Fostex t50rp modifikation



Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 24. feb 2016, 21:16

Projekt fostex fortsætter, har været meget utilfreds med den måde jeg skal fastsætte mine puder så jeg har simpelhen fået en hjerne blødning og bestilt et par fostex t50rp mk3 som har en anderledes baffle så man kan sætte sine puder rigtig på :) det bliver en dyr hovedtelefon efterhånden med der er skide sjovt at rode med :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Tweaker » 25. feb 2016, 21:58

Fortæl gerne om dine lytteindtryk af t50rp mk3 inden du giver dem kniven.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 25. feb 2016, 23:17

Tweaker skrev:Fortæl gerne om dine lytteindtryk af t50rp mk3 inden du giver dem kniven.


Det kan du tro :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 3. mar 2016, 22:24

Jeg har fået lyttet lidt til mine Stock mk3, lyden i dem er væsentlig bedre en mk2 og med original puderne skuffer salgs teksten ikke når den siger flat and clear Sound.

Jeg prøvede at sætte mine shure 1540 alcantara puder på, her blev bassen voldsomt forøget og blev meget mudret men samtidig blev mellem tonen og trukket frem men i sidste ende blev bassen for dårlig så af med dem i Stock form.( måske de stadig er en mulighed når jeg sætter mine træ kopper på )

Jeg prøvede så her til aften at sætte mine lawton puder fra mine denons på og hold nu op en forbedring.. Mere bass men uden at bliver for meget og mudret flere detaljer kom også frem med dem og soundstage blev større så de er et klart hit.

Når jeg for lidt mere tid vil jeg prøve at lave et par målinger med mit nye måle udstyr :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf OnTheBeach » 26. apr 2016, 20:13

@Walbum4262

Er det lige til at skifte pads på dem? Synes de virker ret interessante men samtidig er jeg ret meget i tvivl om hvordan man "bare" lige skifter pads på dem. Skal de klikkes på eller kan man "trække" dem på? Har du desuden en ide om hvordan de er i forhold til et par Oppo PM-3 med hensyn til soundstage?

(Jeg skriver ogsĂĄ lige i denne trĂĄd ;-) )
OnTheBeach

Brugeravatar
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 25. apr 2016, 14:22

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 26. apr 2016, 20:17

OnTheBeach skrev:@Walbum4262

Er det lige til at skifte pads på dem? Synes de virker ret interessante men samtidig er jeg ret meget i tvivl om hvordan man "bare" lige skifter pads på dem. Skal de klikkes på eller kan man "trække" dem på? Har du desuden en ide om hvordan de er i forhold til et par Oppo PM-3 med hensyn til soundstage?

(Jeg skriver ogsĂĄ lige i denne trĂĄd ;-) )



Det er vildt nemt at skifte puder på dem der er lige som en revne som læben på puderne skal ned i, shure puderne og Alpha puderne er vildt nemme at få på mens lawton puderne kræver lidt snilde og forsigtighed med så er de også på.
Jeg hat desværre ikke hørt PM-3

Men kom da til vores Meet i Jylland så kan du høre mk3 med forskellige puder og se for dig selv hvor nemt det er
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 26. apr 2016, 22:59

OnTheBeach skrev:@Walbum4262

Er det lige til at skifte pads på dem? Synes de virker ret interessante men samtidig er jeg ret meget i tvivl om hvordan man "bare" lige skifter pads på dem. Skal de klikkes på eller kan man "trække" dem på? Har du desuden en ide om hvordan de er i forhold til et par Oppo PM-3 med hensyn til soundstage?

(Jeg skriver ogsĂĄ lige i denne trĂĄd ;-) )



Jeg har ikke haft fornøjelsen at lytte til pm3eren så kan ikke sige så meget der.

Der ud over har jeg ikke helt forstået konceptet af soundstage i nu og det 3 dimensionelle lyd billed nogle kan skade i deres hoved hvor de placere instrumenterne, bevares ved fremhævning af forskellige frekvenser er noget tydligere end anden og det giver et perspektiv af lyden, men ærligt talt er det overhoved ikke det jeg lægger mærke til når jeg tager et Pat hovedtelefoner på hoved :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 16:40

Mit fostex projekt gik lidt i stå men har efterhånden fået blod på tanden til at fortsætte så i aften håber jeg der er tid Tim at sætte mig ned og arbejde lidt på kopperne
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 20:33

Som det kan ses pĂĄ billedet her tog lakken pĂĄ kopperne skade af den tape jeg brugte for at forsejle kopper til bafflen til at justere lyden i dem.

Billede

SĂĄ jeg skal pĂĄ et tidspunkt have slebet dem ned og givet dem olie i stedet

Det førte mig til at skrue kopperne på men de små forhøjninger af træ inde i koppen holder ikke til så meget

Billedej

Det fik mig til at tænke på ideen om at lime møtrikker i i stedet for på den måde har de uendelig leve tid og jeg kan skruer kopper af og på som jeg har lyst for at modificere lyden

Billedej
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 20:50

Her er lige er par billeder af forskellen pĂĄ mk2 (de gamle ) og de nye mk3 baffles

Billede
Hvis man ser godt efter i top og bund på mk3 kan man se noget skum som dækker nogle bas porte

Billede
Fra siden kan man se den revne som læben på puderne går ind i og derved også har en effekt på bas portene ( den eneste grund til jeg brugte 1200kr på er par mk3 da jeg ikke syntes det så pænt ud med læben fra puderne der stak udover træet :)

Billede
Min gamle mk2 modifiserede baffe på den nye mk3 kan der ses en inder ring hvori der ligger en skum ring der passer rund om deiveren og passer til hullet i puden for at skærme for resonans bas portene går også ind i denne ring
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 20:54

Billede
Den gamle mk2 baffle hvor læben på puderne så blev nød til at komme ud på træet

Billede
Den nye mk3 baffle med revnen til læben på puden
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 21:23

2mm bolte og møtrikker boltene er limet med sekund lim ( for at fiksere dem )og fastgøres senere med 2 komponent lim

Billede
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 21:42

Så er både højre og venstre side sat fast med epoxy 2 komponent lim

Billede

Så er det tid til et afsnit af Dexter mens den gøre :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 8. okt 2016, 23:20

SĂĄ sidder 2 baffles som de skal

Billede
Billede

Og kan tages af og pĂĄ uden problemer.

En af de andre delemmaer jeg havde var at kablet gik gennem det store af de 4 huller i koppen hvilket gjorde det meget besværligt at lave noget inde i kopperne eller på driveren når den skulle hænge der ud af koppen og næste problem var at når bafflen og koppen blev sat sammen var der sandsynlighed for atkablet blev klemt eller ikke lå på en hænsigtsmæssig måde.

Billede
Så planen er nu at kablet skal gå ud mellem kop og baffle på den måde er alt nemmere at at ende med og jeg har en ekstra ansporet hvilket jeg tror var nødvendigt
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 9. okt 2016, 10:56

SĂĄ fik jeg filet ud i koppen sĂĄ der er plads til kablet
Billede

Kablet er loddet pĂĄ og limet sĂĄ det er fikseret inde i koppen
Billede

Jeg er super fucking tilfreds med resultatet

Billede
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Peter Jensen » 9. okt 2016, 11:35

Det ser super lækkert ud, tak for de mange gode billeder. Det inspirere til at jeg snart selv må se at komme videre med mit MK2 mod som har stået lidt på standby den seneste tid.

Det er blevet lækkert med kabel udgangen. Lodning og fastgørelse af kabel ser også godt ud. Jeg tror dog jeg ville prøve at finde en lille O-ring / Grommet ring at sætte i hullet i koppen. Den behøves nok ikke rage ud over koppen, det er sikkert fint hvis den bare flugter med den. Man kan nok også skære o-ringen op så man ikke behøves lodde kabel af først, det kan sikkert blive pænt nok.

Skal der ske noget inde i koppen? paxmate, dynamat eller lignende?
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Gerner » 9. okt 2016, 11:37

Hvad bruger du til at lime kablet fast med?

Men det ser skide godt ud, hĂĄber du tager dem med til meet!
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 9. okt 2016, 12:50

Gerner skrev:Hvad bruger du til at lime kablet fast med?

Men det ser skide godt ud, hĂĄber du tager dem med til meet!


Det er bare limpistol lim :) sĂĄ det i Mrspeaker Alpha prime han havde gjort det samme

Jeg skal nok prøve at få dem med i en eller andet version, jeg tror dog ikke tuningen vil være på plads, men man vil kunne prøve dem med lawton puder, Alpha puder og shure alcantara puder.

Der er stor forskel pĂĄ lyden med de forskellige puder
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 9. okt 2016, 12:52

Peter Jensen skrev:Det ser super lækkert ud, tak for de mange gode billeder. Det inspirere til at jeg snart selv må se at komme videre med mit MK2 mod som har stået lidt på standby den seneste tid.

Det er blevet lækkert med kabel udgangen. Lodning og fastgørelse af kabel ser også godt ud. Jeg tror dog jeg ville prøve at finde en lille O-ring / Grommet ring at sætte i hullet i koppen. Den behøves nok ikke rage ud over koppen, det er sikkert fint hvis den bare flugter med den. Man kan nok også skære o-ringen op så man ikke behøves lodde kabel af først, det kan sikkert blive pænt nok.

Skal der ske noget inde i koppen? paxmate, dynamat eller lignende?



Der kommer kun til at ske noget nederst i koppen, den nederste ring hvor bøjlen sidder på vil få noget paxmate for at lukke af for hullerne så der ikke kommer falsk udluftning der
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Fostex t50rp modifikation

Indlægaf Walbum4262 » 9. okt 2016, 19:58

Så er dyret sgu blevet samlet, første indtryk er ganske positivt

Billede

Jeg har ikke lavet pakningerne mellem baffle og koppen og det kan måske give den kontrol bassen mangler. Ellers er der 2 bas porte i bafflen spm også kan tæmmes lidt.

Diskanten er overraskende fin til min smag og det hjælper måske lidt med den paxmate EI der kommer i bunden af koppen hvilket også giver lidt mindre hul til at bassen kan slippe ud
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron