ikke det står på Kanji eller måske Katakana? ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 31. jan 2016, 00:33

toppe skrev:Lækkert projekt, og jeg er ret vild med kopperne thumbs

Walbum4262 skrev:....Der stĂĄr origin pĂĄ katana....


Katana er da vist et samuraisværd - mon ikke det står på Kanji eller måske Katakana? ;-)


Lorte stave kontrol :)

Det er katakana
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Katakana
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron